karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-22 09:58:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 301 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 15 16 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miksi karppi ei syö?
ViestiLähetetty: 2014-07-10 12:13:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Onko täysin mahdoton ajatus kokeilla vuoden taukoa tupakasta ja alkoholista?

Jonkin verran hupaisa kysymys, kun ottaa huomioon että siteerattu kirjoittaja kirjoitti myös näin samassa viestissään:

Lainaa:
Ja joo,kaikki mainitut on vt-ruualla tai pelkästään jo joidenkin viljojen mukaan ottamisella 5 kertaa pahemmat kuin oireet ovat tällaisenaan.

Viina ja tupakkahan tuonkin aiheuttaa, vai? :lol:

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 13:39:34 
Öh, siis miksei nuo kirjoittajan oireet voisi johtua viinasta ja tupakasta? Ruokavalio helpottaa oireita, mutta silti hän tuntuu niistä edelleen pahasti kärsivän.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 14:08:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Öh, siis miksei nuo kirjoittajan oireet voisi johtua viinasta ja tupakasta? Ruokavalio helpottaa oireita, mutta silti hän tuntuu niistä edelleen pahasti kärsivän.

Esimerkiksi siksi, että kyseiset oireet ovat myös tyypillisiä monilla jotka eivät nyt vaan siedä viljoja, teollisia elintarvikkeita etc. Myös tupakoimattomilla absolutisteilla on vastaavia oireita tiettyjen ruoka-aineiden vuoksi.

Ensimmäisenä kiinnittäisin tästä syystä huomion syömisiin, enkä alkoholiin ja tupakkaan.

Mutta tietysti jos on sitä mieltä että Terveyden Hävittämisen Laitoksen suosittelema ruokavalio (50-60% päivän kaloreista hiilihydraateista, täysjyväviljaa, vähän rasvoja jne.) on ehdottomasti tähän viaton ja syytön, niin tietysti täytyy sitten etsiä muita syitä vaikka tikulla kaivamalla.

Minulle riittää näytöksi siitä että syy on ruoka se, että oireet ovat vt-ruualla 5 kertaa pahemmat, vaikka oletettavasti tupakan ja alkoholin kulutus on sama.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 14:27:36 
Juu ei kannata edes kokeilla tupakka- ja alkoholilakkoa, ne kun ovat tunnetusti aika harmittomia, pitää vaan karpata tiukemmin :roll:

ViestiLähetetty: 2014-07-10 15:17:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä poltan aika paljon, silti voin hyvin.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 15:30:06 
santikka kirjoitti:

Minä syön hiilareita aika paljon, silti voin hyvin. Kaikille ei kuitenkaan runsaat hiilarit sovi, puhumattakaan myrkyistä eli tupakasta ja alkoholista.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 15:53:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Juu ei kannata edes kokeilla tupakka- ja alkoholilakkoa, ne kun ovat tunnetusti aika harmittomia, pitää vaan karpata tiukemmin :roll:

Kannattaisiko vähän vähentää hiilihydraattimäärää, ettei sen aiheuttama aivopöhnä tuottaisi ylläolevan kaltaista sisälukutaidon romahdusta?
MInä en missään kohtaa nimittäin antanut ymmärtää noin, kunhan vain sanoin että ruoka-aineet ovat se todennäköisempi syy.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 15:55:39 
santikka kirjoitti:

Eikös tää ollut vitsi? Jos todella poltat niin voiko joku ruokavalio olla mielestäsi huonompi terveyden kannalta kuin polttelu?
Jos vastaus on kyllä niin ei tarvi vastata ollenkaan. Vastaus kertoo jo enemmän kuin tarpeeksi.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 16:21:31 
Toisinsyöjä kirjoitti:
MInä en missään kohtaa nimittäin antanut ymmärtää noin, kunhan vain sanoin että ruoka-aineet ovat se todennäköisempi syy.

Täällä refluksitaudista:

http://yle.fi/vintti/yle.fi/akuutti/ark ... 0805_b.htm

Lainaa:
Rasvainen ja voimakkaasti maustettu ruoka, sitrushedelmät, kahvi ja suklaa ovat tyypillisiä närästysoireita lisääviä herkkuja. Myös väkevät alkoholijuomat ja tupakka närästävät. Näitä aineita kannattaa närästyksestä kärsivän välttää.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 19:28:22 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Ei kai tarvitse kovin kummoinen tilastotieteilijä olla, että näkee hiilihydraatin peittoavan tupakan kuolinsyynä moninkertaisesti.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 19:35:07 
karpaasi kirjoitti:
Ei kai tarvitse kovin kummoinen tilastotieteilijä olla, että näkee hiilihydraatin peittoavan tupakan kuolinsyynä moninkertaisesti.

:lol: Ruoka peittoaa kaiken, jokainen kuollut on joskus syönyt jotain ja edes luolamies ei elänyt ikuisesti, päinvastoin kuoli hyvinkin nuorena.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 19:35:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Jos vastaus on kyllä niin ei tarvi vastata ollenkaan.

Miksi kysyt, jos vastaus ei kumminkaan kelpaa? (p.s. tämä oli retorinen kysymys. ei tarvi vastata, koska sun vastaus ei kiinnosta mua.) :smt039

ViestiLähetetty: 2014-07-10 19:46:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vieraalle tiedoksi.Viime kesänä kun refluksioireet kävi ylitsepääsemättömiksi,olin ilman tupakkaa hyvinkin pitkään(tuotahan ne aina jankuttaa,vaan ei kyllä vaikuttanut mitenkään).En usko millään muotoa tupakan aiheuttavan minun oireitani.En polta tupakkaani ruokatorven kautta,jossa tuota limaisuutta esiintyy.Hengitystieni ovat oikein oivallisessa kunnossa,keuhkokapasiteetti 105% ikäryhmäverrokkiin nähden,eikä hengitysteissäni ole kummoistakaan limaneritystä tai muitakaan ärsytysoireita.
Viime kesän lisäksi olen ollut muutoinkin monta kesää ilman tupakkaa(kas kun kärsin ennen karppausta leppä-ja koivuallergiasta,vaan en enää karppauksen aloitettuani,ei ole sitäkään tekosyytä olla tupakatta kesää).
Alkoholi pääasiassa helpottaa niinä vaikeimpina kausina oireita jos oikein limaiseksi menee.Ikinä en ole huomannut,että alkoholi lisäisi,pahentaisi tai edes jättäisi helpottamatta oireitta.Onneksi se ei ole säännöllistä.
Oirettani on kyllä tutkittu ja hutkittu suuntaan ja toiseen.Periaatteessa on havaittu ruokatorven motiliteettihäiriötä,mutta käytännössä sitä ei ole diagnosoitu tai todettu pysyväksi olotilaksi.Parasympaattisen hermoston aktiivisuutta on havaittu (sydämen lisälyönnit kulkee minulla varsinkin käsikädessä ruokatorvioireiden kanssa,jos jompaa kumpaa ilmenee,niin voin arvata,että tunnin parin päästä tulee se kaverikin) ja olen asiaan kyllä osteopaattisesta hoidosta apua saanut.Varaa siihen ei ole koko ajan.Perimmäinen syykin olisi mukava löytää.
Toki tässä jossain vaiheessa meinaan taas osteopatia-kuurin ottaa;kiistatta sillä olen apua saanut vagus-hermon erilaisiin "pinne-tiloihin" (<- ei varmaan kauhean oikea sana) ja myös itse päässäni tuon asian johtanut syyksi niihin tasan kahteen oireeseen josta olen viimeisen kymmenen vuoden aikana kärsinyt;ruokatorvioireet ja sydämen lisälyönnit(voi miten joskus kaipaankin sitä oikeaa perinteistä närästystä.huonoina aikoina se tuntuisi autuudelta)

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2014-07-10 19:58:39 
Onko vuoden tauko alkoholista ja tupakasta jo ajatuksenakin mahdoton? Eihän tuollaisessa kokeilussa mitään menettäisi...

ViestiLähetetty: 2014-07-10 21:05:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:

Onko vuoden tauko alkoholista ja tupakasta jo ajatuksenakin mahdoton? Eihän tuollaisessa kokeilussa mitään menettäisi...

Pirtu pitää mielen virkeänä ja formaliini varpaan välit auki. Lopputulos punaviinin terveysvaikutuksesta oli notta ei siinä muuta ollut kuin se alkoholi.

Jos ihminen on liikunnallinen, raitis ja uskovainen niin sehän on hänen omasta mielestä hipoo täydellisyyttä.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 21:11:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun joskus minäkin kuolen, voivat läheiseni sanoa: hän ei ainakaan kuollut huonon ravinnon takia.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 22:14:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:

-ei ole mahdoton.Olenhan ollut alkoholiton ja tupakaton suurimman osan elämästäni.Mutta mielekkääksi en asiaa koe.Raittiina olen ollut hyvinkin suuren osan koko viime vuodesta ja tupakattomuudestakin on omat kokeilunsa;hyötyä ei ole kummastakaan ollut.Alkoholittomuudesta peräti haittaa.
Joitain asioita voisin kyllä koittaa.Mutta vuoden tauko niistä ei ole pelkästään ajatuksena mahdoton,vaan konkreettisestikin mahdottomia;eli jatkuva ulosotto-tila,läheisten ihmisten vakavat sairaudet,yleinen stressiä aiheuttava epävarma tilanne,sekä se,että lähiaikoina mikään ei osoita mitään käännettä tapahtuvaksi siitä että tilanne muuttuisi varmemmalla pohjalla olevaksi.

En minä aktiivisesti stressaa,pois se minusta.Minähän olen aina oikea iloinen elohiiri.Mutta luulen että tuommoiset asiat voivat tuolla taustalla tehdä omaa kivaa myyräntyötään vaikkapa ihmisen parasympaattisen hermoston kautta...

PS.Niin,ideologisestikin olen hieman viina-&tupakkamäen miehiä tyyliin jurpolukin ironia tuossa yllä.Mutta Vieraan rauhoittamiseksi;kyllä tämä jo vuosia jatkunut taloudellinen tilanne on niitä alkoholimääriä romahduttanut niin paljon,että joskus maanantai aamuisin peiliin katsoessani ihan säikähdän,että minusta on tullut raitis.ehkä olen muuttumassa paremmaksi ihmiseksi;pullo kerrallaan.Siis pullottomuus kerrallaan?

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2014-07-11 14:35:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voin jossain määrin ymmärtää RT:tä. Itsekin olen siis lievistä refluksioireista kärsinyt jo pidemmän aikaa. Tuossa keväällä jätin kahvin hetkeksi pois, koska kofeiini on yksi ns. klassikkorefluksinaiheuttaja. Ja mikä oli hyöty, minimaalinen. Huomattavasti merkittävmämpi vaikutus oli keliakiatestiin vaaditun viljan puputtamiskauden jälkeen viljojen jättö. Edelleenkään en voi kitata kahvia litratolkulla, vaan oireeton määrä on 3 pienehköä mukillista päivässä.

Mutta tuon kahvin juomattomuuden "haitat" olivat paljon muuta kuin pelkät kofeiinivieroitusoireet. Ne olivat itse asiassa pieni murhe. Kahvi on itselläni kiireisen arjen keskellä sellainen rauhoittumisjuttu. Sen kahvikupposen ajaksi voi hetkeksi keskeyttää kaikki hommat ja keskittyä sen kahvin aromeista nauttimiseen. Samoin aamuhetki ei tunnu oikealta ilman kahvia. Teellä ei vaan saa samaa fiilistä. Stressi kun on refluksioirektimisen yksi merkittävimpiä aiheuttajia, niin uskon (eikä tarvitse pelkästään uskoa) noiden arjen rauhoittumishetkien pienen stressiä alentavan vaikutuksen kumoavan kofeiinin mahdolliset haittavaikutukset.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-07-11 20:56:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
Mutta tuon kahvin juomattomuuden "haitat" olivat paljon muuta kuin pelkät kofeiinivieroitusoireet. Ne olivat itse asiassa pieni murhe. Kahvi on itselläni kiireisen arjen keskellä sellainen rauhoittumisjuttu. Sen kahvikupposen ajaksi voi hetkeksi keskeyttää kaikki hommat ja keskittyä sen kahvin aromeista nauttimiseen.

-en tiedä oulaliina viittaatko tällä minun alkoholi-kommentteihin?-jos viittaat,niin harhaan meni.Minulla siis alkoholi ihan kliinisesti/fysiologisesti helpottaa ruokatorvioireita.Ei ole kyse mistään "korvienväli"jutusta jossa viinilasin kanssa unohdetaan stressit ja rauhoitutaan.Vaan siis ihan konkreettinen,ruokatorven limaisuus laskee noin 2 minuuttia annoksen nauttimisesta,nielun limaisuus helpottuu,tuntuu että ruokatorvi toimii.Verrattain pieni annos riittää tuohon fysiologiseen vaikutukseen.
Sama juttu vatsan turpoamisen kanssa.Yksi annos alle alkoholia,ja vatsa ei ole jalka-,ranta-,tai kuntopallo pienenkin kiinteän ruuan näykkäisyn jälkeen.
Hyvin vahvasti epäilen vuosia,tai siis kohta vuosikymmenen aikaisia stressivaikutuksia parasympaattisessa hermostossa.Tottakai alkoholi rauhoittaa hermostoa.
Sensijaan tuosta "rauhoittumisjutusta" en välttämättä saa mitään,olen sangen rauhallinen ja "mistään mitään välittämätön" jo valmiiksi.aktiivista stressiä ei minulla esiinny.En välitä paskan vertaa(enää) siitä onko ulosottokirje postilaatikossa 500€ vai 1500€

EDIT:
tästä saa väärän kuvan minusta hermoheikkona neurootikkona.Minä siis olen se kuka porukassa hohottaa ja kertoo vitsit vakavistakin aiheista.Ja tekee niin täydestä sydämestään,jopa omasta kusisuudestaan vitsaillessaan.Mutta epäilen,että stressi voi kalvaa pitkään jatkuessaan tonne fyysiselle puolelle vaikka ei tiedosta asiaa itse.
Mutta onpahan tässä taas alkukesä (miksi nää oireet tulee aina kesä-heinäkuussa?)menty tosi Ätkinssiä.....kermapurkkia toisen perään ja raakoja munia...2-3 päivän välein jotain kiinteätä miten sallii.Värikkäitä smoothieta toisinaan.

ViestiLähetetty: 2014-07-11 21:09:01 
RaahenTiikeri kirjoitti:
Minulla siis alkoholi ihan kliinisesti/fysiologisesti helpottaa ruokatorvioireita.Ei ole kyse mistään "korvienväli"jutusta jossa viinilasin kanssa unohdetaan stressit ja rauhoitutaan.Vaan siis ihan konkreettinen,ruokatorven limaisuus laskee noin 2 minuuttia annoksen nauttimisesta,nielun limaisuus helpottuu,tuntuu että ruokatorvi toimii.Verrattain pieni annos riittää tuohon fysiologiseen vaikutukseen.
Sama juttu vatsan turpoamisen kanssa.Yksi annos alle alkoholia,ja vatsa ei ole jalka-,ranta-,tai kuntopallo pienenkin kiinteän ruuan näykkäisyn jälkeen.

Kuulostaa ihan vaan pahalta alkoholiriippuvuudelta. Elimistösi tarvitsee viinaa toimiakseen jotakuinkin normaalisti. Viina on lähes yhtä paha piru kuin heroiinikin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 301 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 15 16 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00