karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-15 23:34:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-02-28 09:55:07 
Kiitos.

Mulla vatsa voi jälleen loistavasti, ihanaa. Riitti, kun jätti kaiken viljan totaalisesti pois.
Syön edelleen Asacolia sen kolme päivässä. Jossain vaiheessa ehkä kokeilen, josko pärjäisin kahdella.
Huonossa vaiheessa myös makeutusaineet selvästi pahensivat tilannetta, mutta vilja on ehdottomasti pahin syntipukki mulle.

ViestiLähetetty: 2008-03-02 00:30:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Kiitos.
Mulla vatsa voi jälleen loistavasti, ihanaa. Riitti, kun jätti kaiken viljan totaalisesti pois.

Näinhän se on. Tosi moneen vaivaan auttaa. Yksinkertainen ruokavalion korjaus on: kaikki vilja pois, fruktoosisiirappi pois.

ViestiLähetetty: 2008-03-04 12:46:50 
Uskaltauduin jopa syömään karppipizzaa, jonka pohjaan tuli hyvin vähän venhäleseitä ja ruisjauhoja.
Mahavaikutukset niin lieviä (toisena päivänä pieni turvotus yhdestä palasta), että tuon herkun voin silloin tällöin salliakin itselleni.

ViestiLähetetty: 2008-03-10 14:25:02 
Vieras kirjoitti:
Uskaltauduin jopa syömään karppipizzaa, jonka pohjaan tuli hyvin vähän venhäleseitä ja ruisjauhoja.
Mahavaikutukset niin lieviä (toisena päivänä pieni turvotus yhdestä palasta), että tuon herkun voin silloin tällöin salliakin itselleni.

Ei siihen ole pakko laittaa viljoja, ne voi korvata muilla kuiva-aineilla (pellava, seesami, auringonkukka, kookos, manteli, lisänä Fiber Huskia jne.).

ViestiLähetetty: 2008-03-11 09:42:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Elka kirjoitti:

Näinhän se on. Tosi moneen vaivaan auttaa. Yksinkertainen ruokavalion korjaus on: kaikki vilja pois, fruktoosisiirappi pois.

Mitä tuo fruktoosisiirappi tarkkaanottaen on? Ja missä ruoissa sitä esiintyy? Aiheuttaako sekin itsessään jo oireita?

ViestiLähetetty: 2008-05-02 12:26:50 
Onko kenelläkään koliitikolla (tai crohnikolla) ruokapäiväkirjaa foorumilla? Olisi kiva katsoa vinkkejä... Millaisia hiilari-prode-rasva-määriä syötte?

ViestiLähetetty: 2008-05-02 12:31:38 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Mulla on jonkinmoinen, mutta se on suljetulla alueella. Hiilarimäärät on pohjalukemissa, satunnaisesti heilahtelee, mutta periaatteessa ketokarppaan kahden ruokailun rytmillä. Rasvan kanssa saa olla ajoittain varovainen, maitotuotteita käytän tosi vähän, jonkin verran juustoja. Kookosöljyä suosittelen, tulehdusarvot laskeneet sen ansiosta. Prodea painon mukaan, vaikkakin sitä oon vedellyt liikaa, mutta nyt tarkoituksella alemmaksi viilannut. Siemenleipäsysteemejä oon joskus testannut, mutta sopii huonosti tai hyvin huonosti suolivammaiselle.

Kysele lisää, jos siltä tuntuu. Jos kirjaudut, niin voin yv:llä laitella niitä safkajuttuja, jos kiinnostaa.

ViestiLähetetty: 2008-05-02 15:44:48 
Kiitos Kiti_, pistän sulle privaa. Oletko pitkään sairastanut/karpannut? Kaikenlaiset kommentit ja kokemukset muiltakin kiinnostavat edelleen.

ViestiLähetetty: 2008-05-06 09:30:04 
Hei

Mulla on koliitti ollut virallisesti vuoden verran, mutta oirehtinut olen sitä ennen vuosia (yritin parantaa ruokavaliolla).
Asacolilla ja viljattomalla ruokavaliolla pysyy loistavasti kunnossa.
Ja tarpeen tullen voin myös syödä viljaa, lähinnä jos siis on "pakko" joissain tilanteissa (ja joskun viikonloppuisinmuutama maissilastu).
Paljon kasviksia, maitotuotteita vähän tai kohtuullisesti ja juustoja voin syödä surutta.
ja tietty lisäks sitten lihaa, kalaa ja munia.
Karppielämä on helppo tapa pysyä terveenä!

ViestiLähetetty: 2008-05-08 20:31:48 
Kiitos Vieras. :)

Kasviksista vielä kysymys, mitkä sopii suolisairaalle ja miten valmistettuna, mitkä taas ei sovi yhtään? Yksilöllistä varmaankin mikä sopii ja mikä ei, mutta jotakin ideoita voisi silti saada...

Ja mikä maitotuotteissa mättää? Itse syön nimittäin paljon voita ja turkkilaista jogurttia.

ViestiLähetetty: 2008-05-09 08:36:41 
Olen huomannut, että mulla maitotuotteet jumittaa painoa, tiedä häntä (nyt haluan kesäksi pois muutaman kilon, mikä on tullut talven aikana).
Turkkilaista käytän kyllä, ehken kuitenkaan päivittäin. Se onkin voin ja kerman (ja juustojen)ohella ainoa käyttämäni maitotuote.
Kasvikset onkin vähän vaikeampi selittää. Jos kaikki raakakasviksina, niin ei hyvä.
Eli osa kasviksista on syytä olla kypsennettyjä. Nykyisin ei juuri mikään aiheuta mitään ja syönkin kaikkea.
Mutta huonossa vaiheessa hankalimpia olivat paprika, parsakaali ja sipuli.
Syömme todella paljon ja monipuolisesti kasviksia ja juureksia erilaisissa muodoissa (paitsi perunaa, bataattia ja maa-artisokkaa).
Juuri nyt parsa (vihreä) on parhaimmillaan, ilmakuivattua kinkkua ympärille, öljyä pintaan ja jotain juustoa päälle (esim.parmesan) ja uuniin tai grilliin ja nam!
Hyvää grillikelikesää odotellen!

ViestiLähetetty: 2008-05-15 08:51:27 
Mulla on päinvastainen paino-ongelma eli haluaisin saada lisää kiloja, joten sen puoleen ei ainakaan ole mitään estettä syödä jogurttia päivittäin :smt016

Musta on nyt alkanut tuntua että mikään kasvis ei ole hyvä suolelle :( mutta täysin rehuton ruokavalio ei varmaan sekään ole kovin terveellinen :(

ViestiLähetetty: 2008-05-15 11:16:47 
Jotta saat vatsasi rauhoittumaan, niin koita vaikka hetken aikaa syödä kaikki kasvikset kypsennettyinä. Pannulle tai wokkiin kaikki tomaatteja myöten.
(eikä mitään al denteä, vaan reilusti pehmeiksi)

Kokeilemalla löytyy sinulle sopiva metodi. Minulle se oli tuo viljattomuus.

Ja makeutusaineet on myös monelle mahalle huonontava tekijä.

ViestiLähetetty: 2008-05-15 12:02:52 
Olen syönyt koko karppauksen ajan kaikki kasvikset erittäin hyvin kypsennettyinä (uunissa/keitettynä/höyrytettynä), paitsi avokadot.

Viljaa en syö yhtään enkä käytä myöskään makeutusaineita.

ViestiLähetetty: 2008-05-16 06:58:58 
No voi itku!
Multa loppuu neuvot. Tietysti voi kokeilla kaikenlaista, jättämällä esim. vatsalle yleisesti rankemmat kasvikset ja juurekset toviksi pois? mm. lanttu, paprika, sipuli, parsakaali (ainakin aikanaan olivat mulle aika pahoja). Ja voi kokeilla myös auttaako, jos jättää jogurtin ja muut nestemäiset maitotuotteet koemielessä pois?
Tsemppiä!

Viestin otsikko: Re: CU ja lääkket...
ViestiLähetetty: 2008-08-17 17:56:51 
3
Vieras kirjoitti:
Onko kenelläkään CU:n sairastajalla kokemuksia lääkkeiden syönnin lopettamisesta? oon ite sairastanu kohta 3vuotta, alko tosi pahana kesti kuukausia että menin edes lääkärin ja kortisonia söin jonku 4kk:tta ennen ku maha yhtään rauhoittu. siitä asti ottanu asacolia 2x3 päivässä ja azamumia. jätin kummatki lääkkeet pois about pari kuukautta sitte kun vaan yksinkertasesti kyllästyin niihin ja maha ei ainakaa vielä oo alkanu  oireileen. oon syöny ihan niinku ennenki: mitä milloinki ja vuorotyössä eli rytmi on aivan sekaisin...
sama juttu paitsi en oo lääkkeitä kokonaan lopettanu,vähentäny puoleen.Ei kuulemma kannata kokonaan lopettaa,jos oireet palaa ne talttuu lääkkeillä aina vaan huonommin.Ruokavalio on ihan huuhaasta,jos tulehdus on poissa kaikki kyllä sulaa.ite vedän 2kpl asacolia päivässä tai ainakin yhden.estää uusimisen ainakin mulla.

ViestiLähetetty: 2009-03-11 13:34:00 
Pyydän heti alkuun anteeksi niitä primitiivireaktioita joita juttuni tulee aiheuttamaan, mutta uskon kuitenkin ihmisen vapaaseen tahtoon ja valinnanvapauteen elämässän ja koen jopa velvollisuudekseni tuoda esiin oman ratkaisuni.
Sairastin aikanaan noin kahdeksan vuotta colitis ulcerosaa. Koko tänä aikana en päässyt kortisonista eroon ja kärsin melkoisesti sen aiheuttamista sivuvaikutuksista.
Lääkäri alkoi jo puhua suolen poistosta kun sattumalta sain käsiini tutkimustuloksen jossa mainittiin että tupakoitsijat harvoin sairastuvat ko sairauteen ja nikotiinin oli todettu rauhoittavan sairauden oireita. Aloin silloin 48 vuotiaana suurta vastenmielisyyttä tuntien polttaa muutaman savukkeen päivässä. Noin viikon kuluttua oloni oli huomattavasti parempi. Oireet katosivat ja veriarvot paranivat. Seuraavalla lääkärikäynnillä kortisonihoito voitiin lopettaa ensi kerran sitten kahdeksaan vuoteen.
Olen nyt 57 vuotias ja täysin terve, veriarvot huippu hyvät. Niitä muutamaa savuketta päivässä en ole uskaltanut lopettaa, mutta jossakin vaiheessa aijon kokeilla nikotiinilaastaria.
Minä en missään tapauksessa kehoita ketään aloittamaan tupakointia, mutta minusta jokaisella on oikeus tehdä ratkaisuja itsensä suhteen ja punnita tarkoin niiden edut ja haitat. Varsinkin jos tilanne on niin huono että joudutaan harkitsemaan leikkausta.

ViestiLähetetty: 2009-03-11 14:10:45 
Eki kirjoitti:
Pyydän heti alkuun anteeksi niitä primitiivireaktioita joita juttuni tulee aiheuttamaan, mutta uskon kuitenkin ihmisen vapaaseen tahtoon ja valinnanvapauteen elämässän ja koen jopa velvollisuudekseni tuoda esiin oman ratkaisuni.
Sairastin aikanaan noin kahdeksan vuotta colitis ulcerosaa. Koko tänä aikana en päässyt kortisonista eroon ja kärsin melkoisesti sen aiheuttamista sivuvaikutuksista.
Lääkäri alkoi jo puhua suolen poistosta kun sattumalta sain käsiini tutkimustuloksen jossa mainittiin että tupakoitsijat harvoin sairastuvat ko sairauteen ja nikotiinin oli todettu rauhoittavan sairauden oireita. Aloin silloin 48 vuotiaana suurta vastenmielisyyttä tuntien polttaa muutaman savukkeen päivässä. Noin viikon kuluttua oloni oli huomattavasti parempi. Oireet katosivat ja veriarvot paranivat. Seuraavalla lääkärikäynnillä kortisonihoito voitiin lopettaa ensi kerran sitten kahdeksaan vuoteen.
Olen nyt 57 vuotias ja täysin terve, veriarvot huippu hyvät. Niitä muutamaa savuketta päivässä en ole uskaltanut lopettaa, mutta jossakin vaiheessa aijon kokeilla nikotiinilaastaria.
Minä en missään tapauksessa kehoita ketään aloittamaan tupakointia, mutta minusta jokaisella on oikeus tehdä ratkaisuja itsensä suhteen ja punnita tarkoin niiden edut ja haitat. Varsinkin jos tilanne on niin huono että joudutaan harkitsemaan leikkausta.

Liekö nikotiinin verisuonia supistavalla vaikutuksella tekemistä tuon kanssa?

ViestiLähetetty: 2009-03-11 14:25:36 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Eki kirjoitti:
Lääkäri alkoi jo puhua suolen poistosta kun sattumalta sain käsiini tutkimustuloksen jossa mainittiin että tupakoitsijat harvoin sairastuvat ko sairauteen ja nikotiinin oli todettu rauhoittavan sairauden oireita. Aloin silloin 48 vuotiaana suurta vastenmielisyyttä tuntien polttaa muutaman savukkeen päivässä.

Hyvä, että sopiva lääke on löytynyt. :) Mielenkiinnosta kuitenkin kysyn, että kokeilitko ruokavaliomuutoksia ennen kuin päädyit tuohon epäsovinnaiseen ratkaisuusi?

ViestiLähetetty: 2009-03-11 15:35:49 
Kyllä minä todellakin kokeilin kaikkea mahdollista. Mikään ei tuntunut auttavan.
Mukava havaita, että poikkeukselliseen hoitomuotooni osataan suhtautua sittenkin asiallisesti.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 128 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00