Mirka kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, miksi hiilareita pitäsi jaotella, niillä ketjuuntumisasteilla kun ei ole metabolian kanssa juuri tekemistä?
Ei niitä tarviikaan, yritin vaan tuoda esiin sitä pointtia, että nykyisellään rasvoistakin on tehty suurelle yleisölle ihan liian monimutkainen juttu. Siellä on hieman enemmän "monimutkaisuutta" kuin hiilareissa, mutta ei sillä tapaa kuin nyt virallisesti esitetään.
Sen takia tavallaan olen itsekin näitä luokitteluja vastaan, kun nyt katsoo kuinka paljon sekavuutta rasvoille on tullut siitä, että niitä on "kovia" ja "pehmeitä" ja "hyviä" ja "pahoja" ja kohta kukaan ei tiedä mikä oli mitä loppukädessä. Hyvä/paha jako on liian yksinkertainen käytettäväksi tässä yhteydessä. Jotta se toimisi, hyvän pitäisi olla koko ajan ja millä tahansa määrällä hyvä ja pahan pitäisi seurata samaa logiikkaa. Näin vain ei näissä jutuissa ole...
Lainaa:
Misun pointtia sokeripiikistä nopeasti/hitaasti en ymmärtänyt, ainakin GI mitataan verestä useaan otteeseen ja lasketaan käyrän alle jäävä pinta-ala, ja olen kuvitellut että insuliinimittauksissa toimitaan samoin.
Voin olla väärässäkin, sillä en muista missä yhteydessä tähän juttuun törmäsin. Mutta hyvin omituiselta tuo mittaustulos kuulostaa, joten epäilen. Saman kokoisen pinta-alan voi saada hyvin erinäköisillä käyrillä...
Lainaa:
Mitä itse syot/juot treenin jälkeen?
Tarkoittaako toi "ei fruktoosia treenin jälkeen" laajemmin sitä, että "ei hidasta hiilaria treenin jälkeen"?
En ole hirveästi laittanut efforttia tuohon, yleensä tulee vedettyä joku protskudrinkki tai -patukka, niissä on yleensä hiilariakin jonkin verran. Ja "ei-fruktoosia" tarkoittaa nimenomaan fruktoosia, hooveri tuossa jo selittikin syyn.