els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Olen päässyt työssäni käsiksi useiden tutkimusten raakadataan, jossa on tietoja lipideistä. Voin kertoa, että
Anonyyminä voit kertoa ihan haluat. Ja ihan millä totuusarvolla haluat.
kun Apot julkaistaan (ja niitäkin tutkimuksia on, jopa yllättävän paljon) tulos on toisenlainen, Kerta toisensa jälkeen.
... ja varsinkin silloin kun ruokavalio on jotain muuta kuin strippiläisillä tai rasvapelkoisiksi opetetuilla normisuomalaisilla

Fiksu vieras esittäisi tuon jälkeen sen oikean kysymyksen eli "miksi". Eikä vaan itkisi perään.
Mutta eipä kukaa pakota ketään fiksuksi. Eikä anonyymin kannata ehkä sellainen ollakaan.
Äläpäs yritä väistellä.
Lähditkö kuitenkin pyörtämään sanomisiasi, vai miten tuo piti ymmärtää? Eiväkö apot paranekaan kokonaiskolen noustessa, normisuomalaisilla ja strippiläisillä?
"Kun apot julkaistaan..." Mistä apoista puhut? Onhan apojulkaisuja pilvin pimein kuten hyvin tiedät. Mm. kaksi sivua aiemmin on viitteitä tutkimuksista, joissa apot on nimenomaan julkaistu. Ne kertovat karua totuutta siitä, miten apot huononevat kolesterolin noustessa. Eli eivät sovi yhtään yhteen mm. tämän väitteesi kanssa: "... sen
(että alle vitosen koleilla hdl laskee liian nopeasti suhteessa ldl:n laskuun ja yli vitosen koleilla ldl kasvaa liian nopeasti suhteessa hdl:n kasvuun (aposuhteilla selitys menee samaan tapaan)) ampuu alas ihan mikä vaan tutkimus jossa Apoja on mitattu eikä spekuloitu."
Sinä väität höpöjä apoista.Ei mua huvita pohdiskella täällä miksi-kysymyksiä, vaan pakko korjata väärät luulot, kuten vastuuntuntoisen kansalaisen kuuluu tehdä. Sulla ei vaan riitä argumentit, koska sulla ei ole esittää tutkimukseen pohjautuvaa dataa.
Minä syön pääni, jos missään ikinä käy ilmi, että " apojen tulos on toisenlainen, Kerta toisensa jälkeen.", tai edes kerran.
orion kirjoitti:
Väitätkö että korrelaatio väestötasolla olisi yhtä kuin kausaalisuus yksilötasolla?
En ole ihan varma tajusinko kysymystä. Väestötason ja osaryhmien (riskiryhmät ym) korrelaatiosta voi kyllä päätellä tiettyjä todennäköisyyksiä yksilötasolla, mutta ei tietenkään voi suoraan yhdistää. Esim. jos mun kokonaiskolesteroli olis 7, mulla olis todennäkösesti myös huonommat aposuhteet kuin tasolla 5. Silti ne voivat olla keskimäärin hyvät tai vaikkapa päin persettä kummalla tahansa arvolla. Jollain voi olla seiskan tasolla paremmat apot kuin mulla vitosen tasolla jne.
Mutta mitä useammalla kolesteroli olisi kohonnut, sitä useammalla apot olisi huonommat kuin voisivat olla.