karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-24 01:56:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 94 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karppaajien antibiootit
ViestiLähetetty: 2014-11-12 12:05:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lisäisin vielä tuohon 2010 antibioottia-pyytämättä-bronkiittiin kokemukseen:
En olisi koko influenssan takia edes mennyt ollenkaan lääkäriin, ellen olisi tarvinnut sairaslomatodistusta työnantajaa varten. En näe influenssaa lääkäriin menon syynä perusterveellä ihmisellä.

Toinen tapaus, jossa vältin antibiootit:
Kasvojen alueella oleva tikattu haava (kulmakarvan alla) oli tulehtunut (samaan aikaan oli pari finniä naamassa, veikkaan hikeä treeneissä pyyhkiessäni itse siirtäneeni bakteerin haavaan) sen verran, että terveydenhoitaja sitä puhdistaessaan - märki jonkin verran ja punoitti ikävästi - sanoi että jos ei ole seuraavana päivänä parempi niin heti takaisin ja sitten tuleekin antibioottikuuri.

Ja juu, imusolmukkeet kasvojen sen puolen leukapielessä ja tuossa leuan keskiosassa olivatkin jo kipeät ja turvonneet. Niinpä laitoinkin sitten niiden päälle risiiniöljyhauteen muutamaksi tunniksi. Ja amatööri-lääketiede osuus: Risiiniöljy kas kun laittaa sileän eli ei-tahdonalaisen lihaksiston supistumaan ja imusuonistosta löytyypi juurkin sellaista. Noin puolentoista tunnin kuluttua öljyhauteen laittamisesta alkoi tuntua imunesteen liikettä kasvoissa, vinkeä tunne (jonka tunnistin koska olen joskus kauan sitten tehnyt ns. lymfa-kuivaharjausta - tunne on semmoinen virtaava kihelmöinti joka tuntuu ikään kuin sentin syvyydessä ihon alla).

Seuraavana aamuna tulehdus oli kokonaan poissa ja haava parantuikin sen jälkeen aikamoisen sutjakasti. Tämä oli muistaakseni vuonna 2006.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-11-12 13:01:14 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Sun kaltaiset "maallikkolääkärit" taitaa olla jokaisen lääkärin painajainen. Luetaan netistä ja tehdään varma diagnoosi joka sitten kerrotaan sille typerälle arvauskeskuslääkärille.
Mainitsit äitisi hoitovirheet. Miksi et maininnut niitä miljoonia ihmisiä joita lääkärit ovat diagnooseillaan pelastaneet?

Enpä pääse painajaisena paljoa olemaan, kun olen niin kovin terve. Edellisestä antibioottikuurista nyt siis 21 vuotta

Kauanko olet karpannut?

ViestiLähetetty: 2014-11-12 13:16:49 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Sun kaltaiset "maallikkolääkärit" taitaa olla jokaisen lääkärin painajainen. Luetaan netistä ja tehdään varma diagnoosi joka sitten kerrotaan sille typerälle arvauskeskuslääkärille.
Mainitsit äitisi hoitovirheet. Miksi et maininnut niitä miljoonia ihmisiä joita lääkärit ovat diagnooseillaan pelastaneet?

Enpä pääse painajaisena paljoa olemaan, kun olen niin kovin terve. Edellisestä antibioottikuurista nyt siis 21 vuotta, vuonna 2010 oli ensimmäinen influenssa 15 vuoteen, sen jälkeen ei toistaiseksi ainuttakaan. Ikää kohta 50, ei ainuttakaan sairautta, ei mitään lääkityksiä. Itsehoitolääkkeitä menee yksi 15 ketoprofeenin (25 mg) pakkaus vuodessa, kuukautispäänsärkyihin. Siinä kaikki.

En minä koskaan lääkäreille diagnooseja tarjoile, jätänpä vain turhaan määrätyt antibiootit syömättä. Niinpä en oikein pääse olemaan painajaisena ollenkaan. :D

Toki antibiootit ovat luultavasti pelastaneet minut streptokokkien A ja C ikäviltä jälkitaudeilta - minulla oli 1-2 streptokokkia vuodessa tuonne noin 25-vuotiaaksi saakka.
Edellenkin jos sellainen iskisi, niin söisin kiltisti ne antibiootit.

Bronkiittiin joka paranee muutenkin ne ovat täysin turhat, niin olivat ne 2010 määrätytkin jotka jätin syömättä.

Elähän nyt innostu terveyttäs kehumaan kun olet niin nuori vielä. Eihän tuossa iässä olevalla naisella kuulukkaan olla mitään sairauksia tai lääkkeitä vielä. Kommentin perusteluksi...isoäiti sai ekat lääkkeensä 91 vuotiaana ja mutsi on lääkkeetön reilu seiskakymppinen, joten odottele nyt vaikka tuohon saakka ja kehu vasta sitten :D Tai en tiedä uskaltaako sitä silloinkaan hirveesti hehkuttaa nottei sairastu :shock:

ViestiLähetetty: 2014-11-12 13:44:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Kauanko olet karpannut?

En ollenkaan niin kauaa, eli tuohon terveyteen on kyllä muitakin syitä. Enkä tässä ketjussa ole kyllä väittänytkään että yksinomaan karppausta olisi kiittäminen.
Aloin pikkuhiljaa siirtyä karppauksen suuntaan kahdeksisen vuotta sitten, ensin suuremmilla hiilarimäärillä ja vielä kauraa syöden. Sanoisin että ehkä kuutisen vuotta olen varsinaisesti karpannut nimenomaan runsasrasvaisesti.

Minun terveyteni, mitä tulee infektiosairauksiin paranikin melko hämmästyttävällä keinolla, jonka oletan kyllä olevan useimpien mielestä huuhaata:
Rupesin juttelemaan leukosyyteilleni noin 25-vuotiaana. Jos kerran kasvitkin reagoivat ajatuksiimme (http://www.tiede.fi/artikkeli/blogit/ka ... jatuksemme), miksipä eivät myös sitten immuunijärjestelmämme solut? Olen jopa opetellut fysiologiaa ihan vain voidakseni paremmin leperrellä noille pikku ystävilleni. :D Neutrofiiliset granylosyytit ovat sitäpaitsi hienoja otuksia; ne osaavat tuottaa hypokloorihappoa ja vetyperoksidia tuhotakseen taudinaiheuttajia ja tekevät sen vielä ovelasti niin että pullauttavat noita aineita tuottavia komponentteja erillisinä itseään suojaavan katalyyttikalvon lävitse niin että ovat itse suojassa tuotoksiltaan. (Lähde tähän on ihan kirjastosta lainattu fysiologian oppikirja.) Miten moisista pikku terminaattoreista voisi olla tykkäämättä! Tässä vähän kuvamatskua: http://www.youtube.com/watch?v=rstD9eROTUA

Tuonne 25-vuotiaaksi olin sairastanut siis vähintään pari streptokokkia vuodessa, kaikki mahdolliset influenssat ja vielä sitten nuhakuumeet päälle. Olen siis ehtinyt syödä aikonaan elämässäni hirmuisen määrän antibioottikuureja varsinkin kun takavuosina ei ollut pikatestejä, eli jos perjantaina sairastui niin varmuuden vuoksi heti antibiootit, koska nieluviljelyn tuloksia jouduttiin kuitenkin odottamaan yli viikonlopun.

Infektioiden määrä väheni radikaalisti muutamassa vuodessa sen jälkeen kun aloin jutella immuunijärjestelmäni soluille , viimeinen streptokokki oli siis 1993 ja infuenssoja ollut 1996 ja sen jälkeen 2010. Nuhakuumeita saan hyvin lievinä versioina edelleen, mutta pidänkin niitä hyvinä kertausharjoituksina leukosyyteille.

En siis suinkaan pistä karppaamisen piikkin koko hyvää terveyttäni. Karppaaminen on auttanut aivan muihin asioihin: Sillä poistui atooppinen ihottuma ja hengitystieallergiat, vatsavaivat sekä vanhojen urheiluvammojen jatkuva kipuilu. Vaikuttaisikin siltä, että se leukosyyteille juttelu on ollut tehokasta infektioihin kun taas puolestaan karppaaminen sitten auttanut erilaisiin autoimmuunireaktioihin. Toisaalta nuo ihottumat ja nivelkivut olivat aika elämää hankaloittavia, samoin vatsavaivat.

Lainaa:
Elähän nyt innostu terveyttäs kehumaan kun olet niin nuori vielä. Eihän tuossa iässä olevalla naisella kuulukkaan olla mitään sairauksia tai lääkkeitä vielä. Kommentin perusteluksi...isoäiti sai ekat lääkkeensä 91 vuotiaana ja mutsi on lääkkeetön reilu seiskakymppinen, joten odottele nyt vaikka tuohon saakka ja kehu vasta sitten :D Tai en tiedä uskaltaako sitä silloinkaan hirveesti hehkuttaa nottei sairastu :shock:

Jaa, olin juuri viime viikonloppuna harrastusporukan yhden jäsenen muistotilaisuudessa. Oli kuollut 46-vuotiaana. Ja tuosta 35-55 välillä olevasta porukasta aikamoisen moni valitteli omia sairauksiaan ja vaivojaan ja kaikki voivottelivat että sitähän se alkaa nyt olla että kun tavataan niin kertoillaan vaan sairauksista mitä kenelläkin on. (Olin hienotunteisesti hiljaa siitä, että olen nyt paljon terveempi kaikin puolin kuin olin kaksvitosena.) Samoin ikäisistäni työtovereista hyvin monilla on joku sairaus johon on jokin jatkuva lääkitys.

Lisäys: Kehuisin terveyttäni ehkä paljon vähemmän, ellen olisi nuorempana ollut niin kovin paljon sairaampi...

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-11-12 15:25:24 
Leukosyyteille juttelemalla irti infektiokierteestä :smt043

ViestiLähetetty: 2014-11-12 21:25:29 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2014-11-13 09:39:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:

Mitä väliä sillä miten, jos se toimii?
MIkä tahansa keino kyllä kelpasi minulle syötyäni useita antibioottikuureja joka vuosi koko elämäni ajan sinne noin 25-vuotiaaksi saakka. Ja kun aloitin moisen, en ollenkaan odottanut sen toimivan. Yllätyin itsekin siitä miten kertakaikkisen suuri se muutos oli: Muutamassa vuodessa 1-3 antibioottikuurista vuodessa pyöreään nollaan.

Vai omistatko lääketehtaiden osakkeita, eli onko uhka jos joku ei antibiootteja tarvitse? :D

ViestiLähetetty: 2014-11-13 10:45:58 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Mitä väliä sillä miten, jos se toimii?
MIkä tahansa keino kyllä kelpasi minulle syötyäni useita antibioottikuureja joka vuosi koko elämäni ajan sinne noin 25-vuotiaaksi saakka. Ja kun aloitin moisen, en ollenkaan odottanut sen toimivan. Yllätyin itsekin siitä miten kertakaikkisen suuri se muutos oli: Muutamassa vuodessa 1-3 antibioottikuurista vuodessa pyöreään nollaan.

Vai omistatko lääketehtaiden osakkeita, eli onko uhka jos joku ei antibiootteja tarvitse? :D

No eiköhän tuo ole ihan normaalia kehitystä, että iän myötä tuollaiset vaivat helpottaa. En tunne ketään keski-ikäistä ihmistä joka olis jatkuvassa antibioottikierteessä. Noi kuurit on lasten ja nuorten juttuja ja aika ne hoitaa. Mutta juttele toki leukosyyteille jos se auttaa. Plasebo-efektiä monesti aliarvioidaan.

Eri vieras

ViestiLähetetty: 2014-11-13 13:00:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:
En tunne ketään keski-ikäistä ihmistä joka olis jatkuvassa antibioottikierteessä. Noi kuurit on lasten ja nuorten juttuja ja aika ne hoitaa.

Kas kummaa. Tai ehkä ei sittenkään, se on se norsunluutorniefekti, arvaan?

Tunnen useitakin bioottikierteisiä keski-ikäisiä, osa valitettavasti ihan lähipiiriäkin.
Kannattaisi ehkä sinunkin tutustua sellaisiinkin.
Jos ei muuta niin edes oman ymmärryksen kasvattamiseksi?

Mutta joo, plasebot ovat hyvä juttu muuallakin kuin taaperon kipeän sormen puhalluksessa. Ja sen ainakin lääkäritkin hyvin tietävät, vaikkeivät niin paljoa siitä puhu. Puhumattakaan vaikkapa hieronnasta (lihasjumien avaaminen) voi saada aikaan oikeita ihmeitä kipupuolella ja vaikkapa vagus-hermon signaaleissa - ja vielä ihan ilman valkotakin plasebovaikutusta.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-11-13 13:29:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
No eiköhän tuo ole ihan normaalia kehitystä, että iän myötä tuollaiset vaivat helpottaa.

Minä tunnen: Oma äitini, jolla oli sama herkkyys nimenomaan streptokokille kunnes vasta yli 60-vuotiaana helpotti kun nielurisat poistettiin.

Olemme molemmat immunotyyppiä B, jonka omien solujen pintarakenteet muistuttavat streptokokin pintarakenteita, jolloin streptokokki pääsee ns. 'väärillä papereilla' tavallista helpommin elimistöön. (Jokaisella immunotyypillä on näitä omia herkkyyksiään, O-lla oli muistaakseni taas tuberkuloosi ja kolera erityisen helposti iskeviä.)

ViestiLähetetty: 2014-11-13 13:40:30 
Ei nielurisoja tarvitse poistaa, riittää kun rakentaa niiden kanssa luottamuksellisen, lämpimän ja hellän keskustelusuhteen, jolloin ne lakkaavat kiusaamasta ja muuttuvat ystäviksi :smt057

ViestiLähetetty: 2014-11-13 14:20:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Ei nielurisoja tarvitse poistaa, riittää kun rakentaa niiden kanssa luottamuksellisen, lämpimän ja hellän keskustelusuhteen, jolloin ne lakkaavat kiusaamasta ja muuttuvat ystäviksi :smt057

Parempaa et sitten enää keksinyt? :D

Tämä immunotyyppi B:n ja streptokokin pintarakenteiden samankaltaisuus on muuten sitten ihan kovaa tiedettä.

Toistan: Mitä väliä mitä keinoa käyttää, jos se toimii? Minä olen ihan vaan tyytyväinen että pääsin vähintään puolivuosittaisista antibioottikuureista eroon, olipa sitten kyse plasebovaikutuksesta tahi ei.

ViestiLähetetty: 2014-11-13 18:29:25 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Parempaa et sitten enää keksinyt? :D

Tämä immunotyyppi B:n ja streptokokin pintarakenteiden samankaltaisuus on muuten sitten ihan kovaa tiedettä.

Toistan: Mitä väliä mitä keinoa käyttää, jos se toimii? Minä olen ihan vaan tyytyväinen että pääsin vähintään puolivuosittaisista antibioottikuureista eroon, olipa sitten kyse plasebovaikutuksesta tahi ei.

No just, ja vielä veriryhmädieettihuuhaata kaiken kukkuraksi. Tiesithän että ties mitä lisäravinnepaskaa, magneettirannekkeita ja sähkökenttäsieppareita jne markkinoidaan "kovalla tieteellä" eli pikku tutkimuksilla jotka on toteutettu petrimaljoissa tai rottakokeilla, ja joiden merkittävyys on nollaluokkaa. Ja hei, tietenkin saat käyttää päähinettä joka sinulle tuntuu parhaiten sopivan :folio:

ViestiLähetetty: 2014-11-13 20:05:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
No just, ja vielä veriryhmädieettihuuhaata kaiken kukkuraksi. Tiesithän että ties mitä lisäravinnepaskaa, magneettirannekkeita ja sähkökenttäsieppareita jne markkinoidaan "kovalla tieteellä"

Kuten vieras tietää ja minä lisäisin tuohon notta sillä kovalla tieteellä mitä Puska & co ovat tuoneet esille on myyty mitä keveintä paskaa.

ViestiLähetetty: 2014-11-13 20:58:08 
Poissa
hihhulikarppi
hihhulikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ja juu, imusolmukkeet kasvojen sen puolen leukapielessä ja tuossa leuan keskiosassa olivatkin jo kipeät ja turvonneet. Niinpä laitoinkin sitten niiden päälle risiiniöljyhauteen muutamaksi tunniksi. Ja amatööri-lääketiede osuus: Risiiniöljy kas kun laittaa sileän eli ei-tahdonalaisen lihaksiston supistumaan ja imusuonistosta löytyypi juurkin sellaista. Noin puolentoista tunnin kuluttua öljyhauteen laittamisesta alkoi tuntua imunesteen liikettä kasvoissa, vinkeä tunne.

Mielenkiintoista. Miten tuon risiinihauteen käytännössä toteutit? Pojallani nimittäin pahan vyöruusun seurauksena jäi imusolmukkeet pysyvästi turvoksiin ja helposti kipeytyviksi. Olkoon kuinka huuhaata ja höpöhöpöä tahansa, olen täysin valmis koittamaan jos siitä vaikka olisi apua. Lääkärin mukaan kun turvonneista imusolmukkeista ei ole lainkaan haittaa. Minä en usko, että ne 9-vuotiaan lapsen kohdalla asia ihan noinkaan on.

Vähän meni OT:n puolelle, mutta aiheessa pysyäkseni: teini-ikäisenä ja nuorena aikuisena söin kolmenkin kuukauden antibioottikuureja poskintelontulehdukseen (ilman toivottavaa vaikutusta). Epäilen näiden kuurien olleen lähtölaukaus 2005 alkaneisiin vatsalaukku- ja suolisto-ongelmiini. Eipä tulisi enää mieleen syödä antibiootteja ellei olisi ihan todella iso hätä. Sivuvaikutukset ilman toivottavaa paranemista, ei kiitos minulle enää.

ViestiLähetetty: 2014-11-14 11:09:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

nöffeli kirjoitti:
Mielenkiintoista. Miten tuon risiinihauteen käytännössä toteutit? Pojallani nimittäin pahan vyöruusun seurauksena jäi imusolmukkeet pysyvästi turvoksiin ja helposti kipeytyviksi. Olkoon kuinka huuhaata ja höpöhöpöä tahansa, olen täysin valmis koittamaan jos siitä vaikka olisi apua. Lääkärin mukaan kun turvonneista imusolmukkeista ei ole lainkaan haittaa. Minä en usko, että ne 9-vuotiaan lapsen kohdalla asia ihan noinkaan on.

Imeytin risiiniöljyä pumpuliin jonka kiedoin talouspaperiin ja kiinnitin sitten paketin leukapielen ja leuan alle käärimällä tuorekelmua vinosti pään ympäri. Lievästi epämukavaa (kun pidin haudetta muutaman tunnin), mutta tuossa vaiheessa olin valmis tekemään aika paljon välttääkseni antibioottikuurin. En edes odottanut sen toimivan noin nopeasti, illalla siis vielä punoittava ja märkivä haava, aamulla turvotus ja märkiminen jo poissa ja punoitus vähentynyt.

Se on ihan kovaa tiedettä, että risiiniöljy saa sileän lihaksiston supistumaan. Siihen sen laksatiivivaikutuskin perustuu, suolessa kun on sitä sileää lihaksistoa. Että vaikka mitä muuta olisi mieltä asian huuhaapuolesta, niin risiiniöljy vaikuttaa sileään lihaksistoon eikä sitä kukaan ole tainnut kiistää. Tämä nyt on vain sen tiedon omaa soveltamista.

(Sama juttu kuin se, että olipa sitten mitä mieltä tahansa veriryhmäRUOKAVALIOSTA, on siitä täysin erillinen ja ihan todellinen asia se, että immunotyyppi B on tavanomaista herkempi streptokokille sen vuoksi että solujen pintarakenteet muistuttavat jonkin verran streptokokin pintarakenteita, jolloin immuunijärjestelmän on vaikeampi tunnistaa streptokokkia tunkeilijaksi. )

ViestiLähetetty: 2014-11-14 11:35:33 
Eikös nuo immunotyypit (A,B,C, L1 jne) ole immuunisolujen eri tyyppejä? Mitä tarkoittaa että ihminen on immunotyyppiä B? Googletus näytti johtavan vain Suomi24:een ja karppaus.infoon...

ViestiLähetetty: 2014-11-14 11:42:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Eikös nuo immunotyypit (A,B,C, L1 jne) ole immuunisolujen eri tyyppejä? Mitä tarkoittaa että ihminen on immunotyyppiä B? Googletus näytti johtavan vain Suomi24:een ja karppaus.infoon...

Veriryhmä B on sama juttu, eli tämä on se 'pääasiallinen' immunotyyppi. Mutta veriryhmä on vain yksi immunotyypin ilmenemä, streptokokin kannalta ajatellen puhun mieluummin immunotyypistä.

Sitten on vielä paljon muitakin immuunitekijöitä tuon 'päätyypin' lisäksi, niitä pitää ottaa huomioon sitten kuulemma sitä enemmän mitä enemmän esimerkiksi saa verensiirtoja tai verivalmisteita, koska joka kerralla saattaa herkistyä yhä uudelle immuunitekijälle. Niinpä jokaisella kerralla on yhä useamman immuunitekijän osalta oltava samaa tyyppiä. Näin minulle kerrottin, kun minut kutsuttiin kiireesti taksilla veripalveluun luovuttamaan verihiutaleita jollekulle ihan tietylle yhdelle ihmiselle, jolle ne kuulemma sopivat.

(Voin kaivaa esiin tutkimusviitteen tuolle streptokokki-jutullekin, se on paljon veriryhmäruokavalioa vanhempaa ja aivan siihen liittymätöntä tutkimusta.)

ViestiLähetetty: 2014-11-14 12:49:39 
Googlettamalla immunotype B, tulee tulokseksi esim. tietty solutyyppi jota löytyy melanoomasta tjms, riippumatta veriryhmästä tai yksilöstä ylipäätään. Jotenkin tässä ihmisten luokittelemisessa immunotyypin mukaan haiskahtaa vahvasti huu ja haa. No, ehkä sulla on tämän luokittelun tueksi jotain salaista "kovaa tiedettä", kun googletus ei tunnu tuottavan tulosta...

ViestiLähetetty: 2014-11-14 13:16:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Googlettamalla immunotype B, tulee tulokseksi esim. tietty solutyyppi jota löytyy melanoomasta tjms, riippumatta veriryhmästä tai yksilöstä ylipäätään. Jotenkin tässä ihmisten luokittelemisessa immunotyypin mukaan haiskahtaa vahvasti huu ja haa. No, ehkä sulla on tämän luokittelun tueksi jotain salaista "kovaa tiedettä", kun googletus ei tunnu tuottavan tulosta...

Ei sitä googlettamalla löydykään, ehkä siksi että ei ole mitään uutta tutkimustietoa. Laitan kyllä tietoa tähän ketjuun kunhan ehdin (ensi viikolla).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 94 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00