karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-26 04:41:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: USKALTAISINKO?
ViestiLähetetty: 2004-09-03 14:09:52 
Kovasti tämä karppaaminen kiinnostaa, mutta mieltäni askarruttaa pari asiaa. Olen lueskellut palstaa tiiviisti useamman viikon ajan. Joka paikassa hoetaan että me karppaajathan ei sitten kaloreita lasketa, mutta sitten kun joku tunnustaa kuitenkin laskeneensa niitä kaloreita niin ne aina ovat jääneet tuonne 1200 kalorin tietämiin. Eli onko totuus siis kuitenkin se kaloreitten määrä eikä se että onko mukana hiilaria vähän vai paljon? Olettaen siis että pysyy tuossa 1200 kalorin tuntumassa. Luulisi kuitenkin että jos kermaa ja voita reilulla kädellä käyttää niin tuo 1200 ylittyy reippaasti. Yritin sellaista laihista jossa oli vähän hiilareita ja vähän rasvaa niin paino nousi viikossa 1,2 kg. Onko kropassani joku vika vai pitäisikö niitä rasvoja sitten syödä paljon. Heikkilän kirjan olen lukenut mutten tullut siitä hullua hurskaammaksi.Toivottavasti joku osaa auttaa sillä tämä elämäntapa tuntuu sellaiselta jota voisin helposti noudattaa jos sillä saisin tuloksia. Kiitos etukäteen!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 14:23:59 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tottakai laihtuminen perustuu kalorivajeeseen, on vain tehokkaaampaa kun proteiinia riittää eikä ole korkeita insuliinitasoja sitä häiritsemässä. Ketoosi vähentää ruokahalua, vai pitäisikö sanoa pikemminkin, että elimistöllemme vieraat, nopeat hiilihydraatit lisäävät sitä, joten useimmilla alakarppisyöminen fiilispohjalta tuottaa "itsestään" sopivan kalori- ja rasvatason. Kroppa on fiksu säätelemään tarvittavan ruoan määrää, kun sitä ei sekoita nopeilla hiilareilla tai keinotekoisilla laskemisilla, jotka voivat hämmentää luonnollista suhdetta ruokaan. Ihan uteliaisuudesta voi toisaalta olla hauskaa pistää joskus päivä kalorilaskuriin, ja katsoa miltä se näyttää!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 14:24:54 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hyvä Titta!

Mitä ikinä teetkään, älä syö vähän hiilareita JA vähän rasvaa. Siinä menee kroppa sekaisin. Täällä riittää sen kokemuksenkertojia.

Karppipuolen sallittuja ovat:

1. Hiilareita lasketaan ja ne pidetään tosi vähissä, mutta oikasti valkuaista ja rasvaa niin paljon kuin haluaa ensimmäisen kahden viikon ajan (Atkins-Heikkilä-SBD induktio). Muista vitamiinitabletti, vihreät rehut ja vesi tai vissy. Kahden viikon päästä katsot miten voit.

2. Syödään kohtuullisesti rasvaa, hiilareita ja valkuaista, mutta samalla lasketaan kaloreita. Tämä ehdottomasti sellaisilla reunaehdoilla, että rasvaa on oltava vähinään 30E% (muuten alat säästää) ja hiilareita alle 40%, ja mieluiten kaikki hitaita. Nyt voidaan liikunnasta riippuen olla siellä 1400 kalorin alla jo alussa. Mutta silloinkin rasvasta melkein 500 kcal - se on enemmän kuin useimmilla kitudieeteillä.

Muut yhdistelmät tuppaavat vain sotkemaan. Eikä noita kahta saa sekottaa toisiinsa, sekin sotkee.

Jos kokeilit jo tuota "vähän hiilareita ja rasvaa" yhdistelmää, niin mikset sitten kokeilisi jotain muutakin. Ei sitä tiedä, jos joku vaikka nappaisi 8) Onko sinulla paljonkin pudotettavaa??

kyselee els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 14:38:20 
Kiitos valaisevista vastauksista! Pudotettavaa minulla olisi vähintään 5 kiloa, tosin olen 10 kg:n päässä siitä missä olin ennen kolmea lastani eli 6 vuotta sitten. En panisi pahakseni vaikka siihenkin vielä pääsisin. Yksi muuten mikä askarruttaa on kananmunien syönti. Eikö se todellakaan vaikuta haitallisesti kolesteroliarvoihin? Kolesterolini on nykyään siinä 5-6 paikkeilla. Muuta aamiaista kuin munakas minun olisi vaikea keksiä. Olen meinaan ollut tähän asti uskollinen ruisleivän purija, tosin vain aamuisin. Inhoan kaikkia happamia makuja esim. jogurtteja ilman sokeria.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 14:45:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

FArminghamin hirvittävän laajan ja pitkän tutkimuksen sekä tuon Duodecimissä mainitun vuoden mittaisen ja yli 1000 koehenkilön low- vs High-carb-vertailun mukaan syöty kolesteroli ei nosta kolesterolia.

Muttei miellä syödä koskaan aamulla munakasta.
- Kippo rehuja raejusutolla ja kunnon salaatinkastikkeella tai
- laitetaan muutama pala kinkkua juustosiivujen päälle ja kierretään koko juttu rullaksi itujen/pikkusuolakurkun ympärille (tätä kutsutaan täällä jo aika yleisesti voileiväksi ilman leipää) tai
- leipäjuustoa ja omenaa ja pähkinöitä tai
- nakkeja kylmänä tai kuumana, vaikka kaalinapalan kanssa
tai annos hedelmärahkaa ...
... näitä meillä syödään aamuisin ...

terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 15:19:30 
Moi!

Mä aloitin alakarppauksen lähes kolme viikkoa sitten. Parasta tässä on, kun voi kerrankin syödä sellaisia ruokia, kuin mieli tekee (munakasta, kermaisia kastikkeita, öljyisiä moussakoita, omatekoista suussasulavaa jäätelöä...). Ennen ajattelin, että parempi rajoittaa rasvan syöntiä, kun se on energiatiheintä ruokaa. Niinpä söin light-tuotteita... Kaipaisin edelleen sokerisia herkkuja, mutta onneksi alakarppipuoleltakin löytyy useita ihan hyviä herkkuja, joissa selviää kohtuu vähillä makeutusaineilla. En haluaisi päivittäin käyttää makeutusaineita. Alakarppauksen aikana olen myös alkanut kokeilla runsaasti erilaisia reseptejä ja tuotteita, ja mm. luonnon jogurttikin maistuu nykyään hyvältä. Joskus jopa ihmettelen, että mitenkä ihmeessä minä joskus vielä pystyn syömään sokeroituja tai muuten makeutettuja jogurtteja?!!! Ihanaa on syödä ravintorikasta, rasvaista ja proteiinipitoista ruokaa, josta ei saa turhia hiilihydraatteja, mutta aina tarpeellisia rasvoja ja proteiineja, kuituja, vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita. Ruokaa ei tarvitse syödä paljon, jotta tulisi kylläiseksi, tai jotta selviäisi kunnialla seuraavaan ruokailuhetkeen. Nälkä pysyy poissa pitkään ja on lämmin olo (toisin kuin kitudieeteillä).

En ole ylipainoinen, mutta haluaisin vähän kiinteytyä.. Vaikka en kiinteytyisikään, niin luulen, että alakarppaus tai hyväkarppaus tulee säilymään elämäntapanani tästä eteenpäin. En yksinkertaisesti kaipaa riisiä tai pottuja tai pastaa ruokavaliooni. Vain lomaviikkojen ravintolakäynnit huolestuttavat jo etukäteen..

Mutta viestiketjun aloittajalle haluaisin sanoa, että olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokaisen, joka joskus kiinnostuu alakarppauksesta, kannattaisi kokeilla tätä vähintäänkin muutaman viikon ajan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 09:35:33 
Titta kirjoitti:
En panisi pahakseni vaikka siihenkin vielä pääsisin. Yksi muuten mikä askarruttaa on kananmunien syönti. Eikö se todellakaan vaikuta haitallisesti kolesteroliarvoihin?
Inhoan kaikkia happamia makuja esim. jogurtteja ilman sokeria.

Minä syön kananmunat pääasiallisesti ilman keltuaisia. Olen aina tykännyt tehdä niin. Nykyään syön kyllä keltuaiset, jos tarjolla on "häränsilmiä" tai puolikypsiä keitettyjä kananmunia!
Makuaistini kertoo, että luonnonjugurtit maistuvat tällä hetkellä samoilta, kuin sokeroidut jugurtit n.1v sitten. Makuaisti sopeutuu ja happamatkin maut ovat hyviä myöhemmin.
Rohkeasti vain kokeilemaan ja tsemppiä Sinulle! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 10:23:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Koskenlaskija kirjoitti:
Makuaisti sopeutuu ja happamatkin maut ovat hyviä myöhemmin.

Näin on. Inhosin aikaisemmin kaikkea hapanta, eikä vatsakaan tykännyt yhtään. Nyt maistuu happamatkin maut, eikä masu ole moksiskaan.

Viestin otsikko: Re: USKALTAISINKO?
ViestiLähetetty: 2004-09-05 07:52:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Titta kirjoitti:
mutta sitten kun joku tunnustaa kuitenkin laskeneensa niitä kaloreita niin ne aina ovat jääneet tuonne 1200 kalorin tietämiin. Eli onko totuus siis kuitenkin se kaloreitten määrä eikä se että onko mukana hiilaria vähän vai paljon? Olettaen siis että pysyy tuossa 1200 kalorin tuntumassa. Luulisi kuitenkin että jos kermaa ja voita reilulla kädellä käyttää niin tuo 1200 ylittyy reippaasti. Yritin sellaista laihista jossa oli vähän hiilareita ja vähän rasvaa niin paino nousi viikossa 1,2 kg. Onko kropassani joku vika vai pitäisikö niitä rasvoja sitten syödä paljon.

Kun et kerta ole lukenut minun postejani niin luepas nyt.
Minä syön aina reilusti, kolme megakaloria, ehkä neljäkin ja olen laihtunut 26 kg. Atkins puhuu sellaisesta miehestä joka söi viiden megan edestä ja laihtui.

Viestin otsikko: Re: USKALTAISINKO?
ViestiLähetetty: 2004-09-07 10:59:54 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Pienetär kirjoitti:
Minä syön aina reilusti, kolme megakaloria, ehkä neljäkin ja olen laihtunut 26 kg. Atkins puhuu sellaisesta miehestä joka söi viiden megan edestä ja laihtui.

Eihän tuossa ole edes mitään ihmeellistä. Kyllähän sitä laihtuu vaikka söisi 5 gigakaloria, jos kulutus on vaan suurempi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-07 11:23:26 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

els kirjoitti:
Mitä ikinä teetkään, älä syö vähän hiilareita JA vähän rasvaa. Siinä menee kroppa sekaisin. Täällä riittää sen kokemuksenkertojia.

Mitä siitä voi aiheutua, jos syö vähän hiilareita, mutta samalla myös vain vähän rasvaa eli miten kroppa menee sekaisin?

Mulla on nimittäin hyvin pitkälti se ongelma, etten pidä erikoisen rasvaisesta ruoasta. Juon siis maitoni rasvattomana, en pidä kermasta, yms. Nyt olen yrittänyt hiukan erilaisiin kasvispaistoksiin tunkea tuota oliiviöljyä, mutten ole silti varma, että sitä tulee vuorokaudessa tarpeeksi. Toisaalta en varsinaisesti ole ajatellutkaan olevani alakarppidieetillä, kunhan nyt näitä sivuja lueskeltuani ajattelin, ettei siitä välttämättä haittaakaan ole, jos hiilareita vähentää.

Olen jopa vähentänyt leivän syöntini yhteen palaan jälkiuunileipää päivässä, enkä vielä kuukausi sitten olisi voinut kuvitella eläväni näin vähällä leivällä. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-07 14:06:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pistä hakusanaksi rabbit starvation, en muista, oliko vanhan vai uuden keskustelun puolella. Ehkä riski ei ole kovin realistinen, jos syö viikoittain esim. lohta, jauhelihaa, kananmunia, makkaraa, juustoa, ...

Viehtymyksesi rasvattomaan maitoon on kyllä lievästi sanoen erikoinen! :lol:

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-07 14:11:09 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Mirka kirjoitti:
Viehtymyksesi rasvattomaan maitoon on kyllä lievästi sanoen erikoinen! :lol:

Jaa, mun mielestä ei ollenkaan. Rasvaisemmat vaan eivät maistu hyvältä, eivät edes kahvin joukossa. Monethan saattavat vielä juoda paljaaltaan rasvatonta, mutta kahvin joukkoon on saatava tuhdimpaa. Mutta kai se olisi tottumiskysymys, enhän mä aina ole rasvatonta maitoa juonut, mutta yli puolet elämästäni kyllä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00