karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 12:50:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-08-19 23:09:22 
Hei ! :)

Olen nyt pari päivää lueskellut tätä foorumia ja ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa.... varsinkin taistelutanner :lol:

Niin... olen tässä jo pitemmän aikaa valitellut et tarttis tehä jotain ku mahan seutu vaan kasvaa ja kasvaa niinpä sitten eksyin tälle palstalle ja päätin kokeilla että mitä tapahtuis jos sitä kamalaa "tappajadieettiä" vaikka kokeilis. :shock:

Haluaisin kommenttia päivän syömisiini
eli:

"aamupala" kahvia (kaksi isoa kuppia maidolla), pienen pieni palanen kurkkua ja kaalia ja pari fetakuutiota....
(en ole oikein ikinä ymmärtänyt miksi aamulla pitäisi syödä, mut kahvia on pakko saada muuten ei silmät aukee)

lounas:
salaattia joka sisälsi kaalia, tomaattia, kurkkua, sipulia, fetaa ja kanaa
(ehkä n. 100 g. ) niin ja oliiviöljyä kastikkeeksi

päivällinen: "tomaattikeittoa" paseerattua tomaattia n. 400g. tummaa soijarouhetta ehkä n. 1 dl. (heitin sekaan suoraan purkista niin vähän vaikea arvioida) mausteita + tippa oliiviöljyä. Höysteeksi vähän jäävuorisalaattia ja sipulia.

sitten oli pakko saada jäätelöä edes pieni palanen (n. 100 g). ja sen kanssa suklaakastiketta (n. ruokalusikallinen kaakao jauhoo. saman verran herbalifen suklaajuoma jauhetta ja tilkka kermaa)

eikä sitten toistaiseksi muuta, paitsi vettä vettä ja vettä... hirveä jano koko ajan...

hmnnn.... taitaa jäädä toi proteiinin saanti liian vähäiseksi? vai?

Ja sitten huomasin että hiilihydraattien saamien alle 20 g. päivässä taitaa olla todella vaikeaa. Ainakin minulle.. pelkästään tuosta paseeratusta tomaatista tuli 16 g. :roll:

Tekee muuten mieli hiilihydraatteja ihan älyttömästi ei niinkään makeaa vaan makaroonia tai perunamuussia tms...
olenhan tässä jo pitempää elänyt lähes pelkästään makaroonilla, vaalealla leivällä jne.... ja kaikkea makeaa on tullut syötyä ihan älyttömästi kakkuja, pullaa, karkkia jne. :oops:

- Naakka -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 08:24:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

100g "vähän"? =P Plus suklaakastiketta? =P Jos "pakko" on ottaa, hanki kotiisi esim. eskimotikkuja, tai jotain valmiiksi annosteltuja, joita voi ottaa yhden ja ovat "oikeasti" vähän. Yksi eskimo taitaa olla 7g hiilareita, harrastelijakarpille paljon parempi kuin "vähän" litrajätskiä.

Mutta muuten: tosiaan enemmän oikeaa ruokaa, eli lihaa, kalaa, kanaa, munaa (proteiinia) lounaalle ja päivälliselle, niin pysyy paremmin himotkin hallussa kun ei ole nälkä. Riippuen karppiskarppaustasostasi, valmis(?)ruokamössöt kannattanee jättää pois (vai teitkö itse tomaattikeittosi?).

Mutta jos olet juuri aloittelemassa, kannattaa laihdutus sopeutumisvaiheen aikana jättää sivumalle, ja syödä enemmän. Sitten kun on tottunut (muutama päivä -> viikko yleensä) vähempään hiilaritasoon syömisen puolesta ja pahimmat nälkä/himoheilahtelut on ohi alkaa vähän enemmän ruokahalun mukaan menemään. Tällöinkin kuitenkin ensi huolesi joka ruualla on aina se proteiini: laihdutusvaiheessa lisärasvan käytön voi vähentää/jättää, mutta elä kuitenkaan syö vähärasvaisia tuotteita. Muut osaset loksahtavat paljon helpommin paikoilleen, kun on proteiini kohdillaan, eli vihreätä kaveriksi ja menoksi.

Eiköhän se siitä, lueskele lisää ... ja lisää ... ja lisää ... täällä on meitä vuosikausia lukeneita jotka lueskelemme edelleen. :) Mutta ehkä meillä kiinnostus onkin ylittänyt pelkän oman ruokavalion ...

PS. Soijarouhekkaan ei varmaan mitään vähähiilarista ole, vaikka siinä protskuakin on. Tietty taas karppiskarppaustaso vaikuttaa merkityksessä. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 08:46:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Samaa mieltä Ilkan kanssa. Toisaalta, älä masennu jäätelörepsahduksesta, hiukan loiventeleva aloitus voi olla hyväksikin. Riippuu elimistöstä ja vähän tuosta psyykepuolestakin, joillekin sopii kova alku ja siitä pehmentäminen, joillekin taas pehmeämpi alku.

Olennaista tosiaan on riittävä proteiini, oma nyrkkisäntöni on: puolisen kiloa proderuokaa päivässä, rehuja väh. puolisen kiloa ja rasvaa sen verran kuin tekee mieli.

terv. BMI 27 -) 21

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 15:30:33 
Lainaa:
100g "vähän"? =P Plus suklaakastiketta? =P Jos "pakko" on ottaa, hanki kotiisi esim. eskimotikkuja, tai jotain valmiiksi annosteltuja, joita voi ottaa yhden ja ovat "oikeasti" vähän. Yksi eskimo taitaa olla 7g hiilareita, harrastelijakarpille paljon parempi kuin "vähän" litrajätskiä.

ilkka :x 100 g. litra jäätelöä on vähän :x uso pois.... :lol:
heh.... ja itseasiassa...... nyt täytyy myöntää oma idiotisminsa. Siis kun maitolitra painaa kilon... ni eiks sillo jätskilitraki paina kilon verran? eli tuot oikeesti se palanen tais olla n. 50 g. Eli ei siitä niitä pahoja hiilaheita tullutkaan ku n. 10 g. 8)

"Tomaattikeittoon" käytin paseerattua tomaattia. (Myydään puolen kilon pahvi-pakkauksissa sisältää vain tomaattia ja suolaa) ja sitä soija rouhetta. Finelin mukaan 100g. keitettyä soijarouhetta sisältää proteiinia 30.3 g. ja imeytyvää hiilihydraattia 0.5 g.

yksi ihmettelyn aiheeni onkin tuo että mikä kaikki on sitä imeytyvää hiilihydraattia? Eli jos tomaatissa on 4g. hiilihydraattia per 100 g. onko siitä kaikki imeytyvää?

Lainaa:
Mutta jos olet juuri aloittelemassa, kannattaa laihdutus sopeutumisvaiheen aikana jättää sivumalle, ja syödä enemmän.

Olen juuri aloittelemassa. (Tänään on kolmas tai neljäs päivä tällä ruokavaliolla) mutta... entäs jos ei ole nälkä ? siis eilen minulla ei ollut todellakaan ollut nälkä mielitekoja sitäkin enenmän, mutta kaikki sellaisia mitä ei saa syödä. Tiedostin itsekin että nyt taitaa ruokamäärä jäädä turhan alhaiseksi, mutta kun en kertakaikkiaan voinut syödä enenpää. Eikä siinä kait ole mitään järkeä alkaa itseään pakottamaankaan.

Lainaa:
Samaa mieltä Ilkan kanssa. Toisaalta, älä masennu jäätelörepsahduksesta, hiukan loiventeleva aloitus voi olla hyväksikin. Riippuu elimistöstä ja vähän tuosta psyykepuolestakin, joillekin sopii kova alku ja siitä pehmentäminen, joillekin taas pehmeämpi alku.

En masennu. Totesin että se jäätelön palanen on huomattavasti parempi vaihtoehto itselleni kuin kattilallinen makaroonia tai vaaleaa leipää tms. mitä silloin teki ihan älyttömästi mieli. Muutenkin olen päättänyt mennä eteenpäin niin kuin hyvältä tuntuu. Eli en väkisin koita päästä ketoosiin jos se ei näytä luonnistuvan.

Niin ja paljon kiitoksia vastauksista :D

- Naakka -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 17:01:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla oli aloitus käsittämättömän helppoa....
Kahdessa päivässä oli nami himot tiessään ja sen jälkeen ei olekaan näkynyt :D
Suklaata söin välillä ehkä liikaakin,mutta nyt sitäkään ei ole tullut syötyä vähään aikaan.
Olen taas ollut viikon tiukkis hiilareilla 20-30 sekä tällä kertaa rajoittanut myös kaloreita :evil: Tänä aamuna vaaka näyttikin sitten kutosella alkavaa,missä sitten ole vähiin aikoihin ollutkaan,ajattelin vetästä vielä toisen viikon laskien kaloreita ja jättäen ne max 1300....Se on siinä ja siinä ettei nälkä riivaa...mutta jos näin on mentävä niin näin mennään ainakin vähän aikaa :roll:
Tänään sallin itselleni muutaman Tallinnan light siiderin :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 18:06:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niinpä näyttää soijarouhe Finelissä olevan pelkkää protskua. Ikävä kyllä näytti olevan hivenaineiden puolella melko lailla pelkkää protskua. :P

Lihat yms. protskut sisältävät aina myös runsaasti kaikkea kivaa sivusälää, joten jos ei himoja tuohon soijarouheeseen ole niin... jätettäköön nyt vielä toissijaiseksi nämä soijan muutkin arveluttavat piirteet. ;)

Litra jätskiä ei taida painaa kiloa, mutta tommonen 50g on jo vähähkösti joo.

Suomessa kaikki ravintoarvot merkataan potut pottuina ja eikun siis kuidut kuituina ja hiilarit hiilareina, joten ei tarvi vonkslata niiden kanssa sen enempää kuin katsoa listasta.

Sen aikaa kun elimistösi siirtyy pahimmasta sokerinpolttomoodista kohti enemmän rasvanpolttoa, kannattaa pumpata sitä proteiinia vähän liikaakin, että minimoi (no ehkä se on jo hifistelyä, niin lyhyt aika) kiinteän massan menetystä. Mutta ei se nyt maailman kaatavaa ole, kunhan lopulta päädyt sopiville tasoille itsellesi vihanneksia, hetelmiä, marjoja, pähkinöitä, eläintuotteita (miksi aina pitäisi jaotella, kun en minä ainakaan keksi mitään huonoa eläintuotetta?) ja ruoka maistuu sopivasti ja fiilis on hyvä ja paino menee kohdalleen. :)

Viestin otsikko: kuulumisia
ViestiLähetetty: 2004-09-12 21:46:37 
joo... Palailemassa takaisin ruotuun.. :)
En kerinnyt montaa päivää tota dieettiä viimeksi kokeilla ketoosin rajoilla taisin kyllä käydä kun oli sellanen höhlä olo vähän aikaa, mut sairaala reissu katkasi dieetin aikas radikaalisti... ei saa sieltä karppiruokaa, ei :lol: huomasi välittömästi toisena päivänä mielettömän nälän joka ei meinannut pysyä loitolla millään ja makeaa oli pakko saada ruuan jälkeen. Sen jälkeen kun kotiuduin onkin sitten pizzat jne maistunu, mutta nyt alkaa ruokaremontti!

Lainaa:
Lihat yms. protskut sisältävät aina myös runsaasti kaikkea kivaa sivusälää, joten jos ei himoja tuohon soijarouheeseen ole niin... jätettäköön nyt vielä toissijaiseksi nämä soijan muutkin arveluttavat piirteet.

Soijaa on tullut käytettyä paljon ruuanlaitossa joten täytyy tunnustaa että suorastaan himojakin siihen välillä on(maha myös rauhottui kun sai tuttua ainetta sisäänsä tosin ne makaroonit puuttui siitä kyljestä :P ). Toinen syy miksi tulen jatkossakin käyttämään soijaa on se että olen osittain sen varassa mitä mulle kaupasta suvaitaan tuoda :x Eli se soija on helppoa valmistaa silloin kun ei ole muuta sopivaa ruokaa kaapissa ja säilyvääkin on.... ja jätetään ne muut arveluttavat piirteet... ei haluu kuulla... :roll:

Lainaa:
Sen aikaa kun elimistösi siirtyy pahimmasta sokerinpolttomoodista kohti enemmän rasvanpolttoa, kannattaa pumpata sitä proteiinia vähän liikaakin, että minimoi (no ehkä se on jo hifistelyä, niin lyhyt aika) kiinteän massan menetystä

:lol: minkä ihmeen kiinteän massan ??? :lol:
he...Lihakset on kadonnu jo kauan sitten..
ei vais.. vakavasti.. olen osittain liikuntarajoitteinen. Siksi tämä vähähiilarinen ruokavalio kuullostikin niin uskomattoman hyvältä kun jostain luin että voi myös laihtua lisäämättä liikuntaa. :wink:

- Naakka -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-13 06:02:11 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Alkaa monessa ketjussa olla tarinaa pehmeästä laskusta. Atkins vainaa muuten suositteli ylirajua aloitusta. Perusteet löytyvät kirjasta.

Mutta mutta. Kyllä saatat tehdä itsellesi Naakka karhunpalveluksen, jos noin paljon syöt hiilareita alkuun. Painonpudotus ei kyllä kunnolla lähde alkuun, jos käytät puhdasta sokeria, jota jäätelössäkin on. Ainakin Atkinsissa jäätelö on aluksi kielletty totaalisesti, kuten kaiki muutkin rasva-hiilari ja proteiini-hiilari yhdistelmät.

Tarkoitus Atkinsissa ei ole syödä kevyesti tietoisesti, vaan antaa elimistön määrätä tahdin. Perusajatuksena ilmeisesti on, että vuosia rääkätty ruumis tervehtyy, kun sille annetaan oikeaa ruokaa. Tällöin ruokahalu palaa sellaiseksi, kuin sen kuuluukin olla. Tämä tervehtyminen Atkinsin mukaan jää tapahtumatta, jos karppaamiseen siirrytään pikkuhiljaa.

ViestiLähetetty: 2004-09-13 06:50:30 
Mitä pitää tehdä, jos on möhlinyt tuon alun? Minä aloitin tiukan Atkinsin helmikuussa. Alku meni hyvin, ja painokin putosi 5 kg melko nopeaan tahtiin. Sitten kuitenkin jouduin matkustelemaan työasioissa ja koko juttu meni plörinäksi. Sen jälkeen olen aloittanut useamman kerran uudelleen, mutta samanlaista painonpudotusta ei enää ole tapahtunut (se 5 kg tuli takaisin lyhyessä ajassa, kun söin taas ns. normaalisti).
Nyt olen syönyt alakarpaten (hiilarit 40-100 päivässä), ja painonpudotus on tosi hidasta.
Pitäisikö minun aloittaa uudelleen tiukka Atkins, jotta saan sen painonpudotuksen alkuun? :cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-13 06:59:52 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Mulla on kanssa juminut, kun meni hiilarit överiksi kesäreissulla. Pelkkä karppaaminen vei kyllä 4 viidestä takaisin tulleesta kilosta nopsasti pois, mutta sitten alkoi jumiminen. Viides extra kilo lähti liki kuukauden sitkuttelujen jälkeen.

Aloitin tällaisen omatoimisäädön rasva- ja lihapaastosta ja sitä voi seurata tuolta ruokapäiväkirjoista. Alku on aika lupaava. Olettaisin, että huomenna on taas kilo veke. Tosin tänän teen aika raskaan rupeaman (metsätöitä), että paino saattaa jopa nousta hetkellisesti. Housunlahkeet kuitenkin lepattelevat kauniistii.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-13 08:08:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäätelöautosta saa aspartaamilla makeutettuja laittipuikkoja, joissa hiilaria 5g/100g ja yks puikko painaa 50g, eli tommosella voinee jätskinhimoa pitää kurissa tai käyttää "kahvileipänä"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-13 20:27:17 
Poissa
sintti
sintti

Oliko herbalifen suklaajuomajauhe "tavallista" vai sitä "kultakuuria"?
Nimittäin siinä tavallisessa on paljon sokereita, ja sehän karppamisessa ei ole hyväksi. "Kulta" versiossa pitäis olla karppitavaraa. :) javascript:emoticon(':)')

Viestin otsikko: hjerbaalit...
ViestiLähetetty: 2004-09-13 22:14:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tuotta.... Epäilisin että sitä kulta kuuria... mielestäni siinä ei ollut paljoa/yhtään sokeria silloin kun sitä tutkiskelin. (en viitsi nyt lähteä kolistelemaan sinne yläkaapille missä se purkki on... etten herättäisi ketään täällä) En siis ole oikeastaan herbalifeä käyttänyt juuri koskaan.. se juoma maistui niin karsealle että se purkki jäi kaapin perukoille pölyttymään kunnes jonkin aikaa sitten hoksasin että tollaiseksi tahnaksi sekoitettuna se menee paljon paremmin alas. :lol: Niin ja silloin aikoinaan sain sen "lahjaksi" äidiltäni ... ei mitään lievää vihjailua... :roll: :twisted: (ja äidilläni on sokeritauti joten senkin puolesta epäilisin että se on sokeritonta versiota, koska hän itse käytti sitä samaa.)

Karpaasi: Kiitoksia.... hmnnn.. pitäisi ilmeisesti hommata tuo kirja jostain. Nyttenkin olen uudestaan aloittanut aika loivasti, mutta jos huomisesta alkaen vetäisi kovan vaihteen päälle. :o

phe: kiitoksia ... koskahan se jäätelöauto kiertää täällä päin.... :D

[/url]

Viestin otsikko: aloituksesta
ViestiLähetetty: 2004-09-21 13:27:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Atkinsin suosittelema raju aloitus ei sovi kaikille, tosin tällaisten henkilöiden joukko on pieni: tarkoitan nyt lähinnä niitä unettomuuteen taipuvaisia henkilöitä, joiden ongelman takana on psyykkisiä tai neurologisia häiriöitä. Eli jos lievästi bipolaarinen henkilö pudottautuu yläkarppiruokavalion 300g/hh/vrk -tasolta vaikkapa 15g/hh/vrk -tasolle, voipi se energian lisääntyminen johtaa unettomuuteen ja jopa maniaan. Mutta tämä vain henkilöillä, joilla taipumus jo on. Terveille rajua aloitusta voi suositella, vireystaso nousee vain toivottavalla tavalla. Varovaisemmasta alusta esimerkki vaikkapa mun ruokapäiväkirjassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-21 13:51:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitoksia Mima hyvästä pointista.... :o

Tuo oli täysin uusi asia minulle ja kannattaisi ehkä tuota tietoa tuoda enenmänkin esille kun täälläkin varmasti on niitä jotka aloittavat tämän ruokavalion pelkästään lukemalla netistä tietoa ( köh... itse paras esimerkki joops.. en ole vieläkään saanut kirjoja itselleni hommattua.. :oops: )
En tiedä onko itselläni varsinaista taipumusta bipolaarisuuteen (häh.. miten tuo taivutetaan?) mutta mutta... olen lääkkeitten seurauksena ollut ainakin hypomaniassa. Joten jonkinnäköistä herkkyyttä varmaankin on... :-s
No en ole tuota rajua linjaa saanut vedettyä päälle vaan olen vähän lipsuillut. Mikä sitten taitaa olla loppupeleissä ihan hyväkin asia :D

Eilisestä paino tippunut kilon verran \:D/ Sen kunniaksi aamukahvia kermaliköörillä höystettynä =P~

[url=http://www.TickerFactory.com/]

Kuva

[/url]

Viestin otsikko: ...
ViestiLähetetty: 2004-09-22 22:43:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Oikein taipui hankala sana ja eiköhän se taivu se ruokavaliokin :D
En tiedä, onko noista mania-unettomuustaipuvaisten oireiluista rajulla alakarpilla mitään tieteellisempää tutkimusta, mutta monen henkilön omia empiirisiä kokeiluja. Tavallaan haen sopivaa hiilihydraattitasoa eri suunnasta kuin Atkins neuvoo. Liian lujaakaan ei saa mennä. Mutta täntyyppinen taipumus ei voi olla kuin muutamalla prosentilla väestöstä.
Toukokuussa vedin hiilarit viiteentoista grammaan/vrk kahdeksi viikoksi, ja uni katos täysin. Nyt siis hillitymmin. "Normaalilla" yläkarppiruokavaliolla lihon kilon kuussa, enkä halua enää ottaa selvää, onko sille jokin katto :oops:
Ja kyllä se yleinen voinnin paraneminen kaikilla osa-alueilla puhuu täysin tän ruokavalion sopimisesta mulle!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-24 20:30:16 
Kiitoksia vain Mima! Soitin juuri parisen kuukautta sitten äidilleni piipaa-auton, koska hän oli pahassa psykoottisessa maniassa ekaa kertaa elämässään, vuosi sitten sama tilanne oli kun hällä oli psykoottinen depressio, ja tiedän, että bipolaarisuus on herkästi periytyvää.. Äitini on monta vuotta ollut innostunut tästä "elämäsi kuntoon"-dieetistä ja onnistunutkin sillä laihduttamaan todella paljon.. Maniavaiheessa hän on yleensä laihtunut todella hyvin ja maniat hällä on ollut päällä kun hän on laihduttanut. Depressiossa taas paino on noussut kohisten, kun hän on popsinut kaikkea makeaa. Paitsi edellisessä depressiossa, jossa hän kuvitteli, että minä olin KGB:n agentti ja jääkaapin antimet oli myrkytettyjä.. Niinpä hän ei syönyt useaan vuorokauteen yhtään mitään... Noh se siitä. Hyvin mahdollista, että perinnöllisistä taipumuksista johtuen myös meikäläinen voi alkaa viheltään tän ruokavalion seurauksena.. Se täytyy vaan itse tiedostaa, ei kait siinä mitään muuta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-27 19:26:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Nist kirjoitti:
Maniavaiheessa hän on yleensä laihtunut todella hyvin ja maniat hällä on ollut päällä kun hän on laihduttanut. Depressiossa taas paino on noussut kohisten, kun hän on popsinut kaikkea makeaa. (...) Hyvin mahdollista, että perinnöllisistä taipumuksista johtuen myös meikäläinen voi alkaa viheltään tän ruokavalion seurauksena.. Se täytyy vaan itse tiedostaa, ei kait siinä mitään muuta?

Juurikin näin mun mielestä. Monien potilastovereiden kohdalla nuo hiilarilihomiset depressiovaiheissa ja manialaihtuminen ovat olleet ihan selviä. Valtavirtapsykiatria myös tunnistaa ja tunnustaa ne, mutta ei puhettakaan, että uskallettaisiin esittää ruokavalion käyttämistä hoidon välineenä! Todetaan vain, että liika syöminen tai syömättömyys ovat oireita ja se siitä.

Oman tilanteen tiedostaminen riittää. Eräskin tohtori sanoi mulle, että hänen mielestään mun koko toipuminen perustuu harvinaisen hyvään kykyyn analysoida omaa tilaani (jopa huonossa kunnossa) ja toimia sen mukaan.

Voimia äitisi auttamiseen.

(Meni muuten jo aika OT, mutta ehkä Naakka suo anteeksi? Ovat kuitenkin niin tärkeitä asioita.)

Viestin otsikko: Re: aloituksesta
ViestiLähetetty: 2004-09-27 23:36:08 
Poissa
sintti
sintti

Mima kirjoitti:
Atkinsin suosittelema raju aloitus ei sovi kaikille, tosin tällaisten henkilöiden joukko on pieni: tarkoitan nyt lähinnä niitä unettomuuteen taipuvaisia henkilöitä, joiden ongelman takana on psyykkisiä tai neurologisia häiriöitä. Eli jos lievästi bipolaarinen henkilö pudottautuu yläkarppiruokavalion 300g/hh/vrk -tasolta vaikkapa 15g/hh/vrk -tasolle, voipi se energian lisääntyminen johtaa unettomuuteen ja jopa maniaan. Mutta tämä vain henkilöillä, joilla taipumus jo on. Terveille rajua aloitusta voi suositella, vireystaso nousee vain toivottavalla tavalla. Varovaisemmasta alusta esimerkki vaikkapa mun ruokapäiväkirjassa.

Mistä löytyisi enemmän tietoa tuosta unettomuus asiasta? Olisi hyvä tutkia tuota ennen kuin teen mitään, jotta en aiheuta itselleni ongelmia.

Viestin otsikko: unettomuus
ViestiLähetetty: 2004-09-28 12:34:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En ole yrityksistäni huolimatta löytänyt tutkittua tietoa. Näppituntuma olisi, että vireystason muutokset ruokavaliota säätäessä ovat kovin yksilöllisiä.
Onko sulla siis jo olemassa taipumus unirytmin ongelmiin? Ellei taipumusta ole, ei varmasti ole riskiä aiheuttaa hallaa itselleen.
Empiirisiä kokeita olen tehnyt vain itselläni. Mulla on ollut vaikeaa unettomuutta, unirytmin siirtymistä ja epänormaalia vireystason vaihtelua ihan lapsesta asti, kirjattu kai 11-vuotiaana. Unettomuutta toki jo paljon aiemmin, en esim. yksivuotiaasta eteenpäin kuulemma juuri koskaan nukkunut päiväunia. Nelisen vuotta sitten tutkimuksissa todettu huomattavia poikkeamia normaaliin unenaikaiseen aivosähkökäyrään (alentunut REM-latenssi ja yksi vaihe jäi puuttumaan lähes täysin).
Ai niin, myös ensimmäinen depressio 11-vuotiaana.

Mulla vuorokausihiilihydraattimäärä, joka ylittää 200 g aiheuttaa jatkuvan, tolkuttoman väsymyksen, suorastaan humalanomaisen tilan. Lukioaikana söin reilusti kouluruokaa ja nukuin säännöllisesti 12 h/vrk. Tasolla 150 g olen vähän väsynyt, aamuisin käynnistysvaikeuksia ja nukkuisin mieluusti 10 h/vrk, mutta jotenkin pinnistelen vähemmälläkin. 80 g tuottaa normaalin vireystilan ja kahdeksan tuntia unta riittää. Alle sen olen ketoosissa, vireystila on jossain määrin noussut ja säännöllinen seisemän tunnin yöuni on sopiva ja pysyy sikeänä. Unettomuus taisi viimeksi alkaa 27 g hh/vrk -tasolla.

Jatkan kokeita :D

Mutta huomaa, että mulla tuo taipumus on siis todella vahva.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00