karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-14 13:21:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: juoksulenkit
ViestiLähetetty: 2004-11-04 09:30:47 
Olen hyväkarppaillut kolme-neljä kuukautta ja käynyt lenkillä parin kuukauden ajan kerran viikossa. Olen normaalipainoinen, 25-vee nuori nainen, joten hyväkarppauksella haen lähinnä hyvää oloa. Hölkätessä sykkeeni nousee tuonne 160-170 hujakoille (leposyke noin 57) parin kilometrin jälkeen, ja vaikka juoksu tuntuu mukavalta (jalkoihin ei satu), niin kylkeen alkaa pistää lähes joka kerta 5km:n jälkeen. Olisiko niin, että noin kovilla sykkeillä hiilihydraatit ovat pääomainen energianlähde ja minulta ne loppuvat kesken, vai juoksenko vain liian kovaa tai liian pian aamiaisen jälkeen (noin 1,5h)? Parin kuukauden harjoittelun jälkeen tällainen tuntuu turhauttavalta. Aamiaisen laadulla ei tunnu olevan merkitystä pistoksiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-04 10:53:33 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Ekaksi tulee mieleen, että sykkeiden perusteella tuo sun viikon ainoa lenkkisi on ns. kovavauhtinen lenkki (tai sit olet huonossa kunnossa, mitä kylläkään leposykkeestä ekana luulisi).

Joka tapauksessa kannattaa ehkä aloittaa hieman maltillisemmin, ettei tule heti alkuun rasitusvammoja ja uusi harrastus lopu siihen. Jos et ehdi juoksemaan kuin kerran viikossa, niin kannattaa ottaa vähän löysemmin.

Jos taas ehdit, kannattaa harkita toista lenkkiä, niin että lenkki on vähän pidempi kestoltaan, mutta matalampi sykkeeltään. Ja toisena lenkkinä siis tämä nykyisesi. Sillä tapaa rasitus ei oo ihan niin kova.

Pistoksista itsestään en kyllä osaa sanoa hirveesti mitään, paitsi että itsellä ei oo ollut, ja oon sentään suurimman osan ajasta kai ketoosissa... Jos joskus on jotain, niin se johtuu sit syömisten ajoituksista ym. Yks ongelma voi myös olla, jos keskivartalon tuki on heikko. Ainakin itsellä pilates auttoi kovasti siihen, että nekin vähät pistokset, joita joskus oli ovat jääneet pois.

Mutta eka epäily siis on, että juokset kuntoosi nähden liian kovaa liian kauan.

Viestin otsikko: juoksulenkit
ViestiLähetetty: 2004-11-04 14:05:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla lenkit sujuu kunnon ketoosissa paremmin kuin siinä rajamailla ollessa. Sykekin käy välillä yli 170, pääasiassa kuitenkin 140-160. Suosittelen kyllä useampaa kuin yhtä lenkkiä viikossa ja koko ajan ei sais syke olla noin korkea. Kävele vaikka välillä. Ite huomaan että 2 lenkkiä viikossa on niinku ylläpitävää kunnon kannalta mutta jos käyn sen kolmannen kerran, kunto nousee. Pistäny mua on viimeksi joskus keväällä enkä ollu sillon vielä ketoosissa, tais olla huonon kunnon syytä tai liiallisen yrittämisen. Eikös se pistäminen johdu siitä, että pallealihas ei saa tarpeeksi happea kun sydän parka ei ehdi sitä kierrättään kun sitä kuntoa ei vielä ole tarpeeksi.... Syöminenkin saattaa vaikuttaa. Nythän vähähiilarisella ruoka viipyy mahassa pitempään kuin ennen. Ite käyn juoksemassa aamulla ennen aamupalaa.

Olen 33-v, 8kg tiputtanut ja 10kg on vielä jäljellä tiputettavaa. Koko ikäni olen kuntoillut välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt taas tänä vuonna enemmän.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00