karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-15 08:59:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-11 10:21:58 
Hei!

Olen pitänyt nyt muutaman kuukauden tietynlaista atkinsia päällä. En kuitenkaan ole koskaan ollut tuolla 14 päivän aloituskuurilla. Onko minun käytävä se läpi, onko siinä jotain oleellista minulle jos aion olla vähähiilareilla lopun elämääni? En oikein ymmärrä kaikkea tuossa atkinsiin johdattelevassa pariviikkoisessa. Voisiko joku viisaampi kertoa seuraavia:

- miksi raejuusto on kielletty? Sehän on mitä mainioin mielestäni!
- onko alkoholin kieltämisellä muuta perustetta kuin addiktioista/huumaavista aineista iroittautuminen? Tuntuu että 2vkoa täysin ilman lasillista on vaikeaa (työn puolesta kun pitää ravata tilaisuuksissa). Ymmärrän kyllä alkoholien hiilarit. Lähinnä kyse nyt on viinistä. Siis mitä vähähiilarialkoholi voi tehdä elimistössä kun se on niin paha juttu?
- PEPSI MAX, en pääse siitä eroon (itse esimerkki addiktoutuneesta ihmisparasta:). Voiko tämä juoma romuttaa atkinsini?!
- tee. Miksi en voi juoda teetä kun siinä ei ole hiilareita ollenkaan?

Jos joku jaksaisi vastata olisin onnellinen!

ViestiLähetetty: 2004-10-11 10:41:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Monni kirjoitti:
Hei!

Olen pitänyt nyt muutaman kuukauden tietynlaista atkinsia päällä. En kuitenkaan ole koskaan ollut tuolla 14 päivän aloituskuurilla. Onko minun käytävä se läpi, onko siinä jotain oleellista minulle jos aion olla vähähiilareilla lopun elämääni? En oikein ymmärrä kaikkea tuossa atkinsiin johdattelevassa pariviikkoisessa. Voisiko joku viisaampi kertoa seuraavia:

- miksi raejuusto on kielletty? Sehän on mitä mainioin mielestäni!
- onko alkoholin kieltämisellä muuta perustetta kuin addiktioista/huumaavista aineista iroittautuminen? Tuntuu että 2vkoa täysin ilman lasillista on vaikeaa (työn puolesta kun pitää ravata tilaisuuksissa). Ymmärrän kyllä alkoholien hiilarit. Lähinnä kyse nyt on viinistä. Siis mitä vähähiilarialkoholi voi tehdä elimistössä kun se on niin paha juttu?
- PEPSI MAX, en pääse siitä eroon (itse esimerkki addiktoutuneesta ihmisparasta:). Voiko tämä juoma romuttaa atkinsini?!
- tee. Miksi en voi juoda teetä kun siinä ei ole hiilareita ollenkaan?

Jos joku jaksaisi vastata olisin onnellinen!

Alkoholi jumittaa varsin monilla ihmisillä. Vältä kuitenkin olutta. Heikkilän mukaan lasillinen viiniä päivässä on OK, saat resveratrolia, mutta saat sitä kyllä luonnonmarjoistakin.
Pepsi max romuttaa Atkinsisi, se myös romuttaa monen Afrikan maan talouden.
Teen kanssa minä fuulaan, mutta tee voi vaikuttaa haitallisesti insuliinitasoihisi. Siis VOI.

Pari viikkoa on riittävä aika ketoosin hankkimiseksi, siksi tuo pariviikkoinen.

Viestin otsikko: Pepsimax
ViestiLähetetty: 2004-10-11 11:49:09 
Sanoisitko vielä miksi pepsi max romuttaa atkinsin? Toisilla kun se ei kuulemma romuta. Haluaisin tietää kuitenkin sen vaaroista koskien tätä atkinsia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-11 12:39:01 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Mun käsittääkseni kyse on makeutusaineista: jos olet sokerihiiri, pepsi max keinomakeutettuna pitää yllä sokerihalujasi. Keinomakeuttajiin pitää kunkin ottaa oma asenne - siitä ollaan hyvin eri mieltä. Itse en missään tapauksessa enää juo limsaa tai light limsoja, niin epäterveellisiä ne ovat. Heikkilä sivuaa tätä aihetta molemmissa Hyvän olon keittokirjoissaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-11 12:48:00 
Heikkilällä on sangen hyvä periaate.
Kaiken, mitä hän syö, pitää sisältää hyödyllisiä ravintoaineita.
Mitä hyödyllistä on Pepsi Maxissa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-11 15:02:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ei Pepsi Maxissa ole muuta hyödyllistä kuin että sen nauttimisesta voi saada hyvän mielen... :D Eikä se mitään Atkinsia romuta, mutta parempi aluksi pysyä erossa kaikesta makeasta, elimistö saa aikaa rauhottua, makea maistuu taas oikeasti makealta jne.

Atkinsin aloituskaksiviikkoinen on minun mielestäni kiva ikäänkuin puhdistautumisriitti, jonka aikana elimistö saa vihdoinkin olla erossa sitä kuormittavista asioista - alkoholista, kofeiinista, makeutusaineista jne. Kun 2 viikkoa on kulunut voi noita aineita taas vähitellen ottaa käyttöön, mutta kummasti tuo kaksiviikkoinen riittää katkaisemaan monenkin riippuvuussuhteen. Enää ei teekään niin paljon mieli. Näin ainakin minulla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-11 16:40:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minä join teetä, viiniä, kevytlimsaa, olutta ja olin 40-50 g tasolla aloittaessani, ja vasta myöhemmin jätin kevytlimut ja oluet pois kokonaan (huomasin että vilja oli vatsaoireideni syy, jopa ykkösolut aiheutti turvotusta ja kipua). Hyvin meni.

Ajattelen juuri kuten edellinen, aloitus on riitti, joka voi olla ihan toimiva. Mutta ei se pakollinen ole. Suunta on tärkeä, ei tämä ole on/off. Ihmiset ovat erilaisia.

Entisenä pepsimaksinistinä en voi kuin ihmetellä, mikä siinä joskus muka maistui hyvältä! :o Suu karppiintuu nopeasti.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 14:33:02 
Kahdessa päivässä elimistö menee jo ketoositilaan, ei todellakaan tarvita kahta viikkoa :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:30:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sattui olemaan 1,5 litran pullollinen Fanta Freetä joka on makeutettu kalorittomilla makeutusaineilla. Päätin päästä pullon sisällöstä eroon ja skippasin normaalin ruoan eräänä iltana. Seuraavana aamuna painoni näytti 0,5 kg enemmän kuin tavallisesti. En varmaankaan ollut lihonnut sitä, vaan löytyisikö selitys juoman nestettä keräävästä vaikutuksesta. Kun 1,5 litraa juo illan aikana, ei paljon tee muuta mieli, mutta äklöttävä makeus alkoi inhottaa viimeisen lasillisen kohdalla ja mieleen hiipi ajatus, josko maailmassa olisi muitakin makuja. Päätin olla syömättä muuta, kun niin turhaa tuli nautittua :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-22 17:09:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kukka2, minulla siihen menee neljä päivää. Jokainen on yksilöllinen elimistöltään. Eihän ketoosiin pääsemisen hiilarimääräkään ole kaikilla sama.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-23 10:03:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä ainakin otan silloin tällöin lasillisen keinotekosesti makeutettua kevytlimua. On ristiriitaista kieltää light limut, mutta jälkiruokaresepteissä sallia samat makeutusaineet.

Voisin juoda limua vaikka joka päivä, mutta en erityisesti pidä niistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 12:16:54 
Poissa
sintti
sintti

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin yksi atkinsin 14 päivän induktiovaiheen tavoite on se, että jopa sellaiset ihmiset, jolla on normaalia suurempi insuliiniresistenssi pääsisivät ketoositilaan. Pienemmästä hiilihydraattimäärästä seuraa nopeampaa laihtumista. Lisäksi omasta kokemuksesta mitä vähemmän nauttii hiilihydraatteja niin sitä vähemmän tekee mieli niitä lisää. Eli säästyy kiusauksilta.

Alkoholista en ole ihan varma, mutta aika monet alkoholijuomat sisältävät hiilihydraatteja, jotka runsaasti nautittuna poistavat ketoositilan. Kirkkaassa viinassa ja kuivassa valkoviinissä on vähän hiilihydraatteja niin niitä varmaan voisi juoda? Itselle kumpikaan ei maistu niin luistan dieetistä vähän ja otan ihan olutta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 12:37:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

kukka2 kirjoitti:
Kahdessa päivässä elimistö menee jo ketoositilaan, ei todellakaan tarvita kahta viikkoa :roll:

Ketoositilaan menon aikataulu on hivenen eri kuin aineenvaihdunnan sopeutuminen siihen.

Tokihan kaksi viikkoa on vain amerikkalaisessa kulttuurissa amerikkalaisille annettu ohje. Yleisohje joka on hyöty/haita minimi jollain tavalla asioita arvotettuna. Amerikkalaisessa kullttuurissa ei ole kovin hedelmällistä kai antaa liian moniselitteisiä monimutkaisia ohjeita. kohderyhmällä tyypillisesti ei ehkä ole tietämystä eikä perinnettä hankkia tietoa jotta osaisi itse soveltaa. näin maassa jossa mikronkin ostajalle on kerrottava ettei se sovellu elävän kissan turkin kuivattamiseen mikäli kissa aiotaan pitää elävänä. Samassa maassa autonvalmistajan on tehtävä kojetaulu siten vinoksi ettei ihminen voi laittaa kauppakassia siihen vahingossa näkemäesteeksi jonka mahdollistamisesta autonvalmistaja voisi joutua vahingonkorvausvelvolliseksi sen johdosta jos näkemnäeste oli ollut onnettomuuteen edesauttanut osatekijä.

Kyllä sille yleisohjeena perusteita löytyy sille kahdelle viikolle mutta ei jokaiselle yksilötasolla perustetta sen tarkkaan noudattamiseen. Ei ole mitään on/off kytkintä ihmisen sisällä joka täsmälleen ajoittuisi tuohon kahden viikon kohdalle..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 17:50:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä aloitin Atkinsin induktiolla, mutta tulin siihen tulokseen, että monet "kielletyistä" aineista johtuu ihan Dr. Atkinsin omista pinttymistä eikä niinkään laihdutusteknisistä jutuista joten löysäsin tahtia niiden suhteen - pitäydyin vain siinä alle 20g hh per päivä.

Atkinsin mukaan makeanhimo jää tuon induktion jälkeen, jos ei juo light-limppareita. Toisaalta kuitenkin suosittelee keinotekoisesti makeutettua jäätelöä. :roll:

Tämän lisäksi monet ruoka-aineet ovat jenkissä erisisältöisiä kuin mitä miellä täällä Suomessa. Ulkomaalaisella miehelläni on sellainen mielikuva että raejuusto on todella epäterveellistä. :roll: Myös leivät jne ovat Amerikassa ihan eri kategoriaan, joten päättelin joidenkin outojen sääntöjen johtuvan juuri tästä. Eli Cottage Cheese ei ole Raejuustoa vaikka näin sanakirjan mukaan onkin.

Kofeiinikielto (tee, kahvi, cola) johtuu joko kropan "puhdistamisesta" tai sitten siitä että kofeiini voi jumittaa. En kyllä tajua miten, sillä senhän pitäisi olla diureetti? Itse en juo kahvia, mutta teetä ja kolaa meni ihan reilusti. Keskustassa kun asutaan, niin ajattelin että kofeiini ei tunnu missään lyijyyn ja muihin raskasmetalleihin verrattuna joita päivittäin vetää kroppaansa keuhkojen kautta. :D

Alkoholiin pätee varmasti tämä sama "puhdistautuminen" sekä se tosiasia, että kun juo alkoholia, tulee helposti monelaisia mielihaluja (lihis!) ja sitä kautta repsahduksia helpommin.

Oma linjani oli että alkoholia otan varovasti (Atkins on lisännyt päänsärkyherkkyyttä alkoholin kanssa :cry: ) ja kofeiiniä ihan surutta, koska pitäähän ihmisellä jotain paheita olla! Ja muutenkin sovellan tervettä järkeä. Ja paino laskee... :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 18:12:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Susie kirjoitti:
Kofeiinikielto (tee, kahvi, cola) johtuu joko kropan "puhdistamisesta" tai sitten siitä että kofeiini voi jumittaa. En kyllä tajua miten, sillä senhän pitäisi olla diureetti? Itse en juo kahvia, mutta teetä ja kolaa meni ihan reilusti. Keskustassa kun asutaan, niin ajattelin että kofeiini ei tunnu missään lyijyyn ja muihin raskasmetalleihin verrattuna joita päivittäin vetää kroppaansa keuhkojen kautta. :D

Alkoholiin pätee varmasti tämä sama "puhdistautuminen" sekä se tosiasia, että kun juo alkoholia, tulee helposti monelaisia mielihaluja (lihis!) ja sitä kautta repsahduksia helpommin.

Oma linjani oli että alkoholia otan varovasti (Atkins on lisännyt päänsärkyherkkyyttä alkoholin kanssa :cry: ) ja kofeiiniä ihan surutta, koska pitäähän ihmisellä jotain paheita olla! Ja muutenkin sovellan tervettä järkeä. Ja paino laskee... :D

Kofeiinin osalta en ymmärrä ihan atkinsia. Sehän ehkä voi jopa kiihdyttää rasvaroihua?? Mutta sillä on insuliiniin jokin vaikutus? haitallinen joillakin? Ehkä saattaa olla kyse myös siitä että atkins ei halunnut asioita jotka lisää nesteen poistumaa ja ehkä SAATTAA joissain tapauksissa hivenen lisätä tilannetta jossa elimistö kävisi hivenen liian kuivana, vaikkakin pysyisikin vielä niiden rajojen sisällä joiden ulkopuolella alkasi todelliset ongelmat. Asia on senkin osalta aika monitahoinen jos pilkkua viiilataan ja aletaan tarkemmin tarkastella. Mutta taas kerran, joukoille annettavat ohjeet ovat eri kuin mitä voidaan antaa yksilölle siitä seikkoja tiedettäessä..

Alkoholi on ketoosissa pulmallinen mutta se on aika marginaalinen ongelma jos on ongelma lainkaan sen vähäsen käytön osalta. "Hyväkäytön" edut ja haitat voivat kääntyä pienehkön käytön eduksi. Mutta pikkujuttu: ketoosissa on saatava glukoosia jostain ja jos ollaan aivan hiilihydraattien alarajoilla niin sitä on valmistettava proteiineista tai rasvojen hajoamisessa vapautuneesta glyserolista tai molemmista. Aivojen tarpeisiin ei pelkät ketoaineet riitä vaan aivot tarvitsevat aina jokatapauksessa hivenen glukoosia. Nyt kuitenkin on niin että silloin kun maksalla on etanolia poltettavana inhibitoituu glukoneogeneesi. Glukoosin valmistus vaikeutuu ja ketoosissa mennään muutenkin ehkäpä sen alarajoilla. veikkaan että jos isommalla populaatiolla asiaa selvitettäisiin niin havaittaisiin jotain lievää haittaa alkoholilla ketoosissa joillain yksilöillä tuon seikan kohdalla.

ViestiLähetetty: 2004-11-13 21:02:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joissain lyhytkestoisissa tutkimuksissa on tosiaankin vaikuttanut siltä, että kofeiini heikentäisi insuliiniherkkyyttä ja siten huonontaisi glukoositoleranssia, mutta vastikään valmistuneessa 8 vuoden prospektiivisessa tutkimuksessa, jonka n oli komeasti yli 100 000, ilmeni, että pitkäaikainen kofeiinin käyttö pienensi merkittävästi II-tyypin diabeteksen riskiä.
Niin että kahvia iänkaiken käyttäneet henkilöt, jotka siirtyvät alakarppauselämään, voinevat hyvillä mielin jatkaa tuon mainion piristeen ja diureetin käyttöä entiseen tapaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-13 21:55:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Niin omalla kohdallani jo ennen atkins tyyppisen oman ketogeenisen dieettini aloittamista tulin tulokseen etten aio edes harkita kahvinjuonnin jättämistä. Toki itseään kohtaan voi soveltaa muuta kuin silloin jos antaa neuvoja yleisesti. Koska turvana on jatkuva oman kehon "kuuntelu" ja suora takasinkytkentä ja mahdollisuus siten säätämiseen. Ilman kiinteää takasinkytkentää (julkiset neuvot) ei säätöluuppi toimi. Ellei sitä voida siirtää varmuudella riittävästi neuvojen muodossa niiden noudattajalle.

ViestiLähetetty: 2004-11-14 12:49:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jackie kirjoitti:
Joissain lyhytkestoisissa tutkimuksissa on tosiaankin vaikuttanut siltä, että kofeiini heikentäisi insuliiniherkkyyttä ja siten huonontaisi glukoositoleranssia, mutta vastikään valmistuneessa 8 vuoden prospektiivisessa tutkimuksessa, jonka n oli komeasti yli 100 000, ilmeni, että pitkäaikainen kofeiinin käyttö pienensi merkittävästi II-tyypin diabeteksen riskiä.
Niin että kahvia iänkaiken käyttäneet henkilöt, jotka siirtyvät alakarppauselämään, voinevat hyvillä mielin jatkaa tuon mainion piristeen ja diureetin käyttöä entiseen tapaan.

Kiitos tästä!
Ei silti, olisin tuskin luopunut muutenkaan 8). Hoidan kahvilla nykyisin myös suklaahimoa: Kotona "kahvi" on 3/4 vahvaa tummaa presidenttiä joka sekoitetaan kuohukermalla lantrattuun maitojauhe-kaakao-vesiseokseen... eikä tämä elämänvesi ainakaan minun suussani makeutetta tai pullaa kaipaa!
terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2004-11-14 13:32:53 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Hoidan kahvilla nykyisin myös suklaahimoa: Kotona "kahvi" on 3/4 vahvaa tummaa presidenttiä joka sekoitetaan kuohukermalla lantrattuun maitojauhe-kaakao-vesiseokseen... eikä tämä elämänvesi ainakaan minun suussani makeutetta tai pullaa kaipaa!
terv els

Tuollainen coctail ei ole edes tullut mieleeni. Kuohukermalla lantrattu Presidentti on riittänyt. Tuostapa innostuneena kokeilen samaa suklaakuorrukkeella....eikunsiistotanoin kaakao.. Katsotaan palautuuko himot. Toivotaan ettei. Ainakaan ne suklaanhimot.

Raportoin tuloksen.

Viestin otsikko: Kofeiini
ViestiLähetetty: 2004-11-14 18:55:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omalla kohdallani olen huomannut, että kahvin juominen tekee joskus saman tempun kuin ennen hiilarivälipalan syöminen; jos pelkkää kahvia juo aterioiden välillä, tunnin sisään juomisesta tulee lievä hypokohtaus. Nykyään juon kahvia jälkiruokana ja aamiaisen kanssa aina.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00