Nuo crohn&colitis-palstalle laitetut linkit, mitkä jutut on poistettu palstalta, voisi tietysti mode poistaakin.... Kopsaan paperilta yhden, mikä on säästämisen arvoinen juttu, siis tämä:
>>>>
F1-kuskin Scott Speedin parantuminen .. >>>
L_Rider otti puheeksi aiheen 26.8.2006 Eihän ajalla muuta merkitystä, mutta laitan siltä varalta, että löytyisi joku nuori tutkija, joka kiinnostuisi parantamaan laitosruokaa luonnollisempaan/siedettävämpään muotoon ja nuo jutut on helpompi löytää, jos edes aika on selvillä. Voihan tietysti olla mahdollista, että ne on kokonaan poistettu... En tiedä.
"Ilta-Lehti otsikoi tänään la 26.8.:
"Kovan tien kulkija. Pari vuotta sitten Scott Speed käytti vaippoja. Nyt hän puhuu F1:n maailmanmestaruudesta".
Jutun mukaan amerikkalainen Scott Speed joutui vaippoihin, koska menetti haavaisen paksusuolentulehduksen takia peräsuolen hallinnan. Hän oli vähällä lähteä suolenpoistoleikkaukseen, mutta löysi ennen leikkauspäivää
wieniläisen erikoislääkäri Cristoph Gaschen, jonka hoito ehti tuottaa odottamattoman hyviä tuloksia.
Gaschen hoidon jälkeen Speedillä ei ole ollut minkäänlaisia oireita.
Jos suoli olisi poistettu, Scott Speedin F1-ura olisi päättynyt siihen.
Heräsikin kysymys:
Kuka tämä wieniläinen erikoislääkäri Christoph Gasch oikein on ja millaisia ovat hänen hoitomenetelmänsä, kun ne kerran estivät paksusuolen poiston F1-kuskilta? Itselleni se tieto ei enää auta, kun olen
IPAA:lainen, mutta ehkäpä joku toinen saisi tiedosta jotain toivoa. Tällä Red Bullin kuskilla on omat nettisivutkin:
http://www.scottspeed.com
saksankielistä infoa tohtori Gaschen menetelmistä:
http://www.sylvi.at/b-mc-mund.html
Scott Speedin omilla nettisivuilla:
Hän kertoo siarastuneensa alkuvuodesta 2003 Colitis Ulcerosaan. Hänellä oli
paha anemia verenvuodon takia.Lääkärit oliva esittäneet paksusuolen poistoa ja kertoneen avannemahdollisuudesta.
Lukekaa itse tuolta sivulta. Alalinkkinä ABOUT ja sitten SCOTTSPEED.ORG"
Muut kommentoivat tuohon vähän, tässä muutamia niistä - nimet jätän pois:
A: "kovasti tuossa puhutaan ruokavalion merkityksestä."
B: "...tossa jutussa painotettiin kalaöljyn (onkohan se sama kuin kalanmaksaöljy?) hyödyllisyyttä ja mainostettiin
keskiaikaista ruokavaliota. tutkimuksessa oli ollu ryhmä, jolle oli annettu tietynlaista ruokaa, ja kontrolliryhmälle jotain muuta. mutta siis, tuossahan on tutkittu vaikutusta crohnin tautiin, eikö sillä speedillä ollut koliitti?"
C: "Gasche on sitä mieltä, että Crohnin taudin laukaisevat tekijät ovat ns. länsimaisissa elämäntavoissa. Tämä väite perustuu mm. tutkimukseen bangladeshilaisten ja intialaisten maahanmuuttajien kanssa. Heidän toisen sukupolven jälkeläisillään oli korkeampi Crohnin tauti - insidenssi, kun siis olivat tottuneet länsimaisiin elämäntapoihin.
Gasche on saavuttanut hyviä tuloksia mm. kalaöljykapseleilla (joissa on E-vitamiinia ja tyydyttymättömiä rasvahappoja). Sitten ovat kokeilleet Exklusion-dieettiä", joka perustuu siihen että potilas jättää pois kaikki ravintoaineet, jotka hänelle henkilökohtaisesti eivät ole hyväksi. Tutkimuksissa tämä ryhmä voi paremmin kuin kortisonia käyttävät, tai vähäsokerisella ruokavaliolla olevat.
Ja kuten xx totesi, mainostavat "keskiaikaista dieettiä"... Eli hyvin tarkat ohjeet mitä saa syödä - vain tiettyä rapsiöljyä, orgaanista leipää jne. Tutkimuksen tulokset ei ole vielä tulleet, mutta
Herr Doktor Gasche on vakuuttunut, että Crohnin taudin laukaisevat tekijät on 20. vuosisadan ruokailutottumuksissa.
Eli ei tossa nyt loppujen lopuksi kauhiast uutta ollu. Olen kyllä samaa mieltä että Crohnin taudin syyt on 20. vuosisadan roskaruuassa, ja mulla on toimiva dieetti siihen kanssa..."
D: Kalaöljy on eri kuin kalanmaksaöljy, jossa on kaikki kalan paskat varastoituneena. Tämä asia tuli selville, kun aikoinaan juoksin ravintoluennoilla. Itse käytän kalaöljyä ja olen vankasti sitä mieltä, että ravinnolla on suuri osuus näiden tautien hoidossa. Omalla kohdallani tein ratkaisuni tämän taudin "parantavan" hoidon ja syömisen suhteen jo 9 vuotta sitten. Täytyy myös sanoa, että... xxxxxxxxxx ...silloin tekemääni ratkaisuun, kun sitten jätin lääkitykset kesken. Tautini oli luokiteltu vaikea-asteinen Crohn ja tulevaisuuden kuva oli aika synkkä. Olen itsekin kiinnostunut tuosta kuskin toipumisen syistä.
Onpa kyllä jo aika tuoda näitä tauteja esille. En tiedä, miksi nuo julkkikset häpeävät tuoda niitä julkisuuteen. Onko syy siinä sitten, että paskasta puhuminen on noloa.
Kyllä muakin moni aikoinaan piti luulosairaana, kun eivät olleet koskaan kuulleet tai lukeneet Crohnista ja aika paskamaisia kommentteja välillä kuulin. En kyllä itsekään tiennyt niistä mitään, kun vasta 5 vuotta sairastettuani, kun liityin Ilcoon 1984.
Kun itse sairastuin v.1979, en ikinä kuuna päivänä ollut edes lukenut tämmöisistä taudeista. Ja
nyt liki 30 vuotta jälkeenpäin tuntuvat olevan aivan yhtä tuntemattomia. Muistan vain, kun lääkäri sanoi, ettet parane koskaan ja tieto oli järkyttävä siinä tilanteessa. Lekuri vielä sanoi, että siitä kehittyy pitkällisen sairastelun jälkeen suuri syöpäriski. Eipä se ihme ole, jos alkuaikoina olin eristäytynyt ja masentunut, kun tietoa tai tukea ei tuntunut tulevan mistään."
E: "Minä uskon kyllä kans tuohon ruokavalion merkitykseen ja kalaöljyyn. Syön kalaöljykapseleita kaksinkertaisen päiväannoksen."
F: "Mun enkunkielen taidolla käsittäisin, että vaihtoehtona oli joko suolenpoisto ja avanne TAI stressaavan uran lopetus. Eli avanteen kanssa olis voinut jatkaa uraa?! kiinnostais kyl kovasti tietää millä lääkkeillä häntä hoiidettiin ton ruokavalion ja lisäravinteiden lisäks."
G: "Vau, onpa hienoa, että hän on tullut rohkeasti esiulle tautinsa kanssa!!"
H: ...noin yleensä meidän länsimainen ruokavaliomme on ihan tarpeeksi paskaa ilman pizzaa ja hampurilaisiakin! Esimerkiksi käytämmekö ruoanvalmistukseen lihalientä? Sisältää kaikenlaista myrkkyä. Entä muita maustesekoituksia? Sokeria? Valkoista vehnää? Sitähän on mm. pasta.
Sitten meidän "puhtaat" raaka-aineemme tulevat jostain Espanjasta, jossa ne on kasvatettu pedissä ilman multaa. Kuinkahan paljon niissä on kivennäis- ja hivenaineita verrattuna vielä viisikymmentä vuotta sitten suomalaisten syömiin raaka-aineisiin?"
---Mun kirjoittamia juttuja tuolla seassa ei ole ollut sen jälkeen, kun yhdistyksen puheenjohtaja kielsi sinne kirjoittamasta. Muistakaahan tarkkailla sähköposteja, jos kuulutte johonkin potilasyhdistykseen - itse ne jaksanut silloin keuhkokuumeessa ollessani avata postia ollenkaan, enkä todellakaan kahteen viikkoon tiennyt, että mun kysymyksiä tai kommentteja ei siellä siedetä - jäsenmaksun olin sentään kiltisti maksanut jo vuosikaudet ja kuvittelin lapsellisesti, että mulla olisi edes sen takia oikeus sanoa mielipiteitäni...