Hmm...
Ihan mielenkiintoista pohdintaa. Ihmiset ovat erilaisia, jos sen ymmärtää, on mahdollista ymmärtää meitäkin.
Minä olen pyrkinyt kohtuuteen jo pidemmän aikaa. Lihoin ruokavaliolla, joka oli muuten suositusten mukainen, mutta söin enemmän karkkia kuin saisi. Kyse ei ollut väärinymmärryksestä, vaan mahdottomasta karkkiriippuvuudesta, jota en vaan saanut yrityksistäni huolimatta katki. Eli en vaan halusta, motivaatiosta ja tiedosta huolimatta PYSTYNYT syömään suositusten mukaisesti.
Luulin, että olen vain heikkoluontoinen ja kaikilla muillakin vastaavia makeanhimoja, mutta he vain jotenkin selviävät niistä.
Sittemmin olen oppinut, että näin ei ollut. Vähähiilarinen poisti nimittäin ongelman kokonaan. Jos homma olisi ollut pelkästään päästä kiinni, näin ei olisi käynyt. Nykyään minulla ei olekaan sitten niin minkäänlaisia riippuvuuksia. Ehkä tykkään liikunnasta vähän enemmän kuin olisi tarpeen, mutta siihen se sitten jääkin, enkä sitäkään miellä addiktioksi.
Vanhan ruokavalion mukana menivät myös atooppiset iho-oireet, mielialanvaihtelut, vatsan turvotus ja jatkuvat virtsatie- ja hiivatulehdukset, migreenit ja väsymys.
Vaan vieläkin, jos lisään huonoja hiilareita, jalka kapsaa karkkikauppaan viimeistään seuraavana iltapäivänä. Ja nyt puolentoista vuoden jälkeen, se tuskin on mitään muuta kuin fyysistä.
Mitä taas tuohon "kansanmurha"-juttuun tulee, niin hiukan kun seuraa tilastoja ym. niin näkeehän sen, että suunta ei ole hyvä. Vähähiilariselta vaaditaan pitkäaikaisnäyttöjä, vaikka nykyisestä suosituksestakaan ei ole. Ja ne mitä löytyy, eivät ole positiivista luettavaa. Luithan myös ketjun intian diabetestilanteesta. Sitten voit avata naistenlehden. Mainokset pullistelevat lääkkeitä hiivaan ja närästykseen. Normaalia?
Ihmiset tottuvat siihen, että olo on hiukan huono ja vetämätön ja joka syksy tulee flunssa. Ero siihen, että kaikki on hyvin on iso, mutta sitä ei tiedä, jos ei kokeile.
Lainaa:
kysehän on kuitenkin ravinnoksi kelpaavista aineista, jotka kohtuudella käytettyinä eivät ole vähäisimmässäkään määrin terveydelle haitalisia
Näytäpä tutkimus, jossa näin todistetaan? Sokeriperäisten sairauksien kehittyminen kestää n. 20 vuotta.