karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 15:54:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-01-08 06:34:12 
Hei!

Osaisiko joku teistä neuvoa miten totetuttaa hiilihydraattitietoista ruokavaliota kun ei siedä kotimaisia viljoja, soijaa sekä kalaa?

Niissä kirjoissa joita olen lukenut ei mitään erityistä mainintaa asiasta ole ollut.

Onko ainoa tapa tutkia esim. jauhopaketin kyljestä hiilihydraattien määrä ja tehdä vertailua vai löytyykö kohtalotovereita joilla olisi jotain tuntumaa asiaan.

Ystävällisin terveisin.

Raiza

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 10:06:38 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Hyvin yksinkertaisesti. Jättämällä ne pois ruokavaliosta. Mihin ihmeeseen ihminen niitä jauhopöperöitä tarvitsee. Useat joille kala ei sovi, sopii muulla tavoin nautittuna erinomaiset kalaöljyt hyvien essentiellien rasvahappojen lähteeksi. Jos on voimakas oikea kala-allergia kannattaa kokeilla, nimittäin myös hyvin puhdistettuja(!) kalaperäisiä öljyvalmisteita on ja ne voivat sopia, aivan pienellä varauksella. Sen soijankin sisällytin tuohon "jauhopöperö" sanaan tässä tapauksessa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 10:50:38 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Syö lihaa, munia, maitotuotteita, pähkinöitä ja kasviksia. Ei sen kummempaa. Palkokasvejakin voit kokeilla/harkita, jos et laihduta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 10:52:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei!

Vahvistan papan lausunnon kalasta. Olen alle 1-vuotiaasta lähtien ollut kala-allergikko. Allerginen reaktio oli niin voimakas, että pelkkä kalan haju (mm kalakeittoa valmistettaessa) nosti lapsena päiviä kestävän nokkosrokon ja vielä nuorena aikuisenakin aiheutti henkitorven salpautumisen ja uskomattoman kutinareaktion. Pari kertaa sitä tuli vahingossa maistettuakin - alkuasalaatti, jota oli ehkä leikelty kalaveitsellä tai jotain (maussa ei kalaa tuntunut) pilasi yhdet juhlat ja pala paneroiduksi kananrinnaksi luultua lohta puolen päivää Interrail-tyyppisestä matkasta...

Nyt olen viidettä vuotta oireeton, kiitos hiilihydraattien rajoituksen tuonne 100g pintaan. Nyt voin viipyä kalanhajuisessa paikassa vaikka tunteja ilman jälkiseurauksia - ja jopa hiukan maistaa sitä. Mutta edelleenkin kala vaikuttaa: maistelun jälkeen olen joka kerta nukkunut seuraavana yönä kellon ympäri, kun muuten 7-8 tuntia unta riittää...

Mutta kalaöljyä ja kalanmaksaöljyä voin syödä. Tai siis olen voinut sen jälkeen kun sain ensin muut allergiset oireet kuriin hiilihydraattien rajoituksella. Ja syön sitä päivittäin, vaikka muuten pysynkin irti ravintolisistä.

Mitä taas tulee viljoihin ja soijaan, olen siinäkin papan kanssa samaa mieltä. Vihanneksista, hedelmistä, pähkinöistä, pavuista ja maitotaloustuotteista löytyy kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet ja kuidutkin, jos niitä kaipaa. Vilja ei ole välttämätöntä - edes sellaiselle, joka ei vanno ketoosin nimeen 8).

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 15:01:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Mitä taas tulee viljoihin ja soijaan, olen siinäkin papan kanssa samaa mieltä. Vihanneksista, hedelmistä, pähkinöistä, pavuista ja maitotaloustuotteista löytyy kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet ja kuidutkin, jos niitä kaipaa. Vilja ei ole välttämätöntä - edes sellaiselle, joka ei vanno ketoosin nimeen 8).

terv els

En muuten minäkään vanno ketoosin nimeen. Totean vain että se on ihmisen luonnollinen olotila ketoosittomuuden ohella ja että ketoosissa voi olla vaikka koko ikänsä jos huvittaa.

Ketoosin osalta vannon sitten hiukan énemmän silloin kun on kyse pahasta ylipainosta tai ongelmasta saada syöminen hallintaan, siinä se voi joillekin olla se ratkasu. Ketoosista itsestään on hyötyä nälänhallinan osalta jos se on ongelma laihdutusyrityksissä. Mutta normaalissa elämässä en näe ketoosista etua (enkä haittaa) muuhun hiilihydraatteja valikoiviin (ja virallisterveelliseeen nähden vähentäviin) ruokavalioihin nähden joita voi soveltaa elintapanaan pysyvästi ravinnonoton hallinnan ollessa kohdallaan.

Ketoosista on hyötyä laihdutettaessa aineenvaihdunnallisesti, ns ravintoetu. Ei itse ketoosista ehkä aina itsestään vaan siitä ruokavaliosta joka sitten samalla aiheuttaa ketoosin. Tokihan etu on ehkä marginaalinen verrattuna ravinnon oton säätelyn muutokseen. Jos sitten pöljät eivät saa prismaohjelmassa (se Atkins, piladokkari) mitattua kuin runsaan parinkymmenen kalorin (noin 100 Ws) eron vuorokaudessa niin se on heidän murheensa, varsinaisia pellejä, koko järjestely ja mittaus oli varsin leikkimielinen, ainakin jos se oli niin kuin ohjelma antoi ymmärtää. Jos ei osaa mitata, ei osaa, minkäs sille. Minusta kalliit mittalaitteet ansaitsisivat arvoisensa käyttäjät.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 23:21:58 
Mielenkiintoista, mutta loogista, että allergiaoireet lievittyvät rajoitettaessa hiilihydraattien nauttimista.
Itse toivon sekä karistavani lukuisia jämähtäneitä kiloja, joihin siis eivät ns. perinteiset ruokavaliot ole tepsineet, olen vuosia kituuttanut ilman rasvoja -tuloksetta, ja harrastan normaalisti liikuntaa, sykemittarin laskurin mukaan kulutan liikunnalla kaloreita 5 X viikossa 700-900.

Edellisestä jäi aamun tokkurassa mainitsematta myös pähkinä ja herneallergiat (kulkevat käsikädessä soija-allergian kanssa?), onko kokemusta niiden lieventymisestä?

Varsinainen ketogeeninen ruokavalio on perusteeltaan ja toteutukseltaan tuttu, koska ainoa millä saimme helpotusta perheenjäsenen epilepsiaan (ennen leikkausta jossa syy kohtauksiin poistettiin) oli ruokavalio.

Nyt olisi tarkoitus lähteä parantamaan omaa terveyttä ja hyvinvointia, vuosia olen napsinut hiilareita heikotukseen ja voinut entistä huonommin.
Sokerirasituskokeessa sammuin kuin saunalamppu, vaikkeivat sokeriarvot nousseetkaan.

Eiköhän se tietämys pikkuhiljaa lisäänny itsekuria kun minulta ei onneksi puutu.

Kiitos kaikille!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-09 10:36:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Maapähkinä ei ole pähkinä vaan palkokasvi, joten on luonnollista, että se aiheuttaa oireita myös. Muut, oikeat pähkinät sekä mantelit ja kookospähkinät kuuluvat eri sukuihin, kannattaa kokeilla sopivatko jotkut niistä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-09 13:51:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

RaizaR kirjoitti:
Edellisestä jäi aamun tokkurassa mainitsematta myös pähkinä ja herneallergiat (kulkevat käsikädessä soija-allergian kanssa?), onko kokemusta niiden lieventymisestä?

Minä olen pystynyt syömään manteleita ongelmitta, mutta esimerkiksi hasselpähkinöistä alkaa suu kutiaa (onko oikea verbimuoto?).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00