Katri kirjoitti:
Heippa!
Olen aloittamassa vähähiilarista ruokavaliota. Ongelmani on, että teen matkatöitä, ja vietän suuren osan päivästäni autossa. Hyvin harvoin ehdin pitämään ruokatuntia, joten syön sitten samalla kun ajan jotain

Ja mahdollisuudethan ei oo rajattomat ku vaan yks käsi käytössä! Tähän asti olen selvinnyt irtokarkeilla (

) ja sämpylällä/ruisleivillä, mutta jos nyt jätän hiilarit pois, niin mitä ihmettä voin syödä

Siis ajaessani. Tää kuulostaa ehkä naurettavalta/uskomattomalta, mutta on täysin totta ja aiheuttaa oikeasti ongelmaa mun painonhallintaan. Tai siis laihduttamiseen. Jotain on pakko syödä, muuten syön jääkaapista valotkin kun tulen kotiin. Onko täällä kellään ideoita? Kyselin jo yhdeltä laihdutuspalstalta, mutta sieltä ei tullut vastauksia...
Terv. Tiedoista erittäin kiitollinen Katri

Pietarin ja Helsingin väliä 10 vuotta autolla sahanneena: parhaita ovat pähkinät. Ja autossa joutuu valitettavasti Einomies myös syömään, myös sen liikkuessa. Viisitoista minuuttia aikaisemmin rajalle -> tunti-pari vähemmän jonotusta Venäjän tullissa. Ennen karppiaikoja käytin myös suklaata. Yleensä pähkinäsuklaata, mikä ei väsyttänyt niin kuin ilman pähkinöitä.
Nykyään siis: yksittäispakattuja juustosiivuja, sotkee vähemmän käsiä kuin kinkkusiivut ja siten helpompia syödä. Pähkinät löydettyäni olen tullut koko matkan hasselpähkinäpussin voimalla. Siistejä syödä. En syö niitä koko ajan vaan ateriaksi 3-4 tunnin välein niin paljon, että nälkä lähtee.
Kokonaisajoaika Helsingin ja Pietarin välillä on noin 6 tuntia + jonotusaika rajalla eli pahimmillaan yhteensä kymmenen tuntia. Vaikka ajan suhteelisen hyväkuntoisella ja suoralla ja leveällä tiellä Pietarin ja Viipurin välillä kohtalaista ylinopeutta (kelin salliessa) menee matkaan helposti yksi työpäivä. Olen huomannut, että pahimpia matka-ajan lisääjiä ovat pysähdykset. Siksi syön autossa.
Kalojen kanssa ei kannata ryhtyä autossa läträämään. Sotkuista puuhaa ja aikaa menee saman verran kuin pysähtyä syömään lihat ja kalat huoltiksen lounasbuffetista. Tonnikalapurkkia en minäkään ryhtyisi ajaessa availemaan.
Eli siis: pähkinät, juusto- ja kinkkusiivut. Satunnaisesti proteiinijuomat tai patukat. Kivennäisvettä pienissä pulloissa. Jos matkan varrella on huoltis, jossa kohtuullisen syötävä lounasbuffetti niin pysähdyn (Pyhtäällä esim.).
Myös hyvä tankkaus alle kunnon karppiruoalla.