karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-05 05:24:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-09-04 08:55:01 
Hei, tilasin karppaavan kaverini suosituksesta tuolta iHerbista näitä d-vitamiineja: http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vi ... 18335?at=0

Nyt minua on kuitenkin alkanut epäilyttämään tämä "hevoskuuri" ja siitä mahdollisesti aiheutuvat haitat. Onko oikeasti turvallista ottaa d-vitamiinia näin isolla annostuksella? Mietein myös, että ehkä näin aluksi ottaisin pillerin vain joka 3. päivä. Osaako joku sanoa onko sillä mitään merkitystä ottaako d-vitamiinia pari kertaa viikossa isolla annostuksella vai päivittäin pienempiä määriä?

ViestiLähetetty: 2011-09-04 09:05:33 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Mä olen noita samoja napsinut yhden joka päivä, 1.5vuoden ajan...

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2011-09-04 09:14:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ainakin jättiannos vuosittain on osoittautunut tutkimuksissa aika huonoksi vaihtoehdoksi. Mutta viikko on tuskin sama asia, luulen sen toimivan ihan hyvin.

Jos tuolla on 5000IU per kapseli niin se on ihan fysiologinen määrä. Pari kertaa enemmänkin D-vitamiinia voisit saada vaikka auringonoton yhteydessä.

Luulen että yksi mahdollinen muttei hirveän yleinen riski on A-vitamiinin puute. A- ja D-vitskut toimivat yhdessä ja siksi niitä on yleensä hyvä saada molempia. Muun muassa voi, kananmunan keltuaiset ja maksaruoat (joissa on ihan sairaaaaaasti sitä) sisältävät A-vitamiinia.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 09:20:37 
Poissa
sintti
sintti

D-vitamiiinia voi hyvin ottaa vaikka vain joka kolmas päivä. Jossain on kokeiltu 4 kertaa vuodessa annostelua ja ilmeisesti toimii. 1 kertaa vuodessa annettava jättiannos ei ilmeisesti enää tuottanut hyviä tuloksia. Määrään en ota kantaa, itse otan tuon verran talvella (ja välillä vähän enenmänkin), mutta jokaisen pitää itse miettiä mikä se oma tarve kenties olisi. Omat D-vitamiini arvonsa voi mittauttaakin.

Henk. koht. minusta tuntuu että annostelu joka päivä on parempi. Niinä päivinä väsyttää kun aamu-dee on unohtunut ja illalla sitä ei enää parane ottaa kun sitten ei nukuta. Voipi kyllä olla paljon mahdollista että tuo on ihan kuvittelua vaan. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-09-04 09:53:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Otan oman D-vitamiinini kerran kuussa ampullin muodossa...Se kuuluukin ottaa vain kerran kuussa lapi vuoden...4 euroa kuussa kustannukset.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 10:19:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Se riippuu pilleristä, mihin muotoon se on tehty; vapauttamaan pikkuhiljaa sisältöään vaiko kerralla kaikki. Pikkuhiljaa imeytyvät ovat kalliimpia tehdä joten yleensä ne ovat myös kalliimpia hankintahinnaltaan.

Suomessahan nostettiin virallista päivittäistä D-vit. suositusta vuosi sitten 7,5 mikrogrammasta 10 joka käytännössä ei muuta hyttysenpaskan vertaa...(huom. oma mieleipide)

Miamissa tehty virallinen tutkimus(luin sen silloin netistä kokonaisuudessaan mutta siitä on vuosi etten osoitetta muista) tuotti tuloksen jossa suositeltiin päivä-annokseksi 50 mikrogrammaa. Siis sikäläisille ihmisille, Miamiassa kun vielä toi arska paistaa ihan makoisasti päivät pitkät!
Että kyllä täällä pimeässä pohjolassa on aika hankala hankkia itselleen yliannostus D-vitamiinista :D Suomessa on myös tehty tutkimus(näihin meidän verorahat siis menevätkin :shock: ) missä todettiin että Suomen olosuhteissa 15 min käsivarret auringossa kesällä ilman aurinkorasvaa tuottaa sen 10 mikrog. D-vit. mitä suositus on... Jokainen voi siis laskeskella että aika moni ois pökränny D-vit. yliannostukseen kesällä jos se olisi niiiiiiin vaarallista :lol: D-vit. on vielä kalciumin imeytymisen kannalta välttämätön.

Itse käytän talvisin 50 mikrog. D-lisää purkista, pojalleni 6 v annan 30 mikrog. Ja tämä siis ravinnosta saatavan lisäksi. Kesällä en niin säännöllisesti mutta silloin kuin muistamme ottaa, annos on n 20 mikrog/pvä.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 10:31:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tietääkseni joidenkin usalaisten tutkimustan mukaan voi hyvin ottaa ainakin 100 mikrogrammaa päivässä. Itse otan sen ja olen myös mittauttanut oman D-vitamiinitasoni, joka oli keväällä 125 nmol/l, mikä on erittäin hyvä vastaten kansainvälisiä suosituskia. Valitettavasti mitään linkkejä en tutkimuksiin tähän hätään voi heittää.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 10:53:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

karppis kirjoitti:
Tietääkseni joidenkin usalaisten tutkimustan mukaan voi hyvin ottaa ainakin 100 mikrogrammaa päivässä. Itse otan sen ja olen myös mittauttanut oman D-vitamiinitasoni, joka oli keväällä 125 nmol/l, mikä on erittäin hyvä vastaten kansainvälisiä suosituskia. Valitettavasti mitään linkkejä en tutkimuksiin tähän hätään voi heittää.

Taidankin ottaa mallia sinusta ja lisätä meidän annoksia, kiitos :smt023

ViestiLähetetty: 2011-09-04 11:05:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ssydis kirjoitti:
karppis kirjoitti:

Taidankin ottaa mallia sinusta ja lisätä meidän annoksia, kiitos :smt023

:D Ja lisäisin vielä, että olen voinut todella hyvin, ei minkäänlaisia flunssia tai muitakaan entisiä vakivaivoja. Jos on vähänkin sellaisia tuntemuksia että nyt flunssa voisi olla alkamassa (kurkku hieman karheana), nappaan parina päivänä 200 mikrogrammaa, ja se on siinä, flunssaa ei tule :mrgreen: Voin kyllä suositella!! Tosin kesän aurinkoisimpina päivinä olen ottanut "vain" 50 mikrogrammaa, en tosin tiedä mikä on vitamiinitaso nykyään. Nyt olen taas siirtynyt tuohon vakiannokseeni.
muoks. typot!

ViestiLähetetty: 2011-09-04 15:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karppis kirjoitti:
Tietääkseni joidenkin usalaisten tutkimustan mukaan voi hyvin ottaa ainakin 100 mikrogrammaa päivässä. ...
Eikö tuo aloittajan kyselemä 5000IU ole 125ug?

ViestiLähetetty: 2011-09-04 15:16:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jag kirjoitti:
karppis kirjoitti:
Tietääkseni joidenkin usalaisten tutkimustan mukaan voi hyvin ottaa ainakin 100 mikrogrammaa päivässä. ...

Taitaa olla, tuskinpa sekään on liikaa! Parasta olisi mittauttaa oma taso, koska imeytyminen riippuu niin monesta tekijästä. Sitten tietäisi missä mennään.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 15:41:42 
Kiitos vastauksista! Ehkä olisi tosiaan parasta käydä ensin testaamassa arvot lääkärissä. Saakohan lähetteen helposti, jos haluaa testauttaa arvot vain ns. huvin vuoksi?

ViestiLähetetty: 2011-09-04 15:58:03 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

jag kirjoitti:
karppis kirjoitti:

On se. Mulla menee just tuo määrä.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-09-04 16:14:36 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Tulipas sopivaan kohtaan tämä ketju. Mäkin ostin juuri D-vitamiinia ja olen tässä miettinyt, että miten isoja annoksia uskaltaa ottaa :mrgreen:

Mistä tietää että annoskoko on liian suuri? Ripulia saattaa ilmetä purkin selosteen mukaan mutta onko muita oireita?

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2011-09-04 16:23:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

EvaH kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Ehkä olisi tosiaan parasta käydä ensin testaamassa arvot lääkärissä. Saakohan lähetteen helposti, jos haluaa testauttaa arvot vain ns. huvin vuoksi?

En tiedä missä päin asut, mutta ainakin Helsingissä voi mennä moneenkin labraan ilman lähetettä. Itse kävin Antioksidenttiklinikalla, lähettävät luotettavaan labraan. Tuskin julkinen terveyshuolto tätä kustantaa, se menee ihan omaan piikkiin. Mun testi maksoi noin 70 €.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 17:23:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Se on aika kiisteltyä mutta yleinen käsitys on että D3- vit, joka on eläinperäistä, imeytyisi ihmiskehoon paremmin kuin kasvisperäinen D2-vit. Mene ja tiedä sitten. D2-vit on vaan paljon kalliimpaa kuin useimissa paikoissa myytävänä olevat D3-vit...

ViestiLähetetty: 2011-09-04 17:47:17 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

ssydis kirjoitti:
Suomessahan nostettiin virallista päivittäistä D-vit. suositusta vuosi sitten 7,5 mikrogrammasta 10 joka käytännössä ei muuta hyttysenpaskan vertaa...(huom. oma mieleipide)

Hmm, ei mun mielestäni nostettu mitään suositusta mihinkään? Päinvastoin, 2–3-vuotiaiden suositusta ALENNETTIIN 10:stä 7,5 mikrogrammaan. Kaikkien muiden suositukset pysyivät samana, mutta uutena asiana suositeltiin että 2-18 vuotiaille d-vitamiinivalmistetta päivittäin ympäri vuoden. 2010 keväällä yli 60-vuotiaiden suositus nostettiin 20 µg/vrk.

ViestiLähetetty: 2011-09-04 17:56:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joulupukki kirjoitti:
ssydis kirjoitti:

Hmm, ei mun mielestäni nostettu mitään suositusta mihinkään? Päinvastoin, 2–3-vuotiaiden suositusta ALENNETTIIN 10:stä 7,5 mikrogrammaan. Kaikkien muiden suositukset pysyivät samana, mutta uutena asiana suositeltiin että 2-18 vuotiaille d-vitamiinivalmistetta päivittäin ympäri vuoden. 2010 keväällä yli 60-vuotiaiden suositus nostettiin 20 µg/vrk.

Olin silloin apteekissa töissä ni olen aikalailla varma asiasta :P Muistaakseni suositus muuttui samaan aikaan kuin toi vanhuksille nosto.. Tästä ajankohdasta en ole ihan satavarma

ViestiLähetetty: 2011-09-04 18:05:06 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

ssydis kirjoitti:
Olin silloin apteekissa töissä ni olen aikalailla varma asiasta :P Muistaakseni suositus muuttui samaan aikaan kuin toi vanhuksille nosto.. Tästä ajankohdasta en ole ihan satavarma

Ihan pakko kysyä, että mitä siellä apteekissa työksesi teet?? Kun ne määrät eivät todellakaan mihinkään muuttuneet (paitsi tuo 2-3 vuotiaiden alennus).

ViestiLähetetty: 2011-09-04 18:13:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joulupukki kirjoitti:
ssydis kirjoitti:

Ihan pakko kysyä, että mitä siellä apteekissa työksesi teet?? Kun ne määrät eivät todellakaan mihinkään muuttuneet (paitsi tuo 2-3 vuotiaiden alennus).

No minähän vastasin kosmetiikkaosastosta, olen kosmetologi, mutta proviisoreista lähtien farmaseutit antoivat tällaista infoa asiakkaille... Mahtoiko meillä olla sitten toistakymmentä ei-asiantuntevaa asiantuntijaa töissä... :shock:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00