karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-25 07:08:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Auttakaa!
ViestiLähetetty: 2012-05-02 07:59:15 
Moi kaikille! Olen aivan neuvoton, mielellään haluaisin jotain apuja!
Olen ollut vhh:lla 8 vuotta, ilman sortumisia! Paino on pysynyt normaalina jo 7 vuotta :) ! Mutta viime jouluna söin ilmeisesti liikaa, mutta kuitenkin vain "sallittuja" ruokia. Paino nousi 3 kg :x !
Siitä eteenpäin olen periaatteessa ollut melkeinpä koko ajan ketoosissa ja vähentänyt syömistä, mutta paino on jämähtänyt. <ei grammaakaan pois!
En ole säästöliekillä! Onhan minulla tästä asiasta jo pitkä kokemus! Käytän paljon rasvoja, mutta mikään ei auta! Lenkkeilen ja hoidan muutenkin kuntoani. Olen 65v ja pituuteni on 157cm. Elikkäs tämä 3 kiloa tekee minulla ympärysmitassa jo 3-4cm! Ja se tuntuu vaatteissa!
Nyt kysynkin, onkohan elimistöni sopeutunut tähän ruokavalioon? Pitäisikö pitää vaikkapa oikea hiilaripäivä? Itse pelkään sitä kuitenkin, koska olen kuin juoppo, se saattaa jäädä "päälle" :oops: !
Kertokaa mitä teen, olen epätoivossa! Kiitos etukäyeen!

Viestin otsikko: Re: Auttakaa!
ViestiLähetetty: 2012-05-02 08:49:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mikä mahtaa olla sellainen normaalipaino, jonka kolme kiloa tekee epänormaaliksi?
Ja mikä mahtaa olla sellainen vyötärö, jossa kolme kiloa näkyy automaattisesti 3-4 senttinä?

Ai että liian lyhyesti vai?
Sanotaan nyt vaikka että minulla on vaikeuksia yhdistää vyötärönmittaa johonkin tiettyyn painoon (sallittuun tai ei), koskapa niinikään pienenä ja jo aika kypsään ikään ehtineenä ihmisenä itselläni vaaka ja vyötärönympärys eivät näytä korreloineen sen enempää nuorena kuin nyt vanhempanakaan. Yhteyttä ei näkynyt "normaalipainossa" eikä "lievässä ylipainossa" eikä muita kokoja ole tällä kropalla (vielä) kokeiltu.

Toki kolme kiloa voi näkyä vyötäröllä. Jopa puoli kiloa voi näkyä siellä.
Mutta kun edes 10 kiloa ei välttämättä näy sen enempää vyötäröllä kuin tai vaatteissakaan, edes samalla ihmisellä.
... ja kun joskus paino ja vyötärö kulkevat jopa vastakkaisiin suuntiin...

Hormoonivasteen muutos, stressi, sairaus tai lääkitys, hankala työasento, rakastuminen, stressin lievennys ja moni muu seikka voi muuttaa kehon tasapainoa, ja näkyä sekä vyötäröllä että painossa. Siksi neuvominen ylipäätään ja varsinkin ilman mitään lisätietoja lisätietoja tuntuu yhtä toivottomalta kuin neulan kaivelu heinäsuovasta.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-05-02 09:36:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Mikä mahtaa olla sellainen normaalipaino, jonka kolme kiloa tekee epänormaaliksi?
Ja mikä mahtaa olla sellainen vyötärö, jossa kolme kiloa näkyy automaattisesti 3-4 senttinä?

Teet nyt turhan suoria tulkintoja ja johtopäätöksiä tekstistä. :)

Aloittaja ei väittänyt kumpaakaan. Lyhyellä ihmisellä kolme kiloa suuntaan tai toiseen voi hyvinkin olla kolme senttiä vyötäröllä, ja aloittajahan puhui vain itsestään.

Sori, en osaa aloittajaa mitenkään nyt auttaa. Ihmettelen vaan, miten yksistä joulun syömisistä voi lihoa 3 kiloa. Jotain herättelyä kai tarvitaan, mutta jos etukäteen tietää, että voi jäädä hiilarikoukkuun, niin ei varmaan kannata sitä kokeilla.

.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 11:18:30 
Elimistö yrittää pitää "saavutetuista eduista" kiinni. Ehdotan väliaikaisesti vielä lisää liikuntaa (kokeile vaikka jotain uutta aerobista lajia) ja vähemmän syömistä. Tietysti elimistöä voisi herätellä kunnon tankkauksellakin (hiilareita tai jotain muuta). Ja hiilarikoukun suhteen asia on omasta päätöksestä ja tahdonvoimasta kiinni. Irti pääsee, jos haluaa. Olethan sinäkin jo ainakin kerran irti päässyt!

Elsin jossittelusta sekä kiertelystä ja kaartelusta sen verran, että miksi vastata, jos ei halua neuvoa eikä ole asiasta oikein mitään mieltä? Jos kysyjä kokee kolme kiloa ongelmaksi, niin silloin se on ongelma eikä ongelman olemassaoloa tarvitse kyseenalaistaa.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 12:03:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Harvinaisen totta ettei minua tarvita kolmen kilon kokoisten ongelmien ratkaisiuun,
eikä varsinkaan jos vastaukseksi pitää saada vain tuo "syö vähemmän ja liiku enemmän" mantra :)

Liikunnalla ja kituilulla siitä voi onneksi saada tehtyä vielä ihan oikeankin ongelman. Kumarran ja katoan ketjusta...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-05-02 12:12:02 
els kirjoitti:
Harvinaisen totta ettei minua tarvita kolmen kilon kokoisten ongelmien ratkaisiuun,
eikä varsinkaan jos vastaukseksi pitää saada vain tuo "syö vähemmän ja liiku enemmän" mantra :)

Liikunnalla ja kituilulla siitä voi onneksi saada tehtyä vielä ihan oikeankin ongelman. Kumarran ja katoan ketjusta...

Mikäli täällä on joillakin vähemmän herkkänahkaisilla oikeaa asiantuntemusta ja todellisia mielipiteitä, niin kysyjä varmasti kuuntelee niitäkin. Myös minua kiinnostaisi mikä on karppajien ratkaisu ongelmaan. Vai onko sitä?

ViestiLähetetty: 2012-05-02 12:15:44 
Poissa
rentokarppi
rentokarppi

Tää on varmaan trolli, kyllä 8v vhh ilman ongelmia noudattanut osaa hommansa.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 14:01:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Trolli tai ei, vastaan silti, koska ymmärrän pointin ja sen, että parikin kiloa voi olla iso harmi, kun on tottunut hoikempaan kroppaan. Mulla vyötärö kasvaa vähintään sentin per lisäkilo, minkä lisäks reidet alkavat ottaa yhteen, jos paino alkaa lähennellä 55 kg. Pituus 163 cm. Osa on toki turvotusta, mutta lisää inhottavia senttejä joka tapauksessa. Ongelma poistuu eli paino putoaa ja sentit karisevat laskemalla kaloreita (n. 1500, ei sen ali) ja liikkumalla pari kolme kertaa viikossa rankasti ja vähemmän rankasti joka päivä. Suositan aloittajalle lihaskuntoa kasvattavaa treeniä lenkkeilyn oheen, kalorien laskentaa ja edes kokeeksi hiilareiden nostoa n. sataan grammaan päivässä, proteiinia vähintään 100g ja rasvankäytön hienoista vähentämistä, jos kalorilaskuri niin sanoo.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 14:26:11 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Karppaustyylejä on useita ja jokaisessa on omat ohjeensa kysyjän tilanteeseen, esimerkiksi Atkinsilla voisi palata induktioon, LCHF:llä vähentää hiilareita, jättää pois välipalat ja syödä vain kun on nälkä. Kannattaisi varmaan palata siihen oman tyylin ohjeistukseen. Tietysti voi virallisterveellisen ohjeitakin kokeilla mutta siihen taitaa löytyä paremmin ohjeita muualta.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 17:19:37 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Eikös tuo Kukkopillin vastaus ole just se virallisterveellinen? Liiku, syö vähemmän, vähennä rasvaa. Atkinssilla on tosiaan vielä rasvapaasto, Heikkilällä taisi olla se hedelmäpaasto jne. Täällä taisi jossain olla se juminpurkukeinoja-ketjukin.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 17:29:27 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Ipumaksi kirjoitti:
Eikös tuo Kukkopillin vastaus ole just se virallisterveellinen? Liiku, syö vähemmän, vähennä rasvaa
On.Ja kun ollaan karppilassa niin sen voisi sanoa olevan vaikka kitukarppausta. Aloittajan ikäiselle naiselle en missään nimessä soisi mitään kuuria.On paljon parempi,että on terve ja hyvinvoiva kuin lähteä ikääntymisen kynnyksellä vähentämään kehonrasvaa.Ja Kukkopillihän on itse fitnesskarppi vai mikä se termi olikaan ja jossain kertoi tavoittelevansa rasvaprosentiksi 18...huoh.No,jokaisen oma asia tietysti,mutta ei hyvältä kuulostanut sekään :smt009

ViestiLähetetty: 2012-05-02 17:49:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paska rölli.

Mutta kaiken varalta; lopeta ressaaminen.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 18:00:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voikku kirjoitti:
Ipumaksi kirjoitti:
Eikös tuo Kukkopillin vastaus ole just se virallisterveellinen? Liiku, syö vähemmän, vähennä rasvaa
On.Ja kun ollaan karppilassa niin sen voisi sanoa olevan vaikka kitukarppausta. Aloittajan ikäiselle naiselle en missään nimessä soisi mitään kuuria.On paljon parempi,että on terve ja hyvinvoiva kuin lähteä ikääntymisen kynnyksellä vähentämään kehonrasvaa.Ja Kukkopillihän on itse fitnesskarppi vai mikä se termi olikaan ja jossain kertoi tavoittelevansa rasvaprosentiksi 18...huoh.No,jokaisen oma asia tietysti,mutta ei hyvältä kuulostanut sekään :smt009

Eihän mun tarvi huolestua ku oma rasvaprosenttini on pudonnut läheltä 30 -> 18? :D Ei oo ollut tarkotus mutta näin on päässyt käymään, LCHF:llä ja EI liikkumalla. Tosin olen mies ja ilmeisesti miehillä RP on yleensäkin pienempi kuin naisilla, vai oonko eläny taas harhaluulossa? Ja kumpaa sukupuolta kukkopilli itse edustaa?

ViestiLähetetty: 2012-05-02 18:19:00 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Miehellä normaalia, naisella ei. Kukkopilli on nainen. Saa myös ihan vapaasti havitella sitä rasvaprosenttia, mutta samoja vinkkejä en kyllä muille soisi. Oman terveyden saa aina tuhota, mutta toisen terveydellä ei ole reilua leikkiä.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 19:24:01 
Poissa
rentokarppi
rentokarppi

Ipumaksi kirjoitti:
Oman terveyden saa aina tuhota, mutta toisen terveydellä ei ole reilua leikkiä.

Ja ihan maalaisjärjellä jokaista vinkkiä ei tarvitse noudattaa. Noudattaa jos lystää ja jättää noudattamatta jos ei halua. Onko se toisen terveyden kanssa leikkimistä?

ViestiLähetetty: 2012-05-02 19:31:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onpas täällä mielenkiintoisia kommentteja tullut sillä aikaa, kun huhkin salilla PT:n kanssa :wink:

Aloittaja halusi vinkkejä laihtua. Multa niitä pesee ja ihan ilmaiseksi :D

Sitten korjaan muutaman esitetyn väitteen: 1500 kaloria VÄHINTÄÄN laihdutusvaiheessa ei ole kituilua, etenkään n. 160cm lyhyelle naiselle, etenkään kun tarkoitus on tiputtaa vain kolme vaivaista kiloa. Äkkiä ne lähtee, kun keinot ovat kohillaan. Itse olen nyt tiputtamassa paria kiloa ja syön n. 1500-1800 kaloria. Kun tavoite on saavutettu, syön 1600-2000 -ja tankkauspäivinä vaikka 3000, jos mieli tekee.

100g hiilaria päivässä ei ole VT-kevytkarppausta. Etenkin liikkuvalle hiilarisuositus on käsitteekseni jotain 300g/pv?

Ja vielä: 18 rasvaprossa ei saletisti ole terveydelle haitallinen ainakaan mulle, koska vaikka nainen olenkin, mulla ei ole rasvaa niissä paikoissa, joissa naisilla yleensä tuppaa olemaan ja joissa se olisi esteettisestikin hyvännäköistä. Enkä mitenkään väkisin hilaa prossaa tuohon tavoitteeseen, mutta jos ja kun rasvaprossa on mulla "itsestään" n. 20, katson saanko sen ihan omin metodein tiputettua pari prossaa. Kun onhan se kiva, että treenaaminen näkyykin jossain, eikä vain tunnu parantuneena kuntona ja olona :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-05-02 19:50:25 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Ai 1500 kilokaloria ei ole vähän, jos liikkuu joka päivä ja kolmena päivänä raskaasti? :shock: 100 grammaa hiilaria 1500 kilokalorin dieetillä on musta paljon. Mutta siis ihan miten haluaa :D Itse ainakin repsuilisin koko ajan, en voisi hyvin ja kärsisin turvotuksesta ja pahasta olosta. Mahdollisesti saisin vielä koko ajan jokaisen flunssan ja olisin kipeänä puoli vuotta.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 20:09:28 
Ipumaksi kirjoitti:
Ai 1500 kilokaloria ei ole vähän, jos liikkuu joka päivä ja kolmena päivänä raskaasti? :shock: 100 grammaa hiilaria 1500 kilokalorin dieetillä on musta paljon. Mutta siis ihan miten haluaa :D Itse ainakin repsuilisin koko ajan, en voisi hyvin ja kärsisin turvotuksesta ja pahasta olosta. Mahdollisesti saisin vielä koko ajan jokaisen flunssan ja olisin kipeänä puoli vuotta.

Ipumaksilta arvostelu kyllä sujuu, mutta missä paremmat ehdotukset? Jos lyttää toisen mielipiteet, pitää esittää jotain parempaa tilalle.

Kukkopilli ja mlv ovat olleet ainoat, joilla on ollut ratkaisuehdotuksia. Haukkumisen sijaan niitä lukisi mielellään muiltakin.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 20:48:12 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Itse odottelisin. Jos on seitsemän vuotta ollut täsmälleen samassa painossa niin kyllä se alkaa sinne takaisin hakeutumaan. Sitäpaitsi en näkisi kolmen kilon lisäystä 65 vuotiaalle millään tavalla huonona asiana.

Mutta tämmöinen ehdotus tuskin käy :D Eihän täällä muuten oltaisi kyselemässä.

Ei, minulla ei ole kikka kolmosia nopeaan painonpudotukseen. Pahoittelen. Rasvapaastoa tarjosin ja sitä hedelmäpaastoa. En ole itse kokeillut, kun ei ole tarvetta.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 21:16:58 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

bless86 kirjoitti:
ihan maalaisjärjellä jokaista vinkkiä ei tarvitse noudattaa. Noudattaa jos lystää ja jättää noudattamatta jos ei halua. Onko se toisen terveyden kanssa leikkimistä?
Niinpä.Neuvoni onkin,että tyytyy ja opettelee elämään sen kolmen kilon kanssa jos ei omin konstein(vuosikausia karpanneena?)onnistu.Olen tehnyt vuosikymmeniä töitä ikä-ihmisten parissa ja voin sanoa,että se on terveydellä leikkimistä jos 65-vuotiaan täytyy vähentää rasvakudostaan.Se on varmasti vaikea asia ymmärtää kolmekymppisenä,mutta ikäätymisen myötä jopa(huom!)virallisestikin suositellaan lievää ylipainoa mieluummin kuin alipainoa tai jopa normaalipainoa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00