karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 12:57:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-09-01 20:28:22 
Pääsin karppauksen avulla eroon makeanhimosta, jatkuvasta nälästä, verensokeriongelmista ja viljaherkkyydestä.

Ehdin karpata pari vuotta ennen kuin tulin raskaaksi. Raskauspahoinvoinnin takia en pystynyt syömään vähähiilarisesti. Leipää ja maitoa meni paljon, mutta jatkoin korkeilla rasvoilla (eli täysmaitoa ja reilusti voita ja juustoa leivän päällä). Hiilareiden lisäys ei yllättäen tuonut huonoa oloa tai makeanhimoa takaisin (eikä myöskään hirveää painonnousua). Rajoitin toki sokerin käyttöä. Samalla linjalla jatkan nyt imetyksen aikana, sillä pelkään että laihdun liikaa jos vielä vähennän hiilareita.

Onkohan minun kohdalla ongelma ollut enemmän rasvan puute ja ehkä liiallinen sokerin käyttö mutta ei niinkään tärkkelys? Ennen tulin nälkäiseksi tunnin päästä rasvattomasta puuroateriasta. Nyt jaksan hyvin 4 tuntia täysmaitoon keitetyllä puurolla jossa reilusti voita.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 06:53:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aika moni viisas (tai ainakin alalle koulutettu) väittää, että lihomisongelman takana on välttämättömien ravintoaineiden puute;
- joko siksi että niitä ei saada ruoassa tasrpeeksi (lue: eläinperäisen rasvan puute vie tässä jo pitkälle);
- tai siksi että muut syömingit kuluttavat noita elintarkeitä aineita enemmän kuin mitä niitä syödään (lue: liikaa fruktoosia ja leseitä);
- tai siksi että suoliston bakteerikanta on saatu pilalle, eikä se enää auta tuottamalla useampaakin hauskaa ja kivaa hiventä ison koneiston tarpeisiin (lue: liikaa antibiootteja ja/tai liian pitkälle steriloitua ja eineistettyä sapuskaa).

Mikään noista ei syyllistä erityisesti tärkkelystä kemiallisena yhdisteenä - edellyttäen että puhutaan terveistä eikä diabeetikoista.

Ja toisaalta: kansat, joilla nuo kolme ovat kunnossa, näyttävät selviävän terveinä ja normipainoisina tilastollisesti muita paremmin.
Suomalaisetkin olivat ennen pula-ajan ja sen jälkeisen hyvinvoinnin transsimargariini-elintarviketeollisuus-antibiootti -eväitään.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-09-02 07:44:04 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Juu, minähän oon avoimesti myöntänytkin ihan täällä karppilandiassakin, että karppaus ei minun ylimääräisiin kiloihin pystynyt mutta toisaalta ei niitä ole tullut lisääkään, vaikka mulle kävi juuri samalla tavalla kuin aloittajalle. Mysteeri on. Mutta en ole ehtinyt miettiä asiaa nyt sen paremmin ja toisaalta olen ottanut vähän sellaisen asenteenkin, että kun ei kerta ihmisen ihannepaino välttis ole lainkaan sama asia kuin painoindeksi väittää, niin kannattaneeko tuota miettiä liiaksi, mitä vaaka näyttää, jos tilanne on muuten se, että terveys on kunnossa ja jaksaa hyvin, suolisto ei valita, iho ei valita, vyötärö-lantio -suhde on optimaalinen ja jos vaan kerta sattuu olemaan koko suku samanlaisia paksuja ja lyhyitä pätiköitä. Saa kai sitä päänsäryn asiasta jos asiakseen ottaa. Mutta siis ton elsin esittämän voisi ajatella tosiaan pitävän paikkaansa, kun minä olin aikoinani jatkuvalla kituliekillä ja koitin paikkaroida itseäni solakampaan kuntoon ja silloin kävi niin, että ei tarvinnut paljon ylimääräistä syödä, niin heti ilmaantui kilo mittariin ja se oli tosi hankalaa saada sieltä pois. Nykyään kun syön ihan mitä sattuu huvittamaan ja koitan vahtia, että tulee syötyä proteiinia tarpeeksi niin samassa jököttää paino aina vaan. Syön paljon enemmän kuin silloin ennen ja ihan tavallista arkiruokaa, mutta just noi typerät keinorasvat olen heivannut helvettiin ja syön voita ja oliiviöljyä. Enkä ole mikään terveysruokailija, kyllä syön sokerista suklaatakin ja mitä nyt milloinkin, mitään en siis erityisemmin karttele. Saa nähdä, paljonko tästä huolettomuudesta menee imetyksen piikkiin sitten loppupeleissä, että alkaako paino nousta kun se loppuu joskus aikanaan. Mutta kaiketi keho voi hyvin kun söin samalla lailla koko raskausajan - painoa tuli raskaudesta joku 8 kg ja se jäi kaikki synnärille - terve ja normaalikokoinen 3300 g:n kakara sieltä tuli - ja nyt imetysaikana on maito riittänyt ja tenava kasvaa pelkällä tissimaidolla oikein mainiosti. Enkä ole missään vaiheessa yrittänyt ainakaan kitistellä, omasta mielestäni olen vedellyt kaikenlaista hyvää ihan huolella.

Mielenkiinnolla seuraan, miten jatkossa tilanne kehittyy. Karppaus ei mielestäni ollut silti turhaa sillä ikinä en ole oppinut niin paljon aineenvaihdunnasta ja sen myötä pääsin tosiaan rasvakammosta eroon. :D Kyllä mun mielestä rasvattomuus on huono juttu. Rasvaton maito on pirun keksintö. Synnytysvuodeosastolla teki mieli kirota, kun siellä ei ollut just synnyttäneille mitään muuta juomaa tarjolla kuin rasvatonta maitoa, mehua ja vettä. Kyllä perkele pelätään lihomista, jos heti synnärillä aletaan pihtailla rasvan kanssa... Kai siellä yritettiin muka antaa jotain terveellisen ruokavalion mallia. Oli ihan saatanan pahat sapuskat. Lohikeittoa muka, ikinä en oo syöny yhtä pahaa.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 08:17:03 
Poissa
Leijona
Leijona

Ilman sen kummempia tutkimusviitteitä voin sanoa että juuri noin. Kylläisyyshormonit reagoivat ensisijaisesti rasvaan. Hiilarit vastaavat kiertotietä. Älä kuitenkaan tee sitä perusvirhettä että koittaisit best of both world. Se ei toimi ja on itseasiassa vaarallisin tilanne. Millään muulla et saa itseäsi lihomaan nopeammin kuin hiilarin ja rasvan yhdistelmällä. Jos siis karppaat niin sitten hiilarit kuuluu ruokavalioon ravinteina vähäisissä määrin tai sitten et syö rasvaa ja otat energian tärkkelyksestä. Sanon uudelleen..varmin tie lihomiseen on semikarppaus, jossa rasva kuuluu ruokavalioon ja sen lisäksi hyvät hiilarit. Se on aivan järkyttävää miten nopeasti rasva siirtyy varastoon, kun on hiilareita läsnä. Semikarppailu on siis pahin ruokavalio ikinä. Se aiheuttaa tilan jota kutsun maallikkona ravinneähkyksi. 100g hiilaria päivässä alkaa oleen maksimi, jos rasva on pääasiallinen energian tuottaja.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 08:36:31 
haili kirjoitti:
Ilman sen kummempia tutkimusviitteitä voin sanoa että juuri noin. Kylläisyyshormonit reagoivat ensisijaisesti rasvaan. Hiilarit vastaavat kiertotietä. Älä kuitenkaan tee sitä perusvirhettä että koittaisit best of both world. Se ei toimi ja on itseasiassa vaarallisin tilanne. Millään muulla et saa itseäsi lihomaan nopeammin kuin hiilarin ja rasvan yhdistelmällä. Jos siis karppaat niin sitten hiilarit kuuluu ruokavalioon ravinteina vähäisissä määrin tai sitten et syö rasvaa ja otat energian tärkkelyksestä. Sanon uudelleen..varmin tie lihomiseen on semikarppaus, jossa rasva kuuluu ruokavalioon ja sen lisäksi hyvät hiilarit. Se on aivan järkyttävää miten nopeasti rasva siirtyy varastoon, kun on hiilareita läsnä. Semikarppailu on siis pahin ruokavalio ikinä. Se aiheuttaa tilan jota kutsun maallikkona ravinneähkyksi. 100g hiilaria päivässä alkaa oleen maksimi, jos rasva on pääasiallinen energian tuottaja.

Mutta miksi en sitten ole lihonnut? Hiilareita en erityisti rajoita, mutta tuleehan niitä vähemmän rasvan (ja runsaan proteiinin) tuoman kylläisyyden takia. Imeytksen aikana tietysti energiankulutuskin on suuri, mutta ihmettelen miksei paino noussut kovinkaan paljon raskausaikana... Luulen että pahempi ja lihottavampi yhdistelmä on rasva + sokeri (eli fruktoosi).

ViestiLähetetty: 2012-09-02 08:59:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paino ei siis ole KOVINKAAN PALJON noussut?
Siis on noussut vaikka 100g / kuukausi?
1,2kg / vuosi?
12kg/10 vuotta...
Kun imetys loppuu voi painon nousu tuplaantua tai vieläkin enemmän.
Mutta eihän 300g / kuukausikaan ole viellä paljon...

Kannattaisi katkaista painon nousu kiito alussa, olisi paljon helpompaa.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 09:06:17 
Poissa
Sikanarttu
Sikanarttu

haili kirjoitti:
Allekirjoitan. Nimimerkki: +20 kiloa parissa vuodessa "semikarppauksella"

ViestiLähetetty: 2012-09-02 09:14:48 
Poissa
Leijona
Leijona

Olet löytänyt tasapainon, eli lycky you. Älä muuta mitään, vaan meet tolla mikä nyt toimii. Tuut sit takas kun tarviit oikeesti apua raskauspömpän hävitykseen. Mulla on muuten siihen oiva lääke, mutta en kerro sitä vielä.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 09:38:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

haili kirjoitti:
Älä kuitenkaan tee sitä perusvirhettä että koittaisit best of both world. Se ei toimi ja on itseasiassa vaarallisin tilanne. Millään muulla et saa itseäsi lihomaan nopeammin kuin hiilarin ja rasvan yhdistelmällä. Jos siis karppaat niin sitten hiilarit kuuluu ruokavalioon ravinteina vähäisissä määrin tai sitten et syö rasvaa ja otat energian tärkkelyksestä. Sanon uudelleen..varmin tie lihomiseen on semikarppaus, jossa rasva kuuluu ruokavalioon ja sen lisäksi hyvät hiilarit. Se on aivan järkyttävää miten nopeasti rasva siirtyy varastoon, kun on hiilareita läsnä. Semikarppailu on siis pahin ruokavalio ikinä. Se aiheuttaa tilan jota kutsun maallikkona ravinneähkyksi. 100g hiilaria päivässä alkaa oleen maksimi, jos rasva on pääasiallinen energian tuottaja.

Kommentoisin tuohon että on aikalailla yksilöllistä tuo rasvan kerääntyminen hiilareiden avulla. Ja asiaan vaikuttanee aika paljon myös henkilön energian kulutus päivän aikana. Itse syön päivässä hiilareita n. 150 grammaa(suurin osa maidosta). Ja rasvasta tulee tietty se suurin energia. Arkipäivien kulutuskin pyörii työn takia 3 tonnin nurkilla.
Tuolla ruokavaliolla ja kulutuksella rasva ei vaan jää varastoon tällä yksilöllä. Saisi kyllä hiukan jäädä...

ViestiLähetetty: 2012-09-02 09:49:54 
Poissa
Leijona
Leijona

Voi että, minkä menin tekemään. Sotkin itseni julkiseen ketjuun. No kun kerta aloitin niin mennään lopppuun asti.

1) Rasva on energiatihein ravinne - Sen kuskaamiseen eliössä nimeltä ihminen tarvitaan hormoneja
2) keskeisessä roolissa ovat anaboliset hormonit kuten insuliini, kasvuhormoni ja testosteroni.

Jos ketjua haluaa jatkaa, niin tarvitaan myös muutos energiaksi. Mä en taho vastata, kun itsekin vasta opiskelen.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 10:39:43 
iso isä kirjoitti:
Paino ei siis ole KOVINKAAN PALJON noussut?
Siis on noussut vaikka 100g / kuukausi?
1,2kg / vuosi?
12kg/10 vuotta...
Kun imetys loppuu voi painon nousu tuplaantua tai vieläkin enemmän.
Mutta eihän 300g / kuukausikaan ole viellä paljon...

Kannattaisi katkaista painon nousu kiito alussa, olisi paljon helpompaa.

Puhuin siis raskausajasta, silloinhan painon pitääkin nousta. Painoa tuli vain 6 kg ja olin lähtöpainossa lähes heti synnytyksen jälkeen. Imetyksen aikana paino on koko ajan laskenut ja ei saisi nyt enää laskea yhtään.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 12:29:56 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

haili kirjoitti:
Olet löytänyt tasapainon, eli lycky you. Älä muuta mitään, vaan meet tolla mikä nyt toimii. Tuut sit takas kun tarviit oikeesti apua raskauspömpän hävitykseen. Mulla on muuten siihen oiva lääke, mutta en kerro sitä vielä.

Jaa? Mitäs pihtailua se tommonen on? :lol: Nelonen hakee muuten Leijonan luolan Suomi-versioon taas osallistujia, jos oikeasti tiedät miten raskauspömpän saa hävitettyä, niin koita nyt hyvä ihminen tuotteistaa ideasi jotenkin ja rikastu. :mrgreen: Kun et kerta kerro... (onneksi ei jäänyt pahempaa pömppää, muutenhan tässä ois jo aineksia katkeroitumiseen kun ei kerrota).

Niin juu, kyllä mäkin uskon hailin olevan tossa oikeassa, että semmoinen semikarppaus ei onnistu, että ikään kuin napsis rusinat molemmista pullista - söis runsaasti rasvaa ja samalla runsaasti sokeria/tärkkelystä/mitä hiilaria nyt hyvänsä. Eadeskin varoittelee moiseen ryhtymästä. Ja kyllä käsittääkseni on myös niitä, jotka ovat karppaamalla saaneet syötyä liikaakin rasvaa ja näin ollen jääneet laihtumatta, vaikka hiilareita ei olisi tullut nautiskeltuakaan (tässä vaiheessa on pakko sivuhuomauttaa, että ei se itsellä siitäkään voinut olla kiinni, kun oikein perusteellisesti vieläpä laskeskelin ja kyttäilin optimaaliset makrot pitemmän aikaa, mutta silti mitään ei tapahtunut, liekö sitten ollut sitä, että keho pyrki paikkailemaan pitkän kituhistorian jälkiä vai mistä lie johtunut ettei paino alkanut laskeakaan jos nyt ei sitten noussutkaan). Heikkiläkin on jo pitkän aikaa koittanut alleviivailla, että ei tämä silti mitään rasvalla läträämistä ole, vaikka ei rasvaa tarvitsekaan pelätä. Suo siellä, vetelä täällä. Liha on heikko ja se on sitä tasapuolisesti joka suuntaan. :lol: Lehmä on märehtiväinen ja ihminen erehtyväinen. Jospa tässä ois noita soinismeja jo riittämiin. Kiitos ja näkemiin. 8)

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 12:54:12 
Poissa
Leijona
Leijona

Se kertomus sisältää raakaa duunia, johon valvova tuoreen koliikkivauvan äiti ei ole valmis, joten siksi en kerro. Ei mitään uutta, vaan tilannetaju sisältyy mun salaisuuteen. Yks idea mull on, josta annan viitteet, eli se vauva vinkuu nälkäänsä. Joillakin äideillä kestää hetken tajuta, että sillä vauvalla on nälkä. Miksi ihmeessa se hiljenee saadessaan tissin suuhun. Ei se ole läheisyys äitiin. Se on ravinto. Ja kaikki muu on lapsen rääkkäämistä. Antakaa sille kasvavalle lapselle ruokaa. Yksikään lapsi täss maailmassa ei ole lihonut äidinmaidolla, paitsi eskimot, mutta sekin on vaan turvamekanismi, jonka luonnon kansat ovat kehittäneet muutama tuhat vuotta sitten ihan ilman puskaa selvitäkseen iglussa. Eskimoiden ruskea rasva on niin aktiivista, että yksikään valkoisen olenneon lihas ei siihen pysty.

Lapsi tarvii ruokaa noin kahen tunnin välein, paitsi nukkuessaan. Lasta ei koskaan saa syöttää yöllä. Sen pitää nukkua, jotta kasvaa. Jos lapsi huutaa yöllä, niin se on väärin ruokittu/opetettu. Antaa syödä ruoka-aikaan ja muun aikaa nauttiii elämästä, niin vanhemmat kuin lapsikin.

Mun poju söi kerran yössä ja sitten mä sanoin exälle että sä et ton pojan takia hyppää, etkä varsinkaan herätä mua. Siis tasan kerran koko 15 v elämän aikana. Helppoa jos tajuu sen että lapsi kasvaa nukkuessaan.

ViestiLähetetty: 2012-09-02 13:49:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mun mielestä voi syyä kaikkee luonnollista ruokaa, kuhan muistaa.. KOHTUUDEN. :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00