karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-21 00:26:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

nouseko kolesteroli karpatesa
Äänestys päättyi 2012-09-06 20:20:12
kyllä 24%  24%  [ 4 ]
ei 76%  76%  [ 13 ]
Ääniä yhteensä: 17
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: kolesteroli
ViestiLähetetty: 2012-08-27 20:20:12 
Poissa
sintti
sintti

Moikka!
Uusi tällä palstalla.Sattumalta löysin tänne. :) Tää päivä mennykkin sit lueskellessa.
Oon karpannu nyt yli puol vuotta ja kiloja on lähteny 16kg.Melkeinpä ilman liikuntaaa.Olen noudattanut Heikkilän ohjeita ja lukenu paljon kirjallisuutta,mutta,mutta...

Yhteen kysymykseen en oo saanu/löytäny vastausta mistään.

[size=150]Onks kellä kokemusta,nouseeko kolesteroli,kun syö etupäässä eläinrasvoja,voita.Ei siis mitään kasvisöljyjä ym.

Mulla kolesterolilääkitys ja vuosikokeet tulossa.

Please,auttakaa jos jollain olis tietoo

Viestin otsikko: Re: kolesteroli
ViestiLähetetty: 2012-08-27 21:31:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla oli kokonaiskolesterolit hieman pienentyneet ja hyvän kolesterolin osuus kasvanut, kun viimeksi niitä mittailtiin. Silloin olin ollut vhh -ruokavaliolla n. 1vuoden ja aikaisemmat veriarvot olivat ajalta ennen vhh:ta.

ViestiLähetetty: 2012-08-27 21:33:56 
Saathan sä kasviöljyä vaikka pähkinöistä. Matala kolesteroli aiheuttaa dementiaa.
Tää on vaan mun mutu. En tiedä!!

ViestiLähetetty: 2012-08-27 21:38:14 
Poissa
voipallo
voipallo

mirjami57 kirjoitti:

Lue näitä ketjuja: viewtopic.php?f=1&t=55128&hilit=kolesterolista+taas+vaihteeksi

Kolesterolista taas vaihteeksi 1,2,3

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-08-27 21:38:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miksi tää on postattu vierailijoiden alueelle kun oot kerta rekisteröitynyt ja kysymys on tarkoitettu käsittääkseni karpeille?

No jaa, en voi vastata omalta osaltani, kun en ole käynyt ottamassa vertailuarvoja. Isälläni ne kuitenkin ovat parantuneet huikeasti karppauksen myötä ja aikoi lopettaa lääkityksenkin.

Muuten kyllä melko sama noille arvoille. En söis lääkkeitä vaikka olis lukemat pilvissä. Tarvin kuitenkin vielä alaraajojani ja haluan pysyä terveessä mielentilassa, johti se sitten verisuonien tukkeitumiseen tai ei. Syökööt muut lääkkeitä, minä syön voita.

Edit/lisäys: voihan ne kolet nousta, mutta eihän sen silti tarvitse tarkoittaa että ne huonontuisivat?

Edit/lisäys nro 2. vastaisin kysymykseen jos se kuuluisi: "Huononeeko kolesteroliarvot karppauksen myötä?" koska siihen osaisin vastata.

Ja en tarkoita kettuilla :) Tää oli vaan yhden pienen ihmisen mielipide jota kukaan ei edes halunnut kuulla.

ViestiLähetetty: 2012-08-28 04:38:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla nousi hyvä kolesteroli reilusti, mikä tietenkin vaikutti myös kokonaiskolesterolin määrään. Huono kolesteroli pysyi ennallaan. Päättele siitä nyt sitten huononiko.

ViestiLähetetty: 2012-08-28 07:19:15 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Tuo äänestyskysymys on virheellinen. Olennaista ei ole kolesterolin "nousu" tai "lasku" vaan kolesterolisuhteet.

ViestiLähetetty: 2012-08-28 07:26:13 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Suosittelen lukemaan
Uffe Ravnskov: "Kolesterolimyytti" ja
Malcolm Kendrick: "Ei sittenkään kolesteroli"

Itseltäni en ole mittauttanut arvoja, mutta isäni heitti statiinit mäkeen ja alkoi vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle. Kolesteroliarvot muuttuivat lääkärin mukaan loistavan hyviksi.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-08-28 08:20:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alussa,kun heitin kolesterolilääkityksen vex,niin kokonaiskolesterolini nousi,mutta aika pian kaikki arvot normalisoituivat. Kolesterolipelko pois !!! Luepa tosiaan vaikka tuo Uffe Ravnskovin kirja,niin olosi helpottuu tai tietty Andreas Eenfeldtin tai kenen muun tahansa. Kolesteroleista ei kannata välittää,koska tällä ruokavaliolla arvot asettuvat kohdilleen ja lääkäri on tyytyväinen,kun lääkkeet ovat auttaneet :lol: Minulle kävi näin,vaikka heitin statiinit h.....tin kuuseen heti aloitettuani tämän ruokavalion. Statiinien tilalle Heikkilä suositteli 1g kalaöljyä (v.2008).
Niin ja mm.aivot ovat enimmäkseen rasvaa,joten dementia iskee,kun syö statiineja ja sitten kun alkaa ikääntyä,niin joka paikkaa kolottaa statiinilääkkeitä käyttävillä (luettua ja tutkittua asiaa; eri kirjallisuudesta siis).

ViestiLähetetty: 2012-08-28 15:41:46 
Mulla parani kolesteroli 5,5>7,0. Eka kol... mitattu 2001 eikä erittelyä. Nyt on hdl 2,4, ldl 4, trigly 0.5. Statiineja jos syöt niin kolesteroli todennäköisesti pysyy hiukan alempana. Kuulema nivelet voipi sit kipeytyä.

ViestiLähetetty: 2012-08-28 17:51:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

...ja naama kuivua ja masennus iskeä ja muisti pätkiä ja sydän pysähtyä ja ja ja...

Ei niillä paljon taida hyviä vaikutuksia ollakaan...?

ViestiLähetetty: 2012-08-29 09:09:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

mirjami57 kirjoitti:
Oon karpannu nyt yli puol vuotta ja kiloja on lähteny 16kg.Melkeinpä ilman liikuntaaa.Olen noudattanut Heikkilän ohjeita ja lukenu paljon kirjallisuutta,mutta,mutta...

Yhteen kysymykseen en oo saanu/löytäny vastausta mistään.

Kumma juttu ettet ole löytänyt vastausta, kun juuri kirjoissa tuota on käsitelty paljon ja laajasti.
Edellyttäen tietysti että ole lukenut VHH-kirjoja etkä virallisten suositusten oppi-isien kirjoja?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-08-29 23:38:05 
Poissa
sintti
sintti

mirjami57 kirjoitti:
Onks kellä kokemusta,nouseeko kolesteroli,kun syö etupäässä eläinrasvoja,voita.Ei siis mitään kasvisöljyjä ym.

Kyllä minulla nousi, siis kokonaiskole ainakin, muita ei ollut ennen mitattukaan. Ennen oli 3,7 - 5, viimeksi mitattin 6. Hdl 2,6, ldl 3 ja trigly 0,9. Minusta oikein hyvät arvot. Verenpaine on laskenut, nykyisin on noin 115/70. Ennen max 140/95.

Työterveyshoitaja oli kyllä ensin järkyttynyt, että kohtahan luku on 9, kauheaa! Että onkos tullut syötyä munia, juustoa ja suklaata. Sanoin, että kyllä, ja voita myös, ja syön jatkossakin. Sitten ehkä vuoden kuluttua satuttiin katsomaan uudestaan noita arvoja, ja hänen mielestään ne olivat oikein hyvät. Lie hän perehtynyt aiheeseen lisää :wink:

Margariinia tai kevykkeitä en ole koskaan syönytkään, kiitos maalaisjärkisten vanhempieni silloin penskana, kun kouluruokailuun tungettiin voin ja punaisen maidon vaihtoehdoiksi ne toiset. Mutta nuorena oli pitkähkö aika, että voita varoin, kun mukamas piti käyttää vähemmän rasvaa. Nyt on järki palannut päähän, ainakin tässä asiassa.

Niin ja olis kiva kuulla Mirjami57:n koetulokset, että miten on tilanne kenties muuttunut entisestä..?

ViestiLähetetty: 2012-08-30 09:38:58 
kalahari kirjoitti:
mirjami57 kirjoitti:
Onks kellä kokemusta,nouseeko kolesteroli,kun syö etupäässä eläinrasvoja,voita.Ei siis mitään kasvisöljyjä ym.

Kyllä minulla nousi, siis kokonaiskole ainakin, muita ei ollut ennen mitattukaan. Ennen oli 3,7 - 5, viimeksi mitattin 6. Hdl 2,6, ldl 3 ja trigly 0,9. Minusta oikein hyvät arvot. Verenpaine on laskenut, nykyisin on noin 115/70. Ennen max 140/95.

Työterveyshoitaja oli kyllä ensin järkyttynyt, että kohtahan luku on 9, kauheaa! Että onkos tullut syötyä munia, juustoa ja suklaata. Sanoin, että kyllä, ja voita myös, ja syön jatkossakin. Sitten ehkä vuoden kuluttua satuttiin katsomaan uudestaan noita arvoja, ja hänen mielestään ne olivat oikein hyvät. Lie hän perehtynyt aiheeseen lisää :wink:

Margariinia tai kevykkeitä en ole koskaan syönytkään, kiitos maalaisjärkisten vanhempieni silloin penskana, kun kouluruokailuun tungettiin voin ja punaisen maidon vaihtoehdoiksi ne toiset. Mutta nuorena oli pitkähkö aika, että voita varoin, kun mukamas piti käyttää vähemmän rasvaa. Nyt on järki palannut päähän, ainakin tässä asiassa.

Niin ja olis kiva kuulla Mirjami57:n koetulokset, että miten on tilanne kenties muuttunut entisestä..?

Hyvältä vaikuttaa arvot. Varsinkin HDL on hurjan korkea.

MedScapesta löytyy jonkin verran juttua myös HDL:stä. Tässä lainaus eräästä artikkelista: "Very high levels of HDL cholesterol have been reported to be atherogenic. The mechanism of this paradoxical effect is not entirely clear."

Eli ihan liikaa noihin kolesteroleihin ei kantsi tuijotella, arvot voi olla korkeat tai matalat ja siitä huolimatta ne aiheuttaa tai ei aiheuta ongelmia.

ViestiLähetetty: 2012-08-30 16:31:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mun mielestä .. .

mulle tuli tulppa ja kolet oli 4,6... naapurikin tiesi notta ne oli hyvät. miksi olen lasareetissa, jos kolesteroli tulpan aiheuttaa? kolesterolin valtimovaarallisuus näyttäis olevan humbuukia parhaimmillaan. autoklinikka tutkimus on saanut miehille parhaaksi arvoksi 5-7. se on lopetettu koska ei sopinut p-k projektin oppeihin. on luettu -ei sittenkään kolesteroli- pidin ensin huuhaana vaan eipä ole löytynyt mistään tukea kolesterolin turmiollisuuteen.

mulla oli iso mätäpatti niskassa ja ennen lääkärin käsittelyä verikokeita ottivat ja kaikki hyvin. mitä lie mittasivat olkoon heidän asiansa. nytten sapuskoihini kuuluu elukkarasvat ja leipä on pannassa. paskakin on muuttunut jäykyydeltää sellaiseksi mitä sen tulee olla eikä mitä luirua. painosta on kadonnut parikymmentä kiloa ihan huomaamatta ilman mitään iltajuoksuja.

statiinit on hyvä lääke jos sattuu potemaan kolesterolikammoa....vaan muuhun hoitoon tarpeettomia.

ViestiLähetetty: 2012-08-30 16:42:06 
Poissa
sintti
sintti

Vieras kirjoitti:
MedScapesta löytyy jonkin verran juttua myös HDL:stä. Tässä lainaus eräästä artikkelista: "Very high levels of HDL cholesterol have been reported to be atherogenic. The mechanism of this paradoxical effect is not entirely clear."

Eli ihan liikaa noihin kolesteroleihin ei kantsi tuijotella, arvot voi olla korkeat tai matalat ja siitä huolimatta ne aiheuttaa tai ei aiheuta ongelmia.

Ahaa, en olekaan kuullut korkean hdl:n haitoista mainittavan aiemmin. Jatkan varmaan suht samoin eväin, koska olo on piristynyt selkeästi entisestä. Jossain vaiheessa käyn varmaan nuo arvot taas mittauttamassa ihan mielenkiinnosta. Eiväthän ne stabiileja ole. Tärkein mittari on minusta oma olo. Aivot kirkkaampina ja keho elinvoimaisempana elämä maistuu paremmalta kuin jos olo on väsynyt ja vaivainen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00