karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-05 01:40:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-07-19 16:52:33 
Terve!
160 cm ja 95 kg ja 56 v. Kilpirauhanen joditettu 2000, siitä lähtien hormonit purkista. Nyt Thyroidia, jolla homma pysyy kasassa.
Lisäksi mielialalääke Citalopram ja Femoston Conti -vaihdevuosihortsut.
Luin jostain, että kipirauhasen kanssa taistelleelle ei karppaus sopisi. Miksi?

Yritän opiskella aluetta, mutta kompastelen jatkuvasti.
Aamulla söin kevytviilin, pellavansiemeniä ja mustikoita, keitetyn munan, oopsin, rkl kookosrasvaa, päivällä kaali-jauhelihapadan (kermassa)ja 3 pisaratomaattia. Kahvia ilman mitään, vettä hirvittävästi. Välipalaksi karppirouvan mustikkapiirakkaa palanen, teetä.
Illalliseksi aion keittää joko parsaa tai kukkakaalia voilla sekä syödä abt 150g lämminsavulohta. Olenko edes siellä päinkään?
Entä jos juustonhimo iskee illalla? Himassa ricottaa, emmentalia ja jotain tuorejuustoa. Sen olen huomannut, että iltaisin lämpimän teen juominen estää mua syömästä. Koskaan mulla ei ole nälkä, vaan syön viihteekseni.

Ei kai se haittaa, että tapaan puristaa sitruunaa juomaveteeni. Päivässä abt 1 kokonainen.
Olisi kiva jos jollain olisi vastauksia.

Lopetin tupakanpolton 40 vuoden rupeaman jälkeen pari vuotta sitten ja paino nousi siis yli 10 kiloa. Koskaan en ole laiheliini ollut. Makeata en aiemmin himoinnut, mutta nyt kyllä.
Miten liikunta? Fillarointi?
Mä oon ihan pihalla ja pelkään, että tulee ahmittua proteiinia liikaa.
Helppistä!

ViestiLähetetty: 2013-07-19 17:50:51 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kilpirauhasvaivoja ja niiden syitä on useammanlaisia.
Minulle ihan perus ketogeeninen LCHF ruokavalio on parantanut vajaatoimintavaivoja vähitellen ja uskon sen johtuvan siitä että olen saanut diabetes kakkosen lääkkeettömänä remissioon eli ei ole hyperinsulemia eikä insuliiniresistenssi haittaamassa kilpirauhashormoonien toimintaa. Kova liikunta kitukaloreilla taitaa olla monen kilpirauhasvaivojen syy.

ViestiLähetetty: 2013-07-19 18:14:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Delphine kirjoitti:

Yritän opiskella aluetta, mutta kompastelen jatkuvasti.

Olisi kiva jos jollain olisi vastauksia.

Miten liikunta? Fillarointi?
Mä oon ihan pihalla ja pelkään, että tulee ahmittua proteiinia liikaa.
Helppistä!

kyllä olet oikein lukenut
tästä linkistä lisää lukemista
http://lieksa.pp.fi/vhh/paino.htm#vaihdunta

ViestiLähetetty: 2013-07-19 21:10:49 
Siis T3:n muodostumista haittaisi? Entäs kun mä syön erikoisvalmistetta - Thyroidia, jossa on valmiiksi neloset ja kolmoset erikseen?
Tässä kuussa mmitattu paastokeri oli vain 5.6 eikä diabetestä ole koskaan todettu (vielä). Mulla kilpparihommelit ovat sukuperintöä ja hyperiin aktivoiduin ekan lapsen syntymän jälkeen. Hyperistä tokalla kerralla sitten joditukseen, joka tarkoittaa siis sitä että kilppari on tapettu ja toimimaton ainakin omalla kohdallani.
Enpä tiedä nyt sitten.
Kovaa liikuntaa en tunnusta harrastaneeni oikein koskaan enkä etenkään ole kaloreilla kituuttannut.

Kaipa tässä uskaltaa yrittää karpata sitten?

ViestiLähetetty: 2013-07-20 06:27:07 
Poissa
napakettu
napakettu

Minä sanoisin että uskaltaa. Ei vain vedä ketoosiin, vaan syö järkevästi.

18518 Nirrilä

ViestiLähetetty: 2013-07-20 06:37:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Mulla kilpparihommelit ovat sukuperintöä... paastokeri oli vain 5.6 eikä diabetestä ole koskaan todettu... Kaipa tässä uskaltaa yrittää karpata sitten?

ehkä vähän lisää harkinta-aikaa. eikä sinulla ole edes mitään syytä rajoittaa normaalia hiilihydraattin syöntiä.
syö vaan hh hyvistä lähteistä ja vähennä hiukan syötyä ruuan kokonaisenergiamäärää, niin että laihtuminen alkaa hitaasti.
lue ensin tämä varoitus
http://all-nuts-in-a-case.blogspot.fi/2011/07/varoitus-vhhn-vaaroista.html
mutta jos olet jo päättänyt aloittaa [-o< , siitä vaan, varoitettu on.

ViestiLähetetty: 2013-07-20 07:09:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arin linkittämä artikkeli on hyvä ja jos asiaa haluaisi paremmin analysoida, olisi fiksua teettää dna-testaus ja vertailla, miten erilaiset genotyypit omaavat ihmiset reagoivat eri ruokavalioihin. Tällöin tosin ollaan jos nutrigenomiikassa, joka harvalle aukeaa. Mikään ei estäisi meitäkään paljastamasta tiettyjä geenejämme kokemuksia vaihtaessamme, jolloin lukija voisi päätellä näistä jutuista mahtaisiko se ja se asia sopia.

Toinen näkökulma on homeostaasin pettämisen osalta se, että mitä solutasolla tapahtuu, kun kilpirauhasongelmat alkavat? Onko kyse hormonin toimimattomuudesta siksi, että sitä koodaava geeni on viallinen vai ovatko hormonia lukevat reseptorit/endoreseptorit vaurioituneet? Mikäli ovat vaurioituneet, miten tila palautetaan?

Blogissa ollut varoitus "mikäli on minkäänlaisia mielenterveysongelmia, älä aloita VHH:ta" on mielestäni väärä. Bipooon, hypomaniaan ja masennukseen karppaus voi toimia erinomaisesti nimenomaan siksi, että karppaus voi palauttaa dopamiini/serotoniinibalanssin ja koko radan toimivuuden (~ esimerkiksi makea-addiktion korjaantumisen kautta).

+ stressi tappaa varmemmin kuin huono ruoka (kiitos THL stressistä)

ViestiLähetetty: 2013-07-20 10:07:22 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

nirri kirjoitti:
Minä sanoisin että uskaltaa. Ei vain vedä ketoosiin, vaan syö järkevästi.

Mä sanoisin samaa. Mulla on funkkarilääkäri oikein sanonut että karppaus on hyvä ruokavalio (kehotti vielä lisäksi alkamaan gluteeniottomalle) tässä ja itsellä on sama kokemus jo monelta vuodelta.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2013-07-20 10:10:23 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Epigeneettinen kirjoitti:

Blogissa ollut varoitus "mikäli on minkäänlaisia mielenterveysongelmia, älä aloita VHH:ta" on mielestäni väärä. Bipooon, hypomaniaan ja masennukseen karppaus voi toimia erinomaisesti nimenomaan siksi, että karppaus voi palauttaa dopamiini/serotoniinibalanssin ja koko radan toimivuuden (~ esimerkiksi makea-addiktion korjaantumisen kautta).

On samaa mieltä. Mä oon sairastanut vakavaa masennusta tosi pitkään mutta nyt karpattuani kahdeksatta vuotta oon alkanut voimaan niin hyvin että pystyin jättämään masennusläääkityksen pois. Ja tiedän etten ole ainut tällä foorumilla.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2013-07-20 11:57:08 
Kiitokset keskustelijoille ja vinkkaajille!

Täytyy miettiä joo. Mullahan ei siis itse asiassa ole koko kilpirauhasta, vaan kuivunut pikku rusina kaulalla. Hyperin uusittua tokan kerran radiojodituksen jälkeen TSH huiteli jo jossain 30. Olen ottanut ottanut kilpirauhashortsut purkista jo 13 vuotta, joista viimeiset 6 vuotta Thyroidia, joka sisältää myös T3:n T4:n lisäksi. Kyseessä on eläinperäinen erikoisvalmiste.

Mulla alkoivat vaihtarioireet tosi rankkoina 4 vuotta sitten, josta johtuvat Femoston ja Citalopram, jota tosin syön enää 10 mg. Femostonin yritin lopettaa huhtikuussa, mutta tulikuumat aallot palasivat taas. Muuten väittäisin olevani suht täyspäinen eivätkä mitkään muut krempat juuri vaivaa. Kolesteroli huippuhyvä, hemppa 135.

Mietitään asiaa ja jatketaan rauhallisin ottein. Mitään euforiaa en ole vielä huomannut olossani, mutta toka viikko tässä vasta on meneillään. Joskus paastotessa tuli puolieuforinen olo. Hikoilu mulla on lisääntynyt.

ViestiLähetetty: 2013-07-20 12:28:58 
Poissa
napakettu
napakettu

Delphine kirjoitti:
Joskus paastotessa tuli puolieuforinen olo.
Syvässä ketoosissa samoin, onhan paastossakin sama ilmiö.

Kilpparivaivoihin suositellaan täysin viljatonta. Kannustan kokeilemaan :smt023
Jos et ole jo lukenut tuolta ateriamatriisia ja wikiä tai joitain karppikirjoja, niin tuumasta toimeen.
Yksi parhaista kirjoista on Ruokavallankumous ja toinen Petos lautasella. Ja muitakin, mutta en nyt tähän hätään nimiä muista.

Laitapa pystyyn oma ketju joko ruokapäikkyihin tai salaisiin. Siellä voit laittaa syömisiäsi ylös ja kysellä karppikamuilta neuvoa.

18518 Nirrilä

ViestiLähetetty: 2013-07-21 20:20:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Delphine kirjoitti:
Terve!
160 cm ja 95 kg ja 56 v. Kilpirauhanen joditettu 2000, siitä lähtien hormonit purkista. Nyt Thyroidia, jolla homma pysyy kasassa.
Lisäksi mielialalääke Citalopram ja Femoston Conti -vaihdevuosihortsut.

Sanotaan paremminkin niin, että mikään kituilu (karppina tai muuten) ei oikein sovi kilpparivaivaiselle,
mutta se turvallisin tapa yrittää silloin pudottaa painoa ja ehkä jopa normalisoida kroppaa on juurikin (ihan tietyn lainen) karppaus.

Ruokavallankumous voisi olla ihan hyvä alku; kawailu olisi vielä parempaa mutta todennäköisesti liian villi aloitus.
Onnea matkaan o/

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2013-07-22 15:38:18 
Ei ymmärrä nyt mitä kawailu on.

Ei tässä ole tarkoitus suinpäin hakata päätä seinään.
Olen karppaillut nyt 9 päivää ja nyt alkaa tuntua jo jossain, ei turvota ja olotila alkaa kohentua. Mitään ihmettä en omalla kohdallani odota tapahtuvaksi, sen verran vanha kettu olen. Mä oon kiusannut kroppaani jo toisenkin vuoden kaikenlaisilla jutskilla, jotka liittyvät laihtumiseen.
Kilpparivaivasta vielä arvioisin sen verran, että koska otan tärkeimmät eli nelkut ja kolmoset purkista (oma kilpparihan on jo tapettu) niin eikös tilanne ole aika pitkälle se, että olisin melkein ihan oikea kokonainen tavis! Kilpirauhanen tuottaa muitakin hortsuja, mutta olen ymmärtänyt, että nelkut ja kolmoset olisivat ne tärkeimmät aineenvaihdunnan kannalta. TSH on pitkällä miinuksen puolella.
Ja tosiaan - ainoa hyvä asia liikatoiminnasta oli aikoinaan se, että laihduin parin viikon sisällä 7 kiloa, koska kilppari huudatti T4V:tä melkein sataseen asti. Nyt siis abt 15 ja se sopii mulle.

Hyvin pärjäsin viilillä ja pinjansiemenillä & vehnäleseillä, kahdella paistetulla munalla ja teellä aamulla. Töissä eväät mukana eli itse tehty kaali/jauheliha/juusto -mössö ja viipale vesimelonia. Ei ole edes nälkä vielä, mutta aikeissa olen syödä salaattia ja grillilihaa. Illalla ehkä partista ja mustikoita tms.

Katotaan nyt jos tää rulettais mulle.

ViestiLähetetty: 2013-07-22 19:10:13 
Gluteeniton ruokavalio suositellaan käsittääkseni autoimmuunisairakuksiin liityen, ei automaattisesti kaikille kilpparivaivaisille.
http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiologiset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

Samainen Olli Sovijärvi suosittelee maltillista karppausta kilpparivajavaisille. Perustelut löytyvät kappaleesta Kolesteroli ja ruokavaliot.
http://ollisintegrallife.com/2012/11/29/kolesterolitarinoita-paleo-maasta/

Olen kuullut että monet muutkin lääkärit suosittelevat maltillista karppausta, mutta tämä on toistaiseksi ainoa löytämäni perustelu. En tosin tiedä missä kulkee maltillisen ja tiukan karppauksen välinen raja :).

ViestiLähetetty: 2013-07-22 19:52:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kawailu eli Kwasniewskin Optimal on ilmeisesti sitä "´maltitonta karppausta", mutta kilpparivaivaiselle ja muillekin hormoonihäiriöisille eläinrasvat ja luuliemet ja keltuaiset tarjoavat hiveniä ja ravinteita sulavassa muodossa, ja juuri näistä melkein kaikilla hormoonivaivaisilla on vajausta.

Ruotsin LCHF on nykysuomalaiselle helpompi versio kuin kawailu, tutumpine ruoka-aineineen, ja ihan hyvä sekin.
Voi on hieno juttu; sillä korvaa monta puutetta silloin kun muuta ei vielä osaa tai uskalla käyttää muita elukkarasvoja :D
Maltitonta karppausta toki sekin, mutta sentään naapurimaissa ihan oikeiden lääkärienkin suosittama. Ja jooei, ei Suomessa, tietty.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2013-07-26 08:35:22 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Mie mieluimmin karppaan, kuin kituilisin. Se nostas (jo huomannu taas töis olles, et nostaa...) painoa ja lisää turvotusta.

ViestiLähetetty: 2013-07-26 08:46:22 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

mä123 kirjoitti:
Gluteeniton ruokavalio suositellaan käsittääkseni autoimmuunisairakuksiin liityen, ei automaattisesti kaikille kilpparivaivaisille.
http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiologiset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

Samainen Olli Sovijärvi suosittelee maltillista karppausta kilpparivajavaisille. Perustelut löytyvät kappaleesta Kolesteroli ja ruokavaliot.
http://ollisintegrallife.com/2012/11/29/kolesterolitarinoita-paleo-maasta/

Olen kuullut että monet muutkin lääkärit suosittelevat maltillista karppausta, mutta tämä on toistaiseksi ainoa löytämäni perustelu. En tosin tiedä missä kulkee maltillisen ja tiukan karppauksen välinen raja :).

Kun jättää pois gluteenin, sokerin ja fruktoosin, niin sillä pääsee jo pitkälle.
(Sharon/persimon/kaki on yksi hedelmistä missä ei ole fruktoosia)
Hiilarit on hyvä pitää hyväkarppi-tasolla eli noin 100g tai jopa sen yli.

Mä olen päässyt hirveestä hiilariherkkyydestä lääkityksen myötä ja nykyään nostan hiilarit 100-150g ihan vaan gluteenittomalla pastalla tai valkoisella riisillä.
Muuten menee ihan niinkuin ennenkin, kohta jo lähes 5 vuotta.
Rasvaa menee noin 100g kun joskus meni 150g.

Nyt paino antaa myöden ja on alkanut tippua ilman minkäänlaisia ponnisteluja... :wink:
Ja tosiaan liikkuminen on tällä hetkellä nounou, molempien kantapäiden ollessa poissa pelistä...

ViestiLähetetty: 2013-08-06 09:24:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitähän sitten pitäisi tapahtua, jos kilpirauhasvammainen karppaa eikä se sovi hänelle? Mä olen kilpirauhasvammainen, syön aika isoa Thyroid-annosta, taidan olla jonkin verran nuorempi kuin aloittaja kun ei vielä ole vaihdevuosia. Olen siis karpannut jo kohta 8 vuotta. En ole kovin tiukka karppi, kylässä ja muissa tilanteissa joissa karppiruokavalion toteuttaminen on hankalaa, syön kyllä perunaa, pastaa, riisiä ja viljoja. Kotioloissa sitten lihaa, vihanneksia, marjoja, maitotuotteita ja vähän ruisleipää. Hiilarien syöminen nukuttaa, pierettää ja vaikeuttaa nälänhallintaa. Olen varsin hyvässä kunnossa fyysisesti, pääsääntöisesti terve ilman mitään flunssia tai muita tauteja ja muutenkin kroppa tuntuu pelittävän niinkuin pitää. En ole aikapäiviin laskenut päivittäistä hiilariannostani mutta veikkaisin sen olevan yleensä ehkä välillä 50-100 g/pvä.

ViestiLähetetty: 2013-08-06 11:05:15 
Niin sitä minäkin undraan että missä sen pitäisi näkyä jos kilpparivammainen ei sais karpata.
Omasta olotilasta en osaa sanoa oikein mitään kun viime viikolla kaaduin fillarilla hiekkatiellä. Sain aivotärskyn ja olkapää meni. Kipulääkkeillä nyt pelleillään menemään.
Harmi kun ei voi oikein liikkua yhtään, osaksi helteen vuoksi mutta myös tuon olkapään. Hipsin metsässä eilisiltana. Ei kehtaa ihmistenilmoille, kun aurinkolasit painoivat silmän mustaksi tärskyn yhteydessä.
Hirvittää et jos kompuroin edelleen.
Pää tuntuu vieläkin heilahtaneelta, mutta parempaan päin olen menossa.

Sen minäkin huomasin, että ilmavaivat ovat helpottaneet todella paljon ja samoin turvotus.

ViestiLähetetty: 2013-08-06 20:05:53 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Täällä Ruotsin puolella tuota hiilarimyyttiä ei enää viljellä, tuossa on yksi täkäläisen kilppariketjun keskustelusta lainattu viesti joka minusta omankin kokemuksen perusteella pitää paikkansa eli

Lainaa:
Insulins nästa uppgift är att blockera fettnedbrytning. Detta sker genom att minska funktionen av alla mer än 10 olika katabola hormoner där sköldkörtelhormonerna T3 och T4 ingår.

Det är alltså rent trams att en lågkolhydratkost skulle minska de katabola hormonernas effekt. En lågkolhydratkost bromsar inte de katabola hormonerna men en högkolhydratkost bromsar de katabola hormonerna inklusive T3 och T4.

T4 har 4 jodatomer, T3 har 3 jodatomer.

rT3 skyddar mot överskott av T3. Läs mer här

http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 101130.pdf

Om nu insulin bromsar effekten av T3 och T4 så måste mängden T3 i kroppen öka på grund av den sämre effekten. I vissa vävnader kan då T3 bli för hög lokalt varför kroppen konverterar T3 till rT3.

Men sluta med kolhydraterna om du har en hypotyreos, det kan ta flera år på lågkolhydratkost innan T3 fungerar adekvat igen. Så de som står på sköldkörtelhormon pga hypotyreos och sedan går över på en lågkolhydratkost kan efter upp till flera år senare få symtom på hypertyreos på oförändrad dosering

Eli koska insuliinin toinen tehtävä on sulkea rasvanpoltto niin se tekee sen vähentämällä kaikkien kymmenen katabolisen hormoonin toimintaa joihin kilpisrauhashormoonit T4 ja T3 kuuluvat. On pelkkää huttua että VHH vähentäisi katabolisten hormoonien kuten T4 ja T3 vaikutusta, korkeahiilarinen rukavalio sen tekee. rT3 suojaa kehoa liialta T3.
Jos nyt insuliini jarruttaa T3 ja T4 tehoa niin silloin on T3 lisäännyttävä sen huonon tehon vuoksi. Tuolloin voi joissakin kudoksissa T3 tasot nousta liian korkeiksi jonka vuoksi elimistö muuntaa T3 rT3ksi.
Mutta jos sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, lopeta hiilarit, voi kestää useampia vuosia ennenkuin T3 toimii taas oikein. Siis ne joilla on vajaatoiminnan vuoksi lääkitys ja aloittavat VHHn voi jopa useamman vuoden jälkeen tulla liikatoiminnan oireita vaikka annostusta ei muutettu.

Minullehhan kävi näin eli kun sain LCHFllä insuliiniresistenssin pois, insuliinitasot normalisoituivat niin vähitellen hypon oireet paranivat. Verensokereissahan tulos näkyi muutamassa päivässä mutta vajisoireita väheni varmaan pari vuotta. Nyt vähän yli viiden vuoden jälkeen ei oikeastaan selviä oireita enää ole.

Tuo lainaus oli kolhydrater i fokus foorumilta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00