karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-05 01:43:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-08-12 18:19:03 
BEDistä kärsivä kirjoittelee täällä ja koska karppausta on niin paljon suositeltu tähän rasittavaan häiriöön niin... Tiedän, että on henkilökohtaista, mutta kuinka kauan teillä ahmimishäiriöstä kärsineillä on kestänyt, että karppaus on tuonut helpotusta? Onko siihen mennyt viikko, kuukausi, puoli vuotta... Olen helposti lannistuvaa sorttia ja ajatukseni on "ei tämäkään auta", vaikka tiedän, että poppakonsteja ei ole... Aiemmin oon ollut cambridgella ja Jutan dieeteillä, mutta aina menee vaan entistä enemmän metsään. Kun aktiivisesti aloittelin laihduttamaan n. vuosi sitten edellämainituilla keinoilla, on painoa tullut 10 kg lisää :( ja ahmiminen on pahentunut. Olen oikein hyvä esimerkki siitä mitä kitukuureilla tapahtuu :(

ViestiLähetetty: 2013-08-13 09:04:40 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Enpä oikei enää muista tarkallee, mut aikaa se vei... ja tärkeintä oli saada pää kuntoo ekana, ja sisäistää asia kunnolla.

ViestiLähetetty: 2013-08-13 09:21:38 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Minäkään en muista enää tarkkaan, mutta LCHF:llä se ahmiminen loppui aika pian. Olin jo ryhtymässä juttailemaan, olin jo ilmoittautunut johonkin rasvattomaan kampanjaan, kun vielä kävin kirjastossa ja lainasin karppauskirjoja. Sillä tiellä ollaan, ja ahmiminen loppui tosiaan nopeasti. LCHF- tietoa löytyy suomeksikin nykyään paljon. Kannattaa tutustua. (Myös tällä foorumilla on oma LCHF-osionsa.)

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2013-08-13 09:43:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tervetuloa Kaljuliina ja onnittelut, karppaus on paras valinta syömishäröilijälle. Itselläni ensimmäisten kuukausien aikana jo alkoi noi häröilyt helpottamaan, ahminnat alkoi vähenemään ja määrätkin pienenemään. Luulen että iso apu oli myös ajatus siitä että ruualla tehdään omalle keholle hyvää eikä pahaa tai rankaista tai kituilla. Tutustu karppaukseen ja uudenlaiseen ruuanlaittoon ja resepteihin. Opettele syömään nauttien ja maistellen ja rauhassa niin alkaa ne ahmimistavat häipymään taaksepäin. Ja repsahtelusta ja poikkeamista ei kannata turhautua ja masentua vaan ajatella tätä kokoelämän pituisena projektina :D

ViestiLähetetty: 2013-08-13 12:46:48 
Kaunis kiitos vastanneille :) Alan "opiskelemaan" tätä nyt toden teolla... paljon on pettymyksiä taustalla, mutta tässä voi nyt piileskellä totuuden jyvänen!

ViestiLähetetty: 2013-08-15 08:15:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minäkin voisin vielä kantaa oman korteni kekoon :) Oma BED helpotti ihan viikon sisällä. Aloittelin karppauksen nimittäin aikanaan syömällä vain kananmunaa ja pekonia ja sitten lihaa ja kasviksia iltaisin, eli hyvin rasvaisella ja hyvin yksinkertaisella syömisellä. "Näläntunne" katosi ja samoin kaikki mieliteot helpottuivat. Tätä jatkoin vähän yli viikon, jonka jälkeen ryhdyin syömään monipuolisemmin ja terveemmin karppia.

Vielä jonkin verran on kamppailua BEDin kanssa, mutta karppauksen myötä ahmimiskerrat sekä -määrät ovat vähentyneet hurjasti. Asia mikä minulla auttoi myös, oli se, että kirjoitin ylös ruokia ja "herkkuja" mitä voin mussuttaa kun ahmituttaa. Ei ehkä ihan terveellisin tapa ehkä, mutta auttoi niitä harvoja hetkiä, kun "kohtaus" tulee päälle. Esimerkiksi kurkkutikut ja Ranch-dippi on aika kova sana!

Ajan kuluessa on siis helpottunut koko ajan lisää ja en osaa edes sanoa voiko minun ahmimisia enää edes kutsua ahmimiseksi. Suurensuuri vaikutus kuitenkin näkyi jo tilanteeseen viikon kuluessa ruokavalion aloituksesta :)

Tsemppiä! :hug:

Nykyinen päikky: Puuhailijan elämänkerta
Vanha: Ahdistaako?

ViestiLähetetty: 2013-08-15 09:25:51 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Mulla oli myös BED-ahmimista ja sain siihen lääkkeenkin. Mulla BED johtui selvästi liian vähärasvaisesta, hiilaripitoisesta, vaikka muuten ns. virallisterveellisestä ruokavaliosta, joka piti syömishimoja yllä. Kun aloin karppaamaan, muutoksen huomasi muutamassa päivässä. Mulle iso ja järisyttävä asia oli se, että huomasin jo muutamassa päivässä, miten kylläisyyskeskus alkoi toimia. Ei vaan tehnyt mieli syödä enempää. Eikä maha ollut ähkypiukassa. Mutta jos sorrun syömään reilusti hiilareita, niin sitten se alkaa ja syötätyttää ja on mielitekoja ja koko ajan puputtaa jotain, vaikka maha on ähkypiukassa. Eli tarpeeksi proteiinia ja rasvaa kehiin, niin siitä se lähtee ja hiilarit alemmas, mieluimmin kasvismuodossa. Hedelmätkin saattaa ylläpitää tuota puputussysteemiä.

ViestiLähetetty: 2013-08-16 10:23:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

itselläni koko homma alkoi ruokavalion aloituksen jälkeen. Helpotti vasta kun annoin itselleni luvan syödä välillä miten sattuu ja kerroin ensimmäistä kertaa tärkeimmille ihmisille asiasta. Kun se ei ollut enää salaisuus, koko homma loppui siihen. Mitä enemmän höllään otetta, sitä helpommaksi asiat ovat muuttuneet

ViestiLähetetty: 2013-08-21 18:38:54 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Jep, silloin kun on liikaa hiilaria, ja kyllä, hedelmätki edesauttaa napostelua ja kierre on valmis. :?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00