karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 09:53:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karppaus ja luontaistuotteet
ViestiLähetetty: 2014-04-16 08:05:57 
Poissa
sintti
sintti

Onko jotain luontaistuotteita joita karppaajat ekäyttävät? Mitä puutoksia karppaajalle herkästi tulee? Ainakin tämän artikkelin http://artikkeli.fi/luontaistuotteiden-tarkoitus-on-vahvistaa-ihmisen-omaa-elimistoa/ mukaan aivan olennaista on monipuolinen ruokavalio ihmisen terveyden kannalta ja hiilarit ovat osa monipuolista ruokavaliota. Varsinkin hyvät hiilarit. Onko kukaan karppaaja esim mittauttanut vitamiini- ja hivenainevarastojaan, ovatko ne jotenkin huvenneet tai onko jostakin aineesta tullut puutetta karppauksen myötä? Ihan mielenkiinnosta!

ViestiLähetetty: 2014-04-16 09:27:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Miksi karppaajalle tulisi puutoksia, ja mistä?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-04-16 11:09:19 
Poissa
apina
apina

Mitkä hiilarit ovat osa monipuolista ruokavaliota? Kukaan ei ole koskaan missään ikinä mitannut kenenkään vitamiini- yms. tasoja kokonaisvaltaisesti, millään ruokavaliolla. Tietääkseni.
Lue kirja. :D

ViestiLähetetty: 2014-04-16 11:13:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin, saan hiilihydraattini kasviksista, marjoista, pähkinöistä ja rasvaisista maitotuotteista. Ne ovatkin ravintorikkaita kun katsotaan paljonko on ravinteita per kalori, eikä vanhaan tyyliin paljonko on ravinteita per 100 g.

Kaikki linnunsiemenet, eli viljat ja jyvät häviävät tuossa vertailussa näille kirkkaasti. Minkä lisäksi viljojen fytiinihappo kelatoi mineraaleja estäen niiden imeytymisen, eli viljansyöjällä on suurempi tarve lisäravinteille siinä mielessä.

Ja luuliemistä saa kaiken muun paitsi c-vitamiinin ja kun ei puputa liikaa hiilihydraatteja, ei tule pissittyä pois liikaa c-vitamiinia (insuliini vaikuttaa munuaisiin niin että sitä poistuu enemmän kuin pitäisi) niin ei tarvitse niitä rehujakaan sitten syödä järkyttäviä määriä. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-04-16 13:10:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Otsikkosi kertoo jo oleellisen.
Karppaus ja luontaistuotteet=luonnon mukainen syöminen=kaikki mitä ihminen tarvii.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2014-04-28 11:50:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä syön jatkuvasti D-vitamiinia ja olen vakuuttunut sen eduista itselleni.
En pala auringossa niin herkästi, en saa aurinkoihottumaa alkukesästä, kuukautiseni ovat kivuttomammat, en sairasta usein (en aiemminkaan), minulla ei ole huuliherpestä kuin harvoin, vain etelänmatkoilla meressä ja auringossa pulikoidessa.

Kalaöljykapseleita syön myös, sillä en syö kalaa muuten.

Mutta muut saan paremmin kuin aiemmin, kun syön valtavasti parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, salaattia, tomaattia... KAIKKEA!

Kasviksissa on paremmin hiven- ja kivennäisaineita saatavilla kuin leivässä tai puurossa. Jos mietit mitä saat pastasta tai riisisistä, niin melko vähän niissä on muuta kuin energiaa.

ViestiLähetetty: 2014-04-28 14:20:55 
Leenuliinutiinu kirjoitti:
En pala auringossa niin herkästi, en saa aurinkoihottumaa alkukesästä, kuukautiseni ovat kivuttomammat, en sairasta usein (en aiemminkaan), minulla ei ole huuliherpestä kuin harvoin, vain etelänmatkoilla meressä ja auringossa pulikoidessa.

Mutta muut saan paremmin kuin aiemmin, kun syön valtavasti parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, salaattia, tomaattia... KAIKKEA!

Kasviksissa on paremmin hiven- ja kivennäisaineita saatavilla kuin leivässä tai puurossa. Jos mietit mitä saat pastasta tai riisisistä, niin melko vähän niissä on muuta kuin energiaa.

Varmaan tyhmä kysymys mutta miksi syöt kalaöljykapseleita jos D tulee purkista?

ViestiLähetetty: 2014-04-29 08:07:55 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Se että syö D-vitamiinia ei tarkoita sitä etteikö tarttis myös kalaöljyä. Eivät siis ole sama asia eivätkä korvaa toisiaan.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-04-29 08:43:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Leenuliinutiinu kirjoitti:

Varmaan tyhmä kysymys mutta miksi syöt kalaöljykapseleita jos D tulee purkista?

Kalaöljykapseleissani ei ole D-vitamiinia. Syön D-vitamiinia 75 mikrogrammaa päivässä, kun virallinen suositus on 7,5.

Kalaöljyn EPA taas on aivoille ja soluille yleensä erittäin tärkeää useiden tutkimusten mukaan. Kalaöljy ja kalanmaksaöljy ovat kaksi eri asiaa, toinen on kalan maksasta ja toinen on lihasta puristettu. Jos syö runsaasti kalanmaksaöljyä, voi saada liikaa A-vitamiinia.

Tässä linkki Tolosen oppaaseen, joka tosin on vuodelta 2012 http://www.tritolonen.fi/files/publishi ... opas_2009/

ViestiLähetetty: 2014-04-29 09:04:23 
Lainaa:

Kalaöljykapseleissani ei ole D-vitamiinia. Syön D-vitamiinia 75 mikrogrammaa päivässä, kun virallinen suositus on 7,5.

Kalaöljyn EPA taas on aivoille ja soluille yleensä erittäin tärkeää useiden tutkimusten mukaan. Kalaöljy ja kalanmaksaöljy ovat kaksi eri asiaa, toinen on kalan maksasta ja toinen on lihasta puristettu. Jos syö runsaasti kalanmaksaöljyä, voi saada liikaa A-vitamiinia.

Tässä linkki Tolosen oppaaseen, joka tosin on vuodelta 2012 http://www.tritolonen.fi/files/publishi ... opas_2009/

Ok, eli onko välttämätöntä syödä kalaöljyä tai ylipäätään kalaa jos haluaa selvitä täysjärkisenä elämästä? Tää ei siis ole vittuilua vaan mietin vaan, että kun karppaajat yleensä kyseenalaistaa ravintoon liittyviä ns virallisterveellisiä juttuja ja milloin on mikäkin taloudellinen kytkös ja salaliittoteoria kyseessä niin kuinkas nuo linkittämäsi jutut menee läpi ilman kritiikkiä? Kalaöljybisneshän on globaali ilmiö, joten rahasta tuossakin on kysymys.

ViestiLähetetty: 2014-04-29 09:33:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei ole välttämätöntä syödä kalaa eikä myöskään kalaöljyä, jos käyttää riittävästi kotimaisia eli paljon ruohoa/nurmirehua syöneen lehmän maitotuotteita. Suomessa kaikki lehmät laiduntavat kesäisin ja talvellakin niille ihan kustannussyistä syötetään oman tilan aiv-rehua. Kun lehmä saa laiduntaa tai riittävästi nurmirehua, sen maitorasvassa on sangen merkittävä määrä omega3-rasvahappoja. Ja tätä ei sitten esim. Fineli-tietokanta kerro ollenkaan.

Minä huomasin asian ns. kantapään kautta, eli jopa ei-luomussa kotimaisessa maitorasvassa on niin paljon omega3-rasvahappoja että kun käytän semmoset 100-150 g maitorasvaa päivässä (voi ja kerma sekä juustot), niin jos siihen päälle otan edes yhden e-epa kapselin päivässä niin veren hyytyminen heikkenee merkittävästi: Paperihaava vuotaa tunteja, kuukautiset kestävät 3 viikkoa jne. Vähän aikaa kesti ennen kuin tajusin että se oli se tarjouslaarista kuuriksi nappaamani epa-paketti joka oli syylilnen.

Samaan aikaan kun aloin maitorasvaa reippaasti käyttää, alkoi myös ajatuskin kalansyönnistä iljettää, vaikka olen aina pitänyt kalasta ja syönyt sitä ajoittain paljonkin. Kroppa osaa siis mielihaluja säätämällä kyllä itsekin näemmä kertoa mitä se haluaa. En aio vähentää maitorasvan määrää ihan vain voidakseni syödä kalaa, satunnaiset silakat tai muikut joita syön sen 1-2 kertaa kuukaudessa kun työpaikkaruokala niitä tarjoaa eivät tunnu veren hyytymiseen vaikuttavan. Viikottaiseen saati sitten päivittäiseen kalanysöntiin palaaminen ei kiinnosta, jos sen vuoksi pitäisi vähentää maitorasvan käyttöä. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-04-29 14:20:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Lainaa:

Ok, eli onko välttämätöntä syödä kalaöljyä tai ylipäätään kalaa jos haluaa selvitä täysjärkisenä elämästä? Tää ei siis ole vittuilua vaan mietin vaan, että kun karppaajat yleensä kyseenalaistaa ravintoon liittyviä ns virallisterveellisiä juttuja ja milloin on mikäkin taloudellinen kytkös ja salaliittoteoria kyseessä niin kuinkas nuo linkittämäsi jutut menee läpi ilman kritiikkiä? Kalaöljybisneshän on globaali ilmiö, joten rahasta tuossakin on kysymys.

Joo, me karppaajat emme ole mikään yhtenäinen aivopesty uskontolahko, vaan meistä on moneksi ja monta mielipidettä ja me syömmekin jopa melko eri tavoin. Minä esimerkiksi olen päätynyt tänne vahingossa, olin tietämättäni karpannut! Hain vian ruokavaliota, lähinnä kokeilemalla, joka olisi ärtyneelle suolistolleni hyvä. Vinkkejä tuli otettua sieltä sun täältä, nyt jo 12 vuotta mennyt enemmän ja vähemmän ilman runsaita hiilihydraatteja.

Minua ei niinkään kiinnosta raha, vaan tämä minun suolistoni ja sitä kautta keho kertoo nopeasti mikä toimii ja mikä ei. Nivelissä tuntuu, ihossa näkyy ja mielialassa huomaa. Koska en voi syödä kalaa, olen päätynyt tuotteisiin, joista saan EPAn. Jos voisin syödä kalaa, niin söisin.

Lsiään vielä, että useat täällä olevat seuraavat tieteellisiä tutkimuksia hyvinkin tarkkaan ja sitä kautta suhtaudutaan tuotteisiin ja ravintoon.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00