Vieras kirjoitti:
Lainaa:
Kalaöljykapseleissani ei ole D-vitamiinia. Syön D-vitamiinia 75 mikrogrammaa päivässä, kun virallinen suositus on 7,5.
Kalaöljyn EPA taas on aivoille ja soluille yleensä erittäin tärkeää useiden tutkimusten mukaan. Kalaöljy ja kalanmaksaöljy ovat kaksi eri asiaa, toinen on kalan maksasta ja toinen on lihasta puristettu. Jos syö runsaasti kalanmaksaöljyä, voi saada liikaa A-vitamiinia.
Tässä linkki Tolosen oppaaseen, joka tosin on vuodelta 2012
http://www.tritolonen.fi/files/publishi ... opas_2009/Ok, eli onko välttämätöntä syödä kalaöljyä tai ylipäätään kalaa jos haluaa selvitä täysjärkisenä elämästä? Tää ei siis ole vittuilua vaan mietin vaan, että kun karppaajat yleensä kyseenalaistaa ravintoon liittyviä ns virallisterveellisiä juttuja ja milloin on mikäkin taloudellinen kytkös ja salaliittoteoria kyseessä niin kuinkas nuo linkittämäsi jutut menee läpi ilman kritiikkiä? Kalaöljybisneshän on globaali ilmiö, joten rahasta tuossakin on kysymys.
Joo, me karppaajat emme ole mikään yhtenäinen aivopesty uskontolahko, vaan meistä on moneksi ja monta mielipidettä ja me syömmekin jopa melko eri tavoin. Minä esimerkiksi olen päätynyt tänne vahingossa, olin tietämättäni karpannut! Hain vian ruokavaliota, lähinnä kokeilemalla, joka olisi ärtyneelle suolistolleni hyvä. Vinkkejä tuli otettua sieltä sun täältä, nyt jo 12 vuotta mennyt enemmän ja vähemmän ilman runsaita hiilihydraatteja.
Minua ei niinkään kiinnosta raha, vaan tämä minun suolistoni ja sitä kautta keho kertoo nopeasti mikä toimii ja mikä ei. Nivelissä tuntuu, ihossa näkyy ja mielialassa huomaa. Koska en voi syödä kalaa, olen päätynyt tuotteisiin, joista saan EPAn. Jos voisin syödä kalaa, niin söisin.
Lsiään vielä, että useat täällä olevat seuraavat tieteellisiä tutkimuksia hyvinkin tarkkaan ja sitä kautta suhtaudutaan tuotteisiin ja ravintoon.