karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-21 06:33:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Reuma & ruoka?
ViestiLähetetty: 2014-09-13 20:25:14 
Onko ruokavaliolla merkitystä reuman syntyyn ja hoitoon?

Viestin otsikko: Re: Reuma & ruoka?
ViestiLähetetty: 2014-09-14 21:13:47 
Ruokavaliolla on hyvin suuri merkitys reuman hoidossa, sanoi kymmenisen vuotta sitten eräs reumalääkäri, nimeä en muista. Hänen mukaansa ei kuitenkaan ole olemassa yksiselitteistä "reumaruokavaliota", joka voitaisiin monisteena iskeä käteen jokaiselle uudelle reumaatikolle ja sanoa, että kun syöt tätä ja tuota ja jätät nuo syömättä, voit hyvin. Sen sijaan jokaisen on itse kokeilemalla löydettävä se itselle paras ruokailutyyli.

Minä olen sen kymmenkunta vuotta etsinyt sitä omaani. Ja vielä tulee uusia keksintöjä ajoittain. Vehnä on se kaikista pahin, eikä ruis ole paljon parempi. Niitä kun kerran vähän maistelee, sitten on nivelet viikon niin kipeät, ettei tosikaan. Kalat, munat, kerma, voi, juustot (mitä rasvaisempi sen parempi) tuntuvat taas tekevän hyvää, vähentävät kipuja ja jäykkyyttä.

ViestiLähetetty: 2014-09-16 15:42:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rauli Mäkelä hoitaa reumaa ruokavaliolla.

ViestiLähetetty: 2014-09-16 23:43:31 
Paastoamisella on todettu olevan hyviä vaikutuksia reuman hoitamisessa, myös pätkäpaastoamisella.

Monet selkärankareumapotilaat saavat helpotuksen tärkkelyksen välttämisestä. Toisille riittää tärkkelyksen vähentäminen, jotku joutuvat elämään kokonaan ilman tärkkelystä. Myös gluteeni tuntuu olevan aika ongelmallinen reumaatikoille. Perinteisesti on sanottu, että punainen liha olisi ongelmallista reuman kannalta, mutta itse en ainakaan henkilökohtaisesti koe että sillä olisi haitallisia vaikutuksia. Viljat tekevät todella kipeäksi, myös se siunattu ruis. Ruisleipä aiheuttaa kantapäihin semmoset kivut, että kävelytapa muuttuu silminnähden.

Kalaöljyllä on ilmeisesti erityisesti niveltulehduksia rauhoittavia vaikutuksia. Myös D-vitamiinitasot reumaatikoilla tuntuvat olevan matalia, vaikka käyttäisikin ravintolisiä. Kannattanee siis mitata tasot labrassa ja sen mukaan muuttaa annostusta.

Suoliston bakteerikannalla tuntuu nykykäsitkysen mukaan olevan jotain yhteyttä autoimmuunisairauksiin sekä tulehduksellisiin tiloihin. Muista siis probiootit kapseleina tai sitten hapanruokina (hapankaali, hapanmaitotuotteet)

Karppaus on pääsääntöisesti tulehdusta vähentävä ruokavalio, kunhan vain kiinnittää huomiota mistä lähteistä saa rasvansa. Eläinrasvakarpit ovat tässä vahvoilla.

Fysioterapia helpottaa oloa, myöskin AIS (Active Isolated Stretching) on ollut tehokasta minulle. Eli vähän kuin pumppaava venyttely, ei venytetä liian pitkälle heti aluksi eikä liian pitkään kerralla, eikä niin että paino on venytettävän raajan päällä. Hengitetään oikeassa tahdissa mukana. Suosittelen googlailemaan.

ViestiLähetetty: 2014-09-22 12:05:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yllä hyviä vinkkejä. Nivelvaivoihin on eri ihmiset saaneet apua eri jutuista. Ruokavalisota viljojen poisto, luomuruoka, eläinrasvan käyttö, sokerin poisto... kookosöljyn runsas lisääminen. Kaikkea kannattaa kokeilla, ei ihan lyhyitä kokeiluja, mutta ei kannata hakata pätäään seinäänkään.

ViestiLähetetty: 2014-09-22 15:46:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla oli nuorena pahoja reumaattisia kipuja, jotka lakkasivat kokonaan kun jätin ruokavaliosta pois kasvisrasvat ja niitä sisältävät tuotteet ja tietysti margariinit. Särkyjä tai/ja jäykkyyttä tulee heti jos kasvisrasvoja jossain muodossa syön. Ainoat sitä lajia joita siedän ovat oliiviöljy ja luomukookosöljy. Pitää itse kunkin kokeilla sitkeästi mikä sopii, mutta tuo on yksi mistä myös voi aloittaa kokeilut. Onnea matkaan.

ViestiLähetetty: 2014-09-22 17:57:17 
Kannattaa ottaa huomioon myös se, että suolistotulehduksista seuraa usein reaktiivinen niveltulehdus http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00071

Karppiruokavalio on tulehdusta sammuttavaa. Kannattaa hyödyntää myös probiootit kaikin tavoin. Nyt on hyvä aika tehdä hapankaalia ja käyttää probiootteja startterina (kansi kiinni, että hapottomassa olosuhteissa viihtyvät pöpöt lisääntyvät). Sopiva Ph on 4,1 tai alle säilyvyyden kannalta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00