Mielestäni ei yhtään turha aloitus!

Hyvin samanmoisia aatoksia on itselläkin ollut. Toisaalta olen onnellinen, että keliakiaa ei mitä todennäköisimmin ole, koska mukavuusviljattomuus ei vaadi jokaisen murusen ja hitusen kyttäämistä, mitä keliakia vaatisi. Toisaalta tuo epämääräinen selitys "viljat ei sovi" ei tunnu kaikille riittävän. Parhaita ovat "Mullakin tulee turvotusta vehnästä!" -kommentit. En väitä, että saamani oireet vehnästä olisi radikaalisti ikävempiä kuin monilla muilla, mutta en kässää, että vaikka moni muu jaksaisi vehnän aiheuttamat oireet, miksi minun tarvitsisi.

Itsellä tosin on siinä suhteessa käynyt tuuri, että olen saanut lääkäriltäni "siunauksen" viljatomalle ruokavaliolle. Itsellä on siis refluksityyppistä oirehtimista, ja viljat todellakin pahentavat sitä. Lääkärini kommentti oli tyyliin, että "viljat eivät sitten vaan sovi." Miksi siis tehdä asiasta monimutkaisempaa.

Lähipiiristäni moni tietää tosta refluksijutusta, joten eivät enää kyseenalaista viljojen sopimattomuutta. Vieraampien seurassa sanon noudattavani gluteenitonta ruokavaliota, ja jos tulee tarkentavia kysymyksiä, vastaan, että ei ole keliakiaa, mutta viljat eivät sovi. Tämä tuntuu onneksi useinmiten riittävän.