karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-22 07:41:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Keliakiaa?
ViestiLähetetty: 2014-09-27 06:25:13 
Olen ollut karppaamisen myötä gluteenittomalla ruokavaliolla noin vuoden. Olen kokenut ruokavaliomuutoksen jälkeen ison joukon terveyshyötyjä. Keliakiaa minulla ei ole virallisesti testattu. Apteekin veritesti näytti negatiivista. Enkä ennen gluteenittomalle siirtymistä ole myöskään koskaan kokenut varsinaisia vatsakipuja gluteenialtistuksesta. Kivut kaiketi ovat yksi keliakian merkittäviä oireita?

Pari päivää takaperin erehdyin syömään ravintolassa eteeni kannetun naan leivän. Ajattelin että eihän siitä suurta haittaa ole, korkeintaan kärsin pari päivää nivelvaivoista, ummetusta joo, ja parit aftat ilmaantuu suuhun. You know, sitä tavallista. Tällä kertaa tilanne oli kuitenkin toinen. Seuraavana aamuna heräsin viiltäviin vatsakipuihin, jotka kestivät koko päivän. Sellaista sietämätöntä kipua en ole aikaisemmin kokenut.

Yhdistin kivun nimenomaan leipään koska sitä kaikkea muut tarjottua olen syönyt vaivatta. Mistä moinen yllättävä kipukokemus gluteenialtistuksen jälkeen voi kertoa? Voisiko minulla kuitenkin olla keliakia? Miksi en kipuillut aikaisemmin, miksi nyt? Voisiko kyseessä olla jotain muuta? Ja mainittakoon vielä että tämä on vain tällaista pohdintaa ja muiden kokemusten kartoittamista. Biopsiaan en ole aikeissa mennä. En halua altistaa itseäni tämän enempää gluteenille.

Viestin otsikko: Re: Keliakiaa?
ViestiLähetetty: 2014-09-27 08:53:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi olla keliakiaa, tai voi olla olematta. Joskus vatsa saattaa melko ärhäkästikin reagoida juttuihin, joita ei ole vähään aikaan syönyt. Varsinkin sellaisiin, jotka niiden kuuluessa säännöllisempäänkin ruokavalioon, aiheuttavat lieviä oireita.

Oletko tuon apteekin veritestin tehnyt ennen gluteenittomalle siirtymistä? Jos olet, niin todennäköisesti sinulla ei ole keliakiaa. Sanon vain todennäköisesti, koska 100 % varmuutta tuo testi ei tosiaan anna. Jos uudelleen haluat keliakian testata, niin se vaatisi ainakin kuukauden verran viljan päivittäistä puputtamista. Ja silloinkaan testi ei näyttäisi 100 % varmuutta asiasta. Ilmeisesti suurimmalla osalla tuosta kuukauden pituisesta jaksosta pitäisi nousta vasta-ainearvot, mutta jotkut vaatiovat pidemmän jakson, ja joillain ei nouse ollenkaan, vaikka suolinukka olisi ihan hajalla.

Eräs mahdollisuus olisi toki geenitestin tekeminen. Jos se näyttää negatiivista, ja tieto tuosta, että olet saanut vasta-ainetestistäkin negatiivista olisivat merko varmoja merkkejä siitä, että keliakiaa ei ole. Viljat kun voivat olla ongelmallisia niin monesta muustakin syystä (esim. fodmap-hiilareiden takia).

Itse kärsin tuossa keväällä kuukauden mittaisen gluteenialtistuksen. Keliakiatestistä tuli negatiivinen tulos. Viljoja en pieniä määriä lukuunottamatta ole syönyt sen jälkeen. Siitä huolimatta, että keliakiatesti ei 100 % varma ole, en usko, että keliakiaa minulla on. Minulta otettiin tuossa keväällä aika iso liuta erilaisia peruslabroja, jotka olivat täysin viitearvoissa. Geenitestillä toki voisin asian varmistaa...

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-09-27 11:00:00 
Kiitos Oulaliina vastauksesta.

Veritestin tein aikana jolloin söin vielä viljaa päivittäin. Jotenkin en usko että minulla keliakiaa olisi. Kivut vaan yllättivät joten sitäkin vaihtoehtoa tässä pohdin nyt aikani kuluksi. En kaipaa sinänsä edes nimeä oireilulleni, minulle riittää että tiedän miten voin pysyä oireista erossa. Joskus vaan vaikuttaa siltä että paremminkin ympärillä olevat kaipaavat selityksen siihen miksi syön niin kuin syön. Keliakia -kortti tarjoaisi näppärän vastauksen. Sillä saa ihmiset "hyväksymään" valinnat helpommin. No, toki jatkossakin tulen käyttämään syytä: viljat ei oikein sovi mulle. Joillekin olen huomannut sen vastauksen olevan liian epämääräinen...

Mutta joo, turha aloitus. Kunhan näitä pohdin :D

ViestiLähetetty: 2014-09-27 17:17:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielestäni ei yhtään turha aloitus! :D Hyvin samanmoisia aatoksia on itselläkin ollut. Toisaalta olen onnellinen, että keliakiaa ei mitä todennäköisimmin ole, koska mukavuusviljattomuus ei vaadi jokaisen murusen ja hitusen kyttäämistä, mitä keliakia vaatisi. Toisaalta tuo epämääräinen selitys "viljat ei sovi" ei tunnu kaikille riittävän. Parhaita ovat "Mullakin tulee turvotusta vehnästä!" -kommentit. En väitä, että saamani oireet vehnästä olisi radikaalisti ikävempiä kuin monilla muilla, mutta en kässää, että vaikka moni muu jaksaisi vehnän aiheuttamat oireet, miksi minun tarvitsisi. #-o

Itsellä tosin on siinä suhteessa käynyt tuuri, että olen saanut lääkäriltäni "siunauksen" viljatomalle ruokavaliolle. Itsellä on siis refluksityyppistä oirehtimista, ja viljat todellakin pahentavat sitä. Lääkärini kommentti oli tyyliin, että "viljat eivät sitten vaan sovi." Miksi siis tehdä asiasta monimutkaisempaa. :wink: Lähipiiristäni moni tietää tosta refluksijutusta, joten eivät enää kyseenalaista viljojen sopimattomuutta. Vieraampien seurassa sanon noudattavani gluteenitonta ruokavaliota, ja jos tulee tarkentavia kysymyksiä, vastaan, että ei ole keliakiaa, mutta viljat eivät sovi. Tämä tuntuu onneksi useinmiten riittävän.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-10-05 09:27:10 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Jep, miulaki järkyt kivut, jos erehtyy syömää jotai gluteenipitosta... ja ne kouristukset... uh... #-o

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00