Toisinsyöjä kirjoitti:
Minulla on kainalosta mitattuna yleensä ruumiinlämpö 35,5 ja kilpirauhanen toimii oikein vilkkaasti.
Ihmiset ovat kovin erilaisia tässä suhteessa ja ellei muita kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ole, niin sinulla on luultavasti vain luonnostaan matalampi tuo lämpötila. Korvasta mitattuna muuten saisimme molemmat korkeamman lukeman luultavasti, kainalolämpö taitaa aina olla vähän matalampi.
Omalla kohdallani veikkaan pohjoista sopeutumaa: miksi tuhlata ulos säteiltyyn lämpöön arvokkaita kaloreita täällä kylmässä pohjolassa? Rakastan viileää, en siedä kuumaa, enkä myöskään rusketu kovin helposti. Ja tykkään myös pimeästä, nyt on lempivuodenaikani itse asiassa.
Viileät kädet ja jalat voivat olla myös osa tätä: Minulle selvisi vasta hiljattain että ranteissa ja nilkoissa on jossain kohtaa sellaiset 'ohituskaista'-verisuonet, joilla kroppa voi halutessaan ohjata osan lämpimästä valtimoverestä takaisin laskimoihin ennen kuin se on edes käynyt käsissä/jaloissa saakka, mikä säästää lämpöä sinne keskikehoon missä sitä kaikkein kipeimmin tarvitaan. Tämä selittääkin sen miksi minulla on lapsesta asti ollut usein viileät kädet ja jalat, vaikka muuten saattaisi olla ihan lämpöinen olo.
Mitä ihmettä sinä höpiset? Vai oikein ohituskaista....
Sitten asiaan. Tuo ruumiinlämpö taitaa hyvin pitkälle olla geneettinen ominaisuus. Ite kuulun myös tuohon 35,5 -porukkaan enkä näe muuta syytä kuin perimän moiselle "kylmyydelle" (mutsi samaa kastia....). Mua on aina ihmetyttänyt se, että vaikka ruumiinlämpöni on matala, tarkenen aivan törkeän hyvin, jos vaan ruokaa syö tarpeeksi. Hanskoja, pipoa, villasukkia tai edes pitkiä alusvaatteita en ole käyttänyt sitten nuoruusvuosien. "Alastikulkemisesta" huolimatta flunssat kiertää kaukaa. Ja sanottakoon se, että en ole lihava, joten läskitkään ei lämmitä...
Kuulostaa varmaan jonkun palelijan mielestä aivan sadulta mutta näin se nyt vaan menee.
t. pingviini