karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 08:59:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-02-25 20:20:42 
Niin, ihan oli vielä muutama kuukausi sitten, terve ylipainoinen nainen. Sitten tuli rintakipu ja tehtiin viisi ohitusleikkausta.
Nyt pitäisi laihduttaa sellaiset 15 kiloa. Minulla ei ole korkeat kolesteroliarvot ei verenpaine koholla, en tupakoi, olen siis täysin terve muuten mutta liian lihava. Tuo sydän on jotain mitä en vielä ymmärrä.

Nyt sairauslomalla olisi aikaa laihtua mutta sopiikohan mulle nyt tämä karppaus kaikkine rasvoineen.

ViestiLähetetty: 2015-02-26 00:06:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Veritulppani jälkeen olen siirtynyt Keijusta voihin. Painoa alkoi eläinrasvojen myötä tippumaan huomaamattomasti.

Kovienrasvojen vaaroista ei ole mitään näyttöä ja kolesterolikin on humppatiedettä.

Jospa lukunäyte kirjasta..Ei sittenkään kolesteroli.

http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

ViestiLähetetty: 2015-02-26 06:51:16 
Kuten sanoin minulla ei ole korkeat kolesteroliarvot enkä pelkää, että ne nousevat vaikkaa söisin voita.
Kaikki sydänviat eivät johdu kolesterolista.

Olen itseni syönyt lihavaksi aivan normaali perusruualla eli työpaikkalounaalla ja iltamässäämisellä.
Pullaa olen syönyt joka kahvitauolla.
Mitä, jos aloittaisin sillä, että jätän pullan ja muut valkoiset vehnäjauhot pois. Margariinin tilalle ostan voita vaikka en nyt sitä oikeastaan mihinkään tarvitse, jos jätän leivän pois.
Syön paljon vihanneksia ja sen joukkoon laitan reilusti lihaa tai kalaa ja lorauksen oliiviöljyä.

Nyt minulla on aikaa lukea foorumia ja rauhassa opiskella alaa.

ViestiLähetetty: 2015-02-26 11:42:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun jätät pois niitä hiilihydraatteja, on rasvoja lisättävä. Kitukuuri ei ketään paranna. Lainaa kirjastosta vaikka Eenfeldtin Ruokavallankumous, niin selviää miksi.

ViestiLähetetty: 2015-02-26 11:48:43 
Poissa
voipallo
voipallo

sydänsairas kirjoitti:
Mitä, jos aloittaisin sillä, että jätän pullan ja muut valkoiset vehnäjauhot pois. Margariinin tilalle ostan voita vaikka en nyt sitä oikeastaan mihinkään tarvitse, jos jätän leivän pois.
Syön paljon vihanneksia ja sen joukkoon laitan reilusti lihaa tai kalaa ja lorauksen oliiviöljyä.

Nyt minulla on aikaa lukea foorumia ja rauhassa opiskella alaa.

Vaikuttaa hyvältä idealta. Ota rauhallisesti ja hoida itsesi kuntoon. Elä mieli avoinna ja kerää asioihin toinenkin mielipide ja näkökulma.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2015-02-26 12:29:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kaikki viljatuotteet pois ja vuorokautinen hiilihyd. määrä tonne n. 70 g. Älä syö liikaa proteiineja, koska vaikuttaa samalla tavalla kuin söisit liikaa sokeria.

Niin, jos et vielä tiedä, niin kolesteroliarvoilla ei ole juurikaan merkitystä sydän ja verisuonisairauksiin - jos on, niin siten, että mitä korkeammat kol. -arvot on, sen parempi!

Katsoppa iteltäsi viimeinen labra verenkuvasta ja sieltä triklyseridi -arvo, tämä arvo osoittaa suoraan, että onko sulla vaarana sairastua sydän ja verisuonitauteihin ja kuinka paljon sitä "huonoa" rasvaa verenkierrossasi on. Mitä pienempi triklyseridi arvosi on, sen parempi. Arvo tulee olla n. 0,6-0,7 paikeilla, jolloin sinulla ei ole tätä vaarallista rasvaa veressäsi ja pienennät huomattavasti tuota sairastumisriskiä. Toki sinun pitää saada myös kalkki pois verenkierrosta ja tähän auttaa 100 mikro graammaa/vrk D -vit ja lisäksi K2 -vitamiini.

ViestiLähetetty: 2015-02-26 16:09:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minua kiinnostaa tietää osasivatko ne lääkärit kertoa sinulle miten lihavuus aiheutti sinulle valtimon kovettumat, jos kerran ei ollut korkeaa kolesterolia?

Tervetuloa palstalle lukemaan lisää!

ViestiLähetetty: 2015-02-26 17:13:05 
Onkohan valtimon kovettumat sama asia kuin tukkeuma, sellaisia kai ohitellaan ohitusleikkauksessa.

Minä itse se kai olen suurin syyllinen tuohon ajatukseen, että lihavuus aiheutti tämän sairauden. Epikriiseissä kyllä lukee, että ylipainoinen nainen ja, että suositellaan laihduttamista kuntoutusvaiheen jälkeen..
Kärsin hirveistä itsesyytöksistä.

ViestiLähetetty: 2015-02-26 17:20:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voisitko Peksu valaista miksi?
Lainaa:
Toki sinun pitää saada myös kalkki pois verenkierrosta

Se wanha oppi joka kertoo notta valtimossa on ensin vaurio jonka kalkinsekainen mömmö paikkaa sen vaurion. Plakki ei aiheuta vauriota vaan vaurio aiheuttaa plakin.

Ja niistä kolesteroleista sydäntapauksissa. Jostakin kaappasin kuvan..

Kuva

Kuten Peksu toi esille K2-vitamiinin.. josta Juhana Harju on kirijootellut, mutta hävyksissä on se juttu
Lainaa:
Sen lisäksi K2-vitamiinilla on hyödyllisiä sivuvaikutuksia. Se ehkäisee syöpää ja sen lisäksi se myös vähentää merkittävästi verisuonten kalkkiutumista, mikä on havaittu väestötutkimuksissa ja osoitettu koe-eläimillä. Herättääkin ihmetystä, miksi länsimaissa ei ole käynnistetty tutkimuksia, joissa olisi käytetty farmakologisia annoksia K2-vitamiinia osteoporoosin hoidossa. Vaikuttaa siltä, että syyt eivät ole lääketieteellisiä, vaan terveystaloustieteellisiä ja kaupallisia. http://ruohikolla.blogspot.fi/search/label/K-vitamiini

ViestiLähetetty: 2015-02-26 18:11:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Vitamiini joka estää verisuonten kalkkiutumista
Hollantilaisessa vuonna 2004 julkaistussa Rotterdamin tutkimuksessa havaittiin, että K2-vitamiinia eniten ruoastaan saaneilla oli 50 prosenttia alempi riski kuolla sepelvaltimotautiin kuin sitä vähiten saaneilla. Ruokavaliossa yleisemmällä K1-vitamiinilla ei vastaavaa vaikutusta havaittu.

K2-vitamiinin hyödyt vahvistettiin sittemmin eläinkokeilla. Niissä rotille syötettiin ensin sellaista ruokaa, joka kulutti loppuun niiden K-vitamiinivarastot. Sen seurauksena tietyt K-vitamiinista riippuvaiset elimistön proteiinit eivät olleet enää toimintakykyisiä, mikä johti valtimoiden pahaan kalkkiutumiseen. Samalla osoitettiin, että K2-vitamiini pystyi täysin estämään valtimoiden kalkkiutumisen, mutta K1-vitamiinilla ei vastaavaa vaikutusta ollut.
http://ruohikolla.blogspot.fi/2007/09/v ... onten.html

Ahkeruus sen kovan onnen voittaa..

ViestiLähetetty: 2015-02-26 22:30:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä ne valtimot yleensä kovettuukin, jos sinne kalkkitukkeuma kertyy. Ohitusleikkauksissa ei kyse ole sellaisista tukkeumista kuin vaikkapa leikkauksessa liikkeelle lähteneestä verihyytymästä tai rytmihäiriöiden aiheuttamasta hyytymästä, joka lähtee aivoihin ja jotka hoidetaan liotushoidolla.

Lääkärit vain selittävät kaiken kolestrolilla, vaikka se ei olisi edes korkea.

Sinuna minäkin pitäisi huolta (kuten yllä kerrottiin) riittävästä K2-vitamiinista (juustot) ja D-vitamiinista.

ViestiLähetetty: 2015-02-26 23:18:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä yksi sydän suruista "kärsivä".
Edellisessä tarkastuksessa oli sydän "paremmassa kunnossa kuin ikinä", kardeologin lausumana.
En olisi ihan varma siitä, mutta parempi kuin hänen tutkimuksissa aiemmin...

En uskaltaisi, (enkä uskallakkaan) olla karppaamatta.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2015-02-26 23:24:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
verihyytymä

Eikös se ole laskimoissa esiintyvä juttu. Ne hyytymät voipi lähteä liikkeelle ja stoppaavat keuhkoihin tahi aivoon.
Jos valtimossa on plakki ja se suonen osuus muutetaan laskimoksi niin se plakki liukenee pois.
Sydänliiton Syvänne kyllä kirijoottaa valtimoiden katkerasta kalkista. Käsittääkseni valtimot jäykistyvät eikä varmasti kolesterolista.. joillakin jopa katkeavat..serkkupoijalle kävi pumpussa ... valtimo poikki ja mies olikin sitten kanttuvei.
Juu mulla näkkyy olevan vähissä "erittäin vahva" D3 ja K2 vitamiinit joten häätyy hankkia lissää.

ViestiLähetetty: 2015-02-27 06:41:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

... niin, ja jos halutaan vielä pitää verisuonet kimmoisina, niin keho tarvitsee kollageeniä, ja ilman runsasta C -vit. nauttimista (väh. 500-1500 mg/vrk), ei kehomme tätä pysty valmistamaan...

ViestiLähetetty: 2015-02-27 07:02:37 
Peksu kirjoitti:
... niin, ja jos halutaan vielä pitää verisuonet kimmoisina, niin keho tarvitsee kollageeniä, ja ilman runsasta C -vit. nauttimista (väh. 500-1500 mg/vrk), ei kehomme tätä pysty valmistamaan...

Aivan niin ja kuolema korjaa välittömästi jos jää yhtenä päivänä ottamatta se C-poretabletti :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-02-27 07:53:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tässä A.H. kirjoittamaa tietoa...

EPÄVAKAAN PLAKIN JA HARMITTOMAN PLAKIN EROT
Verisuonen seinämään muodostunut plakki sisältää erilaisia rasvoja, proteiineja, tulehdusaineita, tulehdussoluja ja jopa bakteereitakin. Jos plakkia suojaava kalvo ei ole riittävän vahva, se repeää, jolloin palkin sisältö valuu verisuoneen, missä plakin sisältämät tulehdusaineet aiheuttavat verihyytymän, joka sitten tukkii suonen. Erityisen alttiita ovat sydämen verisuonet.
Valtaosa (98 %) syntyvistä plakeista on kuitenkin harmittomia. Plakin ympärille muodostuu riittävän vahva sidekudoskalvo, jolloin elimistö vähitellen arpeuttaa muutoksen.

MITÄ AINEITA PLAKKI SISÄLTÄÄ
Meille on uskoteltu, että eläinrasvat ja kolesteroli ovat kaiken pahan alku ja ainoa sairautta aiheuttava tekijä. Myyttiin kuuluu käsitys, jonka mukaan kolesteroli tukkii suonet. Jos kuitenkin alamme selvittää, mitä esimerkiksi verisuoniplakki sisältää, viimeistään silloin herää oikeutettu kysymys: Onko meille valehdeltu kaikki nämä vuodet?

Plakin sisällön selvittäminen ei ole kuitenkaan ollut helppo tehtävä. Asia oli haudattu arkistoihin, mutta pari tutkimusta aiheesta löytyi. Asia lienee ollut niin arkaluonteinen, ettei muita tutkimuksia juuri ole tehty - ilmeisesti tulos pelästytti rahoittajat.Lancet-lehdessä vuonna 1994 julkaistussa tutkimuksessa ei mainita kolesterolista mitään, vaan plakkien rasvojen kerrotaan koostuvan monityydyttämättömistä rasvoista, omega-3 ja omega-6-rasvoista ja yksityydyttämättömistä rasvoista. Tyydyttyneitä rasvoja ei ollut lainkaan. "No associations were found with saturated fatty acids".
Aiheesta on olemassa toinenkin julkaisu, joka on peräisin vuodelta 1993. Siinä australialaiset tutkijat pohdiskelevat, voisiko todellinen "pahis" ollakin linolihappo - tuo kasvirasvojen kuningatar.

Plakeista tiedetään nykyään enemmän. Kysymys on monimutkaisesta tapahtumasta, jossa tulehduksella ja etenkin autoimmuunitulehduksella on merkittävä osuus. Plakissa on paljon valkosoluja ja jopa bakteereita. Esimerkiksi hammastulehdukset lisäävät infarktiriskiä huomattavasti. Sydänkohtaukset lisääntyvät aina yleisten epidemioiden aikana. Jotkut pitävät epävakaata plakkia pienenä paiseena. Se selittäisi, miksi plakin puhkeaminen aiheuttaa veressä voimakkaan reaktion, minkä seurauksena syntyy verihyytymä.

Plakissa on kuitenkin kyse muustakin. Uusi tutkijasukupolvi ei enää vanhojen perään kumartele. Epävakaa plakki on nykyään se juttu, jonka perässä juostaan ja lujaa. Plakissa on glykoitunutta LDL-kolesterolia, OxLDL-kolesterolia ja glykoitunutta hemoglobiinia. Näin pääsemme siis sokeriin ja antioksidanttien puutteeseen, jotka molemmat rapauttavat elimistöä monella tavalla. Tähän ongelmaan tarjotaan sitten statiineja, jotka vuorostaan lisäävät verisuonten kalkkeutumista ja diabetesta.

LDL-kolesterolista ei ole haittaa, ellei se vaurioidu liiasta sokerista tai antioksidanttien puutteesta. Eikö olisi mielekkäämpää hoitaa itse syitä kun seurauksia? Epävakaa plakki ei synny eläinrasvoista, punaisesta lihasta tai kolesterolista, vaan liiasta sokerista.

Vaikka asia vaikuttaa monimutkaiselta, on siihen ehkä löydettävissä yksinkertainen ratkaisu - niin yksinkertainen, että melkein itkettää.

MITEN VOIMME ITSE VAIKUTTAA PLAKIN KEHITTYMISEEN
Plakkien kehittymiseen vaadittava aika on yllättävän lyhyt: 3-5 vuotta. Havainto perustuu uusimpaan teknologiaan, jolla plakkien ikä on voitu määrittää. Havainto on tärkeä, sillä kyse on nopeasta prosessista. Vanha käsitys, jonka mukaan verisuonivauriot alkavat jo lapsuudessa, ei siis pidä paikkaansa. Tämä tarkoittaa, että jokainen voi vaikuttaa omaan terveyteensä ennaltaehkäisevästi ratkaisevalla tavalla tekemällä yksinkertaisia muutoksia tottumuksissaan.

Ilosanoma on yksinkertainen ja selkeä. Pellinkidieetti, D3-, K2- ja C-vitamiini ovat hyvin keskeisessä asemassa epävakaiden plakkien syntymistä ehkäistessä.

Pellinkidieetti toimii kahdella tavalla. Ensinnäkin hiilihydraattien vähentäminen on ainoa ja tehokas tapa alentaa elimistön glykoitumisastetta. Toiseksi dieetti sisältää huomattavan määrän antioksidantteja ja mikroravinteita, jotka tukevat elimistön toimintoja ja ehkäisevät hapettumista. Ruokavalio sisältää - valinnoista riippuen - riittävän määrän K2-vitamiinia (kovat juustot, munat, hapatetuotteet ja käsittelemätön maito). K2 ehkäisee sydänkuolemia, mitä taas kasvimaailmasta saatava K1 ei tee. Tämä on jyrkässä ristiriidassa virallisen käsityksen kanssa, joka kieltää juustot ja suosii "rehuja".

Kversetiini, jota on Pellinkidieetin kasveissa kuten liperissä, kapriksessa sipulissa, omenankuorissa, parsakaalissa ja teessä, alentaa tehokkaasti elimistön histamiinitasoa. Histamiini on yksi tekijä epävakaiden plakkien synnyssä.

Ilmastosta johtuen tarvitsemme D3-vitamiinilisää ja C-vitamiinia yksinkertaisesti siitä syystä, ettei elimistömme kykene enää itse valmistamaan niitä.

C-VITAMIINI JA SYDÄNTAUDIT
C-vitamiinin puute on yksi keskeisimpiä verisuonivaurioiden syitä. C-vitamiini on proliini- ja lysiini-aminohappojen ohella hyvin tärkeä ainesosa kollageenien synnyn kannalta. Näiden verisuonen seinämän tärkeiden rakennusaineiden puutetta voidaan pitää verisuonivaurioiden keskeisimpänä syynä. Kolesterolilla sen sijaan ei ole tässä asiassa oikeastaan lainkaan merkitystä, vaan sillä on monimutkaisessa tapahtumasarjassa vain pieni sivurooli.

C-vitamiinin teho sydäntautien ehkäisemisessä on ollut tiedossa jo pitkään.James Enstrom Kalifornian yliopistosta julkaisi vuonna 1992 C-vitamiinitutkimuksen, jossa seurattiin 11.000 ihmistä kymmenen vuoden ajan. Jo pienetkin määrät (300 mg) C-vitamiinia laskivat sydäntaudin riskiä miehillä 50 prosenttia ja naisilla 40 prosenttia. Tutkimus osoitti myös, että suuremmat vitamiiniannokset pidensivät elämää keskimäärin kuusi vuotta.

ViestiLähetetty: 2015-02-27 17:25:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Käsitykseni plakista.
Valtimon seinämät kovettuvat syystä jota en tiedä. Onko sokerit? Diabeetikoilla ääreis verenkierto on heikko joten siinä "avaimia" myös heidän sydänkuolleisuuteen.
Jäykkä valtimo vaurioituu joten plakki siihen muodostuu estämään veren virtausta hallitsemattomasti. Uskottavast plakin pitäisi liueta pois aikanaan. Mulle ei ole tullut rupimuodostemaan ihoon noin muuten vain kyllä siellä on ensin haava. Ja haavan paikka-aineet.
Lainaa:
Fibrinogeeni on veriplasmassa oleva liukoinen valkuaisaine.[1] Fibrinogeeni on tärkeässä osassa veren hyytymisessä.[1] Siinä fibrinogeeni muuttuu veteen liukenemattomaksi ja säikeiseksi fibriiniksi ja päättää hyytymisreaktion.[1]
Niin iholla ei valtimossa. Rupi irtoaa haavan parannuttua, mutta se plakki varmaan pitäisi liueta poikkeen. Mitä tulee noihin oksidoituneisiin niin vesi on oksidoitunutta vetyä. On kokeitakin tehty antioksidanteilla..
Lainaa:
Muuten, aikanaan suoritettiin viisi vuotta kestänyt "Heart Protection Study (HPS)", jossa 10000 potilasta sai anti-oksidantteja ja 10000 ei saanut mitään. Entä tulos?

Anti-oksidantti vitamiinien nauttimisella ’ei kyetty osoittamaan olevan minkäänlaista hyötyä’. Toisaalta, ei myöskään kyetty osoittamaan niiden olevan haitallisia.’ Dr Rory Collins BMJ Nov 2001

Koska en ole lääkäri minua ei välttämätä kiinnosta miten syntyy sydäntauti vaan miten selvitään.
Syrneyn ja Johtaja tutkimus osoittaa notta on onni päästä vertailuryhmään niin... niissä suositeltiin eläinrasvojen vaihtamista kasviöljyihin. Valtimoterveyden kannalta näyttäis olevan notta elukka rasvaa vaan huoletta.
Vuosikymmeniä on haaskattu aikaa vääriin oppeihin eikä järkevää tutkimusta ole sallittu joten on aika vaihtaa tutkijoita salliten heille vapaat kädet.

ViestiLähetetty: 2015-02-27 19:24:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sir Statin Roryn tutkimustuloksiin on minulta mennyt luottamus.

ViestiLähetetty: 2015-02-27 19:36:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kasari kirjoitti:
Sir Statin Roryn tutkimustuloksiin on minulta mennyt luottamus.

Mikä lienee tuokin hoopotus, mutta ku minä lasareetissa tulupan takia olin niin ei lekurit sitä kovaa rasvaa ja kolesterolia millään muotoa ... jälestäpäin oivallettuna he eivät usko kolesteroli hömppään.

ViestiLähetetty: 2015-02-28 09:23:24 
Hei ja kiitos mielenkiintoisesti keskustelustelusta.
Nyt, kun jo vähän enempi jaksan, niin olen googlaillut lääkkeitäni ja minulle on määrätty sitten kolesteroli-ja verenpainelääklitys.

Vaikka kumpikaan ei ole koskaan ollut korkealla. Soitin sydänhoitajalle ja ihmettelin asiaa ja hän sanoi, että noita aina määräätään ohitusleikkauksen jälkeen. Verenpainelääkitys varmaan lopetetaan heti jälkitarkastuksessa mutta kolesterolilääkettä on tarkoitus syödä lopun ikäni. Ja asiasta voin kysellä enempi lääkäriltä.
Huhhuh.

Samaan aikaan kuitenkin hoitohenkilökunta kehuu kuinka tulen olemaan paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen, kun olen kuntoutunut leikkauksen jälkeen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00