karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-29 13:19:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-03-02 20:03:17 
Otsikossa se jo tulikin, mitä jos vaan lisään rasvaa ruokavaliooni muuttamatta tietoisesti mitään muuta? Äkkiseltään tietysti ajatteli että seurauksena on lihominen. Kuvittelisin että terveyden kannalta tuo voisi olla jollekin loufättääjälle ihan hyväkin asia, siis ei lihominen, mutta että lisäisi edes rasvaa.

Itse syön melko rasvaisesti mutta varsinaisena karppina minua ei voi pitää koska en juurikaan kiinnitä hiilareihin huomiota. Kaipaan yleensä ruoalle neutraalia hiilarilisuketta, mielellään pastaa tai nuudelia. Siis nimenomaan jotain täysin MAUTONTA, kukkakaalimuusi ei ihan aja asiaa. :) Onneksi nyt on ollut niin paljon juttuja resistentistä tärkkelyksestä että jäähdytettyä pastaa voi pitää melkein terveysruokana. :roll:

Nykyisillä ruokatottumuksilla paino on pysynyt pitkään melko vakaana, BMI on 28,5. Hiukan tuosta sopisi laihtua, lähinnä siksi että urheilu olisi kevyempää. Olen siis 35-vuotias naisihminen. Tiedän että laihtuisin jos vähentäisin hiilareita mutta ongelma on, että a) en tykkää säännöistä, en edes itse asettamistani. En siis pystyisi jatkamaan loppuelämääni mitään tiukkaa säännönmukaista syömistä enkä usko kuureihin. ja b) ilman hiilarilisäkkeitä alan helposti syödä liian vähän ja sitten se kostautuu. Kovin suuria kasvismääriäkään en pysty syömään kun maha ei kestä ja suoraan sanottuna en niin hirveästi edes pidä useimmista kasviksista. Marjoja kyllä kuluu ja erilaisia sipuleita.

Mietin siis, että mitä tapahtuu jos alan lotrata rasvalla vielä suruttomammin kuin ennen? Onko teoriassa mahdollista, että hillareita vähentämättäkin "ainainen nälkä" alkaisi hellittää ja alkaisin luonnostaan kaivata vähemmän hiilareita/muuta ruokaa?

Tänään tein testipäivän ja söin mitä mieli teki. Makrot: hh 129 g, rasva 150 g, prode 64 g. Prosentit 24/64/12. Tänään siis lotrasin rasvalla tavallista enemmän. Sipsienmässytyspäiviä lukuunottamatta en usko että hiilarit on tuota korkeammalla juuri koskaan.

Tiedän että kukaan ei voi toiselle kertoa miten tämän keho reagoi mutta olisi kiinnostava tietää mitä ajattelette käyvän jos syön jatkossa näin. Laskennallisesti kalorit meni aika tasan kulutuksen mukaan, ehkä hiukan miinukselle jäin koska en jaksa syöttää liikuntojani Kiloklubiin missä yleensä lasken makrot jos lasken. Tuosta huolimatta on hivenen nälkä, tai ainakin mieliteko.

Vettä juon enemmän kuin riittävästi.

ViestiLähetetty: 2015-03-03 07:01:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Voi pyhä jysäys...

Onko tällaisia ihmisiä todellakin olemassa? Syö "pullamössöä" ja haluaa kaiken pahan lisäksi vielä lisätä rasvan syöntiä, huh huh!

ViestiLähetetty: 2015-03-03 07:28:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Rasvasta tykkäävä...kuten varmaan huomaat pohdiskelusi itsessään sisältää jo sinulle vastaukset. Eli mikäli haluat päästä jatkuvasta nälästä pois, vähennät hiilareita ja tuot rasvan (ja vihannekset) tilalle. Jos lisäät nykyiseen syömiseesi vain lisää rasvaa tulet mitä todennäköisemmin lihomaan. Ihan kaikkea ei tosiaan voi saada.

FF

ViestiLähetetty: 2015-03-03 08:27:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Se varmaan vähän riippuu?

Olen puolentoista vuosikymmenen ajan seurannut sekä kahden terveen nuoren miehen kehitystä keskenkasvuisista aikuisiksi, että aika montaa tuttua, jotka ensikokeiluissaan "jättivät vaan leivän pois". ja hyvin kävi monelle; toisilla vieläkin, toisilla aiknsa. Käytännössä leivän lisäksi jäivät lähinnä välipalat, ja ne ovat todella tärkeässä asemassa ylipainon ylläpidossa. Rasvan ja rasvaisen etu näyttää olleen (tärkeiden ravinteiden lisäksi) kylläisyyden ylläpito.

Siksi väittäisin että eläinperäinen lisärasva suhteellisen terveille on aina hyvästä,
kunhan ruoan laatu on muuten kunnollista, kunhan kalorit jäävät alle kahdentuhannen,
ja kunhan ruoka on sellaista ettei tarvitse koko ajan tuputtaa jotain pastillia tai välipalaa.
Ranskassa tekevät sen näin (laatutietoisesti ja vanhaeurooppalaisen reilurasvaisesti);
katsovat tosin myös mitä syövät, eivätkä varsinkaan napostele liikkuessaan eivätkä muutenkaan,
mutta ovat selvästi suomalaisia hoikempia, ihan ilman liikuntavillityksiäkin.

Aika harvalla suomalaisella tosin on mitään hajua siitä, mitä laaturuoka on,
ja täkäläisillä jauho-, korvike- ja einesyritelmillä tämä VOI olla haastavaa...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-03-03 08:30:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

"Siksi väittäisin että eläinperäinen lisärasva suhteellisen terveille on aina hyvästä,
kunhan ruoan laatu on muuten kunnollista, kunhan kalorit jäävät alle kahdentuhannen,
ja kunhan ruoka on sellaista ettei tarvitse koko ajan tuputtaa jotain pastillia tai välipalaa.
Ranskassa tekevät sen näin (laatutietoisesti ja vanhaeurooppalaisen reilurasvaisesti);
katsovat tosin myös mitä syövät, eivätkä varsinkaan napostele liikkuessaan eivätkä muutenkaan."

Eli käytännössä juuri niin että lisäät rasvaa otat jotain muuta pois (toivottavasti hiilareita) jotta kalorit pysyvät hallinnassa.

FF

ViestiLähetetty: 2015-03-03 08:34:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No se aloittaja puhui tyypillisesti reilusti alle 150 gramman hiilarimääristä eikä normihiilareista.

Luulen silti että rasvan laatu ja kylläisyys (eli se ettei ole tarvetta välipaloihin
...ja yhtälailla se että sellaisesta jatkuvasta napsimisesta oppii eroon myös tapapuolella)
olivat näkemissäni tapauksissa jopa isompia asioita kuin hiilarimäärät.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-03-03 10:59:05 
Peksu kirjoitti:
Voi pyhä jysäys...

Onko tällaisia ihmisiä todellakin olemassa? Syö "pullamössöä" ja haluaa kaiken pahan lisäksi vielä lisätä rasvan syöntiä, huh huh!

Mulle tulee just samanlainen fiilis kun luen kirjoituksiasi. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-03-03 11:29:05 
Poissa
voipallo
voipallo

Peksu kirjoitti:
Voi pyhä jysäys...

Mielestäni kirjoitus oli ihan järkevä puheenvuoro syömisestä. Ota iisisti.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2015-03-03 11:42:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rasvasta tykkäävä kirjoitti:
Tänään tein testipäivän ja söin mitä mieli teki. Makrot: hh 129 g, rasva 150 g, prode 64 g. Prosentit 24/64/12.

Mainitset, että on 'ainainen nälkä'. Se johtuu luultavasti joko
a) kulutukseen nähden liian pienestä kalorimäärästä
b) liian suuresta hiilihydraattien osuudesta - ne kas kun lisäävät sitä nälkää aika helposti

Jos a), niin sitten kaikkea lisää niin että makrosuhteet pysyvät samoina, jos sinulla noilla makroilla on muuten hyvä olo
Jos b), niin se ainainen nälkä ei välttämättä väisty pelkällä rasvalisällä. Toisaalta: Rasva on ainoa 'turvallinen' makroravinne lisättäväksi, kun hiilihydraatit muuttuvat sokeriksi ja ylimääräisen proteiininkin kroppa muuttaa sokeriksi. Eli voihan sitä kokeilla tuota rasvaa lisätä ja katsoa mitä tapahtuu, mutta toinen aivan varteenotettava kokeiltava on se hiilihydraattien pieni vähennys. Siis huom: Pieni vähennys, eihän noita nytkään niin tolkuttomasti ole.

Makrosuhteesihan ovat jotain, mitä voisi hyvin kutsua rentokarppaukseksi. Sitten on semmoinen juttu eli tämä voisi olla kohta c), että silläkin voi olla vaikutusta mistä ne hiilihydraattisi otat: Esim. meikäläinen voi kyllä pitää karkkipäivän eli sokeri ei sotke pahasti, mutta pienikin määrä viljoja lisää näläntunnetta (ja lisäksi siitä tulee erilaisia vaivoja, joten helppo on olla ihian viljatta). Jos hiilihydraatteihisi kuuluu viljoja, eritoten gluteeniviljoja, voi olla että pelkkä hiilihydraatinlähteen vaihtaminen toiseen ilman että makrosuhteet muuttuvat mihinkään, voisi sekin poistaa tuon 'ainaisen nälän.' Joillekin ihmisille tällainen reaktio tulee maitotuotteista.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-03-03 12:06:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

minä kyllä USKON (vähäiseen omaan kokemukseen nojaten takavuosilta) että rasvan lisääminen ilman muuta miettimistä johtaa suotuisiin tuloksiin.Todennäköisesti taustalla tapahtuu positiivisia asioita kylläisyystekijöiden suhteen yms.Kilokalorillisesti reilu rasvan lisääminen todennäköisesti vähentää jotain muuta syömistä ilman että aloittaja edes asiaa noteeraa.Siis eihän se vaikka 2 kuukauden kokeilu "paljon maksa".Käyt vaakalla nyt ja vaakalla vappuna ja katsot mitä tapahtuu.Otat vain sen päättämäsi rasvalisän päivittäiseksi tavoitteeksi-> eli se on pakko mättää sisäänsä,muitten ruokien suhteen jatkat sit jaksamisen mukaan nykyisellä linjalla,mutta se rasvalisä ON PAKKO SYÖDÄ.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-03-03 14:38:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

150 grammaa hiilihydraattia on melko kohtuullinen määrä... Sanoisin, että hyvin käy!

Periaatteessa jotain lisää ja jotain ottaa pois... Mutta se menee niin, että kun tuntee itsensä kylläiseksi, niin sitä JÄTTÄÄ osan ruuasta syömättä ja rasvalisäyksellä hiilarit automaattisesti vähenevät. Ainakin useimmilla, jos kuuntelee kehoaan. Tästä on ihan tieteellistäkin näyttöä, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla koehenkilöt laituivat ilman kalorirajoitusta saman verran kuin henkilöt vähärasvaisella kalorirajoitetulla.

Kohtuullinen hiilihydraattien käyttö ja suht runsas hyvän rasvan käyttö siis kuulostaa ihan hyvältä, jos ei ole tullut muita viljojen aiheuttamia terveyshaittoja.

Liiallinen omega6 -rasvojan syönti taas ei liene järkevää, olkoonkin rasvaa. Eikä margariinia tai leivontamargariinia tässä lasketa rasvaksi. Niillä kyllä sairastuu.

ViestiLähetetty: 2015-03-03 14:54:52 
Kiitos hienoista vastauksista. Hauska kuulla että pelkän rasvan lisääminen ainakin teoriassa voisi "toimia". Ja toki yritän hiilareissakin valita aina sen vähähiilarisemman vaihtoehdon kunhan nautinto ei siitä kärsi. :)

Todettakoon että en siis syö mitenkään tolkuttomasti "Pullamössöä" noin päivätasolla. Kaipaan vain sitä, että ainakin toisella lämpimällä aterialla on joku neutraali lisäke mihin kastikkeen uittaa.

Tätä rasvan lisäämistä entisestään ajattelin siksi, että se "ainainen nälkä" ei oikeastaan ole ainaista. Siis syön kolme kertaa päivässä (tai joskus harvoin neljä, jos on ollut keittoa päivällisellä ja tarvitsen vielä iltapalan, maks. kerran viikossa näin.) Mutta sitten kun syön, tuntuu että nälkä ei lähde vaikka olen mielestäni syönyt tarpeeksi ja ruokahetki venyy, kun otan vielä vähän näkkileipää (kotitekoista) voivuorella tai sulatejuustolla, vähän kovaa juustoa, palan tummaa suklaata jne. Siis oikeasti voin samana päivänä ottaa päivällisen päälle nuo kaikki lisäherkut.

Käytän siis enimmäkseen eläinrasvaa, jonkin verran oliiviöljyä mutta en edes joka päivä. Ainoat kasvirasvan säännölliset lähteet on aamupartikseen pannut pellavansiemen- ja hasselpähkinärouheet, mutta käsittääkseni niistä ei hirveästi pufaa tule? Siis olen kyllä joskus finelistä katsonut paljonko tulee mutta en osannut arvioida paljonko on paljon.

Sen olen huomannut että rasvaton sokeri on minulle pahin mahdollinen. Esim. irtokarkeista tulee hirveät mieliteot, niitä minun ei pitäisi syödä ollenkaan mutta syön välillä varmaan samalla mentaliteetilla kuin ihmiset vetävät nollauskännejä. TIEDÄN, että ne on epäterveellisiä ja minulle tulee huono olo eikä ne nyt hirveän hyviäkään ole mutta ikään kuin haluan haistattaa pitkät kaikille ja tehdä jotain "pahaa". Aika koomista oikeastaan, kun nykyään esim. kermavaahto ei ole minulle mikään kielletty erikoissuperherkku, irtokarkeista on tullut se kielletty hedelmä. Juuri tästä syystä en halua asettaa itselleni mitään erityistä sääntöä siitä mitä hiilareita saan syödä ja kuinka paljon, koska minulla on selvästi aika voimakas taipumus ruveta himoitsemaan juuri sitä mikä on kielletty. (Kyllä, olen juuri niitä ihmisiä jotka menevät koskemaan jos jossain lukee "vastamaalattu. älä koske.")

ViestiLähetetty: 2015-03-04 00:57:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihan oli perusteluja tekstissä mutta hiukka tuli alla olevasta mieleen....
Rasvasta tykkäävä kirjoitti:
Juuri tästä syystä en halua asettaa itselleni mitään erityistä sääntöä siitä mitä hiilareita saan syödä ja kuinka paljon, koska minulla on selvästi aika voimakas taipumus ruveta himoitsemaan juuri sitä mikä on kielletty. (Kyllä, olen juuri niitä ihmisiä jotka menevät koskemaan jos jossain lukee "vastamaalattu. älä koske.")
...siis et olisko VT ruokavalio uskomus sulle kuitenkin parempi, kun kuitenki tekisit toisin päin ja sit olisitkin karppi, tietysti jos tota liikaa rupee kelaa niin voi mennä monimutkaiseksi.

ViestiLähetetty: 2015-03-04 16:50:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syön pitkälti samoin kuin sinä, mutta en syö viljoja juuri lainkaan, ainoastaan toisinaan hapankorppua ja satunnaisesti keksiä. En halua tehdä itselleni mitään ehdottomia EI-juttuja. Mutta kun vatsa tulee kipeäksi sokerista ja lisäaineista, on melko helppo syödä sitä, mistä ei tule kipeäksi. Olen ollut ns. hyväkarppi vuodesta 2002, siinä välissä söin kuitenkin juurella tehtyä ruisleipää ja välillä pastaakin. En tiennyt silloin mitään mistään karppauksesta tai vähähiilihydraattisuudesta. Nauroin Hollywood-dieeteille, joilla ei syöty perunaa ja leipää, mutta sitten ne vain jäivät pois, kun huomasin, että ne tekivät pahaa.

Eräänä kauniina päivänä kysyin ystävältä, että mitä se krappaus oikein on ja huomasin, että minun ruokavalionihan on tismalleen sitä! Olin lueskellut vähän kaikkien tekstejä ja poiminut sieltä parhaat ohjeet...

Ei siis tarvitse olla KARPPI, ei vhh:lla eikä millään Atkinsilla... Voi silti valita puhtaita ruoka-aineita, kasviksia runsaasti, voita ja oliiviöljyä sekä kookosöljyä... ja jättää karkit, keksit, sokerit, pullat ja jäätelöt pois. En itsekään siinä onnistu täydellisesti enkä edes yritä! Mikään ei ole minulle kiellettyä, minä vain valitsen olla syömättä sitä. Niin helppoa se on. Synttäreillä saatan syödä kakkua, otan vain pienemmän palan ja kaavin kermat! Palaan ruotuun heti, kun pääsen kotiin. Aina on uusi päivä eikä mikään ole mennyt pilalle. Vatsa menee kuralle, mutta tiedän miksi ja tiedän senkin, että huomenna se on parempi.

Sellaisia neutraalin makuisia kasviksia muuten on mm. kesäkurpitsa ja munakoiso, jos siitä tykkää. Ja kovista hiilihydraattilähteistä riisi on se paras. Paitsi tietysti uusien tutkimusten mukaan jäähdytetty pasta, mutta se on viljaa, kun se on viljaa eikä sovi esimerkiksi minulle. Eikä uudet perunat ole lainkaan niin nopeaa hiilihydraattia kuin vanhat. Ja se määrä ratkaisee! Yksi uusi peruna ei tee kevättä eikä talvea. (Vilja tekee!)

Olen samaa mieltä sinun kanssasi siitä, että elämästä ei saa tehdä vaikeaa! Tämä ruokavalio on kuitenkin elämänpituinen juttu. Kesällä otan saunakaljan lähes joka päivä enkä siitä sairastu enkä lihoa. Päinvastoin, laihdun aina kesäisin. Ilo irti siitä, mistä saa! Yksi olut ei koko elämääni pilaa, koska muuten pysyn valitsemallani tiellä. Vähähiilihydraattinen ruoka voi olla oikeasti hyvää, kun ei tarvitse kitsastella kermassa eikä voissa ja kun syö puhtaita aineita... Itse tehty jäätelö tai rahkajälkiruoka ruuan päälle eikä isäntäkään valita! Päinvastoin, hänenkin riisiannoksensa ovat pienentyneet.

Niin, ne omat hiilarit ovat siinä 100 g päivässä. 173 cm, 63-66 kg, 50-v. ja triglyt 0,4. Ei paha.

ViestiLähetetty: 2015-03-05 08:32:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Leenuliinutiinu kirjoitti:
150 grammaa hiilihydraattia on melko kohtuullinen määrä... Sanoisin, että hyvin käy!

Jos on noin paljon hiilareita/vrk, niin ei ole enää karppausta saatikka vhh -ravintoa!

ViestiLähetetty: 2015-03-05 08:33:50 
Poissa
voipallo
voipallo

Peksu kirjoitti:

Jos on noin paljon hiilareita/vrk, niin ei ole enää karppausta saatikka vhh -ravintoa!

Julistaa Peksu.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2015-03-05 09:06:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Allekirjoitan täysin Leenuliinutiinun tekstin, kuvaa myös omaa ruokafilosofiaani. Itse olen aloittanut karppauksen huomattavasti nykyistä tiukemmalla linjalla, mutta kokeilujen perusteella olen todennut, että minulle riittää hyvin tällainen rentokarppilinja. Syömisiini ja hiilarirajoihin sopivat ihan hyvin kohtuumäärät perunaa, riisiä, kauraa, hiilaripitoisia palkokasveja, hedelmiä ja marjoja, ja juureksia syön määriä rajoittamatta. Ehdoton olen ainoastaan gluteeniviljojen kanssa, tosin niissäkin riittää näkyvän viljan välttely (syön esim. kauraleipää, jossa saattaa olla jäämiä muista viljoista) ja myöskään hyvästä oluesta en kieltäydy (jos ei ole vehnäpohjaista).

Itse menen aika samoilla hiilarimäärillä kuin Leenuliinutiinu, n. 100-150 g /vrk, ikää 26, mitat 172 cm 58-59 kg (tätä olisi tavoitteena saada vähän ylemmäs...).

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-03-05 10:32:49 
Peksu kirjoitti:

Peksu on kunkku =D>

ViestiLähetetty: 2015-03-05 10:51:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No aloittajahan ilmoitti ettei karppaa kun ei pidä hiilareista huolta sen kummemmin eli nythän oli vain kysymys rasvan lisäyksestä. Ei kai tuota selvitä muu kuin ihmiskoe, toivottavasti kuitenkin valitset terveelliset eläinrasvat ja välttelet noita omega6 siemenöljyjä. Hiilarien sietohan on myös hyvin yksilöllistä.

ViestiLähetetty: 2015-03-05 10:54:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Peksu kirjoitti:

-jestas tätä peksun ristiretkeä tiukka-karppauksen puolesta.
Onhan 150g hiilihydraattia nyt huomattavan vähän tavisruokailuun verrattuna.Esimerkiksi 2000kcall/päivä saannolla alle kolmasosa hiilihydraatista.2400kcall päivittäisellä energiasaannolla enää 25% energiasta.
Itsekään en kyllä syö (kykene syömään)ikinä noin paljon päivittäisiä hiilihydraatteja (paitsa oluen juontina saanti helposti lisääntyy) enkä pidä sitä erityisen tiukkana karppailuna mutta kyllä se nyt vähEMPIhiilihydraattista on kuin tavis 50% hiilihydraateista meininki.
Jonkinlaiseen liikuntoon yhdistettynä 150g/päivä on jo kehon näkökulmasta liki vähähiilihydraattista.

EDIT:
mlv:ltä tietysti tarkka huomio,että eihän aloittaja edes karppaa,että sinänsä sama miksi tuota 150 grammaa kutsuu.Mutta on se silti normaalia niukempi hiilihydraattinen ruokavalio.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00