Esikko kirjoitti:
Totta, niin suosittelee. Mutta niitäkin kohtuudella ja aina rasvattoman kastikkeen kanssa, eli pastaa esim. tomaattikastikkeella.
Näin Montignac'issa siis
laihdutusvaiheessa. Ylläpitovaiheessa päivällisillä ruokavalion mukaisia pastoja ja riisejä voidaan käyttää
lisukkeena esim. riisiä kananlihan kanssa ja jne.
On toiminut ylläpidossani hyvin jo monta vuotta.
Pienetär kirjoitti:
Nyrkkisääntö: kaikki normaali ruoka mitä ihmiset ostavat yleensä on myrkyllistä, pilattua ja pahaa.
Ilmeisesti olen kohta siis kuolemassa
Pienetär kirjoitti:
1) Leipä on pahaa. KAIKESSA leivässä on valkoisia jauhoja. kaikki leipomotuotteet ovat huonoja. Korkeintaan voin suositella tattarijauhojen rutiininomaista käyttöä.
Leipä on
hyvää. Toki riippuu valitsemastasi karppiruokavaliosta. "Hyväkarppaajille" sopivat aamiaisvaihtoehtoina hyvin erilaiset täysjyväruis- (Oululainen, Uotila, Pirkka) ja jopa vehnäleivät (Samsara).
Samsaran Siemenvuoan tai Porkkanaleivän vähäinen vehnäjauhomäärä ei ole haitannut (ei edes aikanaan laihdutusvaiheessa).
Pienetär kirjoitti:
2) Pasta, makaroni, spaghetti = valkoista jauhoa. Ennen etruskit tekivät makaroninsa makaronipuun kuoresta. Toisin on nyt.
Edelleen valitsemastasi karppiuokavaliosta riippuen täysjyväpastat (100% durum eli kova pasta) lisukkeena ihan OK.
Pienetär kirjoitti:
5) Perunaa pitää välttää kuin ruttoa. Varo myös porkkanaa. Makkaroissa on usein perunajauhoa.
Laihdutusbvaiheen jälkeen olen nauttinut joka kesä uusista perunoista; tosin kohtuudella eli muutama kappale päivällisellä voilla ja silleillä huomioiden kuitenkin ns. "hallitut erehdykset" (Montignac 2002)
Pienetär kirjoitti:
6) Maito pois. Ainoastaan ternimaito ja muu raakamaito on OK.
Maitoa olen käyttänyt aina (rasvaton, 1% tai kevytmaito) kahvini kanssa
ja maitotuotteita aamupalamyslin kanssa. No problem.
Summa summarum: ei tule yleistää "sääntöjä" liikaa. Toinen karppiruokavalio sopii toiselle toinen ei. Vaihtoehtoja on ja niitä kannattaa kokeilla.