karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-30 07:47:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kysymys karpaasille ;-)
ViestiLähetetty: 2004-09-03 21:46:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eli oletko painonpudotus-, ylläpito- vai jossain muussa vaiheessa? Mitä menetelmää käytät/sovellat?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 12:06:55 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Painonpudotuksessa. Mitään linjaa en voi enää sanoa kulkevani, koska ruokavalioni ei tee kunniaa kenellekään. Olisi loukkaus sanoa olevani Atkinsilla tai Heikkilällä. Atkinsin kirjan pohjalta olen kuitenkin aloittanut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-15 18:26:49 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Tuli paha ongelma! unettomuus iskee ja lujaa. Teen päivässä appatirallaa 15 tuntia hommia (sisältää toki netissä roikkumisen). Nyt olen pari päivää jaksanut oikein älyttömän hyvin. Tosta ruokapäiväkirjasta kuitenkin voi havaita heinän suhteellisen vähäisen osuuden. Paha päättää jatkanko tällä superkuurilla, vai palaanko normaaliin pudotusohjelmaan. Toisaalta pärjään purkki-vitamiineillä ja muilla ja toisaalta alkaa kaipaamaan jo isoja salaatteja.

Ketoosi on jo niin kova, että nälkä ei tule, vaan pitää syödä kellon kanssa, sillä alkaa pyörryttämään muuten. Pientä varjoa on. Palelee ja pelkään säästöliekkiä, vaikka en siihen usko, koska elimistö on säädetty polttamaan rasvaa ja siitä ei ole pulaa vielä aikoihin. Mutta jos se kuitenkin iskee, niin millä ihmeellä siitä sitten pääsee eroon, ilman viittä lisäkiloa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-27 20:45:36 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Huomasin tuossa ilokseni, että päiväkirjaani luetaan kohtuullisen ahkerasti. Toivottavasti kukaan ei kopioi sitä, etenkään pikalaihduttajat. Muistutan, että olen vääntänyt tätä painoa alas jo talvesta asti, jolloin söin huomattavasti monipuolisemmin ja paino tippui tehokkaammin. Syy miksi ruokailuni on välillä helkutin askeettista on psykologinen.

Täsmäruokailu on mulle päivän sana. Pääsääntöisesti yksi ateria on yksi myyntipakkaus jotain, tai ainakin veitsellä leikaten helposti yksinkertaisilla laskutoimituksilla punnittuna. Toinen pääsääntö on, että kaikki ruoka on valmistamatonta, eli tonnikala purkista suoraan, alatoopi paketista haarukkaan ja syödään kuin tikkaria. Lämpimänä vain oikeastaan paahtokylki, broilerit ja aamiais munat ja pekonit. Ainoastaan salaatit ovat mutu-arvioilla punnitut, mutta niissä nyt ei kaloreita ole niin paljoa, että painonpudotuksellista merkitystä olisi. hiilarirajan tunnistan nälästä. Mitä enemmän hiilareita, sitä kovempi nälkä.

Mutta se psykologia. Yritän päntätä päähäni ylläpitoa varten uutta annoskokoa. Olen ns. lapsiläski, eli laihoja päiviä ei kovin montaa vuotta ole. Painoin jo 10 vuotiaana tuplasti käyrien verran. Seitsemännellä luokalla painoin enemmän kuin nyt. 17-25 vuotiaana painoin satunnaisesti alle 90kg, mutta yleensä yli.

Olen armoton syöppö, joka voi syödä vaikka viisi kiloa ruokaa päivässä, kunhan sitä vaan on. Lisäksi olen yhdeltä koulutukseltani kokki ja osaan oikeasti tehdä hyviä ruokia. Siksi niitä en nyt tee lainkaan salaatteja lukuuunottamatta. Tuollainen pelkkä tonnikalapurkki ei laukaise kummoisiakaan mässäilyfiilareita, joten se soveltuu hyvin minulle vain ravinnonhankintaan. Lisäksi kun en tee ruokaa, niin ei jää jämiä joita sitten tulisi helposti santsattua. Ennen oli vakio tehdä lasagne ja syödä siitä tosi iso annos ja heti kohta alkoi närppiminen ja tässä kuluikin koko ehtoo, kunnes ei ollut enää mitään syötävää. Kyytipoikana meni iso Heinz ketsuppi parissa päivässä. Viikon ruuat siis yhtenä päivänä. Mitäpä siinä auttoi seuraavan päivän katumus ja salaattiateriat?

Karppisuklaata tai muita herkkuja en tee lainkaan, vaikka keväällä sitä teinkin ja pidän niistä. Painonpudotuksessakin tuovat oikeastaan vain turhia kaloreita. Marjarahkaa satunnaisesti teen jälkkäriksi. Kun näitä ei syö, niin niitä ei tee edes mieli. Juustoa, meetvurstia ja kinkkua ja munia on aina jääkaapissa, mutta niitä ei mieli tee käydä napsimassa muuten kuin oikeaan nälkään.

Nälkä: Paljon paasataan vähähiilarisista dieeteistä, ettei tarvitse tuntea nälkää. Olen vähän eri mieltä. Nälkä on hyvä kaveri. Nälkää on kolmen laista: kova nälkä, jolloin pitää syödä. Pitkäkestoinen kalvava nälkä, jolloin on aliravitsemus lähellä ja mieliteko-nälkä, josta pitää päästä eroon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 09:15:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kiitos selityksestä!

Meillä ei kukaan ole ylipainoinen (eikä talossa muut kuin minä ole edes käyneet yli BMI 25:n, koskaan), joten tulemme tähän hiukan eri puolelta. Mutta sinun ja meidän perheen tämän hetken aterioinnissa on selviä yhtymäkohtia. Minä tee työkseni ruokaa, mutta vahva harrastus se on ollut jo kymmeniä vuosia. Yläkarppiaikoina sitä tuli väkättyä stressiin asti, kun piti vähillä rahoilla ehtiä tekemään sekä safkat että kodinhoito, varsin pitkien ja vaativien työputkien lomassa.

Näin karppivuosina vuorokauteen on tullut pari tuntia lisää - mutta samaan aikaan työ on käynyt vielä entistäkin vaativammaksi - ja ne lisätunnit ovat kuluneet tähän uuteen haasteeseen, eli ravitsemuksen ja sen lieveilmiöiden ymmärtämiseen. Tässä liikutaan erilaisten väitteiden ja puolitotuuksien viidakossa, eivätkä ne koske vain terveellisyyttä vaan myös rahaa ja elämän laatua ja kuluttamista. Osittain siksi, osittain hävyttömän ja jatkuvan kiireen takia ja osittain löytääkseni systeemin, jossa perheen nuoriso pystyy pitämään itse huolta syömisistään tarvittaessa pitempäänkin, etsin juuri samanlaisia ruokia kuin sinä: ei liian kalliita, sellaisenaan valmiita ja maistuviakin, vaikkei ihan kulinarian kukkuloilla pyörittäisikään. Ruokaa joka saa päivän pyörimään ilman että kaikki pyöriin ruuan ympärillä.

Hiukan askeettista tämä on, mutta toimii yllättävän hyvin. Pari vuotta olemme selvinneet ihan hyvin sillä, että useimpina viikkoina ryöstän marketin kerran viikossa, teen ruokaa 1-2 kertaa viikossa ja loppuaika eletään jääkapin antimilla (joista osa on itse tehtyjä). Lopputulos muodostuu tavallaan samanlaiseksi kuin sinun valinnillasi (paitsi etten kala-allergikkona käytä tonnikalaa jota siis nuorisokaan ei ole oppinut käyttämään). Eikä se kulinariakaan ole kokonaan kadonnut: kun juhlitaan niin juhlitaan. Äidinäiti sanoi kuulemma että "parempi kerran yllin kyllin kuin aina niukun naukun"

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 09:20:42 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Niin minäkään en tee töitä ruuan parissa, vaan ihan virkapohjalta. 50% istun ja 50% käyn kenttätöitä katsomassa :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-28 09:24:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karpaasi kirjoitti:
Nälkää on kolmen laista: kova nälkä, jolloin pitää syödä. Pitkäkestoinen kalvava nälkä, jolloin on aliravitsemus lähellä ja mieliteko-nälkä, josta pitää päästä eroon.

Lisäksi on hiipivä nälkä ja hyökkäävä nälkä.
Tunteita voi oppia. En esimerkiksi ennen tiennyt että voi olla energinen mutta unelias. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 16:42:08 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Heips.

Minäkin olen "lapsiläski".
Ja olin jo ennen kouluikää terveydenhoitajan kehoituksesta dieetillä, että näin....

Ja joskus 15-vee painoa oli sen 100kg ainakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 23:40:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei mitä saatas mulle kans voikkarikakkua ja täytskäriä josta paino tippuu :shock: ei vaan, mutta täytyy oikeen onnitella sun hienosta urakoinnista!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-27 22:44:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No voi ruojake tota sun kuivumista!

On siinä pitänyt vettä heittää kerran jos toisenkin. Me varmaan yritetään järkätä sulle kolehdilla saavi, jotta voit sitten edes ne ilmakuivatut lihasi ja luusi jossain kostuttaa, kunhan urakka on ohi. 8)

Hieno homma!
terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-28 17:28:20 
Voi kun toi on niin ihana seurata tota Karpaasin ruokapäiväkirjaa. On siinä meillä oikeen askeettinen karju! Kyllä on mies keksinyt itselleen sitten osuvan nikin! Varsinainen Karpaasi. melkeen näen miten se vetelee hiihtosauvojen kanssa pitkin soita ja rämeitä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 14:04:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Anteeksi

Olen sen verran uusi täällä että en osaa tapoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 14:07:17 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Kiitos onnitteluista. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 19:18:38 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi

Upeeta Karpaasi =D> =D>
olen käynyt joka päivä lähes henkeä pidätellen katsomassa miten sinun on käynyt!!!
Jossain vaiheessa olimme samoissa lukemissa , mutta minä junnaan yhä ees sun taas enkä jaksa ottaa noin tiukkaa linjaa vaikka pitäisi...mutta olet kannustava esimerkki !
Olen huomannut itsessäni sen että en laihdu jos yhtään yritän herkutella = lisätä rasvaa / prodea... kylmä tosiasia - ainoa lohtu ettei ole niin nälkä :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-29 23:12:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sama juttu! Mä käyn melkein ensitöikseni vilkaisemassa joko meijän supermies on taas saanut yhden kilon tipautettua :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-31 00:11:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karpaasi, paljonko pituutta sulla on? Tarvitsisin taulukkoon BMI:tä varten.... siis jos haluat kertoa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-31 11:26:55 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Eipä tuo pituus ole salaisuus. 181 tai 182 totuus on sillä välillä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00