|
Huomasin tuossa ilokseni, että päiväkirjaani luetaan kohtuullisen ahkerasti. Toivottavasti kukaan ei kopioi sitä, etenkään pikalaihduttajat. Muistutan, että olen vääntänyt tätä painoa alas jo talvesta asti, jolloin söin huomattavasti monipuolisemmin ja paino tippui tehokkaammin. Syy miksi ruokailuni on välillä helkutin askeettista on psykologinen.
Täsmäruokailu on mulle päivän sana. Pääsääntöisesti yksi ateria on yksi myyntipakkaus jotain, tai ainakin veitsellä leikaten helposti yksinkertaisilla laskutoimituksilla punnittuna. Toinen pääsääntö on, että kaikki ruoka on valmistamatonta, eli tonnikala purkista suoraan, alatoopi paketista haarukkaan ja syödään kuin tikkaria. Lämpimänä vain oikeastaan paahtokylki, broilerit ja aamiais munat ja pekonit. Ainoastaan salaatit ovat mutu-arvioilla punnitut, mutta niissä nyt ei kaloreita ole niin paljoa, että painonpudotuksellista merkitystä olisi. hiilarirajan tunnistan nälästä. Mitä enemmän hiilareita, sitä kovempi nälkä.
Mutta se psykologia. Yritän päntätä päähäni ylläpitoa varten uutta annoskokoa. Olen ns. lapsiläski, eli laihoja päiviä ei kovin montaa vuotta ole. Painoin jo 10 vuotiaana tuplasti käyrien verran. Seitsemännellä luokalla painoin enemmän kuin nyt. 17-25 vuotiaana painoin satunnaisesti alle 90kg, mutta yleensä yli.
Olen armoton syöppö, joka voi syödä vaikka viisi kiloa ruokaa päivässä, kunhan sitä vaan on. Lisäksi olen yhdeltä koulutukseltani kokki ja osaan oikeasti tehdä hyviä ruokia. Siksi niitä en nyt tee lainkaan salaatteja lukuuunottamatta. Tuollainen pelkkä tonnikalapurkki ei laukaise kummoisiakaan mässäilyfiilareita, joten se soveltuu hyvin minulle vain ravinnonhankintaan. Lisäksi kun en tee ruokaa, niin ei jää jämiä joita sitten tulisi helposti santsattua. Ennen oli vakio tehdä lasagne ja syödä siitä tosi iso annos ja heti kohta alkoi närppiminen ja tässä kuluikin koko ehtoo, kunnes ei ollut enää mitään syötävää. Kyytipoikana meni iso Heinz ketsuppi parissa päivässä. Viikon ruuat siis yhtenä päivänä. Mitäpä siinä auttoi seuraavan päivän katumus ja salaattiateriat?
Karppisuklaata tai muita herkkuja en tee lainkaan, vaikka keväällä sitä teinkin ja pidän niistä. Painonpudotuksessakin tuovat oikeastaan vain turhia kaloreita. Marjarahkaa satunnaisesti teen jälkkäriksi. Kun näitä ei syö, niin niitä ei tee edes mieli. Juustoa, meetvurstia ja kinkkua ja munia on aina jääkaapissa, mutta niitä ei mieli tee käydä napsimassa muuten kuin oikeaan nälkään.
Nälkä: Paljon paasataan vähähiilarisista dieeteistä, ettei tarvitse tuntea nälkää. Olen vähän eri mieltä. Nälkä on hyvä kaveri. Nälkää on kolmen laista: kova nälkä, jolloin pitää syödä. Pitkäkestoinen kalvava nälkä, jolloin on aliravitsemus lähellä ja mieliteko-nälkä, josta pitää päästä eroon.
_________________ http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpoKILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.
|