karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2024-10-16 03:56:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1579 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 156 57 58 59 6079 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2023-11-17 19:07:58 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Auttaja on oikeesti iloinen saadessaan auttaa. Sulla on aika kylmää siellä.

ViestiLähetetty: 2023-11-17 19:30:53 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tänne on tosiaan tullut talvi yllättävän aikaisin kun esimerkiksi viime vuosina ei ennen uutta vuotta ole ollut pakkasia kuin muutamia asteita ja lumetkin enimmäkseen tulleet sen jälkeen, rantaan on voinut kävellä raketteja katsomaan ihan ilman polkujen tekoa, saa nähdä paljonko kertyy nyt lunta koko talvelle.

Auttelevathan nuoremmat ihan mielellään mutta tänne on kuitenkin joku 15 km ajomatkaa ja heilla perhe ja työt ja pikkuneidillä niitä harrastuksiakin jo paljon. Ennen kaikkea mukava jos on täälläkin kesällä vaikka viljelyä ja talvella lumileikkejä ym hauskaa siinä samalla. Tänä kesänä ei ollut uintikelejä, mutta marjoja löytyi.
Ja minulle hyötyliikuntaa toimittaa mahdollisuuksien mukaan näitä omia hommeleita. Mutta huomaa kyllä että ikä ja ahtauma alkavat tehdä tehtäväänsä eli ei voi isompia hommia laskea että jaksaa. Mutta edelleen ilman isompia kipuja mennään.

ViestiLähetetty: 2023-11-19 15:39:01 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Upea aurinkopäivä taas, pakkasta alle 20, tuolla alvammilla mailla näkyy olleen pitkään jo yli 20 ja aamulla 25 mittauspisteessä. Tämä kylä on sen verran korkealla että jos on tyyni ilma niin kylmemmät ilmamassat valuneet alemmaksi.

Tänään polttelen puita että saan nyt tuon muurin lämpimäksi, lämmittää alakellaria ja yläkertaakin, sähköä kyllä myös.

Tänään taas sillilounas ja päivälliseksi lammaspataa, tein hapankaalisalaattia myös seuraksi. Ruokahalu ollut heikompana kun rokotukset nostivat kuumetta vähän, se alkaa nyt olla pois. Olo vielä vähän outo.

ViestiLähetetty: 2023-11-19 15:51:39 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Täällä - 2,5.

ViestiLähetetty: 2023-11-19 20:38:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle ei ole tullut muuta oiretta rokotuksesta kuin jonkin aikaa käsivarsi kosketusarka.

Täällä on pakkanen pysynyt alle -5 nyt viime päivinä ja oisin toivonut enempi pakkasta että voin sulattaa tuon ison pakastekaapin kun sitä jäätä ylähyllylle kertynyt. Ehkä keskiviikkon kylmempää aamulla aikaisin.

ViestiLähetetty: 2023-11-20 10:51:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Täällä laski nyt viime yönä kuitenkin -22 saakka ja se tuntuu jo sisällä, ilmalämpöpumppu ei oikein jaksa kun ylittyy se 20 ja nuo sähköavut kuitenkin aika pienitehoisia.Mutta onneksi on lämpimiä villatossuja, sukat ei enää riitä - ja vaatteita tarpeeksi. Lämmin peitto riittää yöllä kuitenkin hyvin.

Geri, minä sulatan pakastimen kesälläkin, pahvilaatikoon vuorausta sanomalehdillä vähän ja sitten ne ruokatarvikkeet tiukkaan kasaa, ei ne ehdi sulaa siinä ajassa minkä pakastimen sulatus vaatii, miinusasteissa ei minusta olisi vaaraa, mutta nyt on kuitenkin pakastuvaa varmaan sielläkin joten onhan se varminta odottaa se joku aika, ei tarvitse pitää kiirettä. Minä käytän aika huoletta osaa ruokatavaroista muutenkin vaikka päiväys ohi, varon oikeastaan vain kalaa ja kanaa ja sitten tietysti jos on hometta. Kananmunatkin säilyvät pari kuukautta viimeisen päiväyksen jälkeen ja jos epäilee, niin voi rikkoa munan kerrallaan kahvikuppiin ja kaataa siitä sitten valmistettavaan ruokaan, munat kyllä ilmoittavat tehokkaasti jos ovat jo pilaantumassa. Kermatkin säilyvät pari viikkoa päiväyksestä ja huoletta voi maistaa jos epäilee.
Minä inhoan heittää ruokaa pois ja sellaista voi tapahtua jos sairastun tms eli ruokahalu ei riitä eikä ole jaksanut pakastaa. Lapsenlapsi taas on tarkka päivistä, toivon vain että sinne ei osteta liikaa. Jokaisella kun on omat systeemit vapaassa maassa. Ja omat rahatkin.

Tänään lounaaksi munakas ja siihen pekonia ja paprikaa, hapankaalisalaattia myös päivällispaistomakkkaroiden kaveriksi. Kahvi maistuu tosi hyvälle, mutta jää melkein vain aamukahveihin nykyisin, puoli kuppia vierasseurana voi mennä.

ViestiLähetetty: 2023-11-20 11:21:00 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Poika myös on kehottanut välttämään vanhaa broileria ja kalaa. Kertoi äskettäin rikkovansa munat yks kerrallaan kuppiin ja väitti mun opettaneen. :lol: Kahvi kertoo hyvin kerman iän, menee vanhana kokkareiseksi.

ViestiLähetetty: 2023-11-20 12:04:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Teilläpä on siellä kovat pakkaset, vaikka on vielä marraskuu. Kylmä tulee ihan ajatellessa. Täällä lämpötila on -1 - 0 astetta ja lunta maassa pari senttiä.

Minä en ole huoleton ruoka-aineiden päiväysten kanssa ja inhoan kyllä myös hävikkiä. Minun konstini on käydä usein kaupassa, kun niitä on täällä riittävästi, ja ostaa hyvin tarkkaan kulutukseni mukaan. Jos jauhelihan päiväys lähestyy niin pakastan sen heti.

Oikein hyvää viikkoa mlv!

ViestiLähetetty: 2023-11-20 15:58:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Greda, monta asiaa on varmaan jälkipolvi saaanut mukaansa kotihuushollista ilman että sitä on erikseen ajateltu.
Palm, jauhelihan kanssa on myös tietysti oltava tosiaan tarkka, siinä tulee jo makuvirheitäkin jos ei ole tuoretta. Se menee suoraan pakastimeen jos en käytä heti.
Minulla on kananmunien toimitus joka toinen viikko ja ruokatilaukset tulee kerran viikossa joten ei ihan aina mene suunnitelmien ja päiväysten mukaan. Siitä johtuen ei kuitenkaan mitään ns lapputuotteita tule ostettua kun ei tiedä mitä siellä kaupassa on. Ostajista riippuu myös katsovatko yhtään päiväyksiä, esimerkiksi kerma saattaa olla jo parasta ennen seuravana päivänä, mutta tarvitaan viikoksi ja hyvin sen viikon toimiikin. Vähän tulee hävikkiä.

ViestiLähetetty: 2023-11-22 20:52:37 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tänään saatiin lisää lunta muutama sentti, on lauhtunut ja tuulikin herännyt. Ennusteiden mukaan tasaantuu jonnekkin 8-10 miinusasteeseen päivälämmöt eli kyllä se talvi nyt on. Ulkona ei tule oltua kyllä ollenkaan, nyt kun olen ollut vähän poulikuntoinen on postitkin avut tuoneet sisälle mutta ehkäpä jo huomenna lähtee potkuri liikkeelle edes sinne postilaatikolle.

Pekonimunakas lounaalle ja päivälliselle burgerpihvi ja hapankaalisalaatti, jogurttia, turkkilaista kermalla sekoitettuna, ryskiä eivät enää tilaa kuulemma. turkkilainen kermalla vastaa aika hyvin. Siihen sopivat ne mustaherukatkin siis yhtä hyvin.

Uusi koira ja pikkuneiti hierovat ystävyyttä ja hyvin menee, meillä on perinteisesti lapset kasvaneet eläinten kanssa, Tukholman pikkuneiti vain ilman toistaiseksi, mutta useampana kesänä oli Martinin paras kaveri. Omassa lapsuudessa ratsatettiin työhevosilla, paimennettiin lehmiä ja possut ja lampaat myös kuuluivat pihapiiriin. Kissat ja koirat myös tietysti. Ranskassa oli lemmikkinä tosin vain kilpikonna, mutta muuten kissoja koko ajan omassa perheessä. Nyt on outo tilanne mutta hyvä näin, on ilo muistella ja välillä katsoa kuvia.

ViestiLähetetty: 2023-11-23 10:55:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvä kun saat avut postiin ym. Kiinnostaa kuulla, miten pikkuneidin ja koiran tutustuminen sujuu.
Minun lapsuudessani meillä oli aina maatilan eläinten lisäksi kissoja ja koiria, ajokoiria ja suomen pystykorva. Omassa kodissa minulla ei ole koskaan ollut koiraa, ei ole resurssit eikä kyvyt riittäneet koiran koulutukseen ja hoitoon. Mutta kissa oli aina kun lapset vielä asuivat kotona.

Jos joku joskus kysyisi minulta, mitä LCHF ruokavaliota noudattava ihminen syö, niin ohjaisin hänet katsomaan sinun jokapäiväisiä ruokiasi. Niin esimerkillisesti syöt. :smt023 Antaisin toki myös Annikan kirjan.

ViestiLähetetty: 2023-11-24 15:58:19 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitti Palm.
Minä uskon että ne eläimet kotona vahvistivat immuunipuolustusta, meistä sisäruksista kenelläkään ei ole astmaa tms, minulla tämä ahtauma sitten ihan omaa tupakointia ja sekin on pahentunut ihan maltillisesti.

Sunnuntaina aikoi lapsenlapsi tulla pikkuneidin ja uuden pikkukoira Turen kanssa moikkaamaan, mukava niitä on tavata. Köyhää olisi meikäläisen vanhuus jos ei olisi noita jälkipolvia ilona ja apunakin nyt vähitellen. Tai jos ei olisi, niin kai ei osaisi kaivatakkaan. Ennen kaikkeahan on kiitollinen että ovat terveitä.

Tänään lounas se tavis silliä ja munia, hapankaalisalaattiä, päivälliseksi munakoiso-savupossuvuokaa joka onnistui puoliksi. Olisi kaivannut enemmän juusto-cremefraiche-majo toppia, rasvaa kyllä tuli.

Palm, minulla tämä LCHF on vähän turhan yksinkertaista kun en enää kokeile oikeastaan mitään uutta tai työläämpää, valikoimassa voisi olla aika paljon muitakin juttuja, enemmän vaikka kalaakin. Helppoahan se kuitenkin on ja minulla helpottavat nuo kananmunien käyttömahdollisuudet kun edelleen ne maistuvat.

Oikein mukavaa viikonloppua Karppilaan!

ViestiLähetetty: 2023-11-25 05:08:58 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kiitos samoin sinulle Mlv! Kiva on sukua aina tavata ja näät sen koiranpennunkin :-)

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2023-11-25 08:22:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta ja mukavaa viikonvaihdetta

kuulumiset lukemassa. Meilläpäin pakkasta -11 astetta.
Talvi se sieltä hiljalleen tulee - tänäkin vuonna.

ViestiLähetetty: 2023-11-25 16:59:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kirrimirri, virpip, kiitos viesteistä.

Lapsenlapsi viesti että on kuumeessa eli eivät tulekkaan huomenna, täällä on menossa myös Korona epidemia joten ovat varovaisia. Kirris, se koira ei ole pentu vaan 2 vuotias ja jo koulutettu, pentua ei voisikaan jättää yksin useammaksi tunniksi, mutta tämä varmaan pärjää kun mami käy ruokatunnilla kotona. Edellinen omistaja sairastunut eikä pystynyt pitämään enää. hyvin on kuulemma alkanut yhteiselo ja pikkuneiti on tietysti haltioissaan. Mutta varmaan tavataan ihan lähiaikoina kun nyt asuvat näin lähellä.

Tänään ruokailut oikeastaan samat kuin eilen, munakoisovuoka saa vielä oliiveista vähän lisäpotkua, kahvi maistuu. Tänään jo energisempi olo, päivät tietysti vaihtelevat edelleen. Ulos en kuitenkaan vielä ole menossa.

Ajatella että aika kuluu nopeasti, kuukauden päästä ollaan jo kohta ohi joulun ja päivän jatkuminenkin jo taas alkanut. Siinä se talvi kuluu, täällä on sadellut edelleen vähän lunta ja kasat kasvavat. Talon takaa oli jäljistä päätellen joku vetänyt ohi moottorikelkalla, viime talvena ajoivat viinimarjapensaiden päältäkin, mietin jo piikkilangan ostoa. Täällä on välillä vähän Villin Lännen touhuja, toisaalta on vapaampaa, mutta välillä vähän liian vapaata, en halua tontille kelkkarataa, pitää vähän viestiä. >Ja kun ohi pääsee tuosta järven kautta, jää kestää jo ja siellä on jo ajettu eli ei ole senkään vuoksi pakko ajaa tuosta.

ViestiLähetetty: 2023-11-26 14:42:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuulumisia lukemassa. Mukavaa sunnuntaita ja pakkaspäivää! :)

ViestiLähetetty: 2023-11-26 17:55:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olispa siellä aita tarpeen, ei oo kiva kun marjapuskat ajetaan rikki!
Toivottavasti saat jotain kautta rotia niille hurjapäille.

--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*

ViestiLähetetty: 2023-11-26 22:11:27 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Geri, Hilkkis, kiitti viesteistä.
Täällä kylällä on nyt kaikissa muissa taloissa samaa sukua kuudessa talossa ja "vieraampia" meitä vain kaksi talollista joista vain minä ulkomaalainen eli täällä on vähän hyvä olla kieli keskellä suuta.
Paljastus: show
Täällä on noita lehmäaitoja kyllä ja tuossa toisella puolen tietä ovat uudet naapurit aidanneet ihan lankkuaitaa etupihan. Täällä on kuitenkin sitä tilaa hyvin talojen välillä ettei minusta pitäisi tarvita aidata sitä kotirauha-aluetta kun vaikka rantaankin pääsee ihan helposti ilman että tarvitsee kenenkään pihoja lähentyä. Tie tuonne vesiyhtymän pumppuasemalle menee maantieltä alas tontin reunassa ja se on kirjattu erikseen vielä siihen yhdistyksen sääntöihin kun silloinkin halusin rajoittaa erikseen tien sinne eli se pumppuasema on naapurin puolella rajaa, mutta polku alas menee minun puolella rajan vieressä.
Pitää katsoa tuota jatkoa, en minä tietysti piikkilankaa pistä, mutta jos jatkuu niin jotain näkyvää estettä ehkä. Kun ei viitsisi isompaa riitaa siitä tehdä, mutta kyllä se ajelu saa loppua. Naapurin valvontakamerasta kyllä näkisi kuka siellä on ollut liikkeellä mutta se nyt ei paljon kiinnosta, kiinnostaa vain saada se ajelu loppumaan. Enhän minä kovin siitä kamerastakaan oikein tykkäisi kun kerrotaan esimerkiksi että tiedettiin että Leia oli viety eläinlääkärille kun oli ystävätär kulkenut kuljetuskopan kanssa.Tai että on nähty kun ambulanssi vienyt sairaalaan.

ViestiLähetetty: 2023-11-27 11:29:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ikävää kun vierailu peruuntui. He tulevat sitten toiste ja pääset moikkaamaan Turea. Pikkuneiti on varmaan innoissaan.
Olen samaa mieltä koirabakteereista, ne opettavat ja vahvistavat lasten immuunipuolustusta. Koira lapsiperheessä on silläkin tavalla hyödyllinen. :D

Hyvää viikkoa mlv:lle!

ViestiLähetetty: 2023-11-27 16:22:05 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mun mielestä ei Suomessa valvontakamera saa kuvata kuin vaan omistajansa pihaa, ei naapureita. Onpa kurja juttu tuo. Yksityisyyshän siinä kärsii.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1579 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 156 57 58 59 6079 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00