karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-03 05:39:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 260 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 813 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-10-20 16:19:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Voi, kiitos vinkeistä! Pakkasesta löytyy nyt n. 15 kg tuoretta tavaraa sekä muutama kilo sitä ylivuotista, joka pitäisi selvitellä ensin. Taitaa löytyä muutama juuri tuollainen sopivan kokoinen "routapaakku", en tosin tiedä yhtään mitä ruhon osaa ovat. Kun ei ole itse mukana siinä lihan leikkuussa ja jaossa, niin vähän vaikea päälle päin tietää... :-k

Käristystä täytyy myöskin kokeilla, niistä paloista jotka ovat liian pieniä kokonaisina paistettaviksi.

ViestiLähetetty: 2019-10-20 16:28:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vuoden eka ja luultavasti ainut pikkujoulu taputeltu pizzoineen, sipseineen ja ei niin karppeine juotavineen. Yöllä kotiuduttua oli melko muikeita ilmavaivoja ja vatsan pulputusta, eikä olokaan ollut ihan paras mahdollinen... :sick:

Aamulla tuntui että fyysisen nuhjuisuuden lisäksi myös henkistä morkkista pukkasi päälle, vaikka eihän tuolla tullut kuin muutama annos nautittua mietoja väkijuomia. Kummallista. Vai liekö kaamosmasennus jo kolkuttelemassa oville? Mutta siitä se elämä taas voitti, kun kaffetta keittelin ja lueskelin netistä kivoja blogeja ulkohommien lomassa pitkin päivää. Varmaan otettava varuilta kirkasvalolamppu taas käyttöön jos alkaa herääminen tuntua tervanjuonnilta.

Ruokana tänään broilerinkoipia paljaalteen, sekä illalla jauhelihawokkia. Nyt alkaa tulla jauheliharuoat jo korvista ulos, huomenna on keksittävä jotakin muuta. Vaikkapa nakkisoppaa Snellmanin kunnon nakkimakkarasta, runsaasta lantusta ja vähän vähemmistä porkkanoista ja perunoista. Ensi viikko on onneksi ruokien suhteen parempi, kun ei pitäisi olla mitään kylättelyjäkään tiedossa.

ViestiLähetetty: 2019-10-21 06:40:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kissa herätti tapansa mukaan ennen kellonsointia pyytämällä ulos. Ylläripylläri, maa olikin valkoisena! =D> Aika epätoivoinen on kyllä tämä talventekoyritys, keskiviikollehan on luvassa + 10 asteen lämpöjä tänne. Sittenpä en saanut enää unta. Uusi viikko aluillaan, ja luvassa olisi niitä inhoamiani toimistohommia sekä yksi kokous, jossa tiedän joutuvani epämukavuusalueelle. :smt009 :smt009 Kun on tällainen introvertti ja vieläpä jonkin sortin "erityisherkkä", niin tuntuu että koko viikko on pilalla...

Täytynee sitten oikeasti kaivaa esiin se kirkasvalolamppu ja vetää kaksin käsin D-vitamiinia, että fiilikset pysyisivät plussan puolella. Tämä asioiden murehtiminen etukäteen, varsinkin heräilemällä aamuvarhaisella niitä vatvomaan, on kyllä yksi merkki siitä, että mieli reagoi vähentyneeseen valoon.

ViestiLähetetty: 2019-10-21 06:47:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eilen alkoi tehdä mieli iltateelle jotain pikkusuolaista, joten tein J. Eräjorman reseptillä pohjattoman piirakan. Miten helppoa ja hyvää!

Mittanauha näytti tänä aamuna rungon ympärykseksi 86 cm. Eli 11 cm on lähtenyt löllöä pois vatsan kohdalta. Tosin jos terkkarilta kysytään, niin olen edelleen lievästi ylipainoinen; naisten vyötärönympäryshän saisi olla korkeintaan 80 cm. Näin kuulin, kun muutama vuosi sitten kävin työpaikan terveystarkastuksessa. Diabetesriski on edelleen koholla. Mitenhän ohueksi sitä pitäisi kuihtua että mahtuisi sallittuihin mittoihin? Minulla kun ei satu vartalon kapein kohta navan kohdalle, mistä mitta otetaan - ja ylipäätään minulla ei ole oikein vyötäröä vaan enemmän sellainen miehinen tasapaksu kroppa. :lol: :lol:

ViestiLähetetty: 2019-10-21 08:57:50 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä

Ämmätamma_edelleen kirjoitti:
... joten tein J. Eräjorman reseptillä pohjattoman piirakan. Miten helppoa ja hyvää!

Hyvä homma. Kiva että toimii. Ja; sinne voi laittaa vaikka mitä. Itelle nappaa joku kylmäsavu-kala ja homejuusto. Mut metukka-kinkku pelittää kans.

ViestiLähetetty: 2019-10-21 12:58:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joo, alkaapa ihan oikeasti nyt jauheliha tökkimään. Piti vokkiannokseen laittaa kunnolla chilikastiketta ja ketsuppia, että sai maistumaan. Ei kai siinä sitten muu auta kuin nakkisopan keittoon, syököön koira tai ukko nuo loput vokit.

Mulla olisi tuossa yksi valurautapaistinpannu odottamassa käyttöönottoa; vanha kapistus siis mistä hiottu ruosteet pois. Mutta se pitäisi kai jotenkin rasvakäsitellä? Mimmoinen homma se on? Olen yhden valurautapadan pilannut sillä, että voitelin sen käytönjälkeen kookosöljyllä. Kaikki siinä tehty ruoka maistuisen jälkeen ihan hirveälle, eltaantuneelle rasvalle. Lisäksi pata alkoi homehtumaan. En haluais tehdä samaa mokaa uudelleen. :oops:

ViestiLähetetty: 2019-10-21 14:05:08 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä

Ämmätamma_edelleen kirjoitti:

Mulla olisi tuossa yksi valurautapaistinpannu odottamassa käyttöönottoa; vanha kapistus siis mistä hiottu ruosteet pois. Mutta se pitäisi kai jotenkin rasvakäsitellä? Mimmoinen homma se on? Olen yhden valurautapadan pilannut sillä, että voitelin sen käytönjälkeen kookosöljyllä. Kaikki siinä tehty ruoka maistuisen jälkeen ihan hirveälle, eltaantuneelle rasvalle. Lisäksi pata alkoi homehtumaan. En haluais tehdä samaa mokaa uudelleen. :oops:

Mä en oo jaksanu mennä talia tms hommaamaan. Ihan oon voilla hoitanu homman. Uunitus puu-uunissa paras ehken. Mut täydellä höökällä sähköuunissa sitte jos ei oo puu-uunia. Ku savu nousee ni homma lienee bueno. Täällä on kyl tietävämpiä ku mä. els ja Greda varmaan ykkösenä. :lol: Ku mä oon vaa köökkiharrastelija. :oops:

ViestiLähetetty: 2019-10-21 15:25:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mä mikään ykkönen oo, mutta kattelin hiiliteräspannujen rasvapolttoo, mikä ei oikeastaan eroo valurautapannun rasvapoltosta ja oivalsin että olen itekin suhtautunut turhan juhlallisesti asiaan ja aina ajatellut että uunissa. Mutta eikäku sen voi tehdä ihan liedellä. Kuiva pannu ja talouspaperia ja mieleistä rasvaa, vois olla silavaa, vois olla oliivioljyä (tai voita, paitsi voissa on suolaa), ei niin nokosen nuukaa. Tärkein on tässä vaiheessa se rasvan määrä eli vähän. Otetaan talouspaperiin vähän rasvaa ja pyyhitään se pannu (sulla vois kyllä olla se uunitus, jos ihan ulkopuolikin pitää rasvata?) Sitten kuumalle levylle savuamaan tai kuumaan uuniin. Annetaan jäähtyä levyllä/uunissa (ettei muoto mee tai halkee, teräspannussa se muoto, vanha valurautainen voi olla halkeemisen suhteen herkkis, siksi hidas jäähdytys) ja tarvittaessa toistetaan käsittely. Ajatus se, että sitä rasvaa tunkeutuu kovassa lämmössä mahdollisimman paljon sinne valurautaan. Mutta ei kannata todellakaan laittaa kertarysäyksellä paljon.Sitten kyllä itsekin huomaa, kun on rasvapolttanut pannua tarpeeksi (oikein huonokuntoinen voi vaatia monta polttoo) se pannu ei enää ole kirjava, vaan se rasva on tasaisesti siinä pinnassa. Ja saman käsittelyn voi uusia, jos käytössä menee huonoks, silloin usein riittää liedellä yks-kaks kertaa. Just hoitelin oman ikivanhan valurautapannun rasvapolton ihan induktioliedellä, liesituuletin täysillä. Kaks krt jouduin, ei tullut palohälytystä. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2019-10-21 17:36:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Okkei, kiitos. Pitääpä miettiä missä sen tekis, on niin huonotehoinen liesituuletin meillä että mahtaako tukehtua käryyn. Leivinuunissa varmaan, pellit auki.

Nukuin sitten päikkärit. Ei olis pitänyt. En ymmärrä mistä mulla johtuu päikkäreiltä heräämisen jälkeinen pahoinvointi, palellutus ja tokkurainen olo. Tästä olen kärsinyt aina. Joskus selitin sitä itselleni verensokerin laskulla, mutta eihän nykyisellä ruokavaliolla pitäisi kovin rajuja heilahteluja tulla. Mutta niin vaan on, että tämän päivän hommat on taputeltu, sen verran koomassa täällä ollaan.

ViestiLähetetty: 2019-10-21 18:01:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Karseita ilmalaivoja. Kiukutteleekohan maha nyt keinomakeutusaineista? Niitä on tullut tänään 1) Valion marjasopassa 2) heraproteiinissa 3) Magnesium-poretabletissa 4) ksylitolipurkassa. Eli aika paljon. Laitetaan seurantaan.

ViestiLähetetty: 2019-10-21 19:56:56 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
mahtaako tukehtua käryyn

En usko, kun tekee sillä systeemillä että aina hyvin vähän rasvaa kerrallaan.

ViestiLähetetty: 2019-10-21 20:41:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen kuumavesipesun jälkeen laittanut tosi vähän kookosöljyä hiiliteräs- ja valurautapannun pohjalle ja ei ole ruvennut mitenkään haisemaan. Talia ei minulla ole koskaan ollut ja noita olen kerran rypsiöljyllä rasvapolttanut sähköhellan liedellä.

ViestiLähetetty: 2019-10-22 10:03:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kipujen kannalta melko hyvä yö, vain muutaman kerran heräsin etsimään parempaa asentoa.

Aamupäivä on mennyt tulevaa kokousta valmistellessa ja viestitellessä. Messengeri pimputtaa tuossa taustalla. Joudun kokouksessa esittämään asioita, joista kaikki jäsenet eivät tule pitämään. Asioista ehkä äänestellään...joku voi ottaa nokkiinsa...jne. Mutta demokratia on sitä että aina ei voi oma kanta voittaa. Niinkuin jo aikaisemmin totesin, en ole omalla mukavuusalueellani tällaisissa kokouksissa, kun mää niin toivoisin että kaikki olis vaan piis änd laav...

ViestiLähetetty: 2019-10-22 10:06:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Geri, saattaa olla että se mun kookosöljy oli jo valmiiks pilaantunutta, kun homettakin alkoi pukata...

ViestiLähetetty: 2019-10-22 12:40:00 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

ämmätamma kirjoitti:
Niin, tosta ratsastuksesta vielä, minun hevoset on varmaan niin "helppoja", ettei niiden selässä oikeesti tarvitse kuin istua lätsöttää. Ei siinä juuri syke nouse tai hiki tule. Tietysti jos jotain esteratsastusta harrastaisi, niin joutuisi sitten tekemään enemmän selässäkin töitä, mutta siihen ei meikäläisellä taidot ja rohkeus riitä. Hyvä kun ihan tasamaalla mennään :P

Happaihmisenä pakko kommentoida, että tässä hiljattain oli ratsastustunnilla kaverilla sykemittari, niin 770 kaloria katosi siinä tunnin aikana. Se on jo noin kolmannes päivän energioista, et ei ihan vähän! Kouluratsastustunti on itselle ainakin puhdasta hikeä ja kipeitä lihaksia. Mut toki itsekseen metsäpoluilla köpöttely ois jotain muuta, vaan ei ihan tyhjää silti sekään! Tallitouhuun menee varmaan kaikkinensa sitten toinen mokoma tai enemmänkin! Riippuu varmaan miten laajat tehtävät sulla on.

Hienosti kaventunut vyötärö :smt038 Mulla on ennen ollut tuo 80-82 cm, mut eipä ole vähään aikaan sellaista näkynyt :roll:

Ja sit vielä pakko esittää kateudesta vihreä naama noihin riistalihoihin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2019-10-22 12:47:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joo tallitöissä ja niihen rinnastettavissa (heinänhaku, aitojen korjaus, laidunten huolto) tulee varmaan se pääosa päivän liikunnoista. Joskus katsoin askelmittarilla, että sellaista 25000-35000 paukutti jo ns. normipäivänä, siihen sitten ratsastukset päälle.

ViestiLähetetty: 2019-10-22 12:57:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Äh, eipä se riittänytkään aamupäivä "toimistohommiin", edelleen mese laulaa ja kokouksen suunnittelu jatkuu. Nyt teen tässä välissä kyllä se nakkikeiton.

ViestiLähetetty: 2019-10-22 16:00:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt suunnitteluosasto rauhottui pikkuhiljaa, ja munkin pitäis nousta tästä koneen ääreltä johonkin. Ulkohommia ei ehdi enää paljoa tekemään, hämärä hiipii jo. Jos lähtisi käymään kaupoilla, niin huomenna ei tarviis. Jos ihan lähiässän (10km) sijaan ajaisi Lidliin saakka (+8km). Itselle evästä ja pikkulinnuille...alkaa olla se aika vuodesta että nekin tarvii siementä ja rasvaa rinnan alle.

Nakkisoppaa nautittu + kahvia + proteiinivanukas. Tekisi mieli muffineja, jos niihin ainekset ottaisi?

ViestiLähetetty: 2019-10-23 06:48:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nakkikeitto maukasta, mutta ei pidä nälkää. Iltateelle oli kasattava velä runsas leikkele-juusto-tonnikalalautanen.

Melko kivuton yö taas takana, ilmeisesti tuo hartianseutu rauhoittui, kun töissä tuleva kuormitus jäi pois. Ainoastaan oikean käden hauista ja olkapäätä juilii vielä, ja liikerata on rajoittunut.

Kahvit ja smoothiet nautittu, nyt tallihommiin!

ViestiLähetetty: 2019-10-23 09:19:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aamupäiväkahvilla. Pekonia, muutama muna ja grillijuustoa. Ulkona yllättävän hyvä sää, pitää lähteä tekemään muutama keskeneräinen homma loppuun. Minun paha tapa on jättää asioita vaiheeseen ja siirtyä johonkin toiseen hommaan. Ja sitten ne jää ja jää. :evil:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 260 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 813 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00