els kirjoitti:
Mutta pillerin lisäksi tai ehkä suorastaan sen pillerin sijaan asiaa voisi korjata turvallisemmin vaikkapa se, jos kyseinen henkilö siirtyisi ruokavaliolle, jossa jo lähtiään vältetään D-vitamiinin pahimipia kuluttajia (mm viljakuituja, runsasta fruktoosia ja runsasta LA'ta, ehkä muutakin)?
Jotain tuollaista mä olen ajatellut ja hain takaa sillä mun esimerkillä niistä mun isovanhemmista ja niiden vanhemmista.
En välittäisi eri ravintoaineista niinkään, vaan siitä, että joku/jotkut jutut nykyisessä ruokavaliossa sotkevat elimistön niin pahasti, että se ei ehkä pysty käyttämään ruoasta saatavia ravintoaineita oikein hyvin, tai sitten ne haitalliset ruoka-aineet syövät nuo ravintoaineet, eikä niitä käytetä elimistön rakentamiseen.
Eli ei niin, että on joku ravintoainepuutos, ja se aiheuttaa tauteja, vaan on joku tekijä ruokavaliossa, joka sotkee aineenvaihdunnan täysin ja sitä kautta aiheuttaa ravintoainepuutoksia? Sokeri ehkäpä. Mikä meni pieleen aikoinaan, kun ihmiset alkoivat rappeutumaan uskomatonta vauhtia, en mä keksi muuta kuin transsit ja sokeri.
Tuossa yksittäisten vitamiinien syynämisessä on aina menty metsään, ehkä pitäisi katsoa kokonaisuuksia mielummin. Tuon takia ainakin mä annan niin ison painoarvon perinteisille ruokavalioille, enkä joillekin tutkimuksille, ne ei nykyisellään itse asiassa kiinnosta mua yhtään, ja niihin keskittyminen on alkujaan tuhonnutkin isoja osia sellaisista ruokavalioista, joilla on pysytty terveenä.
Lainaa:
Mutta enpä usko, että sinäkään pystyt sanomaan ettei MS-tauti johdu osaltaan perimästä.
En ole niin väittänytkään.
Veikkaan, että ms-taudissa yms. on kyseessä alttius sille, mutta väärä ravinto/elintavat laukaisevat sen taudin. En usko minkään rappeutuman olevan ns. perimässä ja sitten vaan kohautellaan olkia, koska se nyt vaan on perimässä, voi, voi.