|
Monta kuukautta on mennyt enkä ole käynyt forumilla kuin pikaisesti. Mutta nyt tuntuu, että on niin mukavaa kerrottavaa, että haluan sen myös laittaa muistiin tänne ruokapäiväkirjaan. Sillä olen saavuttanut yhden tavoitteistani: olen selättänyt jatkuvan makeanhimoni. Luulin, ettei se olisi minulle koskaan mahdollista. Siksi tuntuu niin suurelta lahjalta, ettei enää OLE PAKKO syödä sokerisia herkkuja. Luulin todella, etten koskaan voisi luopua suklaasta ja jäätelöstä, joita yhdessä elämänvaiheessa himoitsin päivittäin. Tämä aika, jonka olen karppaillut, on ollut ylä- ja alamäkeä, välillä onnistumisen hetkiä ja sitten taas lipeämistä ruokavaliosta itsekurin pettäessä kiusauksien edessä. Mutta olen oppinut paljon tänä aikana enkä vähiten omasta itsestäni. Lopullinen irtiotto sokerista tapahtui , kun aloin syödä reilusti ja monipuolisesti vihanneksia, siis PALJON. Rasvaa söin kuten ennenkin, proteiinia ehkä hiukan aikaisempaa vähemmän ja nyt myös kohtuudella hedelmiä. Lisäsin myös kalan syöntiä. Kun olin jatkanut tätä muutaman viikon, huomasin, ettei minun enää tehnyt erityisemmin mieli leipää, jonka syömistä yritin aina ennen kovasti säännöstellä. Kun sitten sallin itselleni herkkuhetken suklaan parissa, huomasin, ettei makunautinto enää ollut entisenlainen. Samoin kävi toisen ykkösherkkuni jäätelön kanssa. Ennen makeanhimon tyydyttäminen tuntui lähes tajunnan räjäyttävältä kokemukselta. Ja jouluna, kyllä, söin suklaata, mutta yhtä hyvin olisin voinut olla syömättäkin. Himo, se pakottava tarve syödä, on poissa. Olen löytänyt itselleni parhaan ruokavalion ja olen siitä valtavan kiitollinen. Sillä juuri tuo makeanhimo on ahdistanut minua erityisesti. Näläntunteet ovat muutenkin vähentyneet, samoin vatsavaivat. Minulle siis ratkaisun avain löytyi vihanneksista, jotka yhdessä lihan ja rasvan kanssa pitävät nälän aisoissa. En vain alussa ymmärtänyt, miten paljon minun on määrällisesti syötävä erityisesti raakoja vihanneksia. Ehkä olen myös kärsinyt jonkin hivenaineen puutoksesta, mikä osaltaan on ylläpitänyt makeanhimoa. Kun nyt täytän vatsan kasviksilla, niin tilaa ei jää vähemmän ravinteikkaille hiilareille entiseen tapaan. Ja vointini on hyvä. Kun karppaukseni oli liian rasva- ja proteiinivoittoista, makeanhimo pysyi poissa, mutta vointini oli muuten melko huono. Nyt syön vihanneksia suuret määrät ja voin paljon paremmin. Hassua, että karppaus auttoi minua löytämään kasvisten monipuolisen maailman hyödyt.
|