karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-17 17:13:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 965 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-08-24 11:10:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

D ei ole vitamiini vaan elintärkeä hormoni. Yksinkertaisinta on mittauttaa tasot. D-ketjussa erinomainen tiivistelmä aiheesta Helsingin yliopiston farmakologian professorilta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-08-24 16:07:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
D ei ole vitamiini vaan elintärkeä hormoni. Yksinkertaisinta on mittauttaa tasot. D-ketjussa erinomainen tiivistelmä aiheesta Helsingin yliopiston farmakologian professorilta.
Joo, vanha juttu. Oonhan lukenut mm. sen koko tiede.fi-keskustelun ja paljon muuta tekstiä aiheesta 8) Täällä ja vähän muillakin foorumeilla on vaan porukkaa, joiden mielestä korkeat D-vitamiinitasot ovat pitkällä aikavälillä haitaksi ja niitä pitäisikin laskea, ei nostaa... #-o :wink: En kuitenkaan pidä heidän teoriaansa vielä kovin luotettavana, vaikka onhan se hyvä pelätä kaikkea mahdollista.

Lisää keskustelua tästä täällä: https://www.blogger.com/comment.g?blogI ... 0131086700

Toivottavasti Neonomidekin tulee pian kommentoimaan 8)

EDIT: Tuosta astmatutkimuksesta vielä sen verran, että... Tietääkö joku, mistä lähtien Suomessa on annettu lapsille D-vitamiinit ergokalsiferolina (D2)? Veteraaniurheilijan blogissa tuli sellaista kommenttia, että tuon astmatutkimuksen tuloksen saattaa selittää D-vitamiinin muoto.

ViestiLähetetty: 2009-11-25 23:21:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Taidanpa jatkaa ketjuani vaihteeksi. Muutama kuukausi viime viestistä. Syksyn ylppärit (olen siis 18v lukiolaispoika) tuliva ja menivät. Pitkästä matikasta tuli L (jejee!), kemiasta M ja bilsa palasi C:nä (ei välttämättä osaamattomuutta, kun kokeen jälkeen ope valitteli lukuisista huolimattomuuteen viittaavista pikkumokista). Bilsa sitten maaliskuussa uusiksi. Sain myös lääkiksen valintakoekirjan (+paljon apumateriaalia) serkulta. Pitäisi innostua lukemaan... :?

Ketjun keskeytymisestä huolimatta oon pyrkinyt miettimään ravitsemusjuttuja kovasti ja on tullut luettua kovasti mm. blogeja Hyperlipid, Animal Pharm, Whole Health Source, Heart Scan Blog. Karppausfoorumillakin lähes päivittäin käyty.

Ruokavalio on mennyt pitkän aikaa noin 3-4 ruokailun päivärytmillä, koska aikatauluun on usein ollut lähes mahdotonta mahduttaa edes neljää asianmukaista ruokailua. Harrastukset (mm. laulu, kitara, operetti) vievät ihan sikana aikaa, ja päälle painaa lukioon ja autokouluun liittyvät jutut. Nyt on kuitenkin koeviikko, jonka järjestin tyhjäksi ja siirryin viiden-kuuden ruokailun päivärytmiin. Viiden-kuuden päivittäisen ruokailun välitön vaikutus mielialaan vaikuttaa tosi lupaavalta. :o Toivottavasti myös pitkäaikaisesti tämä toimii, koska yritän ehkä jatkaa tätä hankalista aikatauluista huolimatta. Näyttäisi kuitenkin siltä, että pahimmat adrenaliiniongelmat (mikäli tulkitsen itseäni oikein) pysyttelevät poissa, kunhan syön jopa "turhan" usein.

Ruokavalio (OD:tä ja Schwarzbeiniä kai ihan järkevästi yhdistellen) sisältää paljon eläinrasvaa (paljonpaljon porsaankylkeä ja voita sekä jonkin verran edamjuustoa) ja gluteenitonta tärkkelystä (perunaa usein, joskus myös riisiä). Kasviksia en hirveästi käytä, ja erityisesti hedelmät ovat melkein nollassa. Viljoja tulee lähinnä koulun lihakastikkeen mukana. Sokerin ja muun roskaelintarvikkeen määrät olemattomia. Ravintolisänä 4000IU D3-vitamiinia, 200-400mg elementaalimagnesiumia. Kohta otan ehkä myös K2-vitamiinia. Saatan myös satunnaisesti ottaa merilevätabletteja, koska Heart Scan Blogin kirjoittaja varoittelee jodin liian alhaisesta saannista.

JOS MODERAATTORI SATTUU LUKEMAAN TÄTÄ, NIIN SAISIKO TÄMÄN KETJUN RUOKAPÄIVÄKIRJOJEN PUOLELLE?

ViestiLähetetty: 2009-11-26 16:43:52 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Valtz0r kirjoitti:
JOS MODERAATTORI SATTUU LUKEMAAN TÄTÄ, NIIN SAISIKO TÄMÄN KETJUN RUOKAPÄIVÄKIRJOJEN PUOLELLE?

Heilautin taikasauvaani ja sinnepä ketju sitten hulahti tuotapikaa.

ViestiLähetetty: 2009-12-02 20:34:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm. Nyt on hetken aikaa kokeiltu vähintään neljän (yleensä 5-6) ruokailun päivärytmiä. Toimii. Ennen mulla oli aina ongelmana se, että söin harvoin ja lisäksi jokaisella ruokailulla meni luultavasti stressiongelmien vuoksi aika vähän ruokaa (erityisesti rasvaa) alas. Nyt olen kuitenkin viime päivinä syönyt noin 2000kcal ruokaa päivässä entisen n. 1000kcal sijasta. Nälkä ei tavallaan aina ole (paitsi iltaisin ja keskellä yöllä - pari päivää sitten tosiaankin heräsin 4h yöunien jälkeen ja osasyynä luultavasti nälkä), mutta ruoka menee harvinaisen hyvin alas ja luulen, että sen ei pitäisi olla yhtä huono asia kuin entisenlainen aliravitsemus.

Päätin lisäksi testata E-EPA -rasvahappoja vaikka ne eivät olekaan aivan luonnollisessa muodossa. Mutta ilmeisesti nekin nostavat veren EPA-pitoisuutta, joka minulla on luultavasti tosi matala, koska saan ruoasta erittäin vähän EPAa. Tsekkasin nimittäin finelistä tänään syömieni ruokien (paljon perunaa, voita, porkkanaa, edam-juustoa, pari kananmunaa, 100g manteleita) tiedot:

Triglyserideja yhteensä: 149g
Safa: 72g
Mufa: 53g
Pufa: 15g
Trans (CLA): 2,5g
Linolihappo: 11780mg
Alfalinoleenihappo: 1460mg
EPA: 0mg
DHA: 130mg
Kolesteroli: 675mg
Ja kokonaiskalorit "huikeat" ~2140kcal! (ei nyt kamalasti, mutta jos vertaa aikaisempaan...)

Jos ALA:n muuntosuhde on yleensä 5-10% (eikös) niin tuolla muuntosuhteella päivän EPA-saanti olisi vaivaiset 73-146mg. Saman saisi syömällä 20-40g kirjolohifileetä. Kalaöljykapseleja (esim. Möller) syömällä EPA-määrä myöskin moninkertaistuisi, koska muistaakseni kalaöljykapseleiden päiväannoksen EPA-määrät ovat usein noin 400-500mg.

Mietin vaan, että voisivatko stressioireet minulla vaikka helpottaa (tai mieliala parantua tjsp) tuolla kalaöljylisäyksellä, sillä jossakin mielessä voisi olla mahdollista että minä (ja moni muukin) kärsii enemmän tai vähemmän pahasta EPA:n puutteesta. Lisäksi (mikäli ajatellaan että E-EPA vastaisi normaalia EPA:a) tuolla ravintolisällä päivittäinen omega-rasvahappojen suhde paranee todella paljon. Tuskin tuo lisä kovin haitallinenkaan voi olla? Hieman kallis vaan on.

ViestiLähetetty: 2009-12-02 21:42:59 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Valtz0r kirjoitti:
Sain myös lääkiksen valintakoekirjan (+paljon apumateriaalia) serkulta. Pitäisi innostua lukemaan... :?

Lukuintoa. Vaikutat harvinaisen fiksulta tyypiltä, joten eiköhän se Galenos tule selätetyksi helposti. :)

ViestiLähetetty: 2009-12-03 21:36:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erihanna kirjoitti:
Valtz0r kirjoitti:
Sain myös lääkiksen valintakoekirjan (+paljon apumateriaalia) serkulta. Pitäisi innostua lukemaan... :?

Lukuintoa. Vaikutat harvinaisen fiksulta tyypiltä, joten eiköhän se Galenos tule selätetyksi helposti. :)

Kiitti kehuista 8) Kai mä opin ihan hyvin ja mikäli kiinnostun asiasta, niin silloin riittää kyllä hullusti intoa asian opettelemiseen (näin on käynyt suhteellisen hyvin mm. musajutuissa (piano, laulaminen ja -vel-te-ly) ja ravitsemusjutuissa (joita oon nyt melkein vuoden putkeen lukenut paljonpaljonpaljon niin kirjojen ja nettijuttujen muodossa)). Nyt pitäisi vain jostain kaivaa motivaatio Galenoksen lukemiseen (ja muutenkin koulujuttuihin :? :? ). Tiedän, että tuon hullun lääkiskirjan lukeminen tulee olemaan ihan mielenkiintoista, mutta kun se aloittaminen vaan on niin hankalaa... :o

Hmm. Tänäänkin tuli syötyä reippaasti yli 2000kcal. Ei kyllä olo ole yleisesti nyt mitenkään huippu, mutta luulisi, että kun syön nyt tuplasti entiseen nähden entisen ruokamäärän ollessa liian alhainen, terveyden pitäisi kohota (vaikka tunnen sen olevan ihan ok nytkin). Tai tavallaanhan se lienee kohonnut jo siinäkin mielessä, että pystyn edes syömään noin paljoa. Ennen aina runsasrasvaisen aterian jälkeen tunnin viiveellä huono olo (välillä jopa tosi julma ja oon saattanut sen vuoksi mennä sänkyyn ja nukahtaa tunniksi, kunnes vaiva on ohi). Äskenkin meni muutama peruna (eli ei hirveän VHH:sti, mutta toisaalta peruna on gluteenitonta ja fruktoositonta hiilihydraattia) ehkä 70 grammalla voita. Ja päälle vähän täysrasvaista arkijuustoa proteiininlähteeksi. Ajattelin vielä pienen porkkanankin syödä. Ruoka siis menee alas ilman ongelmia. En tiedä, kuinka paljon pitää nyt odottaa, että tulee jotain havaittavia hyötyjä tästä, mutta kaiken järjen mukaan asiat lienee menossa parempaan suuntaan.

EDIT 4.12: Taitaa olla kyllä ihan kunnon adrenal burnout mulla. Toisaalta eipä ihme kun oon syönyt pitkän aikaa niin vähän ja lisäksi oon elämäntavoiltanikin haitaksi itselleni (liikunta- ja musaharrastukset, liika dataus, tarve auttaa kavereita vaikka itselläkin ongelmia :cry:) ... Pitääpä yrittää noudattaa Schwarzbeinin ohjeita jatkossa vähän entistä tarkemmin niin ehkä helpottaa. Äsken tuli pahin mielialaongelma pitkään aikaan ja se varmaan liittyy siihen, että alkupäivä oli tosi stressaava (alle 8h yöunet, itsenäisyyspäiväjuhlaa, lauluesiintyminen konsertissa, kotona ei mahdollisuutta levätä jatkuvasti meluavien pikkuveljien takia :roll: ). Stressinsietokyky nykyään aika pieni, kun ennen kesti mitä vaan.

Miksi muuten Schwarzbein varoittaa liian suurista aterioista? Toki se voi aiheuttaa väsymystä yms. mutta itse paranemisen kannalta voisi olla hyvä vetää sellaisia päiviä, joihin kuuluu ihan poikkeuksellisen paljon ruokaa ja lepoalepoalepoa?

ViestiLähetetty: 2009-12-05 23:33:11 
Poissa
sintti
sintti

Valtz0r kirjoitti:
oon pyrkinyt miettimään ravitsemusjuttuja kovasti ja on tullut luettua kovasti mm. blogeja Hyperlipid, Animal Pharm, Whole Health Source, Heart Scan Blog. Karppausfoorumillakin lähes päivittäin käyty.

Sama. Aika paljon vapaa-ajasta kulunut tähän viime kuukausina. Nuo on ihan ykkösblogit.
Valtz0r kirjoitti:
Ruokavalio (OD:tä ja Schwarzbeiniä kai ihan järkevästi yhdistellen)

Sama.
Valtz0r kirjoitti:
Toivottavasti myös pitkäaikaisesti tämä toimii, koska yritän ehkä jatkaa tätä hankalista aikatauluista huolimatta. Näyttäisi kuitenkin siltä, että pahimmat adrenaliiniongelmat (mikäli tulkitsen itseäni oikein) pysyttelevät poissa, kunhan syön jopa "turhan" usein.

Sama. Tai no en tiedä oliko adrenal fatigue, mutta ainakin kilpirauhasongelmia stressistä/alakarppauksesta johtuen. Nyt tuntuu oireet kadonneen.
Valtz0r kirjoitti:
Ravintolisänä 4000IU D3-vitamiinia, 200-400mg elementaalimagnesiumia. Kohta otan ehkä myös K2-vitamiinia. Saatan myös satunnaisesti ottaa merilevätabletteja, koska Heart Scan Blogin kirjoittaja varoittelee jodin liian alhaisesta saannista.

Sama, paitsi deetä 5000IU ja magnesiumia en kyllä syö lisänä kun juon niin paljon kaakaota. Ja kelppiä syön päivittäin, k2-vitamiinia 5mg n. kerran viikossa.
Valtz0r kirjoitti:
Nyt pitäisi vain jostain kaivaa motivaatio Galenoksen lukemiseen (ja muutenkin koulujuttuihin ). Tiedän, että tuon hullun lääkiskirjan lukeminen tulee olemaan ihan mielenkiintoista, mutta kun se aloittaminen vaan on niin hankalaa...

Sama. :lol:

Juu, tsemppiä noihin opiskeluihin ja Galenokseen! Koita olla stressaamatta liikaa, kyllä ne kirjotukset siitä aika helposti sujuu. Ja aika vähän kyllä noin nuoreksi mieheksi tunnut syövän! Ite syön nyt varmaan enemmän, vaikka en paljoa liiku ja aineenvaihdunnaltani hidas naisimmeinen olen (tosin se aineenvaihdunnan hitaus on kyllä yksi syy miksi juuri koitan syödä "liikaa" vaikka sitten lihomisen uhalla.)

Itse oon siis kirjoittanut jo vuonna 2006 ja ollut kauppiksessa tällä välin. Nyt päättänyt kuitenkin pyrkiä lääkikseen kun on nää ravinto- ja terveysjutut vähän vieneet mennessään. Kiva huomata etten ole ainut, kun tuntuu nuo kaverit pitävän vähän hassuna kun en viljaa tai kasvisöljyjä syö ym. vaikkei mitään varsinaisia ruoka-aineallergioita ole havaittu. :roll:

Saa kyllä nähdä miten käy Galenoksen ja pääsykokeen kanssa, kun oon aikoinani kaikki kemiat ja fysiikat täysin ignoorannut kielten takia...:oops:

Tämä ketju meni sitten seurantaan! ;)

ViestiLähetetty: 2009-12-06 11:26:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

dorppa kirjoitti:
Sama. ... Sama. ... Sama, ... Sama. :lol: ...

Khuul :) Harvoin löytää ihmistä jolla noin paljon samanlaisia tapoja ja kokemuksia. 8)

dorppa kirjoitti:
Sama, paitsi deetä 5000IU

Mulla oli ennen jopa 10000IU aika pitkään, mutta en jaksa mittauttaa, joten parasta pitää jossain 4000-6000IU per päivä ehkä.

dorppa kirjoitti:
k2-vitamiinia 5mg n. kerran viikossa.

Onkos tuo sitä Carlson Labsin valmistetta? Hirveen monella tuntuu olevan tuo käytössä, itsellänikin nyt LEF:n K-vitamiinivalmiste jossa on sekä K1 (1mg), K2-MK4 (1mg) että K2-MK7 (100µg). En tiiä, onko tarpeellinen, mutta tuskin ainakaan isoa haittaa voi aiheuttaa harvoin otettuna.

dorppa kirjoitti:
Itse oon siis kirjoittanut jo vuonna 2006 ja ollut kauppiksessa tällä välin. Nyt päättänyt kuitenkin pyrkiä lääkikseen kun on nää ravinto- ja terveysjutut vähän vieneet mennessään. Kiva huomata etten ole ainut, kun tuntuu nuo kaverit pitävän vähän hassuna kun en viljaa tai kasvisöljyjä syö ym. vaikkei mitään varsinaisia ruoka-aineallergioita ole havaittu. :roll:

Juu, mullakin samat terveysjutut periaatteessa mielessä. Luultavasti siinä opiskellessa oppii fysiologiaa sen verran, että pystyy ymmärtämään noita PubMedin hankalempia tutkimuksia vähän paremmin. Siellä tosin joutuu sitten kuuntelemaan kaikki kyseenalaiset virallistieteelliset selostukset kolesterolista ja lääkärinäkin voi joutua noudattamaan joitakin yleissuosituksia, joita pitää potilaalle ei-niin-hyvinä, mutta voi sitä luultavasti hyvääkin tehdä lääkärinä. Hammaslääkis oli joskus vähän mielessä, mutta nyt luultavasti D3-vitamiinin takia mulla ei muodostu enää plakkia yhtään hampaisiin, niin on hieman laskenut kiinnostus hammaslääketiedettä kohtaan :? :)

Argh. Tänään ehkä puoli tuntia aamupalan (riisiä, jauhelihaa, sipulia sekaisin ja voita sekaan + puolikas banaani) jälkeen tuli taas (kuten ennen tätä Schwarzbeinia, jos söi kerralla runsasrasvaisen aterian) sellainen inhottava olo, että oli pakko mennä yli tunniksi sänkyyn kärsimään. Luultavasti jokin on siis ruoansulatuksessa pielessä. Aamuherätys oli myös 9h unen jälkeen inhottava ja muistaakseni yölläkin heräsin kerran (en tiedä mihin), vaikka yhtään pirteä en silloin yöllä ollut eikä sitä jaksanut kuin jäädä makaamaan siihen sänkyyn, kunnes uni sitten aika pian taisi tulla. Ehkä jotain korkeita stressihormoneita syynä heräämiseen ja ruoansulatusongelmiin? Ennen aamupalaakin kyllä tiesin, että jotain epäkivaa saattaa seurata, sillä tavanomainen nälkä ei myöskään vaivannut. :?

ViestiLähetetty: 2009-12-06 11:39:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tulin pikavastavisiitille. Kiva että mun ketjusta on ollut jotain hyötyä sullekin. :)
Kannattaa kyllä ehdottomasti pitää huolta riittävästä kalorien saannista ja myös hiilareista, jos ne kerran parantaa oloa. Tuo 2000kaloria on mielestäni vielä vähän ainakin jos on kroppa rikki. :wink: Tietenkin kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja syödä sitä mikä sopii/sulaa. Ja mitä isoihin annoskokoihin tulee, niin mä en ole sbeinistä varma, mutta mulla ainakin lähtee kroppa pörräämään ylikierroksilla, jos vedän kauhean satsin hiilaria. Sitten taas jos syön paljon rasvaa/proteiinia, tulee muuten vain tukala olo etenkin jos joukossa on vielä hiilaria. Mutta jos sun kroppa vaatii isoja annoksia eikä ilmene haittoja, niin kai ne on ihan ok. Ja joo, toi paljon ruokaa ja lepoa pitää paikkansa, mutta ei sitä ruokaa tarvitse ottaa isoina annoksina. 8) Syö useasti päivässä kohtalaisen annoksen. Jos vetää isoja annoksia niin ateriavälit saattavat venyä ja siitä taas ei hyvää seuraa, mikäli siis lisiksissä häikkää. Kokeilemalla löytää sen oman tyylin tässäkin.. Ja vielä mitä rasvankäyttöön tulee, niin mulla se on itsessään jäänyt nyt aika vähäiseksi hiilarien käytön takia, liika rasva tuntuu hiilarien kanssa aiheuttavan mulle burning stomachia, joten senkin takia käyttö vähentynyt.

ps. Kiva kun saadaan lisää ravintotietoisia lääkäreitä Suomeen. :D

ViestiLähetetty: 2009-12-06 13:27:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tui kirjoitti:
Tulin pikavastavisiitille.

Kiva kun tulit 8)

tui kirjoitti:

Ois kyl kiva, jos lääkäreiden käsitykset alkais vähän muuttumaan. Viimeksi kun kävin lääkärissä, nuori lääkäri sanoi, että kolesteroli tukkii verisuonet ja siksi pitää välttää rasvaa. Tai ihan mielenkiinnolla kysyin sen kantaa.

Hui, vähän jännä tää http://www.180degreehealth.com/ sivusto ja blogi. Schwarzbein-myönteistä asiaa ja jutuissa käsitelty ravitsemusta ja erilaisia dieettejä laajemmin kuin ravitsemusblogissa yleensä. Lisämunuaisjutut huomioitu.

BTW dorppa: Onko Adrenal fatigue ja burnout kovin eri asia? Väsymys ja loppuunpalaminen... Kumpikohan mulla on, jos mulla toinen on. Jos burnoutin määritelmä on, ettei adrenaliinivasteita tule helposti, niin kyllä mulla jopa aterian jälkeen voi tulla ja myös silloin tulee sellainen pirteä vähän inhottava olo (ei pysty oikein rentoutumaan silloin), kun pitää saada syötävää (kun kerran heräilenkin nälkään suunnilleen?). Pitäis varmaan edelleenkin rajoittaa mm. tätä tietsikan käyttöä ja lepäillä sängyssä suunnilleen väkisin, niin sais vähän paremmin sellaista lepoa... :o

BTW2: Mikäköhän mättäis sellaisessa välipalaruokavaliossa, jossa syödään vaikka 8-10 pientä välipalaa päivässä? Eiks se vois toimia jotenkin tasaisesti? Ei tuu virallisterveellistä hammasongelmaakaan luultavasti, kun tuntuu hampaat pysyvän väkisinkin puhtaina nykyään, luultavasti D-vitamiinin vuoksi.

ViestiLähetetty: 2009-12-06 20:14:37 
Poissa
sintti
sintti

Valtz0r kirjoitti:
Mulla oli ennen jopa 10000IU aika pitkään, mutta en jaksa mittauttaa, joten parasta pitää jossain 4000-6000IU per päivä ehkä.

Itsekin söin alussa aika usein moninkertaisia määriä. Enää en ole ihan varma tästä annostuksesta, kun luulisin ettei viljattomalla ruokavaliolla oleva tarvi niin suuria määriä. Toisaalta tuskin tuosta annoksesta (125 mcg) haittaa vielä voi olla, varsinkin kun saan aika paljon A-vitamiinia maksasta. Olis kyllä hyvä jos pääsisi mittauttamaan, on vaan niin kallista.

Valtz0r kirjoitti:
Onkos tuo sitä Carlson Labsin valmistetta?

Joo, on sitä menaquinone 4-muotoa. Vanhemmille ja niiden virallisterveellisille verisuonille sen aluksi hankin, mutta en sitten voinut vastustaa kiusausta. Tarkoitus olis jatkossa koittaa saada tarpeeksi ravinnosta, niin kuin luuliemistä ja hanhenmaksasta ym.

Valtz0r kirjoitti:
Onko Adrenal fatigue ja burnout kovin eri asia?

Itse kuvittelin että fatigue olisi se lievempi ja ei niin vakava, burnout taas vakavampi muoto samasta vaivasta, mutta en kyllä tosiaan tiedä. Voihan ne olla ihan synonyymeja. Aika uusi juttu tuo on vielä minulle, ja tuntuu ettei kauheasti löydy siitä tietoa noista terveysblogeistakaan. Itsellä nuo adrenal ongelmat kehittyivät niin nopeasti karppauksen aloittamisen jälkeen, että tavallaan luulen sen säästäneen sen pahemmilta vahingoilta, kun rupesin sitten höllentämään otetta aika pian. Toipuminen on tuntunut sujuvan yllättävän nopeasti, enää jäljellä vain univaikeuksia joita on ollut kyllä aina.

Tuo 180degrees-blogi on muuten se paikka, mistä keksin tämän "liikaa" syömisen aiemmasta vähäkalorisuudesta/alakarppauksesta toipumiseen (en siis ole täysin tuon "high everything" dieetin kannattaja mm. viljan osalta, mutta tuntuu olevan ainut Schwarzbein-tyylinen blogi joka kunnolla käsittelee myös näitä adrenal ongelmia). En tiedä auttaako se mättäminen nyt oikeasti mihinkään, mutta mielenkiintoinen teoria. Olen kyllä yllättynyt, miten vähän olen oikeastaan lihonut vaikka kalorit oli jopa 3000-4000 per päivä kun sen aloitin (ja aiemmin pidin 1200-1600 kcal sellaisena normimääränä). Kaloriteoria on kyllä jokseenkin tullut ryvetettyä, vaikka uskon kyllä kaloreidenkin vaikuttavan laihtumiseen/lihomiseen.

ViestiLähetetty: 2009-12-06 21:04:32 
Poissa
sintti
sintti

tui kirjoitti:

Heh, kiitos. No jos nyt siis päästään sisään (tosin Valtz0rin sisäänpääsyä en kyllä epäile). :mrgreen:

Valtz0r kirjoitti:
Luultavasti siinä opiskellessa oppii fysiologiaa sen verran, että pystyy ymmärtämään noita PubMedin hankalempia tutkimuksia vähän paremmin.

Itselläkin tutkimusten ymmärtäminen päällimäisenä mielessä. :mrgreen: Olisi hienoa, jos jonain päivänä pystyisi tutkimuksia lukemaan yhtä tarkkanäköisesti kuin WHS:n Stephan tai Hyperlipidin Peter. Ajattelin kyllä lääkiksessä vaikuttaa suht selväjärkiseltä tapaukselta, että pitää nyt katsoa miten hyvin pystyy muiden virallisterveellisiin käsityksiin vaikuttamaan. Pelkään vähän, että saisin helposti hörhön leiman otsaani jos rupeaisin aiheesta paasaamaan (ja kokemuksesta tiedän, että paasaukseksi se nimenomaan helposti menee). Toisaalta uskon, että meidän aikanamme tulee ihan ne virallisetkin ravintosuositukset muuttumaan aika rankasti.

Kai muuten Valtzor syöt maitohappobakteeria? Suoliston kunto tuntuu olevan aika tärkeä tällaisten ongelmien kannalta (en kyllä tiedä aiheesta sen tarkemmin). Kannattaa varmaan pitää huolta, että niitä probiootteja tulee syötyä. Itsellä ainakin esim. aiemmat antibioottikuurit ja tulehduskipulääkkeet varmaan tehneet ihan kivasti hallaa.

ViestiLähetetty: 2009-12-06 21:58:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

dorppa kirjoitti:
(tosin Valtz0rin sisäänpääsyä en kyllä epäile). :mrgreen:

Kiva, kun täällä ollaan näin luottavaisia 8) Tuskin sinne nyt mitenkään mahdotonta on päästä, mutta panostustahan se edellyttää. Toivonkin, että saisin tän korkeakalorisen ja muutenkin "optimoidun" ruokavalion kautta suht pian keskittymiskyvyn ja pirteyden sellaiseen kuntoon, että on saisi kunnon panostukset käyntiin. Voi kyllä olla, että suorittelen asevelvollisuuden pois (sivari ensisijaisesti mielessä, ainakin ravitsemuksellisesti parempi vaihtoehto ja muutenkin armeijan ajattelu vähän turhauttaa... soittokuntaan kyllä vois päästä pianoa soittamaan tai ehkä ens vuoden haussa jopa laulamaan (kehitys nykyään ihan hullun hullua siinä, pitäis kiittää omaa opea useammin hyvästä opetuksesta), mutta sinne otetaan vaan talvisin ja muutenkin sivarissa on kivat puolensa kuten kotona asuminen jne.), joten lääkishaku voisi siirtyä pidemmälle tulevaisuuteen.

dorppa kirjoitti:
Kai muuten Valtzor syöt maitohappobakteeria? Suoliston kunto tuntuu olevan aika tärkeä tällaisten ongelmien kannalta (en kyllä tiedä aiheesta sen tarkemmin). Kannattaa varmaan pitää huolta, että niitä probiootteja tulee syötyä. Itsellä ainakin esim. aiemmat antibioottikuurit ja tulehduskipulääkkeet varmaan tehneet ihan kivasti hallaa.

En ole kokeillut. Kattelin haulla kommentteja, niin Killmister on kirjoittanut näin:
Lainaa:
edit: monet pitää happo-emäs tasapainoa huuhaana, mutta mulla se toimii, valmarin ja pascoe jauhe on hyviä, ja kannattaa muistaa, että suolisto on tärkeä juttu ihoasioissa. Happamoitumisen ollessa kurissa riittää ihan tavallinen terveellinen ruokavalio pitämään sen happamoitumisen kurissa; rasva on ainoa neutraali polttoaine tuosta näkökulmasta. Maitohappobakteerit happamoittaa, eli niitä ei tulisi käyttää, ja muutenkin terveellinen ruokavalion lisää paremmin hyviä bakteereita. Yksi hyvä aine suoliston korjaukseen on l-glutamiini, sitä voi ottaa kolmesti päivässä ruokalusikallisen.

Mulla ei toisaalta ole edes antibioottikuureja kuin yksi takana yläasteajoilta. Lisäksi olen käyttänyt tulehduskipulääkkeitä minimaalisesti ja kipulääkettäkin (panadol) vain pari kertaa vuodessa jos esim flunssaa. Voi olla, ettei mulla ole tapahtunut ihan samanlaista suolistovauriota kuin joillakin enemmän kärsineillä (tulee ekana mieleen kemikaalicocktail-blogin kirjoittaja Noora, jolla oli kai suolisto mennyt aikojen saatossa tosi surkeaksi :o ). Killmister kuitenkin suosii l-glutamiinia, joten vois huomenna ottaa selvää siitä.

ViestiLähetetty: 2009-12-08 19:54:17 
Poissa
sintti
sintti

^ Iiiinteresting! Mä en oo vielä ehtinyt tutustua happo-emästasapainoon, niin en oikeen osaa sanoa siitä mitään. Tuo l-glutamiini on kyllä todella mielenkiintoinen, voisin kokeilla sitä.

En ole siis maitohappobakteereihinkaan perehtynyt, mutta ajattelin että koska se Cooling Inflammation bloggari suosittelee probiootteja, niin kai niissä jotain hyödyllistäkin on. Onkohan sitten jugurtit ja kefirit ym. hapatetut ruuat myös happavoivia? :?

Niin jos suolisto on kunnossa, niin tuskin sitten mitään maitohappobakteereja tarvisikaan. :)

ViestiLähetetty: 2009-12-15 10:06:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt on ollut parin päivän ajan sellainen panostusfiilis, jonka hyödyntämisen tuntuu lisämunuaisetkin (olettaen että mulla nyt niissä on siis jotain häikkää) kestävän. Tutkielmani ei ehtinyt Viksu-kisaan, mutta silti se on lukiossamme pakollinen kurssi, jossa palautuksen deadline kai ensi maanantaina. Nyt oon siis varsinaisesti muutaman päivän tutkielmaani tehnyt ja näyttää tältä. Pelkään vähän open reaktiota, kun en tiedä onko idea jotenkin pahasti pielessä. Ja mitäköhän ope mahtaa ajatella siitä, että reilu 5 sivua tekstiä on vaatinut yli 4 sivua lähteitä. :wink:

ViestiLähetetty: 2009-12-18 15:34:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valtz0r kirjoitti:
Nyt on ollut parin päivän ajan sellainen panostusfiilis, jonka hyödyntämisen tuntuu lisämunuaisetkin (olettaen että mulla nyt niissä on siis jotain häikkää) kestävän.

No eipä kestäneet tai ainakin pää tuntuu hajoavan taas. Tää oli eka kerta lukion aikana, kun en mennyt kouluun, kun aamulla tuli kamala stressikohtaus yhen tekstarin luettuani. Takaisin sänkyyn...

Kummallista nykyään...
- Välillä alkaa väsyttää tosi kovasti, mutta 20min sängyssä maattuani olen taas ihan pirteä.
- Ennen heräsin viikonloppuisin klo 8 aikaan, mutta nykyään klo 11 on selvästi yleisempi aika nousta sängystä.
- En muista, että ennen olisi tullut pakkasella yhtä helposti kylmä kuin nykyään. Kaverini kertoi, että muistaa, kuinka hän muutama vuosi sitten paleli ulkona takissa, ja minä vain tepastelin t-paidassa kitara selässäni jonnekin.
- Turkkilainen jogurtti maistuu ihmeen hyvälle... ei ennen 8)

ViestiLähetetty: 2009-12-20 15:35:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko se paha juttu, jos paistaa keltuaiset pannulla niin, että ne ei ole sisältäkään enää nestemäisiä? Mä en tykkää hirveästi keltuaisen mausta, mutta olisihan sitä kiva syödä, kun jonkinlainen terveysruoka on.

ViestiLähetetty: 2009-12-20 20:21:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valtz0r kirjoitti:
Onko se paha juttu, jos paistaa keltuaiset pannulla niin, että ne ei ole sisältäkään enää nestemäisiä? Mä en tykkää hirveästi keltuaisen mausta, mutta olisihan sitä kiva syödä, kun jonkinlainen terveysruoka on.

En rehellisesti sanottuna usko, että tuolla on hirveästi merkitystä, vaikka Heikkilä taisikin suositella sitä keltuaisten kuumentamatta jättämistä jossain kirjassaan. Muutenkaan en näkisi, että on järkeä pidemmän päälle syödä mitään, mikä ei itselle maistu hyvältä edes jossain määrin. Mä en esimerkiksi pysty syömään sisäelimiä, vaikka niitä olisikin tässä tilassa niin mahdottoman hyvä syödä. Terveys koostuu myös ruoasta nauttimisesta, ei pelkästään terveellisistä ainesosista, ja tämä pitää huomioida etenkin jos sen ruokahalun/syömisen kanssa on muuten ollut ongelmia (muistelisin että sulla oli näin?).

ViestiLähetetty: 2009-12-20 21:33:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Stash kirjoitti:
Terveys koostuu myös ruoasta nauttimisesta, ei pelkästään terveellisistä ainesosista, ja tämä pitää huomioida etenkin jos sen ruokahalun/syömisen kanssa on muuten ollut ongelmia (muistelisin että sulla oli näin?).

Ennen mulla oli silleen, että jos söin rasvaa edes... ehkä 40g aterialla, tuli n. 1h ruokailun jälkeen sellainen tosi huono olo, eli luultavasti jokin ruuansulatukseen liittyvä oli pielessä. Tämä johti siihen, että matalahiilarinen ruokavalio ehkä 3-4 ruokailun päivärytmillä oli ihan liian matalakalorinen. Nykyään syön entistä useammin eli 5-7 kertaa päivässä ja käytän hiilareita enemmän ja luulen, että nykyään myös rasvaa pystyn syömään vähän enemmän kuin ennen, mutta oletan, että jossain vaiheessa kun kaikki on hyvin, tulen syömään yli 200g rasvaa päivässä. Mutta juu, oletus on tuo vain.

Ja mun mielestä keltuaiset on hyviä paistettuina, mutta nestemäisinä ei hirveän. Sisäelimistä olen syönyt vain maksaa. Maksa oli ihan sikapahaa kun ekaa kertaa maistoin kai kesällä, mutta sen ekan kerran jälkeen maistoin seuraavanakin päivänä ja pian se alkoikin maistumaan tosi hyvälle. Muita sisäelimiä en olekaan maistanut. Pitäisi ehkä harkita naudan ydinluuta, koska siitä saa sen luuytimen (wholehealthsource-blogissa oli joku kiva bone marrow -resepti) ja luuliemet (vois etsiä elsin neuvot luuliemen valmistukseen).

Mä oon nykyään usein väsynyt ja se luultavasti johtuu siitä, että syön usein ja paljon. Mutta ei kai sitä kannata vähentääkään, koska luultavasti olisi kuitenkin epäterveellisempää syödä vähän ja olla pirteä?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 965 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00