karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-10 16:24:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1994 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10100 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-05-09 20:50:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Paljastus: show
Ihan omin päin ja omilla rahoilla. Kun olen tullut siihen tulokseen että jos odotan että pitää mennä niin huonoon kuntoon ensin että on muutama sairaalakeikka ja kaikenkarvaiset lääkitykset ensin ennenkuin sen -
joskus - saa apuvälineeksi sairaanhoidosta niin en pysty pitämään kuntoa yllä. Nyt yritän tuon kanssa liikkuakkin enemmän. Se on sellainen kannettava 800 grammaa painava juttu. Nyt kun en enää tuhlaile lomareissuihin niin taitaa vuosikustannus tuolle olla sama.

Lumihiutaleita taas leijuu, muutama päivä vielä näitä kelejä. Pelakuut tahtoisivat ulos! Kuukauden varmaan joutuvat vielä olemaan sisätiloissa.

ViestiLähetetty: 2017-05-10 14:52:22 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kylmät ilmat jatkuvat, mutta hyvin tarkenee kun jaksaa pukea. Muistelen vain että joskus toukokuussa olin rakentamassa venevajaan peltikattoa, mustaa, oli toukokuu ja 25 astetta lämmintä, melko hikistä hommaa. Ja tietysti se herätti vähän kylällä ihmetystä kun rakentelin noita itse, silloin jaksoi vielä! Ja kun oli kasvanut lapsena isän kaverina niin ei ne "miesten" työt olleet kummempia kuin naistenkaan, niitä hallitsinkin huonosti naimisiin mennessä, mutta opett se elämä vähitellen nekin. Kuitenkin olen aina enemmän tykännyt vaikkapa halkohommista kuin siivouksesta. Käsitöistä ompelua vielä voi tehdä mutta kutominen ja virkkaaminen eivät enää aikoihin ole sytyttäneet, lasten pienenä ollessa kylla tuli kudottua.

Tänään ruokaa tavismalliin, lounas keittomunia, voita, kylmäsavulohta, creme fraichet ja päivällinen jauhelihapihvejä ja kesäkurpitsaa. Vettä, kahvia.

Nyt pitää vähän siirtää kukkia isompiin ruukkuihin, ostin 50 l säkin kukkamultaa ja se riittääkin pitkälle.

ViestiLähetetty: 2017-05-10 15:31:07 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Kyllä ns.miestentyöt on ihan hvin myös naisten töitä. Yhtälailla naisten työt onnistuu miehiltäkin. Se tekee joka osaa ja ehtii. Tai viitsii...
Minäkin olen tehnyt tasavertaisena mieheni kanssa kaikkea, viimeksi halusin taloon uuden värin niin skrabasin ja maalasin koko talon uusiksi. Seuraavana kesänä autotallin ja varastorakennuksen. Olihan niissä hommia, mutta mies oli toisessa maassa niin jotain piti tehdä. Kivaa mutta raskasta toki. Tuntui että seisoin tikkailla koko kesän. Ainakin sai aurinkoa kun oli kuuma kesä.
Toivottavasti lämpöä tulee tänä kesänä kun nyt on niin kylmää.

ViestiLähetetty: 2017-05-10 15:38:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Grasu, oletpa tosiaan tehnyt kovan homman. Minulla on onneksi perinteinen punamulta josta tarvitsee vain harjata irtonaiset pois. Mutta sitten ei voi valita uutta väriäkään jos haluaa säilyttää entisen.

Suomessa sota-aikaan naiset saivat tehdä kaikkea, täällä Ruotsissa taas on ehkä enemmän sellaista perinteistä jakoa, enemmän niin että miesten pitää osallistua kotihommiin ja lastenhoitoon, mutta ne perinteiset miesten työt ovat edelleen miehillä, autonkorjaukset ja konehommat.

Kyllä se lämpö varmaan vielä tulee meillekkin, ainakin vihreää! Linnunruokaa kuluu edelleen, mutta omenia ei enää mene.

ViestiLähetetty: 2017-05-10 16:45:43 
Poissa
carb au lait
carb au lait

tuntuu että luonto puskee lumen seastakin..outoa
kevät ja talvi taistelee

ViestiLähetetty: 2017-05-10 19:40:57 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Onpa siellä jo paljon lintuja, kyllä niitä on ainakin tällä korkeudella paljon vähemmän
vielä, vaan kaitpa joskus saapuvat näille maillekin.
Sie olet kyllä oikein malliesimerkki siitä, miten voi omaehtoisesti hoitaa terveyttään (ja
sairauttaan) etkä jää oottelemaan, että joudut huonoon kuntoon kun ei ole tarpeeksi
ajoissa ollut (ehkäisevää) hoitoa. Se happirikastin antaa varmaan vähän enemmän
mahdollisuuksia ulkona liikkumiseenkin. Hyvä ratkaisu. Hyvä sinä!

Osaatko sanoa, mitkä Ruotsissa ovat normi verenpaineen ylärajat?
Mie olen merkinnyt itselleni muistiin vuosi sitten Duodecimin artikkelista täällä 145/85.
Tänä aamuna meinasin hermostua, kun aamutohtori julisti, että Suomessa on 1,3 miljoonaa
ihmistä joilla verenpaine on jatkuvasti yli suositusten 135/80. Ja jos on riskiryhmässä,
sairastaa verenpainetautia, diabetestä tai muita metabolisia sairauksia tai on ollut sydän-
tai aivoinfarkti, paineet eivät saisi ylittää 120/70. Eli arvoja hilataan alemmas kaikilla osa-
alueilla ja kohta eioo yhtään tervettä ihmistä koko maassa. Ja hyvin iloisesti hän sitten
vakuutti, että kaikkiin vaivoihin löytyy lääkkeitä, ei kannata olla huolissaan eikä pohtia
itsekseen asioita. Mittailla vaan verenpainetta ja sokereita ja antaa hänen (siis lääkärin
yleensä) pohtia ja järkätä sopivat lääkkeet. Puh! Tulipas vuodatus, mutta ei voinut mitään,
tuli vaan.
:D

ViestiLähetetty: 2017-05-10 22:06:55 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Jaana, uskotaan että se kesä vielä voittaa! Mutta tiukassa tuntuu olevan!

Lillis, otetaanpas ekaksi nuo verenpaineet eli
Lainaa:
Mellan 140/90 och 160/100 räknas som lätt blodtrycksförhöjning
Över 160/100 ses som måttligt förhöjt blodtryck
Över 180/110 är ett kraftigt förhöjt tryck

eli välillä 140/90 -160/100 lasketaan lieväksi verenpaineen nousuksi
yli 160/100 kohtalaisen nousseeksi ja
yli 180/110 voimakkaasti nousseeksi

diabetikoilla 130/80-85

Minusta meillä diabetikoilla, joiksi lasken itsenikin, jos on remissiossa, ilman lääkkeitä, niin ajattelen että ei tarvita alempaa rajoitusta kun ne lääkkeet eivät ole mitään vaarattomia nekään, eli insuliinihan se taitaa olla pahis verisuonillekkin. Metformiinikaan ei taida olla pahaksi jos sen B 12 muistaa.
Ja sitten se mittaus eli tosiaan tarpeeksi aikaa rauhoittumaan eikä siellä lääkärissä saadun yhden mittauksen varassa. Mutta hyvän lääkärin kanssa voi keskustella niistä muistakin riskeistä ja tuossakin jos huolestuu kovasti niin voipa se verenpaine nousta siitäkin. Ainakin minulla karppaus on laskenut lukemia, pulssi tosin on korkeampi tuon ahtaumalääkityksen myötä.

Hengityspuolella kun mielestäni yksi juttu lchf ruokavalion lisäksi on pitänyt tämän oman ahtaumani pahenemisvaiheet poissa on Buteykon hengitystekniikka ja siihen ei se antikolinerginen avaava sovi, kuivattaa suuta ja limakalvoja eli nenähengitys vaikeutuu samoin kuin se ei muutenkaan sovi vanhemmille ihmisille, minulle kuukauden kokeilu riitti. Kortisonista ei tutkimusten mukaan ole hyötyä jos ei ole tulehdusvaiheita joten olen nyt päätynyt tällaiseen ja tottakai sitten otan itse vastuun ja seurannan ihan tosissaan. Tähän mennessä tuntuu ihan hyvältä. Nyt on ollut paljon juttua taas siitä että särkylääkkeet nostavat sydanriskejä, minulla ei vatsa niitä kestä joten mieluummin välillä joku särky kuin vatsakipu. Mutta minä olenkin onnellinen siinä mielessä ettei ole päänsärkyjä tai vaikkapa reumaa, silloin saisi miettiä asiat varmaan uusiksi.

ViestiLähetetty: 2017-05-11 11:11:55 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ja viileää ilmaa riittää, ilmalämpöpumppu ei oikein kierrätä lämpöä kylppäriin ja olen jo korjannut pois irtolämmittimet eli piti vähän viivytellä suihkuun menoa, mutta ei auttanut siirtää kun hiusten pesu oli jo siirretty pari kertaa, tulee kovin mukavuudenhaluiseksi kun täällä kotona ei ole niin nuukaa miltä näyttää, ei kyläläisetkään hienostele, vaikka ei puhtaudessa tietysti huomauttamista ole. Kai nyt alkaa lämpenemään niin että kylppärissäkin tarkenee.

Martin teki ison aamukierroksen, merkkaili reviiriä hieromalla poskia ja kierimällä tuolla rajoilla, tuli sisälle turkki roskaisena ja nyt nukkuu autuaasti päiväunia, Leia on jossain piilossa unilla sekin. USAn politiikkaa saa ihmetellä, joku jossain välissä epäili että Trump ei välttämättä halua jatkaa pressana vaan on pedannut tietä varapresidentti Pencelle, joka ei olisi kilvassa pärjännyt. Pence nyt on vielä hämärämpi tyyppi. Joten päivän uutisten aamukatsaus mielenkiintoista.

Täällä ympäristöpuolue menettää kannatustaan, alkaa olla jo putoamisrajoilla. Hallituksessa olo on kovaa koulua.

Tänään taitaa hellalla porista taas jauheliha-kaalipata, luuliemikin jo esillä. Siitä saakin taas muutaman päivän eväät ja kun lounas hoituu kananmunilla ja kala- tai lihalisillä niin onkin taas helppoa ruoanlaittoa tiedossa.
Viikonloppukin lähenee, hauskaa päivää kaikille Karppilaan!

ViestiLähetetty: 2017-05-11 11:32:13 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kylmää on Keravallakin ja räntää sataa. Mutta maa niin lämmin että sulaa samantien. Nenna lähettää terkkuja Leialle ja Martinille!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-05-11 12:08:08 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Martin ja Leia kiittävät terveisistä ja lähettävät sinne myös huiskauksen! Kyllä muistin miten Nenna oli kipeä kun Martinia seurailin, onneksi ei ollut mitään isompaa, hieman varovaisempi se on nyt ulkona, mutta taitaa unohtaa kohta, sen vahtimis- ja reviiriluonto taitaa voittaa. Pidän nyt vain huolen ettei ole ulkona öisin eikä pääse vieraatkaan sisälle silloin. Naapurin Pelle on oppinut liikkumaan niin hiljaa ettei sen sisääntuloa kuule, jättää hännän luukun väliin niin että se painuu vain hiljaa sitten paikoilleen, on ne eteviä nuo otukset.

ViestiLähetetty: 2017-05-11 13:50:26 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

On ne. Itsekin opetin kissat aikoinaan siihen, että illalla tulevat sisälle ja sit ei enää mennä ulos. Exähän niille viritti makkarin ikkunan alle semmoiset kanalan rappuset ja heräili sit öisin aukomaan ikkunaa. Siihen mä kyllästyin äkkiä!

ViestiLähetetty: 2017-05-11 16:58:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä taas olen ennenkuin niillä oli luukku päästänyt ulos yölläkin, minähän nukun yleensä hyvin ja aamulla ei edes muistanut jos ne on päästetty ulos tai ovatko sisällä. Mutta kyllähän ne tosiaan oppivat toisille tavoille, kaikilla vain on se iltayö yleensä parasta ulkoiluaikaa, samoin kesälomapojillakin Ovella ja Ernstillä. Saa nähdä otanko niitä tänne nyt kesällä kun saavat nyt kotonaan uudessa asunnossa olla ulkona, varsinkin Ove siitä nauttii, Ernst alkaa jo olla vähän vanha poika ja viihtyä sisälläkin enemmän.

Mietin tuossa tuota asumista, siellä kotimaassa, täällä, maalla, kaupungissa, kesällä, talvella ja jotenkin se täällä olo edelleen tuntuu parhaalta, kai sitä jää kaipaamaan kaupunkilomia, mutta ei niin että haluaisi vaihtaa. Puhdas ilma, vesi, järvi, luonto ja kuitenkin ihan hyvät palvelut varsinkin nyt kun ei tarvitse ajella kaupunkeihin ostamaan vaikkapa vaatteita vaan ne tulevat kotiin. Voihan se olla ajan mittaan että innostuu vaikka johonkin Eestin matkalle, mutta lennot on lennetty, hapen kanssa pitäisi olla lääkärinpapereita ja jos jotain sattuu niin vakuutusyhtiön kanssa ei olisi helppoa. Ja onhan sitä saanut matkustaa jo tähän mennessä, vaikka vain pienessä osassa maailmaa. Nyt pitää tedä virtuaalireissuja.
Arkipäivä sujuu edelleen hyvin, kaalipata kiehuu hellalla ja siitä nautitaan juustopalan kera. Käväisin kylilläkin ja lasi Campo Viejo Riojaa voi mennä myös. Täysikuu loistaa yöllä, sitä tulee ihailtua, unta se ei häiritse- tai en tiedä, jos herään niin käyn sitä ihailemassa, kissojen kera.

ViestiLähetetty: 2017-05-11 19:33:35 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Ihanaa kun sä teet kaikkia noita juttuja kissojen kaa. Niin minäkin teen- tai siis nyt Nennan kaa. Maalla vaan voi tehdä enemmän kuin kerrostalo kaksiossa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-05-12 13:48:08 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kyllä ne kotieläimet ovat perheenjäseniä, ei sille voi mitään. Kananmunantoimittaja käväisi, asuu lainakoiran mamin naapurissa ja on jäätyään eläkkeelle ruvennut kanankasvattajaksi, lapsenlapsia käy hoitamassa ja samoin vielä omia vanhempiaan, oli pistäytynyt naapurissani jossa on seitsemän pentua, sanoi varovasti ettei ollut ajatellut hankkia koiraa "Mutta voinhan minä kyllä muuttaa mieltäni". Onhan ne koiranpennutkin suloisia, mutta koiraa pitäisi osata kasvattaa ja sitä taitoa ei minulla ole. Kissat oppivat, mutta rajoitetusti vähän oman tahtonsa mukaan. Nyt on tullut eilen yksi hiiri Martinin pyydystämänä ja tänään yksi Leian tuomana. Söi siitä puolet.

Ja emäntä joi aamiaiseksi lchf kahvin, lounas chorizo munakas ja päivälliseksi sitten kaalipataa, kyllä luuliemi ja köntti voita antaa sille makua ja ravinteita. Punkusta olen aikaisemminkin valittanut että tulee yöllä jalkakramppeja, en tietenkään malttanut kjuoda vain lasillista, illan mittaan meni puoli pulloa ja yö oli ihan rauhallinen, mutta aamulla olikin sellaiset krampit ettei meinannut päästä sängystä, nopeasti menee ohi kävellen.

Tuo ahtaumalääke myös saattaa sivuvaikutuksena lisätä jalkakramppeja, eli varmaan se ja punkku eivät oikein sovi yhteen, mutta kun en muista juomista tykkää, edes entisessä elämässä ei siiderit tai lonkerot ole maistuneet, joskus hamassa menneisyydessä olut. Mutta alle parikymppisenä ei kyllä maisteltukaan mitään, taisin olla parikymppinen kun eka kerran join viskiä niin paljon että olin kai humalassa. Mutta onhan sen jälkeen ehtinyt, täällä maalla asuessa vain on jäänyt tosi vähiin eli punkkua silloin tällöin.

Tänään aurinkoisempaa ja lämpenee, järven rantasulat suurenevat, varmaan seuraava kovempi tuuli vie sitten jäät. Oikein hyvää viikonloppua Karppilaan!

ViestiLähetetty: 2017-05-12 13:58:40 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Varmaankin juuri näin on ku aattelit :)
Punkku sinänsähän tekee varsinkin meille vanhemmille hyvää, avaa vähän jo haperoituneita verisuonia, siis niinku
lääkkeenä nauttien, ei humalahakuisesti :D
Mua ilahdutti kun löysin alkosta ihan näitä samoja viinejä mitä juon, niin pienempinä pulloina,
ei mee haaskeille koko pullo jos sen yhden lasillisen haluaa.. tai sen puolipulloa :D

mlv kirjoitti:
Nyt on tullut eilen yksi hiiri Martinin pyydystämänä ja tänään yksi Leian tuomana. Söi siitä puolet.

Mä luin ensin että: söiN siitä puolet :shock: :shock: :lol: :lol: :lol:

ViestiLähetetty: 2017-05-12 14:50:47 
Poissa
carb au lait
carb au lait

lchf hiiruja:)
mäkin luotan viinin terveysvaikutuksiin..vaikkei se varmaan ole uus tieto:)

ViestiLähetetty: 2017-05-12 14:53:49 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Oletkos mlv kokeillut koskaan kossuvissyä? Olis ihan karppi juoma ja promillepitoisuutta vois itte säätää. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2017-05-12 15:17:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Greda, en ole kokeillut, minulle punkussa on se ruokajuoman makunautinto se pointti, eilenkin päivällistä laitellessa jo vähän nautiskelin ja sitten ruoan kanssa ja sitten meni lisää juustoa ja punkkua. Väkevistä on vain Fernet lomilla ollut aamukahvin kanssa se "vatsajuttu" eli ole sitten tullut niitä turistivatsavaivoja, ei ehkä olisi tullut muutenkaan. Minä en ole tainnut koskaan oikein kirkkaita oppinut käyttämään, nuorempana väkevistä skottiviski ja bourbonkin meni, mutta ei enää. Valkoviiniä joskus kesällä ulkona lasi. Mutta kyllä se punkkukin varmaan menee hyvin jos muistaa ottaa vain sen lasillisen, ei ihan pientäkään varmaan tarvitse olla. Mutta ei nyt tänään. Kai punkussa on vielä noita muistoja Ranskan ajoilta ja Espanjan lomilta, Ranskassahan asuttiin Burgundian viinialuella ja Beaujolais- ja Cote du Rhone myös retkien varrella eli lasillinen tuo mukanaan sellaisen tunnemuiston mukavilta ajoilta.

Teikku, nuo pienemmät pullot voisi olla ihan hyvä juttu, huomaa missä menee.
Jaana, kun heitän ulos ne hiiret joita ei kissat syö niin harakat huolehtii heti siitä etteivät jää pihalle haisemaan.

ViestiLähetetty: 2017-05-13 09:30:19 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Onpas ihana aamu, hieno oli iltayökin kun kuu iltaruskon jälkeen nousi kirkkaalle taivaalle.
Tänään tulee naapurin rakentaja vaihtamaan yhden yläkerran ikkunan, varmaan tulee perhekkin mukana, joten olen tässä tekaissut mutakakun, löytyi vielä pakastimesta villivadelmia ja kermavaahto vatkattu. Kunnon tuuletuskin onnistui kun ei tuullut liikaa, aurinkoon ikkuna auki ja Martinille siitä ilo, on hyppinyt ulos ja tullut sisälle monta kertaa. Nyt pitää vielä siirrellä kukkia pois tuolla yläkerrassa, Se ikkuna oli alunperin senverran huono, etten sitä saanut korjattua kunnolla, nyt on tosiaan aika se vaihtaa.

ViestiLähetetty: 2017-05-13 09:38:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toivottavasti Martin huomaa sen kun ikkuna on laitettu takaisin kiinni :?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1994 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10100 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00