karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-09 14:18:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1165 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-12-30 07:56:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Kumpi mahtoi olla ensin, muna vain kana?

Eli johtuisiko peterin rispekti JK'ta kohtaan siitä että mikrobiologia yllättäen selittää syyt niihin JK'n periaatteisiin, joita JK ei itse kirjoissaan koskaan selittänyt. Näin tuntuu käyvän, oli kyse sitten mitokondrioista, jotka tekevät soluissa rasvasta käyttöenergiaa vähemmän hapettavasti eli stressaavasti kuin glukoosista (hyvä lähde tähän taitaisi olla Nick Lanen seksikirja; sitä melkein ymmärtää toisin kuin jos alkaa kaivaa juttua biokemian pubmed artikkeleista - ja sikäli turvallinen aloitus että kaveri alkoi julkaista tämän vuosituhannen alkupuolella, ja hänen tapansa koota juttu yhteen löytää edelleen julkaisutilaa tieteen ykköslehdestä eli Naturesta)... tai valkuaisrajoituksesta yhdistettynä valkuaisen tiukkoihin laatuvaatimuksiin, jotka kaksi puolestaan näyttävät toistaiseksi ainoalta keinolta optimoida sekä hedelmällisyyttä että elinikää (joulukuun Naturen kokeellinen tutkimusartikkeli supplementtikuvineen oli yllättävän helppolukuinen)

Vai oliko ensin kroonikko-eläinlääkäri, joka vuosikymmenten praktinen työkokemuksen ynnä mikrobiologian peruskoulutuksen jälkeen näki JK'n ohjeiden natsaavan sekä kokemuksiinsa että tuohon tietopohjaan?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-01-01 19:05:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tulinpa pari tuntia sitten kotiin eräältä parin päivän leiriltä. Arvatkaa mieliala kotiovella... Ei hyvä eikä edes millään tavalla kohtalainen. Se oli ihan... :cry: Oon nyt joululomalla siis tottunut nukkumaan joku 9-12 tuntia per yö ja lisäksi viettämään päivätkin ihan kamalan rauhallisesti. Nyt tuo ei tietystikään onnistunut, vaan yönä ennen leiriä (ti-ke) nukuin 7h kun lähtö oli joskus seitsemän jälkeen aamulla. Leirillä ekana yönä nukuin myös 7h, mutta paikkailin sitä lepäilemällä sängyssä ekaksi kai reilun tunnin ja sitten illalla pää kipeänä (nukahtamatta) kolme tuntia putkeen. Lopulta se päänsärky lieveni hieman ja otin ibuprofeenitabletin (400mg), jotta jaksaisin edes keskiyöhön asti. Nukahdin ehkä 2:30 yöllä ja uni kesti taas noin 7h. Ja tuohon ei mun stressinsietokyky enää riittänyt vaan tuossa viiden aikoihin tapahtui ihan sairas mielialanlasku... :(

Toisena ihmettelyn aiheena olisi se, että oon nyt viime aikoina juonut vettä aika paljon enemmän kuin ennen. Eilen saattoi mennä jopa neljä litraa. Lisäksi on käynyt tuollaisia yöheräilyjä, jotka ovat johtuneet janosta. Tänäänkin aamulla oli nielu tai joku suun osa kipeä kai kuivuudesta, mutta se sitten loppui heti kun sain vettä. Onko muilla kokemuksia tällaisista jutuista?

Ja otetaan vastaan ehdotuksia epästressaavista tavoista käyttää aikaa...

ViestiLähetetty: 2010-01-02 09:51:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valtz0r kirjoitti:
Ja otetaan vastaan ehdotuksia epästressaavista tavoista käyttää aikaa...

Mä en tiedä oletko jo miettinyt tätä, mutta koeta yleisestikin kiinnittää huomio sellaiseen rauhalliseen olemiseen ja tekemiseen. Teet siis mitä tahansa, teet sen hitaasti ja keskittyen ja teet vain YHDEN asian kerrallaan. Esimerkiksi tiskaaminen, hampaidenpesu, silittäminen, pukeutuminen jne. ovat tuollaisia: ennen itse pyrin aina tekemään kaiken mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti, vaikkei mitään todellista kiirettä olisi ollutkaan ja se on kyllä todellinen kortisolipeikko. Väittäisin että tuo elämänrytmin hidastaminen saa jo itsessään aikaan sen rentoutumisen ja silloin moni muukin tekeminen sujuu rennosti, vaikkei se kyllä ainakaan mulle ihan helppo ole. Sitten sitä lukemista (vaikka kaunokirjallisuutta, ei ole pakko oppia mitään), sosiaalista yhdessäoloa ja vaikka pelailua, kevyemmän matskun katsomista tv:stä, ruoanlaittoa jne. ei voi mun mielestä liikaa suositella. Älä tee mitään, mikä tuntuu velvollisuudelta tässä vaiheessa.

ViestiLähetetty: 2010-01-05 22:22:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pientä epäoleellista päivitystä ruokapäiväkirjaani :o

Maistoin tänään luuydintä. Aika outoa oli :o suunnilleen pelkkää pehmeää rasvaa. Haju oli erityisen kamala :? :? :? :? :? Saatoin kyllä valmistaa sen väärin, kun oma taktiikka oli pitää luut vaan puolen tunnin ajan jossain 230-asteisessa uunissa.

Olin tänään myös kauppakeskus Jumbossa ja söin Hesburgerissa pekonihampurilaisen (hauskan Fat Head -dokumenttileffan innostamana ehkä). Hinta 4,50e ja sen söi öö... puolessa minuutissa? Oli nälkä 8) ja eikös Schwarzbeiniläinen voi ajatella, että roskaruoka on kuitenkin parempi valinta kuin nälkä?

Ylihuomenna jatkuu koulu :? ei jaksais, mutta kai pitää jaksaa. Mitenköhän selviän ylppäreistä, kun kuuntelutkin alkaa jo reilun kuukauden päästä. :roll: Tyhmä karppaus ja tyhmä karppausfoorumi kun kulutan vapaa-ajan jotain terveysroskaa lukemassa, vaikka tääkin ois optimaalista aikaa vaikka enkun kirjan läpikahlaamiselle.

Syökö joku teistä verta ruokana? Tavallaan ois kiva omaksua ruokavalioon lisää ruokia ja varsinkin sellaisia, jotka vois maistua hyvältä. Nykyään tiedän ainakin seuraavien olevan ihan kivoja ruokia:
Kasvihiilarit: Peruna, banaani, porkkana
Kasvirasva: Mantelit
Eläinprode: Porsaan kylkiviipaleet, naudan maksa, jauhelihat, keltuaiset, saksanhirvenkäristys, Lidlin kebabliha, juustot
Eläinrasvat: Voi, kylkiviipaleet, smetana, partaäijä
Ei hirveän monipuolista :? muttakun...
Useimmat kalalajit ei maistu. Eikä kookosrasva, koska kookoksen maku on suorastaan oksettava. Bataatteja pitäis maistaa, kun ne vois perunan sukulaislajina olla ihan kivoja. Samoin muiden eläinten kuin naudan maksoja voisi testata. Samoin verta voisi kokeilla, vaikka ajatus yököttää näin etukäteen. Luulisi sen ehkä sisältävän joitain sellaisia ravinteita, joita ei muissa ruoissa ole. Oliiviöljykään ei mene, tai ainakaan se extra virgine, mitä meillä kerran kotona oli. Hmm...

ViestiLähetetty: 2010-01-06 08:20:34 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä paistan verilettuja( ihan tavallisella ohjeella mutta reilummasti rasvaa) ja pakastan niitä ja syön satsin lähes viikottain. Ovat mun lemppareita ja itsetehtynä tosi hyviä puolukoiden ja pottumuusin kaa

ViestiLähetetty: 2010-01-12 22:09:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tekis mieli olla... terve :?

Nyt viime viikonloppuna nukuin öinä aika pitkään ja lisäksi tuhlasin monen monta tuntia ihan vaan sängyssä lepäillen ja kirjastosta lainattuja levykasoja kuunnellen. Mieliala oli rentoutuneena paljon parempi kuin aikoihin. Kenties liiankin hyvä. :roll: Antti Heikkilän kirja Siunattu kipu saattoi vaikuttaa, on poikkeuksellisen hyvää, jopa syvällistä luettavaa. Tänään sitten 8h yöunien jälkeen oli ihan jees olo ja jaksoin puuhailla ja lueskella ja datailla kunnes mulle tuli illalla aika pienestä jutusta hirveä stressikohtaus ja mieliala on nyt ihan pielessä. Ärsyttää liikaa... En saa edes unta, koska koko muu perhe ei ole hiljaa nukkumassa ja reilun 8h päästä pitäisi jo herätä. Asuisinpa yksin. Pitää kai ymmärtää, että vaik olo hetkeks paranis (tai niin se välillä tekeekin), niin se on ihan sairaan epävakaata ja tulee pitkään olemaan... Onneks huomenna oon jo keskipäivällä kotona ja ehdin sitten nukkua loppupäivän :(

Kymmenen keltuaisen päivä...

Edit (23:25): Nyt on mieli tunnin sänkylepäilystä huolimatta vieläkin synkempi. Hyvä, ettei oo tän pahempi elämäntilanne muuten, koska muuten selviäminen olis mahdottomuus. En enää ikinä auta ketään missään, jos tällainen burnout seuraa siitä, kun yrittää olla ihmisille avuksi... sen luulisin olevan tän koko !"#¤%n ykkössyy. :cry: Taidan vetää loppujakson kotona... lukiosta kun kerran voi olla poissa, kun ne ihan pakolliset jutut on käyty.

ViestiLähetetty: 2010-01-13 10:35:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Chrono Cross -pelin musat on varmaan maailman parasta musaa :)

Nojoo, nyt on taas vakaampi olo, mutta pitänee varmaan pyrkiä päiväuniin kun yö meni 8 tunnilla. Kai tää tästä paranee, kun henkiset stressit ja flight/fight -syndroomat alkaa lientyä ja voi levätä paljon ja ruokakin on toivon mukaan aika optimaalista. Koulujuttujakin pystyy tekemään, ilman että tulee paniikkia ylppäreistä.

ViestiLähetetty: 2010-02-03 21:02:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vähän päivitystä.

Tärkein ekana :) Ostin suolahappotabletteja ja pystyn niiden avulla syömään paljon enemmän ruokaa kuin aikaisemmin. Ennen olis tullut huono ja oksettava olo nykyisistä ruokamääristä. Tästäkö kaikki oli sittenkin kiinni?

Toiseksi... Osaakohan joku sanoa. Mä kävin viime torstaina lauluopen suosituksesta yhellä sen tutulla ns. selkähoitajalla. Oli itseoppinut kiropraktikko. Mulla on pää aika edessä ja muutenkin ihan surkea ryhti, niin se korjasi sen ihan mallikkaasti. Ja sanoi, että mun pitäis käydä taas kahden viikon päästä sillä. Se sen tekemä ryhti kesti vaan muutaman päivän ja nyt se on jo ihan surkea. Mietin, että pitäisköhän toi hoitaa jollain paremmal keinol tai pitäiskö eka kehittää lihasmassaa tjsp jos toi asento pysyy noin huonosti :?

Ylppärit lähestyy :?

ViestiLähetetty: 2010-02-21 13:02:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä saan taas kerran todeta, että mun pahin terveysuhka ei oo ruokavalio vaan ilmeisesti tää näytön tuijottaminen, keinovaloissa heiluminen jne kun ne tuntuu toimivan ihan liian kovina stimulantteina mulle... Tästä lähtien pitää taas alkaa rajoittamaan tätä datausta. Tylsää :)

ViestiLähetetty: 2010-02-21 17:50:57 
Poissa
apina
apina

Joku jossain mainitsi (tiede.fi?) että monitorin, television ja loistelamppujen valo ei stimuloi melatoniinin tuotantoa ja siten voi vaikuttaa monella tapaa hormonitasapainoon. Tavallisen hehkulampun valo taas toimii.
En tiedä miten ennen päreen valossa pärjättiin. 8)

Viestin otsikko: Re: Valtsun ketju
ViestiLähetetty: 2010-03-06 21:17:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt mulla saattoi löytyä tähän vastaus. Kaisu Viikarin mukaan yksi nykyihmisen terveyden ongelmakohtia on sädelihaksen rasittuminen lähityössä, ja plussalaseista on tässä tietysti apua. Siinä ehkä yksi iso syy tietsikan käytön (entiseen) rasittavuuteen. Nyt on käytössä +2 -tehoiset lasit ja ainakin tuntuu paremmalta lukea näin.

ViestiLähetetty: 2010-03-16 00:29:42 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Merkkanpa tämän nyt (ettei taas jää :oops: ), vaikka tähän aikaa vuorokaudesta ei mitään fiksua kommenttia irtoakaan... paitsi sen verran, että olisinpa itse aikoinaan ollut yhtä valistunut näissä ruoka-asioissa, niin paljolta olisin säästynyt, luulen.

Niin, ja isosti tsemppiä alkaviin ylppäreihin!!! :smt026

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-03-16 10:40:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiva kun tulit käymään mun ketjussa 8) Nojuu nuorilla ei tunnu olevan kiinnostusta näihin asioihin, joten on tässä vähän etuasemassa näiden juttujen suhteen... Tosin se on sit pois jaksamisesta ja koulusta ja eihän nytkään toi terveys mitenkään hyvä mulla oo... Mut joo, on noista opituista termistöistä ja muista on kyllä varmasti jonkin verran hyötyä sitten, jos haen lääkikseen (mulla on jo Galenos hankittu tosin et kyl se kiinnostaa) ensi vuonna ja sitten pidemmällä aikavälillä on varmaan plussaa, että ruokavaliosta on karsittu epäterveellisyyksiä.

Ylppärit menee miten menee... :? Eilen sujui äidinkieli ihan ookoosti. Huomenna enkku... Saiskohan siitä M tai tuurilla E, kuuntelu kun meni pieleen (tekstit mulle yllättävän paljon helpompia). Sitten lyhyt ruotsi, joka meni sekin kuuntelun suhteen pieleen... Ja sit viimeisenä bilsa uusiks...

ViestiLähetetty: 2010-04-01 20:57:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vois pistää omaa ketjua vähän aptudeit. Uutta dataa:
- autokoulun ykkösvaihe ohi, saan ajaa autoa
- ylppärit vihdoin ohi
    -> voi ottaa nyt vähän rennommin
- sivarikoulutus alkaa tiistaina

Ylppäritulokset syksyltä:
Matikka L
Bilsa C
Kemia M

Ylppäritulokset keväältä (opejen arviot, vielä ei lopulliset tiedossa)
Äikkä E (tuurilla L, huonolla tuurilla M)
B-ruotsi M
Englanti M (tuuril E, kuuntelu vei sikana pisteitä veke)
Bilsa M/E

ViestiLähetetty: 2010-04-02 09:38:47 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Onnittelut!

ViestiLähetetty: 2010-04-02 11:58:02 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Onnea täältäkin! Sopiiko kysäistä, millaiseen paikkaan/mille alalle olet menossa sivariin?

ViestiLähetetty: 2010-04-03 13:03:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oikein paljon onnea multakin!

Tosi hyvät tulokset sait :)

Ens vuonna lääkiksen koe?

ViestiLähetetty: 2010-04-03 14:27:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:shock: Mun ketjussa elämää! Kiitti onnitteluista 8)

Sivarin mä suoritan paikallisessa lukiossa. Aika varmoja työjuttuja siellä on nettisivujen uudistaminen (vielä en osaa hirveästi, mut se ei liene kovin hankala juttu opeteltavaksi) ja sijaistaminen, jos joku ope sattuu olemaan kipeenä. Saa nähdä, mitä muita juttuja tulee.

Ja juu, lääkiksen kokeisiin on vielä vuosi aikaa. Runsaasti aikaa lukea Galenosta.

ViestiLähetetty: 2010-04-03 15:29:59 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

No jos jopa minä olen onnistunut jonkinlaiset kotisivut rakentamaan niin ei se mitenkään voi kovin vaikeaa olla :lol:

EDIT: osaankirjoittaa.com

ViestiLähetetty: 2010-04-09 13:22:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eka viikko sivarin koulutusjaksolla Lapinjärvellä (Itä-Uusimaalla) meni. Ihan kivahan toi on. Päivittäin n. 6h luentoja ja loppuaika pitää sitten käyttää vaikka luentosalin pianon ääressä, tietsikoiden luona, ruokapöydässä (yks ruokalatyyppi piti mua ihan sekopäänä kun mä kyselin melkein joka ruokailulle voita, kun siellä oli levitteeksi muuten vaan jotain margariineja, joiden rasvapitoisuus huikeat 30%) tai vaikka paikallisen hotellin (Hotelli Hanhi) karaokeillassa (keskiviikkoisin). Ne sivarikoulutuksen ihmiset vaikutti keskimäärin myös ihan järkeviltä.

Näkötestissä oli viime kesänä tuloksina 0.6 ja 0.8, nyt tuolla terveystarkastuksessa tuli 0.8 ja 0.9. Alanpa käyttää plussakolmosia lähes kokopäiväisesti, kun vieläkin on toivoa paremmasta näöstä. Mulla on 11pv päästä optikko niin tuurillahan mun näkö vois silloin ollakin joku 1.0 tai parempi. Ois niillä sitten ehkä ihmettelemistä :? Mut saa nähdä, miten käy.

Kaisu Viikarin uutta kirjaa voi kai parin viikon päästä yrittää tilailla kirjakaupoista. Hintahan lienee aika alhainen, kun tuota enkkuversiota saa sen sivulta tilattua kuudella eurolla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1290 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1165 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00