karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-19 09:22:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 1000 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1250 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-02-04 08:51:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oli sitten rauhoittava kokemus se lääkärissä käynti. Hyvä niin :D

ViestiLähetetty: 2018-02-04 17:17:01 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Sunnuntai 4.2.-18

Huikean kirkas kaunis aurinkoinen talvipäivä. Jopa Aatamin sain raahattua lenkille.
Ulkoilun aikana valmistui uunissa uunijuureksia ja hautuupadassa limusiinikulmapaistia.
Soosin tekaisin paistin liemestä, täheskahvista, kermalirusta, pottujauhosta ilman yhtäkään
konstia ja lusikallisesta viikunahilloa. Hyvää se kaikki, eilisistä kasvistäheksistä syntyi omena-
viinietikallajalostettuna hyvä lisuke.

Aatami tuossa jo kotiinsa lähti, ihan uskomatonta, että vielä puoli viis on valoisaa.
Mä tässä nyt pähkäilen tämän astmalöydöksen kanssa, joku osa minusta kieltäytyy
hyväksymästä koko asiaa. Vaan ei taida kannattaa potkia tutkainta vastaan.

Greda, mähän en tiedä missä sä asut ja onko siellä Lidliä tai ei, oot vaan joskus ennenkin
maininnut Lidlissä käyneesi, niin sillä oletin, että on ihan huudeilla. Sorry!
Weera, mlv, Kirris, Matami, oli todella fiksu lääkäri ja huojentava käynti, siinä mielessä
on kaikki ookoo. Mä vaan en vielä oo sinut tuon astmadiagnoosin kanssa. Opin varmaankin.

Vaikuttaako tähän hetkeen mennessä hengitetyt 3x2suihketta astmalääkettä vai beeta-
salpaajan käytön lopettaminen kaksi viikkoa sitten, joka tapauksessa oli aikaisempaa helpompaa
kiipeillä lenkillä noita mäkiä ylös, vaikka olikin aikamoinen pakkanen.
Maidottomuus ainakaan eioo ehtinyt vaikuttaa, vaikka eilen tyhjensinkin jääkaapin maito-
tuotteista. VOMille vein niin rahkat, raejuustot kuin kermatkin. Niisk!

Mä en vielä yhtään tiedä, mitä mä alan käyttää maitotuotteiden tilalla vaiko en mittään.
Marjat ainaki vaativat jotain, onko se sitten mlv:n tapaan creame fresh vai Weeran ehdotuksen
mukainen kookosmaito/-kerma vai mikä. Soija- kaura- ja muut vegeviritykset saavat kyllä
olla mun puolesta kaupan hyllyillä. Jos niitä marjoja oppis ihan ilman kanssa...voevoe! Nyt tuntuu
vähän vaikialta tämä uuden opettelu. Vaan miksei sitä oman terveytensä vuoksi opettelisi
jotain ihan toisenlaistakin. Opettelinhan minä aikanaan edesmenneen Rakkaani vuoksikin kolme
erilaista ruokavaliota. Nyt jo oisi sama tilanne, voisi pärjätä modofioidulla karpilla.

ViestiLähetetty: 2018-02-04 18:36:31 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

jos hengitys helpottuu, niin hyvähän se sitten. Ehkä pieniä marjakermasyrjähyppyjä voi tehdä? Ja muuten sit sitä kookosta.

Lähin Lidli on noin 50km päässä. Jykylään ois vähän yli tuplasti matkaa vaikka jäis kaupungin tälle laidalle. Kolmaskin kaupunki ois n. 60km päässä. Siksipä olenkin tainnut Lidlikäynnit mainita erikseen. :lol:

ViestiLähetetty: 2018-02-04 19:03:02 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Laitan tämän elsin puolesta, kun muistin, mistä se löytyy, siis Weeran ketjusta.
30 g hiilareita kasviksista ketogeenisella voi näyttää esim. tältä:
https://fitcomm.files.wordpress.com/201 ... -01-38.png

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2018-02-05 06:29:28 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Lillis, ajan kanssa totut sun diagnoosiin. Epikseltä tuntui minustakin kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosi ja vielä karpatessa sen sain eikä meillä suvussa sellaista.

Opit varmaan tykkäämään kookoskermasta marjojen kanssa tai saat ajan kaa kehitettyä jotain uusia juttuja maidottomana. Mitäpä sitä ei ois valmis terveyden eteen tekemään.

Mukavaa pakkasmaanantaita! Kunnon talvi on kiva :-)

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2018-02-05 14:45:38 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Hienoa jos ne suihkeet auttaa =D>
Antaa kuule hevosen surra ja murehtia, sillon isompi pää :)
Hyväksy sun astma ja nauti kun on helpompi hengittää :)

ViestiLähetetty: 2018-02-05 15:03:02 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Maanantai, Runebergin päivä, helmikuun viides ilman yhtäkään Runerin torttua...

Greda,
Kirris, kyllä niitä vaihtoehtoja varmaan löytyy tai vaihtoehtoista elämää :mrgreen: kun on tarvis.
Vaatii vaan vähän totuttelua ajatukseen ja käytäntöön. Olisiko nyt aika opetella sitä mustaa kahvia
juomaan tai sitten sitä rasvakahvia, pitää kahtella...
Kaimis, kiitos tuosta kuvasta, sitä mä juur etsin, mutta muistin vähän väärin...

On loistava sää, yli tunnin viihdyin lenkillä auringossa ja huikaisevassa kairkkaudessa ja kyllä se vaan
niin on, että sauvotteleminen on tullut helpommaksi kuin vielä joku viikko sitten. Ei se ehkä tästä
astmahoidosta vielä johdu, kun sitä on takana vasta 2,5 vrk, mutta siitä lääkkeen vaihdosta se
johtuu, siitä olen kyllä ihan vakuutettu. Tai sitten jo pientä yhteisvaikutusta.
Kirosana olkoon sen tropin nimi tästä lähin minulle. :evil:

Jonniimoista yleistä vireystilan ja mielialan nousua olen ollut huomaavinani viimeaikoina.
Vaikuttaako siihen lisääntyvä valo, kevään tulon ensi vivahdukset valon värissä, pitenevissä illoissa...
Johtui nyt mistä tahansa, niin hyvä näin, enhän mä nyt kyllä erityisen alavireinen tai alakuloinen
ole ollutkaan. Nyt askarruttaa tuo astmalöydös ja sen tuomat muutokset ruokavalioon, vaan
siitäkin selvinnee. Eikä nyt voi ajatella, että joka tietoa lisää, se tuskaa lisää. Nyt pitää tietää ja
löytää ne parhaat vaihtoehdot tiedon kautta. Onneksi tiedon löytäminen ei nykyään ole mikään
ongelma, sen oiken tiedon suodattaminen monimuotoisesta tietotulvasta paremminkin.
Vaan kyllä tämä tästä. :D

ps. Ah, Teikkuli siellä huhuilee myös. Juu, näin mä teen, vaan hieman tuo näkkyy työtä teettävän... :wink:

ViestiLähetetty: 2018-02-05 16:48:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei lillamaria, tulin vilkaisemaan tilannetta. Isän beta-salpaajat olivat ehdoton pohjanoteeraus aikoinaan; voi vuosia aamulla huonosti vain ja niiden takia... ja sen jälkeen kyllä aika monen muunkin lääkkeen vielä lisää avittamana. Itse puolestani kieltäytynyt jo aika monesta diagnoosista/lääkkestä ja moni niistä vaivoista on onneksi sen jälkeen onneksi kadonnut itsestään tai ihan muilla keinoilla, mutta jokainenhan nuo itse ajattelee omaksi parhaakseen.

Pärjäilemisiä sinne hienoon Keski-Suomen talveen o/

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-02-05 18:14:50 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Kiitos els!
Mä en olisi niitä kyllä ikinäkään syönyt, jos oisin jotain ymmärtänyt, vaan kun se pulssi on kauan ollut niin nopee, niin uskoin lääkäriä. Olo on ihan toista luokkaa nyt, enpä oisi vielä 3 vk taakse päin jaksanut tunnin lenkkiä tehä suht helpolla hengityksellä. Mutta nyt mietityttää tää astmalääkitys.
Duodecim sanoo mm:Niin astman kuin allergisen nuhan ensi- ja perushoito ovat limakalvon tulehdusta hoitavat inhaloitavat (sisäänhengitettävät) kortisonilääkkeet. Keuhkoputkien ahtautuminen korjautuu, kun tulehdus rauhoittuu. Tulehdushoito voi olla säännöllistä tai jaksoittaista. Jos potilas oireilee vain siitepölykauden aikana, saattaa tulehdushoito riittää. Tavallista kuitenkin on, että lääkitystä ei käytetä riittävän säännöllisesti ja potilas aliarvioi oireitaan.

Lievässä astmassa potilas inhaloi tulehdushoidon lisäksi satunnaisiin oireisiin keuhkoputkia nopeasti avaavaa lääkettä. Avaavan lääkkeen tarve kertoo tulehdushoidon onnistumisesta. Jos hoitotasapaino on hyvä, avaavaa lääkettä ei juuri tarvita. Jos potilas oireilee jatkuvasti huolimatta asiallisesta tulehduslääkityksestä, hän käyttää keuhkoputkia avaavaa lääkettä säännöllisesti. Silloin hän voi kokeilla niin sanottua kiinteää yhdistelmähoitoa, jossa on sekä tulehduslääkettä että keuhkoputkia avaavaa lääkettä. Suurin osa astmaatikoista käyttää kuitenkin joustavaa yhdistelmähoitoa eikä tarvitse päivittäin avaavaa lääkitystä.

Mistä mä tiedän, korjaantuko joku vai ei, kun ennoo tähänkään asti tiennyt mitenkään oireilevani??

ps. miettiikö ja surooko se hevonen... :roll:

ViestiLähetetty: 2018-02-05 19:14:32 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

*tuplan poisto*

ViestiLähetetty: 2018-02-05 19:25:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hyvä kysymys. Oireidenmukainen lääkitys on minusta muutenkin aikalailla sieltä polkupyörän istuinosan vastinkappaleesta, sanoo Duod mitä tahansa. Vaan mutta jos niitä oireita ei edes ole?? Nimmarilla "vuosikymmenten allergiset nuhat säletetty aina ihan ilman avaavia tjsp" ... mutta miksi olisin, kun niihin onneksi auttoi juusto (joka herätteli glukagonia ja hiljensi verensokereiden nousuja, kaiketi)

ViestiLähetetty: 2018-02-05 19:42:11 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Niinpä. Eihän mulla oo ikkään ollut minkäänlaista allergista nuhaa tai muutakaan allergiareaktioo, yhtä aspiriiniallergia-reaktioo
(joskus 70-luvulla) ja yhtä pesuaine ihottumaa lukuunottamatta. Ja jonka senkin sain keskussairaalassa. Loppui kun pääsin kotiin ja "omien" pesuaineiden pariin.
Ja kun lenkillä käyminen tuntuu nyt huomattavasti helpommalta ja jalat voimakkaammilta, niin ei se voi noiden kuuden suihkauksen ansiota olla. Kun siltä alkoi tuntua jo pari viikkoa sitten. Eli het'kohta niiden kirottujen beettojen käytön lopettamisen jälkeen.

Mä muistan, els, hämärästi, kun sä siitä juustosta kirjoitit, vaan en sitä, oliko se sulla päivittäinen ja ilta- vai aamu- vai mikä lääke. Kunnollista rasvaista juustoa kuitenkin, arvaan ma.

ViestiLähetetty: 2018-02-05 19:49:57 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Eikös sulla ne astmaoireet todettu, kun vielä käytit sitä pirunlääkettä (beetasalpaaja?). Eli kannattaisko tutkia vielä uudestaan, kun kaikki lääkejäämät poistuneet kehosta. Olohan sulla alkaa olla hyvä? Diagnoosi ei vielä susta tee sairasta, ainakaan kestona, kun kerran kakkosdiabeteksenkin selätit. Ja oloon luottaisin itse enemmän kuin the diagnoosiin. :)

ViestiLähetetty: 2018-02-05 20:12:18 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Greda, juurikin niin. Ja olo alkoi parantua aika pian niiden lopettamisen jälkeen ja on kohentunut
koko ajan. Eli sille puolelle käännyn hyvin vahvasti. Mun pitää mennä astmahoitajalle parin kolmen viikon päästä
- auts, pitää aamulla muistaa tilata aika - ja meinaan pyytää uudet pef-puhallukset. Kun niiden perusteella
tää diagnoosi tehtiin, ei spiron, joka lääkärin mukaan oli "puhdas". Voin kait nyt nää pari viikkoa tuota kortisoniakin
hengitellä, tuskin se vielä ehtii siinä ajassa mitään vammoja tehä.
Parantaa, jos jotain parannettavaa on.

ViestiLähetetty: 2018-02-05 20:14:58 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Sä alat selvästi reipastumaan omaksi itseksesi! Juurikin noin kannattaa tehdä mitä sanoit!

ViestiLähetetty: 2018-02-06 08:01:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ok. Minä tosin taitaisin tehdä tasan toisinpäin, eli kun kerran pari viikkoa on vain pari viikkoa, niin ne sitten ilman.
Kortisoni kun ei ole mikään varsinainen kamu keuhkojen solukalvoillekaan, ja kaikesta saa aina maksaa. Valitettavasti.

ViestiLähetetty: 2018-02-06 08:15:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Labra olis luomuna varmaan todenmukaisempi?

ViestiLähetetty: 2018-02-06 08:53:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika hepposin perustein/nopeasti tehtiin astma-diagnisaatio.
Mutta zemppiä! :D

ViestiLähetetty: 2018-02-06 09:02:30 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Öööhh....
Jos spiro tosiaan oli huonohko ja vaste siinä näkyi lääkkeelle, niin ei se kovin heppoista ole?
Ja jos ei hoidettaisi niiin sitte täällä moitittaisiin sitä, ettei suomen terveydenhuollosta ole mihinkään.
Ja se hengitettävä kortisoni ei ole vaarallista.
Tietenkin jokaisella on oma vakaumuksensa asioista.
Ja saa ollakin.
Minusta on vaan pahempi elämänlaadulle jos ei jaksa mitään kun ei henki kulje.
Ja mieluummin hengittäisin kortisnonia kuin ilmansaasteita ja tupakansavua.

ViestiLähetetty: 2018-02-06 09:08:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu, on se Teikku oikeessa, mä arvelinkin että hänellä on faktatietoa. Luottakaamme ammattilaiseen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 1000 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1250 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00