Hei Siili, ei meillä täällä ole. Meillä on tyttären kanssa sellainen vaihtosysteemi joka toimii aika hyvin, molemmat ostetaan jatkuvasti lukemista ja kesällä sitten vaihdetaan. Luetut jäävät kotiin jos on sellaista jonka haluaa säilyttää, loput päätyvät tutuille ja kirppareille, jos kelpaavat. Minusta kirjat ovat nykyisin edullisia ostaa ja ne saa postissa kotiin nopeasti. Minä ostan ehkä eniten lasten kirjoja kun sekä kylän lapset että omat nuorimmaiset lukevat ja ne ovat käteviä synttäri- ja joululahjoja! Ei tarvitse miettiä että mitä keksisi kun kaikki ovat kiinnostuneita.
Minä olen aikoinani vetänyt yhden kirjastoprojektin eli pistettiin pystyyn lukioon oma kirjasto kun kunnan kirjasto katsoi ettei heidän tarvitse palvella opiskelijoita. Lukiohan oli kunnan silloin eli sama päämies, mutta ei saatu edes liittyä samaan tietojärjestelmään vaan piti ostaa oma, sillä rahalla olisi saatu paljon kirjoja siihen omaan. Samalla sitten hankittiin oppilaiden tarvitsemia kurssikirjoja ettei tarvinnut ostaa omia, samoin urheiluvälineitä, esimerkiksi suksia jne lainattavaksi. Kun Kaupungin aikuiskoulutus siirtyi uudelle toimijalle, saimme periä sieltä koko kirjastosta kaiken mitä halusimme eli siitä omasta kirjastosta tuli toimiva. Eli en ole kovin usein siellä kunnan kirjastossa asioinut. Konsulttiapua onneksi sai läheisiltä kun Suomen puolella oli ammatti-ihmisiä suvussa ja myös materiaalia.
Tänään lounas sillipurkin loput keittomunien ja voin kera, muutama kirsikkatomaatti ja ryskit. Leialle paloittelin turskaa raakana ja sehän kelpasikin! Päivällinen uunibroilerin osia ja hapankaalisalaattia. Kahvia ja vettä.
Pistin sitten sen viinitilauksen vetämään, toimitus luvattu 15 kesäkuuta, saa nähdä pitääkö paikkansa. Siitä riittää kesälomalaisillekkin alkuun, heillä kyllä yleensä on mukana juomat kun tietävät etten minä pääse ostamaan ja tämä tilaushomma on aika uutta.
Nyt vein ulos ensimmäisiä ruukkuja, ei ole rankkasadetta eikä tuulta ja lämmötkin nousussa eli alkaa tungos helpottamaan.