karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-24 08:37:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-01-04 20:53:02 
Poissa
sintti
sintti

Kaneliompu kirjoitti:
Minkä merkkiset soijanakit on parhaita? Kävin tuossa cittarissa yks päivä, ja sieltä oli kaikki loppu.

Mä tykkään näistä eniten:
Kuva http://www.halsanskok.fi/soijanakki/

Huomenna teen noista kaali-nakkikeittoa :)

ViestiLähetetty: 2009-01-06 16:56:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

haukionkala kirjoitti:
__ __
Ja olen muutenkin tässä nyt ihan seitan-fiiliksissä. Sellasen vatkaaminen alkaa täällä kyllä ihan päivänä minä hyvänsä!!!!

Heheh, mä näin heti koko yön (ainakin siltä se tuntui) unta, että just vatkasin tota seitania eikä sitä millään meinannut saada valmiiksi. :D

ViestiLähetetty: 2009-01-06 23:29:28 
Poissa
sintti
sintti

:lol: Seitanit hiipii jo uniin!

En tehnytkään kaalinakkikeittoa eilen, vaan jätin sen tekemisen täksi päiväksi.

Eilen söin aamulla partaukkoa, lounaaksi salaatin missä tonnikalaa ja kikherneitä ja illalla coctail-tikkui missä tomaattia, vihreää paprikaa, soijanakkeja, kipparijuustoa ja suolakurkkua.

Tänään sit sitä nakkikaalisoppaa raejuustolla. Aamulla söin partista ja päivällä tuli kylässä syötyä pari vehnäleipää, kun kerta olivat ite leiponeet.... No, en mä sitä montaa siivua syönyt. Olo on kuitenkin aika paisunut, mutta se voi kyllä johtua siitäkin että vedin sitä keittoa aika hitosti liikaa. No, jos huomenna söis vähän fiksummin.

Aloitin tän ruokavalion melkein uteliaisuudesta vain enkä kokenut että paljoa tarttis laihtua, mutta lähiaikoina on tullut semmoinen olo että sittenkin sais lähteä vähän enemmänkin ihraa pois. Outoa että tulee lihava olo silloin kun on juuri laihtunut.

ViestiLähetetty: 2009-01-07 20:02:35 
Poissa
sintti
sintti

Tein tänään noita mantelileipiä ilman mantelia. Pistin niihin partaukkoa, gouda-juustoa, vehnäleseitä, seesaminsiemeniä, soijajauhoja, leivinjauhetta, munia ja päälle unikonsiemeniä. Leivistä tuli ihan lättäniä, mutta ai hitto ne oli hyviä! Paistoin leipien väliin viel tandoorimaustettua tofua, ja täytin leivät hyvin runsaasti salaatilla, tomaatilla, kurkulla, kapriksilla, goudalla ja tofulla.

Naaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Pitää yrittää pitää näpit noista erossa nyt loppuilta.

ViestiLähetetty: 2009-01-07 22:48:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Siis laitoitko juustoraastetta? Saa laittaa ohjeen.. :)

ViestiLähetetty: 2009-01-08 12:46:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

hennaemmanuelle kirjoitti:
Mä tykkään näistä eniten:
Kuva http://www.halsanskok.fi/soijanakki/

Huomenna teen noista kaali-nakkikeittoa :)

Hälsans Kökin muutkin tuotteet on muuten hitsin hyviä. Niiden kasvisbullerot on mun suuri suosikki!

Toinen rypistys: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=38008
Ekan rypistyksen ruokapäikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=35286

ViestiLähetetty: 2009-01-09 11:54:49 
Poissa
sintti
sintti

Kaneliompu kirjoitti:
Siis laitoitko juustoraastetta? Saa laittaa ohjeen.. :)

Ihan tällä ohjeella tein: http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=303

Vaihdoin vain mantelijauhot soijajauhoihin, muuten sama.

ViestiLähetetty: 2009-01-11 16:29:42 
Poissa
sintti
sintti

Perjantaina söin lounaalla tonnikala-papusalaatin. Siellä lounaspaikassa on tosi hyvää salaatinkastiketta joka on pelkkää punaista pestoa öljyyn sekoitettuna. Pitääpä tehdä sitä kotonakin. lllalla oltiin karppaaja-kavereilla ( :) ) kylässä ja olivat tehneet hyvää karppipitsaa, jonka täytteinä oli tonnikalaa ja ananasta. Pohja oli tosi hyvä, pitää vielä tiedustella minkä ohjeen mukaan olivat sen tehneet. Pitsan kanssa oli tarjolla salaattia missä oli reippaasti aurajuustoa seassa. Vietiin tuliaisena viinipullo, mutta mä onnistuin tuhoamaan sen aika taidokkaasti yksinäni....

Lauantaina mies teki tosi hyvää kalakeittoa, missä oli seitiä, sipulia, lanttua ja kermakastike. Lantut sopi keittoon yllättävän hyvin! Illalla oltiin maistelemassa kaverin amerikan-tuliaiskarkkeja. Aika hiton makeita olivat. Illalla mies haki pullapitsan naapurista, itsekin maistoin pari palaa.

Tänään tehdään tonnikalamoussakaa taasen. Mies ahertaa keittiön puolel ja huutelee et mitä mä täälllä taas karppaan :wink:

ViestiLähetetty: 2009-01-14 19:40:40 
Poissa
sintti
sintti

Oon tässä miettinyt joskos ottaisi n. viikon ihan Atkinsin-induktio -tyyppisesti hyvin pienillä hiilareilla. Jos painonpudotus sillä tehostuisi.

Tässä vain laskeskelin, että mun aamu-partaukosta ja marjoista tulee jo ainakin 10g hh. Mites hitos mä loppupäivän söisin, pelkkää munaa, juustoa ja kalaa? :P Aika hiton pieneltä määrältä toi 20g hiilareita tuntuu, mahtuuko siihen oikeestaan kasviksia ollenkaan???

Tokihan voisi jättää ukot pois, mutta en ole niin aamuvirkku että jaksaisin aamulla ruveta munakokkelia tms tekemään, enkä muutenkaan piittaa syödä kovin aikaisin mitään suolaista...

Tänään olen syönyt:
Aamulla partista ja marjoja kahvikupillisen
Lounaalla tonnikala-fetasalaatti
Illalla savustettua siikaa jogurttikastikkeella & feta-oliivi-vihreä paprika-jäävuorisalaatti punaisella pestokastikkeella

ViestiLähetetty: 2009-01-14 21:12:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyllä 20g hiilareita riittää melkoseen kasvisläjään!

Mä teen useesti isoja salaattiannoksia, jotka saattaa olla kaloriarvoltaan tonnin kohilla mutta hiilareita silti alle 20. Salaattiin kun heittelee sekaan perusrehuja kohtuudella (esim. salaatti, tomaatti, kurkku, sipuli) ja lisäksi reilusti vähähiilarista mutta rasvaista lisuketta, esim. avokadoa, siemeniä/pähkinöitä, rasvaista juustoa, pestoa/öljypohjaista muuta kastiketta, niin lopputulos on ravintoarvoiltaan ihan alakarppia! Ja kun tekee kunnon satsin, siinä riittää syömistä pidemmäksi aikaa!

Ekan rypistyksen ruokapäikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=35286

ViestiLähetetty: 2009-01-15 17:56:52 
Poissa
sintti
sintti

haukionkala kirjoitti:
Kyllä 20g hiilareita riittää melkoseen kasvisläjään!

Mä teen useesti isoja salaattiannoksia, jotka saattaa olla kaloriarvoltaan tonnin kohilla mutta hiilareita silti alle 20. Salaattiin kun heittelee sekaan perusrehuja kohtuudella (esim. salaatti, tomaatti, kurkku, sipuli) ja lisäksi reilusti vähähiilarista mutta rasvaista lisuketta, esim. avokadoa, siemeniä/pähkinöitä, rasvaista juustoa, pestoa/öljypohjaista muuta kastiketta, niin lopputulos on ravintoarvoiltaan ihan alakarppia! Ja kun tekee kunnon satsin, siinä riittää syömistä pidemmäksi aikaa!

IHANKO TOTTA???? :shock:

Mitä ihmettä mä oon lueskellut, kun luulin et ei riitä mihinkään! Todella kivoja uutisia. On niin hankalaa ite laskeskella noita makroja tarkasti kun ei ole vaakaa... Kai sitä vois toki katella kaupan puntareista vähä noita kasvisten painoja.

Aattelis et mun ruokavalio on jo aika pitkään sit sisältänyt niin vähän hiilareita et pitäs olla ketoosi ihan. Mut ei oo kyl tuntunut yhtään erikoiselta!

Tätä karppausta helpottais kyl suuresti se puntari kasviksille ja itellekki! Pitäs varmaan mennä kyläilemään jonkun vaa'allisen tuttavan luo :D Toisaalta on ehkä ihan hyväkin ettei pääse liian paljon puntaroimaan omaa painoa.

ViestiLähetetty: 2009-01-15 18:32:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulle ainakin toi ruokavaaka on ihan ehdoton apu, etenkin karppailun alkuvaiheessa. Nopeesti sitä sit oppii sellasen perstuntuman et jaahas, 1 kananmuna painaa noin 50 grammaa ja siinä on tän-ja-tän verran rasvaa/prodee/hiilaria. Sapuskojen painon kun tietää niin Finelin avulla on helppo laskeskella paljonko oikeasti mitäkin tulee syötyä.

Pistäs vaikka kysely kaveripiiriin... oon aika varma että jonkun kaapissa jonkinlainen ruokavaaka kerää pölyä! :D

Ja susta en tiedä, mutta omalla kohalla huomasin että kun sitä ruokavaakaa ei ollut. arvioin kaiken "varmuuden vuoksi" alakanttiin. Eli sitten en syönyt läheskään tarpeeksi. Mutta ne oli niitä kitukuurien aikoja muutenkin, ja taaksejäänyttä elämää!

ViestiLähetetty: 2009-01-16 20:53:58 
Poissa
sintti
sintti

Diudau ja viikonloppuja!

Ehkä on ihan hyvä et arvioin alakanttiin :) Mutta kyl mua kiinnostais kovasti tietää että paljonko niitä makroja on kutakin, joten laskutoimenpiteitä täytyypi tehdä joku päivä...

Tänään oon syönyt:

Aamulla partista ja marjoja
Lounaalla tonnikala-feta-salaatin
Kahvikupponen tilkal maitoa
Illalla munakasta jossa fetaa, punaista pestoa, sipulia, juustoa ja tomaattia. Oli hyvää. Lisäksi tonnikala-purjo-omena-suolakurkku -salaattia. Napsin pari sipsiä mieheltä vielä.

On aika flunssainen olo, tää ilta menee sohvalla löhötessä. Toivottavasti huomenna jo jaksais olla sosiaalinen.

ViestiLähetetty: 2009-01-16 23:27:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei kiva huomata että täällä on meitä kasvissyöjiäkin! Kirjoittelin sun ruokapäikyn innoittamana lisäyksiä omaan kauppalappuuni, kiitos ideoista! Sitä jotenkin niin urautuu omiin ruokiin, aika syö sitäsamaa ja maustaa kaikki maustamaan samalla.

Nykyinen ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=44322
Ensimmäisen vuoden ruokapäikky: viewtopic.php?f=11&t=38433

ViestiLähetetty: 2009-01-17 13:16:56 
Poissa
sintti
sintti

Samm-akko kirjoitti:
Hei kiva huomata että täällä on meitä kasvissyöjiäkin! Kirjoittelin sun ruokapäikyn innoittamana lisäyksiä omaan kauppalappuuni, kiitos ideoista! Sitä jotenkin niin urautuu omiin ruokiin, aika syö sitäsamaa ja maustaa kaikki maustamaan samalla.

MOi! Kiva jos on ollu jotain apua :) Joo, sitä kyl helposti tekee aina vain kaikkia samoja ruokia, karppausta ennen niitä muutamaa eri pastaa ja pastasalaattia joka päivä! Nyt on tullut tehtyä jotain muutakin ruokaa joskus, kun on pitänyt luopua noista perusmätöistä.

Vaikka alkaa nää karppiruoatkin jo toistamaan itseään ;)

ViestiLähetetty: 2009-01-19 18:47:47 
Poissa
sintti
sintti

Eilinen meni niin uskomattoman kovassa krapulassa, että en saanut syötyä juurikaan mitään. Sen vähän mitä sain alas, tuli myös ylös. Mahtokohan olla karppauksella näppinsä pelissä kun tuli oltua niin huonossa kunnossa. Kiitän onneani etten muista loppuillasta paljoa....

Mutmut, tänään söin:

Aamul perus partisannoksen marjoilla
Lounaalla salaatin missä kesäkurpitsaa, tonnikalaa, jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia ja punainen pestokastike
Illalla tandooritofusalaattia: öljyssä ja tandoorimausteseoksessa paistettua tofua, fetaa, kirsikkatomaatteja, ituja, saksanpähkinöitä ja tammenlehtisalaattia.

Sit väsäilin tuossa pikasuklaata ekaa kertaa kookosöljystä, kermasta ja kaakaosta & sekaan hasselpähkinöitä. Ei ollut makeutusainetta, joten pistin sekaan pikkuisen sokeria. Selkeesti en kuitenkaan tarpeeks: suklaasta tuli TOSI kitkerää. Äh, mä niin jo toivoin siltä niin paljoja!

ViestiLähetetty: 2009-01-19 19:01:24 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Tuota, anteeks, mutta saako kysyä tyhmiä :roll:

Kasvissyönnin ymmärrän ihan täysin, mutta mun on hirvittävän vaikea käsittää yhtä juttua. Että kun ei kerran halua syödä lihaa, niin miksi sitten pitää olla ruokia, jotka näyttää lihalta, maistuu lihalta ja haisee lihalta mutta ei ole lihaa (kasvispekoni, makkarat, yms.) Jossain telkkuohjelmassa tässä taanoin vege maistoi jotain lihannäköistä kasvisjuttua ja kehui makua tosi hyväksi ja lihaisaksi :shock:

Meinaan vaan, kun nuo vanhojen vegekulttuurien (Intia, esim.) sörsselit ei yritäkään näyttää lihalta vaan ovat ihan just sitä mitä ne on - kasviksia...

ViestiLähetetty: 2009-01-19 19:53:46 
Poissa
sintti
sintti

adira kirjoitti:
Tuota, anteeks, mutta saako kysyä tyhmiä :roll:

Kasvissyönnin ymmärrän ihan täysin, mutta mun on hirvittävän vaikea käsittää yhtä juttua. Että kun ei kerran halua syödä lihaa, niin miksi sitten pitää olla ruokia, jotka näyttää lihalta, maistuu lihalta ja haisee lihalta mutta ei ole lihaa (kasvispekoni, makkarat, yms.) Jossain telkkuohjelmassa tässä taanoin vege maistoi jotain lihannäköistä kasvisjuttua ja kehui makua tosi hyväksi ja lihaisaksi :shock:

Meinaan vaan, kun nuo vanhojen vegekulttuurien (Intia, esim.) sörsselit ei yritäkään näyttää lihalta vaan ovat ihan just sitä mitä ne on - kasviksia...

Mä ainakin ite olen kasvanut perheessä jossa on syöty tavallista suomalaista ruokaa ja lihaa, joten oma maku on kehittynyt siinä ympäristössä, ei vanhassa intialaisessa ruokaperinteessä. Mä en ole lopettanut lihansyöntiä sen takia että en pitäisi lihan mausta tai koostumuksesta, vaan koska tunnen että nykymaatalouden eläinten hyväksikäyttö on moraalisesti väärin enkä halua osallistua siihen. Filosofisestihan tämä perustuu siihen, että ihmisen toissijaiset intressit ei saisi mennä toisen tuntevan olennon ensisijaisten intressien edelle. Se ei tarkoita sitä että nakkikeitto olisi mun mielestä paska ruoka. Sehän on tosi hyvää. Mutta koska mä pärjään oikein hyvin ilman lihaa, voin korvata ne nakit terveellisillä ja hyvillä soijanakeilla.

Kiinassa ja Japanissa on iät ja ajat tehty soijasta ja vehnägluteiinista hyvin lihamaisia valmisteita. Tämä lihamaisuus johtuu suuresta proteiinitasosta, jota kasvissyöjä tarvitsee terveelliseen ruokavalioon. Tofu/soija/seitan valmisteita tavataan tehdä palloiksi (lihapulliksi) tai putkiloiksi (nakeiksi), ei pelkästään sen takia että ne näyttäisivät "tavalliselta" ruoalta, vaan myös koska heksaedrin tai tähden muotoisia paloja on luultavasti aika vaikea tuottaa. :wink:

Pelkistä "kasviksista" on vaikea saada tarpeeksi proteiinia. Tarvitaan tofua/seitania/soijaa. Tai sit iha vitusti papuja ja muuta, mutta niissä taas on hiilareita vähän turhan paljon suhteessa protskumääriin. Ainakin siis hiilihydraattitietoiselle syöjälle.

Selvensikö yhtään?

Toki siis nykyään tuntuu tekopyhältä puhua itsestään kasvissyöjänä kun syön nykyään kalaakin.

ViestiLähetetty: 2009-01-19 20:14:47 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Joo, selvensihän se.

Tehdäänhän sitä kaikenlaisia pallukoita ja kökkäreitä jauhoistakin, klimppisoppaan esimerkiksi, eikä nekään nakeilta näytä :lol: Tofua on meillä kotonakin syöty, neliskanttisia siivuja tai kuutioita. Ja ainoa syy olla enää syömättä taivaallisen hyvää kolmen juuston kasvislasagnea on ne pastalevyt... Lihat aion jatkossakin itse syödä ihan lihana, muut saa syödä mitä tykkää.

Lycka till, piti vaan saada kysyä :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-01-19 21:34:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

hennaemmanuelle kirjoitti:
Sit väsäilin tuossa pikasuklaata ekaa kertaa kookosöljystä, kermasta ja kaakaosta & sekaan hasselpähkinöitä. Ei ollut makeutusainetta, joten pistin sekaan pikkuisen sokeria. Selkeesti en kuitenkaan tarpeeks: suklaasta tuli TOSI kitkerää. Äh, mä niin jo toivoin siltä niin paljoja!

Mutta ootkos kokeillut Mikan Pikasuklaata? Maailman herkuinta ja helpointa!
Lukaseppas täältä:http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=2&t=21652&start=0&hilit=mikan+pikasuklaa

ÄLYTTÖMÄN hyvää! Aiheuttaa kyllä riippuvuutta :mrgreen: !

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00