karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-21 20:42:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Näin mä yritän
ViestiLähetetty: 2013-10-22 20:11:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Onko sinulla reseptiä aurajuusto-lanttu-lihasoseeseen? Kuulosti niin herkulta, että tekisi mieli kokeilla. Mitä muuta hyvää olet joskus kokkaillut?

ViestiLähetetty: 2013-10-23 05:08:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Se taisi olla tämän foorumin resepteistä.
. Keitetään lanttu ja soseutetaan
. Paistetaan jauheliha
. Yhdistetään edelliset ja lisätään puoli-yksi pakettia aurajuustoa (sekä suolaa).

Näin muistelen. Täällä foorumilla on paljon reseptejä ihan tuolla yläreunassa. :)

ViestiLähetetty: 2013-10-23 08:02:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eilen söin
. Siemensmoothien kerman ja 5 luomurusinan kera
. Jauhelihaa pakastevihannesten, suppilovahveroiden, sipulin, valkosipulin ja kananmunien kera (sipuli jäi puoliraa'aksi ja närästi). Tomaatti ja pari jääsalaatinlehteä
. Edellistä ruokaa uudelleen
. Illalla loput eilisestä muna-Turkk. Jog-suppilovahveropaistoksesta, 2-3 verilättyä voin kanssa rautatankkauksen vuoksi sekä turkk jog, kermaa, sokeritonta omenasosetta ja pellavarouhetta. Se piti nälän.
. Rasvoina oli voita ja oliiviöljyä.

Analyysi:
. Paino ei ole pudonnut
. Voisin siis vähentää
1. Siemensmoothien omenoiden ja rusinoiden määrää ja korvata ne vaikka kardemummalla tai kanelilla
2. Iltajogurtista pois omenasoseen.

ViestiLähetetty: 2013-10-23 21:43:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos resptistä. Vesi jo herahti kielelle. Tykkään kovasti lantusta, vaikka paljoa en voi sitä syödä, ja homejuusto - nam! Tämän ruuan muuten saankin sitten syödä ihan kokonaan yksin, sillä vaikka minä sanon "nam", niin perhe sanoo "yök".

ViestiLähetetty: 2013-10-24 04:57:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toivottavasti Sofialle maistuu!

Eilisen syömiset onnistuivat aika hyvin:

1. Siemensmoothie ja vihreä luomutee
2. Jauhelihavihannespaistos
3. Välipalaomena
4. Turkkilaista jogurttia, raejuustoa, kermaa, oliiviöljyä, leseitä ja pellavansiemeniä. Juomana aterioilla vettä.

Ruokahalukaan ei ollut liiallinen. Johtuu ehkä uudesta virtsatulehduksesta. Rautakuurin loppuminen parantaa suolen toimintaa.

Aloitin taas nac- ja alfalipoiinihappokuurin maksan puhdistamiseksi 2 viikon suositellun tauon jälkeen.

ViestiLähetetty: 2013-10-24 20:03:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Satutko omistamaan mehulinkoa? Sellaisella tehdyt viherjuomat ovat kuulemma ihan terveyspommeja ja auttavat suunnilleen kaikkiin vaivoihin tulehduksista vaihdevuosioireisiin. Eräs ystävä antoi vinkin ohjelmasta, jossa asiasta kerrotaan: TV 7, Yliluonnollista, Cherie Calbom. 23. 8. lähetetty ohjelma löytyy nettiarkistosta, mutta itse en ole sitä vielä katsonut.
Toivottavasti paranet pian!

ViestiLähetetty: 2013-10-24 20:19:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos vinkistä. Ei ole mehulinkoa. Mutta antibiootti parantaa ja karpalomehu ennaltaehkäisee. Myös puolukat ja c-vitamiini auttaa. Näillä mennään.

Mutta viherjuoman voi kai tehdä myös tehosekoittimella esim spiruliinasta, avokadosta, viherjauheesta, pinaatista jne.

ViestiLähetetty: 2013-10-29 22:16:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mehulinkomehu on kuulemma jotenkin erilaista verrattuna tehosekoittimella tehtyihin pirtelöihin. Ravinteet imeytyvät paremmin tai jotain. Mutta tämä siis ihan kuulopuhetta. Mitään omakohtaista kokemusta ei minulla asiasta ole, enkä ole siitä myöskään mistään lukenut.

ViestiLähetetty: 2013-10-30 07:58:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ok, Sofia.

Olen nyt kärsinyt lisääntyneestä ruokahalusta. Johtuneeko pimeästä? Olen silti syönyt vain 3 ateriaa päivässä. Iltaisin koen grillatun broilerin himoa. Oisko ruokavalioon livahtanut liikaa hiilareita? Lounaalla ollut monena päivänä kookoskermassa haudutettua banaanikanaa. Siinä on vähän maissia ja banaania mukana.

ViestiLähetetty: 2013-11-01 15:30:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minulla rasva tuntuu toimivan parhaiten ruokahalun säätelijänä, yhdessä proteiinin kanssa tosin, mutta rasva on tärkeämpi. Hiilet yritän pitää korkeintaan 70 grammassa. Aina se ei onnistu. Ja onhan minulla ollut noita mässypäiviäkin ihan luvan kanssa (itse itselle annettu lupa, huom.).
Minusta nälkä ei ole kiva kaveri, mutta minä olenkin vielä kaukana tavoitepainostani. Onko sitten kuitenkin siedettävä jonkin verran nälätystä, kun laihduttaa lähellä tavoitepainoa vai mikä on kokemuksesi? Sinähän olet onnistuneesti laihduttanut aikaisemminkin.
Minulla käytössä voi, kookos- ja oliiviöljyt.

ViestiLähetetty: 2013-11-01 16:47:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

sofia7 kirjoitti:
Minulla rasva tuntuu toimivan parhaiten ruokahalun säätelijänä, yhdessä proteiinin kanssa tosin, mutta rasva on tärkeämpi. Hiilet yritän pitää korkeintaan 70 grammassa. Aina se ei onnistu. Ja onhan minulla ollut noita mässypäiviäkin ihan luvan kanssa (itse itselle annettu lupa, huom.).
Minusta nälkä ei ole kiva kaveri, mutta minä olenkin vielä kaukana tavoitepainostani. Onko sitten kuitenkin siedettävä jonkin verran nälätystä, kun laihduttaa lähellä tavoitepainoa vai mikä on kokemuksesi? Sinähän olet onnistuneesti laihduttanut aikaisemminkin.
Minulla käytössä voi, kookos- ja oliiviöljyt.
No hyvä muistaa tuo että ottaa riittävästi rasvaa. Tosin painoni ei ole laskenut viime aikoina vaan jumitellut 89,8:n tienoilla. En jaksa laskea hiilareita muuten kuin että vältän viljaa ja sokeria. Syön vihanneksia, vähän marjoja ja hedelmiä. Inasen luomurusinoita ja intiaanisokeria.

Viimekertaisen laihtumiseni näet tämän ketjun yläosasta. Söin silloin viisi karppiateriaa päivässä. En muista kokeneeni nälkää. Vatsa pieneni. Mun piti siis pienentää ruokamääriäkin ja kalorimääriä, että laihtuisin.

Luulen että tämä pimeä saa aikaan syömishimoa illalla. Pitää koittaa, jos rkl kookosöljyä auttaisi siihen.

Nyt kun kävin funktionaalisella lääkärillä, täytyy mulle määrättyjen kokeiden ottamisen jälkeen:
- olla 4 viikkoa maidottomalla. Kokeillaan, onko siitä apua, koska olen allergioihin taipuvainen.
- ruveta katteleen vanhoja funktionaalisen ravitsemisterapeutin antamia reseptejä ja saada lisää variaatiota ruokavaliooni.

Mietin erityisesti, miten saada aamupirtelö ilman jogurttia. Veteen kenties, vähän mehua? Siemeniä... eikä aina vaan auringonkukansiemeniä. Oliiviöljyä. Avokadoa. Pinaattia.

Olo jumittunut ja uupunut.

ViestiLähetetty: 2013-11-05 20:35:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä tämä vuodenaika varmaan vaikuttaa ruokahaluun. Olen ollut huomaavinani, että minullakin aikoo olla pienen pientä makeannälkää tai leivänhimoa, vaikka muuten syön ihan entiseen tapaan. En kyllä osaa selittää sitä muulla kuin valon vähenemisellä ja sen vaikutuksella hormonitoimintaan.
Joko muuten keksit, mitä maidon tilalle pirtelöön? Miltä maistui?

ViestiLähetetty: 2013-11-05 21:08:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pimeys vaikuttaa varmasti hormoneihin, mutta mehän selätetään se!

Tänään olen selvinnyt kahdella aterialla. Johtuneeko litkimästäni karpalomehusta tai siitä että rupesin paleodieetille!
. Ei maitoa
. Ei viljoja
. Hyvät hiilarit 80-120 g tai ainakin hiilaritietoisuus (esimerkiksi bataatti, banaani ja valkoinen riisi).
. Puhtaista raaka-aineista
. Eniten lihaa ja rasvaa, toka eniten vihanneksia (ja hedelmiä), pyramidin huipulla marjoja ja siemeniä
. Ilmeisesti paljon parempi kilpparille
. http://www.helsinkipaleo.com/2011/06/mika-ihmeen-paleo/

Kokeiltu
. Banaanilettuja (erittäin täyttäviä)
. Uunibroileria, keitettyjä vihanneksia ja puoli bataattia (engl. sweet potato).

Tää oli niin täyttävää etten halunnut iltapalaksi muuta kuin pari haukkua broileria. :) Tälläkin on laihduttu isoja määriä.

Viherpirtelön voi tehdä veteen, mutta nyt aion syödä aamiaiseksi banaanilettua!

P.S. Päivitys 6.11:

Lääkäri kehotti tänään puhelimessa minua hakeutumaan FLT-ravitsemusterapeutille. Sillä säästää kuulemma tulevia lääkärilaskuja ja se ois tosi hyvä heti tähän hoidon alkuun. En olisi millään raskinut mutta aika on varattu ja osamaksusta puhuttu. Hän saa nyt päättää, mitä mä syön. Mua ihan itkettää nää ihanat funktionaaliset tutkimukset, mitä saan, sekä huippuluokan yksilöllinen ravitsemusneuvonta. Koen, että ollaan menossa perusasioitten äärelle, syihin asti.

ViestiLähetetty: 2013-11-21 19:46:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Käyty flt-ravitsemusterapeutilla. Päälimmäisiksi mieleen jäivät:
. Ruuasta nauttiminen
. Tuoreita vihanneksia paljon lisää
. Kokeilen kuukauden maidotonta ja 2 kk gluteenitonta
. Opin miten tehdään maidottomia smuutteja!
. Ja paljon muuta...

ViestiLähetetty: 2013-11-21 20:00:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hyvä suunta, Adagio! Etenkin tuo ruuasta nauttiminen ja tuoreet vihannekset sopisivat ohjeeksi minullekin. Kerrohan sitten, mitä vaikutti oloon maidottomuus ja gluteenittomuus. Äkkipäätään tuntuisi vaikealta noudattaa.

ViestiLähetetty: 2013-11-22 11:52:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Maidottomuus:
. Maidon voi korvata suodatetulla vedellä, laimennetulla täysmehulla, riisimaidolla tai makeuttamattomalla mantelimaidolla
. Voin hyvillä öljyillä
. kerman kookoskermalla
. juuston vuohenjuustolla
. lisäämällä muuta proteiinia

Gluteenittoomuus
. Leipäähän en ole syönytkään paitsi hapankorppua. Leivonnaisia en syö.
. Leseet vaihdoin nyt kaurakuiduksi. Sen vaihdan liotetuiksi pellavansiemeniksi, jotka murskaan blenderissä smuuttiin.

Olen valmis muutoksiin, että vointi kohenisi, mutta askel kerrallaan.

ViestiLähetetty: 2013-11-22 17:30:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

88,5 kg. Ja nyt banaaniletulle!

ViestiLähetetty: 2013-11-24 19:27:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Loistavaa, Adagio! Sinulla tavoite lähenee kohta vauhdilla. Taitaa uusi ruokavalio sopia ihan laihdutukseenkin. Terveys on hyvä motivoija.

ViestiLähetetty: 2013-11-24 19:37:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No kilo tuli taas takaisin kun söin riisiä. Ja huomaan, että on kamala nälkä monesti illalla. Olenko nostanut hiilareita liikaa? Jos laittaisin iltalettuun enemmän munaa ja rasvaa ja vähemmän banaania! Samoin aamupirtelöön! Tosin päivällisen proteiiniannos jäi vähäiseksi. Puoli pakettia graavilohta. Ja sekin voi kerätä nestettä se graavilohin suola. Ja riisi on ehkä ummettanut vähän. Siis bataatti parempi kuin riisi.

Eihän mun pitänyt pyrkiä laihtumaan, mutta jos en tee niin, niin lihon. Ei sekää ole hyvä, jos olen ysikympissä ja lihon siitä edelleen. Masennun täysin, jos lihon isommaksi kuin koskaan.

ViestiLähetetty: 2013-11-27 12:56:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Uskon, että löydät itsellesi toimivimman tavan syödä, vaikka vaatisikin vähän viilaamista. Tuota bataattia tekisi minunkin mieli kokeilla. Tämä vuodenaika, hämäryys ja harmaus pistää kyllä laihduttajan koetukselle. Kesän vihannesrunsaudesta on jotenkin helpompaa löytää mieleistään syötävää.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00