Hector Servadac kirjoitti:
Etkö siis sinä lisännyt omalle lautasellesi voita? Ja nyt kun katson noita viimeisimpiä syömisiäsi, näyttää aika vähärasvaiselta. Tai ehkä et ole maininnut ruuanlaitossa käytettyä rasvaa?
Mainitsit hirven, kalan ja pekonin erikseen, mutta kaikki lihahan käy yhtä lailla. Ja aika moni muu vihanneskin - salaatti, kurkku, selleri, paprika, kesäkurpitsa...
Rasvaa et ole maininnut - onko se niin itsestäänselvä osa ruokavaliota ettet ole maininnut, vai etkö tosiaan käytä rasvaa? Ateriasta on aika vaikeaa saada tarpeeksi rasvaista ilman että lisää annokseen voita tms. Etkö käytä voita, kermaa tai oliiviöljyä tai majoneesia?
Oikein kovasti kiitos kommentista. Hauskaa!

Tosiaankin kun aloitin karppauksen uudestaan, niin tottakai paistan voissa kaiken minkä paistan, vihannekset kuin kalatkin (kalat tosin olen paistanut voissa aina). Taas yksi esimerkki siitä, miten tämä uusi aloittaminen on helpompaa kuin edellinen, kun viimeksi piti erikseen ajatella rasvatkin. Tuossa mummoilukohdassa mainitsin voin, kun se tosiaan piti erikseen lisätä lautaselle.
Rupesin muuten paistamaan kaikki vihannekset eli raakojen vihannesten tilalla on nykyään paistettuja. Muistin, että maha ei kestä raakoja vihanneksia sellaisia määriä kuin karpatessa pitää vihanneksia syödä. Paistettu kaali oli herkkua jo ekalla kierroksella.
Tuo lista laskematta syötävistä aineista sisälsi kaiken sen, mitä aioin seuraavien viikkojen (kuukausien) aikana syödä erilaisin muunnelmin. Metwurstit lisäsin listalle ja riistakäristyksen.
Niin, ja olin itse se mummo, joka lisäsi lautaselleen voita.
Keksin muuten uuden pikaruuan, jos ei ole muistanut käydä kaupassa eikä sulattaa mitään. Jos pakastimessa on hätävarana kaupan riistakäristystä ja jääkaapissa kaalia ja voita, ruuan valmistukseen menee muutama minuutti:
- Laita paistinpannu kuumenemaan. Ja laita siihen kohta voita.
- käytä riistakäristys hetki mikrossa, jotta saat leikattua sen. Leikkaa se ja laita pannuun.
- Leikkaa kaali ja laita se pannuun.
- Valmis. Seuraavan päivän eväät on siinä samassa.
Kahvit olen juonut mustana. En oikein muista, miksi siihen piti viimeksi laittaa kermaa.
Tämän päiväkirjan alkuperäinen tarkoitus oli tarkkailla ruokailuvälejä. Tällä kertaa se puoli on hoidossa.
Aamiainen on ollut kahdeksan pintaan, lounas klo 13 - 16 välillä. Kello 13 lounaat eivät johdu nälästä vaan siitä, ettei pääse sen jälleen moneen tuntiin syömään.
Päivällisen olen syönyt klo 22 - 24 välillä. Ei välipaloja, paitsi mustaa kahvia.
Muutaman vuoden takaisissa syömisissä oli pakko olla jokin vika, kun piti syödä niin usein. En keksi, mikä se oli. Oisko ollut se nimenomainen kahvikerma? Lopussa join kahvin vieläpä kookoskerman kanssa, mikä maistui korvapuustilta. Se saattoi ehkä herättää syömisen himon.