karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-07 08:22:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 617 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 1931 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-06-18 08:49:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Ruoka on kovin ravintoköyhää ja tämä voi jossain vaiheessa kostautua. Varsinkin jos syö vähän ja teollista, niin ei tule juurikaan elimistön tarvitsemia ravinteita.
Purkista otetut synteettiset vitskut tms. Ovat eri asia, eivätkä imeydy samalla lailla, kuin ruoasta tulevat ravinteet.

Minulla onkin pitkä liuta niitä synteettisiä vitskuja. C ja D -vitamiinit, sinkki, seleeni, jodi, kaurakuitu ja kreatiini.

ViestiLähetetty: 2021-06-18 08:52:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Pystyisitkö kokkaamaan jotain?

Joo, pystyn, mutta näin lumettomana aikana kiinnostaa sellaiset ruoat, joita voi syödä kokkaamatta. Pitää kokata toi kaali pois ja noi lampaanlihat. Kun on kaappi tyhjä niiden jälkeen voisi ruveta miettimään kananmunien ottamista ruokavalioon, koska ne on helppo kokata ja sitten kokattuna pitää eväänä luonnon helmassa.

ViestiLähetetty: 2021-06-18 10:49:35 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Pienetär kirjoitti:
jäbä kirjoitti:
Ruoka on kovin ravintoköyhää ja tämä voi jossain vaiheessa kostautua. Varsinkin jos syö vähän ja teollista, niin ei tule juurikaan elimistön tarvitsemia ravinteita.
Purkista otetut synteettiset vitskut tms. Ovat eri asia, eivätkä imeydy samalla lailla, kuin ruoasta tulevat ravinteet.

Minulla onkin pitkä liuta niitä synteettisiä vitskuja. C ja D -vitamiinit, sinkki, seleeni, jodi, kaurakuitu ja kreatiini.

Synteettiset vitamiinit eivät imeydy samalla tapaa kuin ruoasta tulevat mutta on nekin tyhjää parempia.
Ruoassa on kyllä paljon muutakin ravintoa kuin perus vitamiinit.
Mitä on kaurakuitu ja mihin se on tarkoitettu?

Kreatiini on ihan hyvä lisä, varsinkin jos harrastaa lihaskuntoilua. Jonkin verran sitoo lihaksistoon nestettä (riippuen henkilöstä) mutta itse koen sen hyväksi lisäksi, vaikkakin syön paljon lihaa jossa sitä on luonnostaan.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-06-18 11:21:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Mitä on kaurakuitu ja mihin se on tarkoitettu?

Kreatiini on ihan hyvä lisä, varsinkin jos harrastaa lihaskuntoilua. Jonkin verran sitoo lihaksistoon nestettä (riippuen henkilöstä) mutta itse koen sen hyväksi lisäksi, vaikkakin syön paljon lihaa jossa sitä on luonnostaan.

Kaurakuitu korvaa sitä, etten saa kuitua kaurapuurosta enkä kauraleseestä. PT käski syömään kaurapuuroa. Sen jälkeen massu on toiminut paremmin, eikä ole tarvinnut kakkia pönttöön kahvakuulia. Sitä paitsi en halua systeemini menevän epäkuntoon sen takia, että viljan käsittelyyn tarkoitettu bakteeristo on kuollut.
Kehonkoostumusmittauksissa minulla on ollut alhainen kehon nestepitoisuus, mutta se on parantunut. Kreatiini on nimenomaisesti sitä varten, että harrastan lihastreeniä ja haluan nähdä myös tuloksia sillä saralla, mutta sillä on muitakin hyviä puolia, kuten esimerkiksi sen sanotaan vaikuttavan parantavasti muistiin.

ViestiLähetetty: 2021-06-18 19:51:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenna

Aamianen
  • Mustamakkara, Tapola, 300 g

Päivällinen

• Karitsan jauheliha 200 g
  • Kaali 500 g
  • Voi 20 g

79-83-62 1307 kCal

ViestiLähetetty: 2021-06-19 05:31:54 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Lihasmassan nostaminen on hyvä asia, lihakset kuluttavat paljon energiaa ja tuovat enemmän metabolista joustavuutta.
Monet kyllä kuvittelevat saavansa samanlaiset lihakset kuin bodareilla mutta normaalilla ihmisellä tähän ei ole huolta, sillä isojen lihasten kasvattaminen vaatii todella paljon salia, (kasvu hormoneja) ja oikean ja jatkuvan ravinnon saannin jolla sitten saadaan kehon omat kasvuhormonit jatkuvaan kasvutilaan ja samalla kasvatetaan mahdollisesti myös syöpäsoluja kehossa.

Keto ruokavaliolla saa rasvattomia ja erottuvia lihaksia, kun normaalilla VT-meiningillä ja jatkuvalla bulkkauksella tulee turpeat ja rasvalla kyllästetyt lihakset.
Lihasmassan kasvu, lihakset jne. On aika paljon myös ihmisestä kiinni, kuten kaikki muukin. Toiset ovat lyhyitä, toiset pitkiä, toisilla on pidemmät kädet, toisilla ei.

Lihakset vaativat myös energiaa kasvaakseen. Paastotilassa treenatessa on kehon oma kasvuhormoni korkealla ja jos vaan mahdollista, niin lihaskuntoilu kannattaa tehdä paastotilassa ja siitä n. 6h sisällä syöminen jossa proteiinipitoista ruokaa (ei jauheita, eikä varsinkaan hera protskua, sillä se nostaa insuliinin tappiin(ellei toki halua myös muita ongelmia tulevaisuudessa)) Lihassa on kaikkea tarvittavia hivenaineita mitä tarvitaan lihasten kasvuun. Vastoin yleistä harhaluuloa, ei hiilareita ole pakko tankata. Mutta ei näistä se enempää, muuten tästä tulee liian pitkä naputtelu.

Hyvin sinulla on edistynyt, ainakin mitä olen välillä lueskellut ja jatka vaan samaa rataa, kun hyvin toimii. Nyt ruokakin näytti hyvältä.
Mustamakkara on kyllä maukasta, täytyy sitä ostaa taas joskus, samoin karitsan jauhelihaa. Nam. :D

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-06-19 06:50:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Lihasmassan nostaminen on hyvä asia, lihakset kuluttavat paljon energiaa ja tuovat enemmän metabolista joustavuutta.
Monet kyllä kuvittelevat saavansa samanlaiset lihakset kuin bodareilla mutta normaalilla ihmisellä tähän ei ole huolta, sillä isojen lihasten kasvattaminen vaatii todella paljon salia, (kasvu hormoneja) ja oikean ja jatkuvan ravinnon saannin jolla sitten saadaan kehon omat kasvuhormonit jatkuvaan kasvutilaan ja samalla kasvatetaan mahdollisesti myös syöpäsoluja kehossa.

Keto ruokavaliolla saa rasvattomia ja erottuvia lihaksia, kun normaalilla VT-meiningillä ja jatkuvalla bulkkauksella tulee turpeat ja rasvalla kyllästetyt lihakset.
Lihasmassan kasvu, lihakset jne. On aika paljon myös ihmisestä kiinni, kuten kaikki muukin. Toiset ovat lyhyitä, toiset pitkiä, toisilla on pidemmät kädet, toisilla ei.

Lihakset vaativat myös energiaa kasvaakseen. Paastotilassa treenatessa on kehon oma kasvuhormoni korkealla ja jos vaan mahdollista, niin lihaskuntoilu kannattaa tehdä paastotilassa ja siitä n. 6h sisällä syöminen jossa proteiinipitoista ruokaa (ei jauheita, eikä varsinkaan hera protskua, sillä se nostaa insuliinin tappiin(ellei toki halua myös muita ongelmia tulevaisuudessa)) Lihassa on kaikkea tarvittavia hivenaineita mitä tarvitaan lihasten kasvuun. Vastoin yleistä harhaluuloa, ei hiilareita ole pakko tankata. Mutta ei näistä se enempää, muuten tästä tulee liian pitkä naputtelu.

Hyvin sinulla on edistynyt, ainakin mitä olen välillä lueskellut ja jatka vaan samaa rataa, kun hyvin toimii. Nyt ruokakin näytti hyvältä.
Mustamakkara on kyllä maukasta, täytyy sitä ostaa taas joskus, samoin karitsan jauhelihaa. Nam. :D

Lainasin tämän kokonaan. Toi herajauheitten välttely on hyvä muistaa.
Minun äärimmäinen tavoitteeni on century-ride, sadan mailin ajo fillarilla. Oskars Zapackis, joka omistaa useita kuntostudioita, sanoo, että kannattaa haluta kosmisia tavoitteita. No, minulle century ride on sellainen. Tällä hetkellä kun neljänneksen siitä voin ajaa. Tulee selkäkipuja, eli pitää kehittää selkä -ja vatsalihaksia lisää. Kyllä minulla oli muutkin lihakset jäykkinä vähän päälle neljänkympin jälkeen. Mutta onhan tässä aikaa, enkä minä tänä kesänä sitä ajatellut muutenkaan. Viime vuonna ajoin ehkä päälle 20 km maksimissaan, niin olen minä nyt tuplannut sen.
Minä olen kehotyypiltäni tietysti endomorfi, eli tulee helposti lihaksia ja vielä helpommin läskiä. Lihakset kehittyvät hyvin esimerkiksi painonnostoon, mikä minua ei kiinnosta. Minua kiinnostaa century-ride eli kestävyys, johon mun kehotyyppini ei sovellu hyvin.

Mutta sitten, GCN on testannut erilaisia ruokavalioita, esimerkiksi ketoruokavalion ja paaston ajoilla, jotka ovat lähellä centurya, eikä ole kovinkaan hyvä arvio. Ovat sanoneet, ettei kukaan ole voittanut Ranskan ympäriajoa ketoruokavaliolla.
GCN:n kokeilut sanalla "keto": https://www.youtube.com/gcn/search?query=keto
...ja sitten, kun energia on lopussa: https://www.youtube.com/gcn/search?query=bonk

En ymmärrä, miksi halutaan mennä suoraan ketogeeniseen, eikä tyydytä vähähiilariseen tai hyväkarppiin.

ViestiLähetetty: 2021-06-19 07:52:37 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Pienetär kirjoitti:
esimerkiksi ketoruokavalion ja paaston ajoilla, jotka ovat lähellä centurya, eikä ole kovinkaan hyvä arvio. Ovat sanoneet, ettei kukaan ole voittanut Ranskan ympäriajoa ketoruokavaliolla.
GCN:n kokeilut sanalla "keto": https://www.youtube.com/gcn/search?query=keto
...ja sitten, kun energia on lopussa: https://www.youtube.com/gcn/search?query=bonk

En ymmärrä, miksi halutaan mennä suoraan ketogeeniseen, eikä tyydytä vähähiilariseen tai hyväkarppiin.

Ei energia lopu ketolla, päinvastoin sillä saadaan pitkäkestoisempaa, tasaisempaa ja lähes loputonta energiaa. Toki jos rasvaa ei ole kehossa yhtään, se onkin toinen juttu.
Hiilihydraattivarannot ovat rajalliset, rasvavarannot eivät ole niinkään.
Moni ketolla kestävyysurheilua kokeileva pettyy ja pahasti. Tämä kun vaatisi kunnon rasva-adaptoinin, eikä se tule viikossa tai kahdessa. On monia kestävyys- ja muita urheilijoita jotka ovat karnivoreja tai ketoilijoita. On yleinen harhaluulo, että hiilareita tarvitaan liikuntaan. Olen itse hyvä esimerkki, ettei niitä tarvita vaikka ammattiurheilija en olekkaan.

Ihmiset kun ovat erillaisia ja kaikille ei kaikki sovi. Minulle sopii todella alhaiset / olemattamat hiilarit. Karppausta minulla on 2010 vuodesta saakka ja siinä on liikaa hiilaria. Keto / karnivore sopii minulle paremmin ja sillä olen saanut haluamani tulokset.
Harrastan aika paljon liikuntaa ja osa on hyvinkin rankkaa ja pärjään paremmin paastotilassa ja ilman hiilareita. Hiilareilla en jaksa yhtäjaksoista 2000Kcal treeniä, hiilihydraattivarannot vaan loppuvat yksinkertaisesti.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-06-19 09:16:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:

jäbä kirjoitti:
Ei energia lopu ketolla,
Ihmiset kun ovat erillaisia ja kaikille ei kaikki sovi. Minulle sopii ...

Huomenta
kokemukset ja keskustelut ovat mukavia.
ymmärrystä ja faktoja on ja niitä tarvitaan.
tämä ei ole ketään vastaan.
en sano etteikö teillä niitä olisi, vaan kaikki me ollaan erilaisia omine ongelminemme.
minäkin olen kokeillut jos jotakin, ovatkin antaneet kyllä ymmärrystä miten minun keho toimii ja reagoi näihin kokeiluihin.
ja olen huomannut että toiset reagoi eri tavalla.
ite en kumartele kuvia, guruja enkä PT porukkaa vaikka luenkin heidän tekstejään ja kokeilenkin heidän ohjeitaan.
voin vain todeta että jotkut toimii, ​toiset paremmin, toiset huonommin.
en siis hakkaa päätä seinään vaikka joku guru väittää sen toimivan.

eritoten itseään kannattaa kuunnella, miten ohjeet ja jutut toimii ja tehdä niistä omat johtopäätökset.
emme elä gurujen tai PT tai minkään karppinimimerkin takia tai edes VHH tai minkään ruokatyyli aatteen takia.

etsimme ruokavaliotyyliä mikä sopii itsekullekin, ottaen samalla huomioon sen ruokavalion terveysvaikutukset.
kun tyyli löytyy jolla voit hyvit ja ongelmat katoaa tai on poistumaan päin, mitä parempaa vois olla.

meillä on niin monta eri juttua toisiimme nähden eri tavalla, että kaikki tyylit ei vain sovi kaikille. sen olen oppinut 16v aikana täällä karppilassa ollessa. monet monet ovat poistuneet, jopa korvat luimussa, kun eivät ole löytäneet itselle sopivaa tyyliä ruokailla tästä VHH tyylien joukosta. hakaten päätä seinään että pakkohan sen on toimia, vaikka ei toimi.

miksi itseään yrittää vääntää johonkin eri moodiin jossa on koko ajan vääntöä, oli se sitten VHH, LCHF, keto tai vaikka karni. (oli VHH tyylinimi mikä tahansa).
em. eri tyylin täsmä ruokavalioita voi kyllä ihan hyvin välillä kokeilla. on jopa suotavaa tai vaikka lyhyt paastokin on ok

kun itse voi kaikin puolin hyvin, se riittäköön... no kuitenkin runsaita hh välttäen.

ilosanoma omasta tyylistä voi tuntua että sillä kaikki pelastuu, mutta näin vain ei ole.

ViestiLähetetty: 2021-06-19 09:36:32 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä

Ari kirjoitti:
Pienetär kirjoitti:

jäbä kirjoitti:
Ei energia lopu ketolla,
Ihmiset kun ovat erillaisia ja kaikille ei kaikki sovi. Minulle sopii ...

etsimme ruokavaliotyyliä mikä sopii itsekullekin, ottaen samalla huomioon sen ruokavalion terveysvaikutukset.
kun tyyli löytyy jolla voit hyvit ja ongelmat katoaa tai on poistumaan päin, mitä parempaa vois olla.

meillä on niin monta eri juttua toisiimme nähden eri tavalla, että kaikki tyylit ei vain sovi kaikille. sen olen oppinut 16v aikana täällä karppilassa ollessa. monet monet ovat poistuneet, jopa korvat luimussa, kun eivät ole löytäneet itselle sopivaa tyyliä ruokailla tästä VHH tyylien joukosta. hakaten päätä seinään että pakkohan sen on toimia, vaikka ei toimi.

ilosanoma omasta tyylistä voi tuntua että sillä kaikki pelastuu, mutta näin vain ei ole.

:smt023

ViestiLähetetty: 2021-06-19 11:58:56 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Juurikin näin. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Some on täynnä kuvia kuka syö mitenkin, niistä ei kannata ottaa oppia. Minun syömäni ruoat ja annoskoot ei välttämättä sovi toiselle, kuten ei minun minimaaliset hiilari määrät ja liikuntani.
Jokaiselle on (toivottavasti) se oma tyyli joka toimii ja kaikkea kannattaa testata omaa kroppaa kuunnellen.
Kuten Ari sanoi, niin kannattaa kuunnella varauksella muita ja asioita kannattaa kyseenalaistaa. Näin teen ainakin lääkäreiden kanssa joiden tieto ravitsemuksesta on nolla tasoa.

Keskustelu ja mielipiteiden vaihto on hyvästä ja avaa uusia näkökulmia.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-06-19 12:12:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Toki jos rasvaa ei ole kehossa yhtään, se onkin toinen juttu.

Niin, se todennäköisesti onkin näillä GCN:n videoitten tyypeillä. Minulla tietysti rasvaa tietysti on, loputtomasti. Eri asia sitten, pystytäänkö sitä hyödyntämään kestävyyssuorituksen loppuun saakka.

ViestiLähetetty: 2021-06-19 12:17:02 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Keho vaatii oman aikansa tottuakseen rasvankäyttöön energiaksi. Toisilla kauemmin, toisilla vähemmän.
Kun rasvaprosenttini oli siinä 10% kieppeillä oli tosi kylmä mutta energiaa riitti. Nyt kun olen nostanut painoa sellaisen 3kiloa ja rasvaprosentti huitelee siinä 17% kieppeillä on energian saanti parempaa, eikä ole niin kylmä.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-06-19 12:40:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomisen eväät ovat samat kuin tänään, paitsi että mustamakkaraa on 256 grammaa ja voita 70 grammaa. 74-119-55 1587 kCal

ViestiLähetetty: 2021-06-19 12:43:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Keho vaatii oman aikansa tottuakseen rasvankäyttöön energiaksi. Toisilla kauemmin, toisilla vähemmän.
Kun rasvaprosenttini oli siinä 10% kieppeillä oli tosi kylmä mutta energiaa riitti. Nyt kun olen nostanut painoa sellaisen 3kiloa ja rasvaprosentti huitelee siinä 17% kieppeillä on energian saanti parempaa, eikä ole niin kylmä.

Minulla on 46½% eli ei palele. 54,2% oli ekassa mittauksessa 27.11.

ViestiLähetetty: 2021-06-21 05:31:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aamiainen
  • Kananmunia 6 kpl
  • Varrasleipäpalat 6 kpl

Päivällinen
  • Voi 10 g
  • Kaali 500 g
  • Lampaan jauheliha 200 g

96-77-62 1324 kCal

ViestiLähetetty: 2021-06-21 18:56:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

• Kävely 16 min Matka: 1 km Askelien lukumäärä: 1 510
  • Upper Body Workout 29 min 8 sek
  • Before Bed Yoga 11 min 42 sek

ViestiLähetetty: 2021-06-23 15:36:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään maapähkinävoi 230 g 53-123-40 1481 kCal

ViestiLähetetty: 2021-06-24 07:55:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

8 munaa, 8 varrasleipäpalaa, 50 g voita 72-93-64 1380 kCal

ViestiLähetetty: 2021-06-25 05:22:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

• Kalakukko, Kalakalle 364 g
  • Voi 70 g

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 617 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 1931 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00