karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-13 19:57:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1579 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 1979 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2022-10-28 16:14:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitti viesteistä Geri ja Palm. Lämpöä on vielä vähän ja olen nujkunut edelleen melkein koko päivän. Käsivarren pistoskohta vähän hellä jos koskee, mutta ei muuten kipuile.

Lounas jo maistui eli silliä, keittomunia ja voita, mutta ei koko annosta jaksanut enkä ryskejäkään halunnut, nyt taidan päivällisen korvata ryskillä ja muutamalla salami viipaleella. Kanamunantoimittaja kävi tuomassa taas sovitut 30 munaa, jotka riittävät sen pari viikkoa jos ei ole vieraita.

Kyllä tämä taas lähtee eteenpäin, eilen oli melkein sänkypäivä.

Ilma kostea, lauhaa, tyyntä, ei nyt yöpakkasia.

Hyvää viikonloppua Karppilaan!

ViestiLähetetty: 2022-10-29 12:50:13 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Nyt olo jo normaali ja hyvä kun jaksoin suihkuun ja sai kuumehienhajut pois ja tukan puhtaaksi, puhtaat vaatteetkin tietysti ja nyt jo lounasmunakas jossa sipulia ja pekonia ja ryskit sitten jo nautittu tavis aamukahvien jälkeen. E-postissa ihan mukavaa infoa ja nyt siitä kahvista eli tutkimuksesta
Lainaa:
The impact of coffee subtypes on incident cardiovascular disease, arrhythmias, and mortality: long-term outcomes from the UK Biobank
artikkeli julkaisusta European Journal of Preventive Cardiology ja tuossa lainaus Medscape sivulta
Lainaa:
"Our study is the first to look at differences in coffee subtypes to tease out important differences which may explain some of the mechanisms through which coffee works," Peter M. Kistler, MD, the Alfred Hospital and Baker Heart and Diabetes Institute, Melbourne, Australia, told theheart.org | Medscape Cardiology.

"Daily coffee intake should not be discouraged by physicians but rather considered part of a healthy diet," Kistler said.

"This study supports that coffee is safe and even potentially beneficial, which is consistent with most of the prior evidence," Carl "Chip" Lavie, MD, who wasn't involved in the study, told theheart.org | Medscape Cardiology.

"We do not prescribe coffee to patients, but for the majority who like coffee, they can be encouraged it is fine to take a few cups daily," said Lavie, with the Ochsner Heart and Vascular Institute in New Orleans, Louisiana.

The study was published online today in the European Journal of Preventive Cardiology.

https://www.medscape.com/viewarticle/981518?src=mkm_ret_221029_mscpmrk_neuro_brain-diet&uac=175488PJ&impID=4802247

paitsi koffeiiniton kahvi ei antanut samoja hyötyjä kammiovärinän suhteen.
Tuossa siis todettiin että kahvia pitäisi pitää osana terveellistä ruokavaliota eikä suositella sen pois jättämistä.

Kannattaa lukea koko Medscapen juttu jos kiinnostaa, minä olen kahviaddikti joten tietysti tällaiset jutut ovat tervetulleita ja kun lähdekkin on sellainen että voi itse tarkistaa tutkimuksenkin.

Päivällistä en oikein vielä tiedä, eilen tosiaan ei tehnyt mieli muuta kuin ryskit aika myöhään.

Nyt meni pahimmat myrskypuuskat ohi, ei päässeet varoitettuihin lukemiin, mutta kova tuuli kuitenkin ehkä tunnin verran.

Aloitin jo vähitellen orkideoitten uiton, nuppuja ja kukkia riittää nyt alkutalveksi.

ViestiLähetetty: 2022-10-30 10:26:28 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Talviaikaan palattu ja tuntuu hyvältä, jospa se vielä tulisi pysyväksi. Minulla on aamuheräämiset aikaistettu lauantaina ja sunnuntaina kun on ne nettikokoontumiset sisarusten kanssa aika aikaisin aamusta että pääsevät ihmiset omiin hommiinsa sitten ajoissa. Mukava ne viikottaiset kuulumiset on vaihtaa ja mukava kun nykyisin on mahdollisuus näihin yhteydenpitoihin edeullisesti, puhelinaikoihin ne ulkomaanpuhelut maksoivatkin aika paljon. Mukava on myös pystyä seuraamaan maailman tapahtumia suoraan useamman maan lehdistä. Mietin edelleen paperilehden tilauksen vaihtoa nettilehteen kun posti sen lehden kantaa ja kun ei enää jaeta päivittäin, tulee kerralla jopa kolme lehteä ja uutiset on jo lukenut verkossa.

Aurinko paistaa, olo alkaa olla normaali, eilen illalla ei kuitenkaan maistunut ruoka eli kanalientä vain, pitääkin tilata lisää, itse en syö kanaa niin paljon että riittäisi liemenkeittoon. Lounas voita, keittomunia ja silliä, ryskit jos maistuu ja päivällisen saa taas nähdä. Kahvia ja vettä, punkku saa odottaa siihen että tulee oikeita päivällisruokia. Tuo eilinen kahvijuttu ihan hyvä kun muutenkin aamulla se on tosi tarpeen että saa aloittaa parilla mukillisella lempikahvia. Joutuu varmaan taas ostamaan normaalihinnalla kun paketti ei riitä odotteluun tarjouksesta. Ja kun jos tulee tarjoukseen, niin taitaa loppua jo ennenkuin on ostajani paikalla. Aamiaistahan en ole oikeastaan koskaan syönyt, jossain välissä rasvakahveja, mutta eivät nekään tuntuneet paremmalta. Diabetes kakkosessa ne ruokailuvälit ovat tärkeitä eli pelkkä kahvi ei näytä ainakaan minulla haittaavan.
Pitääkin muistaa mitata vähän kun oli tuota lämpöä, olo kuitenkin nyt hyvä.

Jollakin tavalla Morris oli raplannut kissaluukun lukon auki ja ilmestyi eilen ruokakupin viereen, en antanut mitään, kuivamuonaa oli kuitenkin jäljellä, meni makaamaan olohuoneen sohvan nojalle pariksi tunniksi, Leia nukkui omassa kopassa keittiössä. Ei häirinnyt Leiaa, vaan hipsi sitten kotiinpäin hiljalleen. On se poika.

ViestiLähetetty: 2022-10-30 15:02:44 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mulla oli sellainen kissa. joka sai oven kahvaan hyppimällä auki. Talvisin piti muistaa lukita kylmäkuistille vievä ovi. Kyllä sitä potutti.

ViestiLähetetty: 2022-10-30 16:08:26 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kyllä kissatkin osaa vähän kaikkea. Morris on sellainen elämäntaidon mestari joka on vaeltanut yksin muutaman viikon hakemassa uutta hyvää kotia ja kylää ja on selviytyjä näköjään vähän kaikista tilanteista. Sillä oli tänne tullessaan olkapäässä aika paha vaurio joten se eka koti ei ehkä ollut oikein hyvä. Se ei ollut matkalla tapahtunut, vaan vanhempi olkaluun rikko ja luutunut sitten vähän väärään asentoon.

ViestiLähetetty: 2022-10-31 08:04:13 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mullahan osaa kissat avaa kahvasta oven niin ulko-ovi on mulla takalukossa koko ajan. On ne kiisat sellaisia epeleitä!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2022-10-31 09:22:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kyllä kahvia pitää saada - hyvä jos tutkimuksetkin sen osoittaa :D

ViestiLähetetty: 2022-10-31 16:09:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kuulin, että Ruotsissa suunnitellaan kulttuurikaanonia. Hallitus haluaa määritellä mikä on oikeaa ruotsalaista kulttuuria, mikä ei. Tanskassa kuulemma jo on. Eikö näinä aikoina ole tärkeänpää tekemistä.

ViestiLähetetty: 2022-10-31 17:24:19 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Onhan sitä suunniteltu aikaisemminkin. Nyt kun on uusi kulttuuriministeri ja ruotsindemokraatit siellä vielä vaikuttamassa niin jotainhan senkin pitää uutta esittää. Taitaa olla tarpeen kun itse ministeri ei haastattelussa tunnistanut meidän kuuluisinta elokuvaohjaajaa Ruben Östlundia vaan luuli tätä kirjailijaksi jonka kaksi kirjaa oli kuulemma lukenut. Vähän sama jos Suomessa uusi kulttuuriministeri luulisi että Aku Louhimies on runoilija jonka kirjoja on lukenut muutamia.

Täällä se kriisitietoisuus ei samalla tavalla näytä yhdistävän, tuo kahden melkein yhtä suuren blokin kamppailu vallasta vie turhan paljon tilaa koko kansan asioilta. Haukutaan ennen vaaleja ja vaalien jälkeen melkein vielä enemmän. Tosiasiassa ne erot eivät kyllä ole kovin isot noilla valtapuolueilla, enemmä suunsoittoa kuin sisältöä.

Olipa kaunis päivä, saapa nähdä onko kaupassa mainoslappusessa luvattua lammaspaistia. Lounaaksi meni pekonia, paistomunia, cornichon kurkkuja ja ryskit. Päivällinen vielä mietinnässä. ytaaskaan ei oikein tee mitään mieli, lounas kuitenkin runsasravinteinen. Kahvi kuitenkin maistuu, pitääkin mennä pistämään kupponen tulemaan.

ViestiLähetetty: 2022-10-31 17:55:27 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Seurannut välillä eduskunnan kyselytuntia ja koen sen kaiken kärjistämisen ja haukkumisen rasittavana. Töllö kiinni sitten.

ViestiLähetetty: 2022-10-31 18:34:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä olen vähentänyt noita poliittisten ohjelmien katsomista ja uutisiakin melkein vain luen netistä, tosin selaillen sitten eri lähteitä kiinnostusten mukaan. Kun poliitikkojen pitäisi päästä siihen että keskustellaan tulevaisuudesta sellaisella kohtalaisen pitkäjänteisellä tavalla ja sitten tuodaan mukaan niitä omia rakentavia ajatuksia ja perustellaan sitten että miksi näin. Kuitenkin ollaan oikeastaan ihan samaa mieltä isoista ongelmista ja niitä hyviä ratkaisuja löytyisi parhaiten kun keskusteltaisiin asioista asioina.

Minusta se kulttuurikaanoni ei täällä missä meillä on paljon maahanmuuttajataustaisia olisi ihan väärin, moni haluaa tutustua uuteen kotimaahan laajasti ja on kiinnostuniut kulttuurista, muistan itse kun muutimme Ranskaan aika kylmiltään miten vaikea alkuun oli hahmottaa sitä ranskalaista kulttuurielämää, kuka on kukin musiikissa jne. Nyt vaikkapa Annie Ernauxin kirja Vuodet on herättänyt muistoja juuri niistä ajoista ja myös paljonko meni ohi niitä siellä tärkeiksi luettuja tapahtumia kun ei ollut tarpeeksi taustaa ymmärtää niiden merkitystä. Ernauxin ehdin lukeakkin jo ennen Nobelia ja ilahduin kun hän sen sai. Paljonhan silloin oppi lapsilta, joilla koulukirjoina oli hyviä valikoimia kansallisaarteista.

ViestiLähetetty: 2022-11-01 09:21:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tänään siivouspäivä eli pitää taas raivata asumisia, lakanat ja tyynyliinat jo siirsin pyykkikoneeseen, siivousjengi petaa puhtailla sitten. Kenkiä ja ulkovaatteita vähän siellä ja täällä ja keittiössä tietysti myös raivausta kun tahtoo jäädä kaikki välillä vähän hajalleen, nyt on ollut olokin vähän vaihteleva, käsivarsi on jo kunnossa ja kuume pois, ruokahalu paranee vähitellen taas normaaliksi mutta vielä ei kaikki maistu, kahvi kuitenkin.

Tänään varmaan sillilounas ja päivällinen jotain pakastimesta tai kanalientä jos ei ole nälkä, elektrolyyttejä siitä tulee kuitenkin niin ettei kramppaile jalat.

Aamu usvainen, aika mahtava auringonnousu usvaisen järven maisemissa. Toivottavasti ei tule pakkasia lähiviikkoina niin saa nauttia veden kuvastimesta.

Eilen illalla naapurin perhe koputteli oveen, lapsilla halloween puvut ja maalaukset ja kun ei ollut karkkia tai muuta sopivaa niin saivat sitten rahalahjuksen kepposten välttämiseksi. Rouva on kyllä etevä noissa lasten touhuissa ja niin on paras ollakkin varmaan kun niitä on neljä kasvamassa ja vanhin vasta 7 vuotta. Mutta aina iloinen ja myönteinen elämänasenne, kiinnostunut luonnosta, sienistä, kukista, eläimistä ja ompelee ja askartelee, työelämään onkin sitten matkaa varmaan joku vuosi. Mies yrittäjänä tekee pitkää päivää ja auttelee sitten sukua viikonloppuisinkin eli paljon on äidin vastuulla.

ViestiLähetetty: 2022-11-01 10:18:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mun täytyy myöntää, että itse totesin vaan eilisille karkki-vai-keppostelijoille, "ettei kuulu meillä harrastukseen tuo". Kilttejä tyttöjä ja poistuivat keppostelematta sitten. Mä aina varaudun keväällä virpojiin ja teen heitä varten Saa virpoa-kyltin oveen. Halloween ei sen sijaan kuulu perinteeseen eikä pidä olettaa että siihen osallistutaan sitten jos joku haluaa leikkiä tuota jenkkiperinnettä täällä..

ViestiLähetetty: 2022-11-01 12:27:41 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minun on vähän pakko kun on lähin naapuri jonka kanssa ollaan eniten tekemisissä koko kylällä ja kun siellä vietetään kaikki mahdollinen. En minäkään varaudu esimerkiksi karkeilla tai muullakaan, mutta ihan kiva oli katsoa lasten intoa, ei kai siinä heillä muuta perinnettä ole kuin ne karkit. Sota-ajan lapsena olen itse edelleen huono juhlimaan mitään, synttäriaikoihin olen aina pitänyt huolen että en ole kotona, nyt on vähän huonompi piiloutua, mutta nyt voi vedota ettei jaksa laittaa mitään ja muutenkin olen jo ajat toivonut että ei minulle lahjoja kun ei puutu mitään, päinvastoin. Huono olen antamaan myös lahjoja eli rahaa ja saavat itse päättää mihin käyttävät ja ne jouluna ja syntymäpäivinä lapsenlapsile ja lapsenlasten lapsille.

ViestiLähetetty: 2022-11-02 17:09:15 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Harmaa päivä, mutta ei tuule eikä sadakkaan. Aamulla tuntui että on kunto palannut ja sainkin tehtyä pois heti aamusta pyykkiä, pekonipannaria ja lammaspaistikin siinä samassa. Nyt pitäisi vielä tiskailla. Eilinen siivous oli melko huti, pitää vähän seurata ja kohta taitaa pitää vähän puuttua, esimerkiksi vessassa ei ollut tehty mitään. Minä olen yläkerrassa siivouksen ajan edelleen mutta taidan jatkossa jäädä alakertaan vähän katsomaan perään. Onneksi voi itse vielä paikata pahimpia. Eihän siihen viikkosiivoukseen ihmeitä kuulu muutenkaan, mutta mutta

Lounas sitä pekonipannaria ja päivällinen varmaan joku siivu lammasta. Tuoksui ainakin hyvältä. Alkaa ruokahalu palailla. Ja tietysti kahvi maistuu edelleen.

Yksi orkidea avasi ensimmäisen kukkansa, tumma purppura ja sai paikan tuohon keltaisen Ladyn viereen. Tinyt vielä odotuttavat ja niitä pitää varjella siltä uudelta tuholaiselta eli Leialta.

Politiikassa näyttää vähän joka puolella tiivistyvän blokkipolitiikka, muutama ääni ratkaisee sen kenelle valta päätyy ja niin ollen se lisää tuota nokittelua, Brasiliassa ja Tanskassa vasemmalle, täällä oikealle, katsotaan miten USA menee. Englannissakin mielenkiintoista kunhan päästään vaaleihin saakka. Minusta olisi hyvä se Suomen tyylinen enemmistöhallitukseen päätyvä, silloin tietysti siellä hallituksen sisällä tulee kärhämiä, mutta ne kuitenkin sovitaan kun sen sijaan blokkipolitiikassa ajetaan sitä omaa racea, vaikka se aina ei olekkaan se paras vaihtoehto.

ViestiLähetetty: 2022-11-02 21:16:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo on ikävää jos ei siivooja tee työtään kunnolla.
Meillä mun ensimmäisen selkäleikkuun jälkeen kävi siivoja pari kertaa, sama ihminen molemmilla kerroilla mutta siihen lopetin kun näin että oli fuskannut,
just kylppärissä, minkä itse koin tärkeäksi että olis siivonnut huolella.

Sinulla ihania ilonpilkkuja ne orkideat ja niitten seuraaminen.

--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*

ViestiLähetetty: 2022-11-03 07:06:37 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Pitää varmaan antaa palautetta huonosta siivouksesta, vaikka se ei niin kivaa olekaan. Vessa just on tärkeä hyvin siivota. Sulla kai on yleensä ottaen hyvin siivottu.

Mulla ei orkideat menesty kun kissat liikaa leikkii. Leialle silityksiä!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2022-11-03 11:17:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei MLV, ja kiitos oikein paljon vagushermoon liittyvistä tiedoista ja stimulointiohjeista.

Mukavaa syksyn jatkoa sinulle!

ViestiLähetetty: 2022-11-03 12:29:45 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitti viesteistä, Hilkkis ja Kirris, tuo siivousjuttu on vähän kiemurainen ja ajattelin nyt olla paikalla muutaman kerran, voin sanoa että nyt kun olen saanut uuden rokotuksen, niin en oikein jaksa kiipeillä yläkertaan.
Paljastus: show
Tilanne oli sikäli paha että minusta näytti että kyseessä oli uuden apuhoitajakoulutuksen käytännön perehdyttämistilanne ja oppilas afrikkalaistaustainen poika, jonka perehdyttäminen ei ainakaan vaikuttanut tarkoituksenmukaiselta. Siis taustalla on nyt joku juttu jossa syitä voi olla vähän useammalla rintamalla, pahin olisi se että tietoisesti ohjataan oppilas jolla ei käsittääkseni ole aikaisempaa kokemusta siivouksesta ruotsalaisilla välineillä ja kemikaaleilla ihan vääriin rutiineihin joista sitten se oppilas tulee saamaan negatiivista palautetta ja leimataan vielä alkuperänsä vuoksi väärin. Kun se maahanmuuttajien koulutuksessa perehdyttäminen siellä käytännön työssä on tosi tärkeä ja myös ohjaajalta ammattitaitoa vaativa asia. Mutta katsotaan, jos valitan jostain, niin ehkä juuri koulutuksen puutteista.

suopursu, vagushermo on tosiaan tärkeä, siitä on ollut täällä aikaisemmin juttua ja täältä varmaan olen siihen tutustumisen vinkin saanutkin. Nyt viimeksi kun olin kuumeessa ja ruoka ei maistunut niin yhden illan aika pahana alkanut eteisvärinä taas taittui kylmällä vedellä ja hengitystekniikoin ihan viidessä minuutissa. Mutta meillä kaikillahan ei tilanne ole sama eli lääkäriäkin varmaan tarvitaan.

Tänään aamu-usvaa ja nyt aurinkoa.
Lounas pekonipannaria ja ryskit, päivällinen sitä lammasta ja taidan paistella herkkusieniä kaveriksi, juustoa vähän ja tilkka punkkua.
Kahvia, vettä. Kannettavaan happirikastimeen columnien vaihto, ilmoitti tänään että pitää, varaosat ovat jo odottaneetkin pari kuukautta kun käytän sitä säästeliäästi. Se on vain aika tarkka homma, tuo malli on kuitenkin sellainen että sen voi tehdä itse, se oli yksi syy miksi hankin juuri tuon, muutenkin yleisesti saoiraanhoitoalueiden suosiossa. Pyykitkin pitää tietysti korjata kaappiin.

ViestiLähetetty: 2022-11-04 12:45:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Harmaata, pilvistä, lauhaa, sellainen +8 astetta, pimeää ennenkuin tulee lumi, sitä saa tänä vuonna näköjään odottaa. Lumi valaisee hyin kun kylällä paljon valaistusta yölläkin, saa nähdä alkaako missään näkymään säästöpyynnöt. No pieni kylä, mutta oikeastaan kaikkihan vaikuttaa edelleen vähän kaikkeen.

Syömiset samat kuin eilen, sienimuhennos maistui hyvältä, piti vähän hillitä että jäi tälle päivällekkin osa.
Sunnuntaina suvun pienimmäinen tulee vanhempiensa kanssa, isi on täydentänyt vähän ruokaostoksia, vaikka kaikkea nyt ei löytynyt niinkään. Näin se on pikku kylillä, nälkää ei kuitenkaan tarvitse nähdä ja voita ja kahviakin vielä riittää, voi on tosiaan kallistunut hurjasti. Mutta aina välillä tarjouksissa kuitenkin.

Kunnallispuolella puolueuskollisuus rakoilee ja muodostuukin uusia enemmistöjä. Jospa se avaisi täälläkin tilaa henkilövaaleille, varsinkin kunnallispolitiikassa minusta sitä tarvittaisiin tiukkojan blokkirintamien murtamiseen. Nythän puolueet ovat laskeneet valtansa omien ehdokasasetteluiden mukaiseksi, äänestäjillä ei ole ollut kuin pienet mahdollisuudet vaikuttaa oman edustajan valintaan. Katsotaan, voihan se kääntyä päinvastaiseksikin eli ehdokkaaksi ei päädy jos ei lupaa noudattaa puoluelinjaa kaikissa tilanteissa.

Hyvää viikonloppua Karppilaan!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1579 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 115 16 17 18 1979 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00