Konnasintti kirjoitti:
Ois helppoa sanoa karppaavansa, mutta tällä hetkellä se on sanana niin ärsyttävä, että ite käytän lammikon ulkopuolella tuota vähähiilihydraattista. Tosin ihmiset sitten sekoo sanomaan että ai vähähiilihydraatiton. Täytyy varmaan ruveta sanoon rasvankarttajille vähärasvaton?
Todennäköisesti tuo Konniksen selitys on aika hyvä. Tuntematon mutta ystävällisen oloinen keskustelukumppanini ei ilmeisesti pidä karppaus-sanasta.
En itsekään pidä siitä, mutta se on vaan yksinkertaisin tapa luonnehtia ruokavaliotaan. Tai se olisi sitä, jos ihmisten päähän saataisiin oikea kuva karppauksesta. Alussa, kun karppaus-sana ei ollut tunnettu, selitin kaikille, jotka kysyivät, että´"hirveesti pitää syyvä vihanneksia, sokerit, perunat, pasta, viljat pois, ja keinorasvat pois, voitakermaa tilalle, lihan ja kalaansyönti pysynyt ennallaan mutta vihannesten syönti tosiaan lisääntynyt, joo on tää vähänniinku atkins, mutt atkinssissaki syödään paljo vihanneksia."
Selvisi, mikä ero FB-keskustelukumppanini mielestä on VHH:ssa ja karppauksessa. En siis lainkaan tunne häntä, kun keskustelua käydään erään yhteisen eteläsuomalaisen FB-ystävämme päivityksessä.
Profiilin omistaja aloitti keskustelun karppauksen ympäristövaikutuksista. Minä perustelin siihen, miksi karppaajan ravinnoksi tarvii tappaa vähemmän sikojalehmiä kuin jos sama ihminen ei karppaisi. Tämä tuntematon huomautti, että pitää tehdä ero karppaukseen ja vhh:n välillä. Kysyin, mikä se ero hänen mielestään on, kun minun mielestäni VHH=LC=Low Carb=Karppaus.
Nyt tuntematon on (edelleen ihan ystävällismielisesti) vastannut, että voisin tutustua Antti Heikkilän Pellinki-ruokavalioon, ja neuvoi lähteitäkin. Minä vastasin siihen, että Pellinki-tyylillähän tässä mennään.

Sitten iski epävarmuus. Olettekos ruokapäikkyvieraat kanssani samaa mieltä siitä, että Heikkilä ei ole irtisanoutunut karppaus-sanasta?
Uusimmassa blogissaan Heikkilä kirjoittaa: "Karppaus on siis humpuukia Uusituvan mukaan. Raivo syntyy siitä, että hänen suuresti varjelemansa salaisuus alkaa paljastua. Asia on niin, että vähähiilihydraattinen ruokavalio on yli 200 vuotta vanha diabeteksen hoitokeino ....Lisäksi hän (Uusitupa) suhtautui ylimielisesti mukana olleisiin ja tokaisi, että on parempaakin tekemistä kuin tutkia karppaamista."
Paljon pitää keksiä muuta kirjoittamista ruokapäikkyyn, että voisi "unohtaa" kirjoittaa syömisistään.