karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 22:34:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1993 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6100 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-20 10:45:25 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kiitos kommenteista, ei täältä kyllä kesällä tee mieli pois, talvella sitten pohjoistuulen myräkässä kun vanhan talon lattiat on kylmät ja auto kinoksessa ajattelee välillä toisin, mutta lampaannahkatossut auttaa.

Tuolla pionien takana rantaan päin on herukkapuskat ja siellä on ennen kuin aurinko alkoi lämmittää liikaa tehty nokkostenpoisto- operaatiota viikatteen ja suojavaatetuksen avulla, tänä vuonna on kevään putsausoperaatiot jääneet ja nyt sitten tarvitaan voimatoimia. Järven vesikin aika lämmintä, eipä tiedä vaikka sinne uskaltaisi, saa nähdä.

Tänään mennään taas helpolla
- aamiainen lchf kahvi
- lounas keittomunia, voita, silliä muutama pala, creme fraiche villivadelmia,
- päivällinen eilistä kaalipataa, Brie juustoa

juomat tavalliset kahvi ja vesi

ja marjapuskissa muutama kypsä mustaherukka maistiaisina, eivät ole vielä kunnolla kypsiä.

Nyt aurinkoon, jos vähän halkoja heittelisi sisälle kun kuivavat nyt tosi hyvin.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-20 12:12:50 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
Pätkähtipä päähäni, että onko sinulla siellä saunaa? Sehän ei ole kai ruotsalsistalojen perusvarustuksia.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-20 12:59:15 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kaimaani, ei ole saunaa, oli minulla joskus mielessä tehdä tuonne rannassa olevaan riihenä olleeseen rakennukseen, mutta on jäänyt, aikaisemminhan minulla oli lämmitys vain puulla ja sitten sähkö apuna kylmimpinä öinä eli tuntui että se puiden hankkiminen ja raahaaminen riitti. Vanhaan taloon ei taas sisälle viitsi laittaa kun niin moni on saanut homeongelmat siitä. Eli on jäänyt sellaisen joskus mielessä käyneen ajatuksen tasolle. Täällä on kyllä jonkun verran saunoja ja sitten sellaisia lämmitettäviä kylpytynnyreitä, naapurillakin.
Autotalliakaan ei ole, sitäkin joskus miettinyt mutta hyvin tuo auto on tarennut ulkonakin.

Nyt on ulkohommat tehty, alkaa olla liian lämmintä tehdä mitään eli nyt on lueskelun ja löhöilyn aika. Ulkona tuulee jonkun verran niin että istuskella siellä voi hyvin.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-20 14:10:57 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Ihanat on siellä maisemat ja taitaa pitää paikkansa, kun yks ihminen mulle sanoi, että pohjoisessa ritarinkannuskin kukkii komeimmin. :D

Autotalli on kyl hyvä runsaslumisina ja kylminä talvina. Meillä oli silloin ennen ok-talossa. Aika alkeellinen oli, mutta nopeutti kummasti liikkeelle lähtöjä.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-20 20:26:27 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 18:55:20
Viestit: 16408
Komeita maisemia tosiaan =D>

_________________
Päikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=72076


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-21 10:10:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-09-05 08:58:58
Viestit: 4848
kuulumiset kurkattu, hyvää viikonloppua!

_________________
"Atkins makes food your friend and is all about choice, rather than denial."
"Every atom in your body came from a star that exploded [...] So forget Jesus. Stars died so you could live. We're all Stardust " Lawrence Krauss


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-22 11:55:05 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Ritarinkannus tosiaan on nokkosen ohella se parhaiten menestyvä kasvi tuolla puutarhassa ja pihassa, lipstikka tekee myös korkeaa kasvustoa. Rabarbereille pitäisi löytää parempi paikka, alkavat jäädä puiden varjoon. Nyt olen aamusta putsannut edelleen mustaherukkapensaita nokkosista, sitten alkoi olla liian lämmintä kun on oltava päällä suojavaatteet. Uusi naapuri tuli ovelle ja kysyi jos haluan kalan, iso siika kelpasi, nyt se on perattu ja fileoitu ja pakastimessa pari päivää ennenkuin graavaan. Naapuri osti tuon talon talvella ja on sitten tehnyt vaimonsa kanssa ihmeitä sisällä, ulkona myös on maalattu ja koiralle tehty tarha sekä aitaus ympäri osaa tontista. Kättämättömänä ollut kaakaliuunikin kunnostettu ja kunnon pesuhuone ja suihkukoppi tehty. Heillä on vielä lähikaupungissa virallinen asunto eli ovat kyllä täällä kylällä aika paljon, alkavat olla eläkeiässä varmaan lähivuosina, aikuiset lapset.

Ihana kesäpäivä taas.Ensi viikolla varmaan alkavat vadelmat kypsyä, musta- ja punaherukka myös alkavat saada tosissaan väriä.

Tänään
- aamiainen lchf kahvi
- lounas tonnikala-kananmunasalaatti, kahvia
- päivällinen possunfileepihvejä, kermakastiketta, muutama paistettu munakoisosiivu, salaattia ja kahvia

Lueskellut pätkiä masukirjasta ja kyllä siellä on ihan kivoja juttuja, mm miksi kannattaa pitää ruokailuvälit kunnon pitkinä niin että suolien siivous onnistuu. Ehkä Kaimaani kirjoittelee vielä, minulla kun on tuo opus ruotsinkielisenä. Muuten tulee luettua näin kesällä dekkareita, TVstä tulee hyvin vähän katsottavaa. Suomessakin taitaa alkaa Susipalatsi, se on ihan katsottavaa sarjaa jos historia kiinnostaa, mutta tietysti kirjat lukukokemuksena paremmat.

Nyt pitää saada mukillinen kahvia ulkona auringossa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-22 12:02:25 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
Juu mää kirjotan vielä, kunhan pääsen oikean tietokoneen ääreen. Tabletilla se on niin kamalan hidasta ja kömpelöä.
Susipalatsi kiinnostaa minuakin, kuten aina tuollaiset historiaa elävöittävät sarjat.

Lis: Kirjoita ihmeessä mlv omia huomioitasi. On mukava lukea, mitä muut huomaavat samasta kirjasta.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-23 00:38:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Haa, kivaa kun kylässä uutta verta, se piristää yleensä!
Noi sinun ritarinkannuksesi ovat niin taivaallisia! Siniset ritarinkannukset ovat lempikukkiani. :smt049

Minulla tullut vielä toinen satsi vadelmia, ja karviaiset par'aikaa herkullisia.

Nyt juuri taivaalla tosi kaunis tähtitaivas, Linnunratoineen, Pohjanristeineen!
Syyskesä on ihan oma lukunsa, nautin!!!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-23 12:06:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kaimaani, kyllä minä jotain varmaan sieltä poimin, nyt on vain lukemiset vähän laiskoja kun ulkona tulee touhuttua niin kevyttä sitten enää jonkun verran. Minusta tuossa kirjassa on ihan hyvää tietoa ihan noita perusjuttuja suolistosta, samoin hengityselimistä oli tuo Medveten Andning aika vastaavaa perusinfoa myös yhdessä kasassa, siinä oli jo rasvakin nostettu kunniaan.
Suopursu- kiva kun marjastus jatkuu. Kyllähän nuo ritarinkannukset ovat komeita ja värit vaihtelevat. Alkoivat yhdestä siemenpussista ja ovat levinneet ihan itsestään ja risteytyneet keskenään niin että on tummasta lilasta vaalean siniseen ja turkoosin vivahteet kauniita.

Tänä aamuna nokkosten kimpussa edelleen. Lchf kahvi ja lounas, pekonia ja paistettua munaa, kurkkua ja tomaattia majon kera, kahvia. Päivälliseksi taidan possunfileen leivittää juustoraasteella.
Mietin tuossa näitä meidän syömisiä, joillekkin se jonkun ruoka-aineen koskemattomuus on kovin tärkeä ja saa tunteet kuumiksi, minusta ihmiset jotka eivät syö possua vaikkapa terveyssyistä saavat ihan vapaasti olla sitä mieltä. Jos ei possu maistu niin ei se ole minulta pois. Minulle nyt maistuu välillä kun nautaa tulee syötyä paljon kun ruoholehmän puolikas nyt pitää tuhota. Broileria välillä, mutta siitä on vaikeaa saada laatukamaa. Mutta onhan tämä eläkeläisen elämä helppoa kun on aikaa valmistaa ruokaa ihan ajan kanssa.

Suomessa näyttää olevan aika aktiivinen poliittinen kesä, täälläkin käynnistyvät budjettineuvottelut ja veronkorotuksia luvataan kansalle. Valta on vaihtunut.


Lisäys: Jäi pois ruokajutusta mustien viinimarjojen kypsyminen ja niiden napsiminen pensaasta nokkoshommien lisänä. Nyt on taas päivittäinen C vitamiinikin turvattu ettei tarvitse erikseen miettiä. Muut löytyykin sitten munista ja lihasta, maksaa myös välillä tankaten.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-23 18:49:43 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Lainaa:
miksi kannattaa pitää ruokailuvälit kunnon pitkinä niin että suolien siivous onnistuu


Just katselin vanhaa vihkoa mihin olin kirjoittanut sitaatin yhden lääkärin lausumasta TV ohjelmassa:

Lainaa:
Ei leijonakaan napostele oravia odotellessaan antilooppiateriaa.


Mitenkä jalka? Olet paljon ahkeroinut.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-24 12:54:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Moi Greda, onhan se tuo ihmiselimistö melko jännä laitos eli kun aikaa on, niin taas välillä mukava lueskella ja tavallaan ymmärtää ettei se ole ainoastaan hormoonijuttujen vuoksi kun pitkät ruokailuvälit ovat elimistölle tarpeellisia.

Jalka kestää hyvin sellaisia lyhyehköjä työrupeamia eli nuo touhut ulkona kattaa vain lyhyen osan päivästä, mutta kun niitä harrastaa vähän joka päivä niin kyllä sitä jotain jälkeäkin syntyy. Aamupäivät parhaita ja silloin mahtuvat jo monet kengät jalkaan. Kengistä se jalka nyt ei erikoisemmin tykkää, sisällä avojaloin voi tassutella jo melko huoletta. Tänään tuonne nokkosniitolle panin jalkaan hiihtokengät, ne ovat ajateltu paksummille sukille ja tukevat nilkkaakin hyvin eli aamulla ennen ilman lämpenemistä ihan hyvä passi. Minullahan on tontti melkein puoli hehtaaria ja se on tuo rantaosuus melko villissä kunnossa kun en ole päässyt sitä keväällä hoitamaan. Mutta aika aikaa kutakin, villi se oli kun tänne muutinkin, villimpi kuin nyt.

Leia on aamusta myös ulkona kaverina, päivällä nukkuu sitten sisällä. Torstaina tulee kesävieraat ja tuojat lupasivat tulla samalla lounaalle ennenkuin jatkavat matkaa Tukholman suuntaan. Taidan tehdä karppimoussakaa, salaattia ja kahvit. On hauskaa taas seurata kissalauman touhuja, Leiakin sopeutuu nopeasti kun ei ole niin kovin kauan kun olivat täällä viimeksi ja leikki alkoi sujua.

Tänään
- aamiainen lchf kahvi
- lounas kolme keittomunaa, voita, muutama sillipala, tomaatti, creme fraiche ja viimeisiä vadelmia pakkasesta
- päivällinen jauhelihakeittoa, juustoa

ja kahvia ja vettä, mustaherukoita muutama pensaita putsatessa, vielä ei niistä ole kerättäväksi.

Ahkera naapuri maalaa taloa, nyt on sellainen pikku nosturi että pääsee ylös harjan tuntumaan. On tosi kivaa kun on mukavia uusia naapureita. Ainahan näille kylille toivoisi lapsiperheitä että säilyisi vaikkapa koulukyydit, mutta ehkäpä tuollaisen vanhan talon kunnostaminen vie liikaa aikaa perheen arjen kanssa taistelevilta lapsiperheiltä ja asutaan mieluummin kaupungissa missä kaikki lähellä.

Huomenna auto huoltoon ja keskiviikkona sitten alkaa sateet pitkästä aikaa. Jospa joku sienikin sitten ilmaantuisi!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-25 17:57:51 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Nyt on auto huollettu, melko iso lasku tietysti ja tuli myös puolen vuoden vakuutuslasku tänään, mutta ilman autoakaan ei pärjää täällä jos aikoo johonkin päästä, nyt pian vadelmapoimintaan. Päivä on ollut tosi hieno, odotin kirjaa lukien korjaamolla pari tuntia autoa ja sitten kaupassa joten päivä meni vähän hukkaan, mutta on nyt kuitenkin vielä ihan hyviä aurinkoisiä päiviä luvassa vaikka lämpötila laskeekin. Jalka hieman kiukkuili kun iltapäivän turvotus alkoi vähän vaivata, nyt avojaloin on taas tyytyväinen.

Huomenna ajattelin tekaista pekonipannukakun uuniin, muistin ostaa ne tarpeet joita ei ollut kotona, siitä saakin sitten vaikka salaatin kera useamman aterian. Siitä voisi sitten myös antaa maistiaisia kissavieraiden tuojille. elsillä oli hyvä juttu noista lääkkeistä ym, alkuun karppiaikana tuli tilailtua erilaisia lisäravinteita ennenkuin sitten vähitellen on löytänyt sen oman ruokavalion jossa tosiaan on ravinteita tarpeeksi ja josta puuttuvat ne haitalliset jutut. Esimerkiksi Steviaa löytyy melkein käyttämätön satsi kaapista, erytritolia avaamaton pussi, Omega 3 tainnut vanhentua jne, nykyisin on magnesiumia tarpeen mukaan, Lung Saver keuhkoille jos tarvitsee limanirroitusta, ja sinkkiä jos tuntuu vilustumis tms oireita. iHerbistä tilaan Lung Saverin kaveriksi suolahammastahnaa ja kookosöljyä, jos paketin paino sallii niin pesuainetta. Eli olo huomattavasti parempi kuin eläkkeelle jäädessä yli seitsemän vuotta sitten. Viimeinen vuosi oli aika työläs, tein kokopäiväisenä 65 v asti ja silloin viimeisinä työvuosina alkoivat nuo kilpirauhas- diabetes- astma ja kihtityyppiset kivut vaivata tosissaan, onneksi niistä kaikista on päästy, mutta tietysti vanhemmiten jotain vaivoja tulee olemaan. Ahtauma näyttää kuitenkin pysyvän samana eli ei ole ollut pahenemisvaiheita.

Tänään
- aamiainen lchf kahvi
- lounas ennen auton huoltoa pekonia, paistomunia, tomaati, kahvia
- päivällinen jauhelihakastike, paistettua munakoisoa, kahvia
Mustaherukoita pitää käydä pensaasta napsimassa.

Huomiselle aamupäivälle sadetta, ei haittaisi vaikka tulisi reippaasti, alkaa olla kuivaa.

Hyvää viikon jatkoa karppilaan.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-26 06:02:47 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Ihana on lukea miten monenlaiset sairaudet sä oot karppaamalla selättänyt. Se on hieno homma kun oma tyyli karpata löytyy. Ei oo kaikille niin helppoa se oman tyylin löytäminen.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-26 09:06:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kirrimirri, on lohdullista että vaikka ikää karttuu niin ei silti ole tuomittu tätä eläkeläiselämää elämään lisääntyvän lääkearsenaalin kanssa, sille tielle oli jo melkoinen tilaus tuossa aikanaan. Ja tuskinpa niiltä kokonaan säästyy mutta niin kauan kuin on terve, nautitaan. Tuossa tänä aamuna juuri kirjoittaa Annika Dahlkvistib blogissa http://annikadahlqvist.com/2015/08/25/sjukdomar-och-lchf-mat/ Göran Sjoberg samasta asiasta, hän pohtii myös miksi viralliserheellisen tiedeyhteisön on niin vaikeaa muuttaa ajatustapaa. Omasta kiinnostuksestaan hän sanoo näin
Lainaa:
När jag själv och min fru fick en dramatisk förbättring av vår hälsa genom övergången till en strikt LCHF-kost som livsstil var det naturligt för mig själv, som gammal forskare inom en av de hårdare grenarna av naturvetenskapen, metallurgin, att börja fundera på hur det kunde komma sig att kostvetenskapen hade kunnat hamna så vetenskapligt fel.


Kun minä itse ja vaimoni koimme dramaattisen terveyden parantumisen siirrtyessämme tiukkaan LCHF ruokaan elämäntapana, oli minulle vanhana tutkijana erään luonnontieteiden kovimmista aloista, metallurgiasta, alkaa miettiä miksi ravintotiedolle oli mahdollista päätyä tieteellisesti niin vääriin johtopäätöksiin.

Tuo sama juttu minuakin kiinnostaa, esimerkiksi juuri diabeteksen (varsinkin kakkostyyppisen) hoidossa alkaa täälläkin olla pilvin pimein ihmisiä jotka ovat päässeet insuliinista ja muistakin lääkkeistä ketogeenisella LCHF ruokavaliolla niin kuitenkin sitä ei diabeteshoitajat suosittele ensimmäiseksi hoitomuodoksi, edelleen päinvastoin varoitellaan insuliinista luopumisesta. Ykkösillähän tilanne on eri, mutta LCHF ruokavaliolla he saavat kuitenkin tasaisemman verensokerin ja pienemmän lääkityksen tarpeen.

Tänään vähän siivoushommia kun on sisälläolopäivä, ruokaa myös varastoon toiveena vielä ulkoilupäiviä. Taidan pistää pekonipannarin työn alle lounasta varten ja tekaistakkin huomisen vieraille juustotäytteisiä jauhelihapihvejä, kermakastiketta ja seuraksi salaattia ja pastaa. Mutakakkua jälkiruoaksi. Eiköhän ne sillä evästyksellä Tukholmaan saakka pärjää.

Tänään
- aamiainen lchf kahvi
- lounas pekonipannaria, salaattia, kahvia
- päivälliseksi jauheliha/juustopihvejä, hapankaalisalaattia virpip ohjeilla, kahvia tietysti

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-26 09:23:33 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Kuinka tuon pekonipannarin teet?

Hyvä kun ei tarvitse lääkkeitä popsia vaan pärjää ilmankin.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-26 12:11:17 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Juuri söin lämpimänä muutaman majolla päällystetyn tomaattiviipaleen kera. Ohje on Annika Dahlkvistin keittokirjasta
- uuni 225 asteeseen
- pellille pilkotaan 3 pakettia pekonia ja 50 grammaa voita, voitelin pellin varmuuden vuoksi, uuniin ruskistumaan ja sen jälkeen
- pellille sellainen reilu 100 grammaa juustoa pikku paloina ja päälle
- pannaritaikina jossa 8 munaa, 250 grammaa kesoa ja 1,5 - 2 dl kuohukermaa
Paistetaan kunnes alkaa mukavasti ruskistua. Kelpaa evääksikin, hyvää kylmänäkin.

Voisyödä myös vaikka puolukoiden kera. Tuhtia tavaraa.

Grasu, kyllä niitä lääkkeitäkin välillä tarvitaan ja ihan hyvä kun apua saa, mutta paljon on sellaista jonka voisi hoitaa ihan ruokavaliolla. Suurin osa kolesterolilääkkeistä (infarktin jälkeen miehillä taitaa niistä olla hyötyä ns pleiotrooppisten vaikutusten vuoksi), pitkäaikainen happosalpaajien käyttö ja myös diabeteslääkkeet esimerkiksi sen sijaan että jätettäisiin ruokavaliosta liiat hiilarit ja prodet pois vievät äkkiä lisälääkityksiin sivuoireiden poistamiseksi. Ja onhan meillä sitten muutkin ravintolisät vaikkapa punariisi jolla alennetaan kolesteroleja ja joka on yhtä hankala kuin vaikkapa Lipitor. Niasiini alentaa myös kolesterolia eikä taida olla kovin turvallista lisäravinteena http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=3986447. Sen puutettahan ei karpilla varsinkaan ole. Mutta ennenkaikkea siitä ruoasta pitäisi olla myös iloa! Ja tietysti se hiilariensieto vaihtelee.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-26 13:56:30 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 18:55:20
Viestit: 16408
Moikka :)
Pekonipannari vois olla sunnuntaiaamun brunssille ihan loistava,
kun on venytty sängyssä pitkään ja on myöhä... :mrgreen:

_________________
Päikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=72076


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-27 08:48:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kyllähän se pannari on tukevaa evästä ja kaipaa kaveriksi vaikka salaattia, mutta tosi helppo vaikka eväsruoaksi. Aika samoilla ohjeilla tulee muffinsejakin. Nyt onkin kokailtu ruokaa taas useammaksi päiväksi, mutakakkukin tehty, Kissantuojia, lainakoiran mami kananmunatoimituksen kanssa ja vielä naapurin rva illalla varmaan poikia katsomaan eli on odotettavissa kissafarmille vieraita tänään ja kerrankin on jotain tarjottavaa, tavallisesti talossa on vain kahvia tai teetä, kerman kera tai välillä jopa ilman. Mutta ihmiset nyt ovat tottuneet.

Pistänpä tähän linkin Phinneys ja Volekin blogiin jossa keskustellaan ketogeenisesta ruokavaliosta http://www.ketothrive.com/nutrition/the-paleo-vs-ketogenic-diet/, näyttää että siellä kotimaassa vielä Atkinsin ohje hiilareiden lisäämisestä on yleinen sen sijaan että huomattaisiin että on paljon meitä joille alhaiset hiilarit antavat parhaat tulokset. Täällä Ruotsissa on ihan selvää että siirryttäessä alhaisille hiilareille tarvitaan muutaman viikon siirtymävaihe että elimistö tottuu, ns keto-adaptio, siitä Phinney ja Volek kirjoittavatkin linkissään jossa vertaillaan paleota ketogeeniseen

Lainaa:
The other important fact necessary to understand the ‘paleo-fed brain’ vs the ‘ketone-fed brain’ is that once dietary carbs fall below the minimum level necessary to provide glucose to the brain, the body initially struggles to maintain fuel flow to the brain. Among other things, the liver has to work overtime to convert protein into glucose, often at the cost of muscle loss. And although the liver promptly accelerates ketone (beta-hydroxybutyrate, aka BOHB) production from fat, it takes the body a few weeks to channel these ketones as the brain’s primary fuel. During this hiatus in the switch from glucose to BOHB, most people feel a lag in energy plus increased appetite and food cravings.

But once through this phase, called keto-adaption, the brain is freed from its slavery to the glucose it derives from dietary carbohydrates, nourished instead by a steady and unwavering supply of BOHB from the liver. Cravings and appetite subside, and ‘hitting the wall’ during exercise no longer occurs. However, this smooth energy flow can be promptly reversed by eating either too much carbs or even too much protein.


ja suhteista
Lainaa:
In contrast to the common misconception that all low carb diets are necessarily high in protein, a well-formulated ketogenic diet requires that protein intake be kept in this moderate range. Given that carbs (5-10%) and protein (15-20%) together add up to about 25% of your daily energy intake, this means that the other 75% of your daily energy has to come from fat. If you need to lose some weight, initially some of this 75% can come from body fat stores, but once at your desired body weight, all of the fat that you need for daily energy necessarily comes from your diet.


Volek ja Phinneyhän ovat kirjoittaneet "The Art and Science of Low Carbohydrate Living" joka minusta Taubesin ohella on parhaita LC kirjoja.

Mutta - karppaustyylejä on monta, Atkins sopii monelle, Heikkilä myös, mutta ainakin täällä Ruotsissa monelle moniongelmaiselle vasta juuri tiukka LCHF on tuonut suurimmat terveysedut eli siitä varoitteleminen on minusta väärin, mutta jos on lääkityksellä, kannattaa tietää mitä tekee, tiukka ketogeeninenhan vaikuttaa insuliinin ja myös kilpirauhaslääkityksen tarpeeseen.


Mutta tänään
- aamiainen LCHF kahvi
- lounas juustotäytteisiä jauhelihapihvejä, salaattia, vieraille pastaa lisänä, kahvia ja mutakakkua
- päivällinen kinkkumunakas

mustaherukoita jossain välissä, nyt alkavat kypsyä todella. Ja puissa lehdet kellastuvat ja pionin kukat vei sade.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hyvinvointia helposti
ViestiLähetetty: 2015-08-28 09:16:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Nyt sitten on pojat täällä, Leia vähän irvisteli tervetuliaisiksi, mutta sitten ollaan jo kavereita jotenkuten, Ovekaan ei tälläkertaa enää ollut niin kovin utelias stalkkaaja. Nyt ovat kaikki ulkona, viimeksi halkovajaa tutkimassa kun kävin katsomassa touhuja. Sadetta on luvattu iltapäiväksi mutta on noita vajoja ja katoksia jos haluavat olla ulkona. Eilen sitten tosiaan oli vieraspäivä ja mutakakku ja melkein kaikki pekonipannarit menivät, kerrankin oli lähivieraillekkin jotain tarjottavaa.

Pyykit taidan jättää huomiseen, silloin näyttäisi tulevan ulkokuivauspäivä, mustaherukoita voisi kerätä jonkun verran jos sadekuurojen välistä pääsee pensaisiin. Lainakoiran mami kertoi että on jo kerännyt muutaman litran villivadelmia, siispä pitäisi ensi viikon alusta heti mennä niitäkin keräämään.

Tänään
- aamiainen lchf kahvi
- lounas pekonipannarin jätteet salaatin kera, kahvia
- päivällinen jauhelihapihvi, ratatouillea, salaattia, creme fraiche mustaherukoilla ja tietysti sitä kahvia taas

Täällä alkaa hirvenmetsästys jo 9 syyskuuta, nyt kun kesä on ollut kovin myöhässä, tuntuu hieman hullulta kun silloin ei oikein metsään viitsi mennä, ei niinkään että pelkäisi tulevansa ammutuksi, mutta ei viitsi häiritä niitä monelle vuoden kohokohtia, täällä maallahan niitä yhteisiä huveja ei ole liikaa. Ja hirvi- ja karhukanta tarvitsee harvennusta, villisikakin alkaa jo tulla lähemmäksi. Karhulupia on läänissä 60 ja taitavat jo olla ammuttu tälle vuodelle, muutamassa päivässä yleensä. Läänissähän on Norjan rajan suuntaan useampia poronhoitopaliskuntia, tuossä järven takana yhden talvilaidun eli siellä saa ajaa varovasti talvella. Tämähän ei ole kovin pohjoista, Suomesta katsoen ehkä jossain Äänekosken korkeudella, mutta korkeus merenpinnasta tekee ilmastosta "pohjoisemman". Haaparantaan on maanteitse sellainen vajaa 800 kilometriä.

Nyt vähän touhuun ja ulos ennenkuin sade tulee, Hyvää viikonlopun alkua vain.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1993 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6100 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)