Mirka kirjoitti:
tupakka? sodat? aliravitsemus? transrasvat? ostoleipä? sokeri? miljoonan dollarin kysymys. Myös monissa minun tuntemissani suvuissa vanha polvi oli tervettä, nykyiset 60-70-vuotiaat aivan lahoja.
Sota on varmasti vaikuttanut, mutta veikkaan ettei kovin paljon. Transrasvoja ja sokeria veikkaan suurimmaksi syyksi, mutta en tiedä. Aika nopeasti tuo kaksikko tekee tuhoja, jos se ne ovat se ykkösyy. Ostoleipää en mun sukulaiset harrasta vieläkään

rieskaa siellä päin tehdään vieläkin itse. Aliravitsemus ei ole myöskään ollut mahdollisuus, ne ovat kaikki olleet aika hyvin toimeentulevia ja ruoasta ei ole ollut pulaa, muuta kuin ilmeisesti sotavuosina, ja silloinkaan ne eivät varsinaisesti mun tietääkseni nähneet nälkää.
D-vit ei voi olla erona noissa sukupolvissa, muuta kuin sillä tavalla, että elimistö ehkä on käyttänyt sitä enemmän, tai ylipäätään toiminut eri tavalla sen kanssa jostakin syystä.
Tupakasta sen verran, että sitä poltti piipussa vaan se terveempi vanhempi sukupolvi, kukaan niiden lapsista ei ole koskenut tupakkaan.
Sellainen ero on myös, että mun isovanhemmilla oli aika löysä iho vanhana, kun taas niiden vanhemmilla oli vanhana ihan kireä iho, ryppyinen kyllä, mutta ei millään tavalla löystynyt. Nykyäänhän näkee jo 40v ihmisiä, joilla on löystynyt iho.
Lainaa:
Eiks silloin ollu ruoat muutenkin vähän laadukkaampaa kamaa, eikä mitään viljapossua? Tai siis jos jotain Weston Priceä lukee, niin sekin totes suunnilleen, että teollinen ruoka on kaiken pahan alku kun tulee kaikkia hivenaineitakin ihan sairaan vähän.
Ideana on se, että myös sen terveen sukupolven sairaat lapset söivät puhdasta itse kasvatettua lihaa ja maitoa, niillä oli omat porot, kirjolohet, lampaat, possut, kanat, maitolehmät, pellot ja vielä oma myllykin.