satuetainen kirjoitti:
tuutu
Todella hyvä sana: riidankylväjä, juuri se äiti on mun mielestä. Eikä meillä siskoksilla ole kummallakaan häneen mutkattomia välejä. Äiti on jo tosi vanha, mutta muistisairauksia hänellä ei ole. Hän sanoo monesti: en mää enää muista ko oon niin vanha. Mutta minusta se on vain tekosyy, jonka varjolla saa olla puhumatta asioista joista ei pidä. Eihän muistisairaat edes muista sitä, että he eivät muista. Ja riidankylväjä äiti on ollut aina, sellaisella salakavalalla tavalla, hän on kiero.
Sellainen asia on, kuin heikkoudella hallitseminen. Toisia voi syyllistää/manipuloida monellakin tavalla, jotta saisi tahtonsa lävitse.
Tässä kirja, josta voi olla apua, tämä opettaa laittamaan itsensä etusijalle sen sijaan että huolehtisi vain muista:
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record ... ite=cobalt(Läheisriippuvuuden syntyyn EI tarvita alkoholismia, yksi luonnehäiriöinen perheenjäsen riittää, tai jonkun perheenjäsenen työnarkomania, peliriippuvuus jne.)
Jokainen aikuinen ihminen on itse vastuussa elämästään ja ennen kaikkea tunteistaan. Toki on perheenjäseniä autellaan jne. kun tarvis on, mutta kyky auttaa muita huononee myös, ellei ensin pidä huolta itsestään.
Lentokoneessakin se ennen lähtöä esitettävä turvallisuuskoulutus sanoo näin: Jos ne happinaamarit tipahtavat sieltä ylhäältä roikkumaan eteen, niin laita aina ENSIN oma naamari päähän ja auta vasta sitten lasta laittamaan omansa. Taju kankaalla se nimittäin on hitusen vaikeaa...