karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-01 00:20:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 717 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: 2016
ViestiLähetetty: 2016-01-21 11:24:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, vähän mietin voiko toisen päiväkirjaan laittaa noin ison tekstinpätkän, mutta tuntui että tuosta voisi olla sinulle apua. Minulla oli vuosituhannen vaihteessa burnout, jossa yhtenä (joskaan ei ainoana) tekijänä olivat tuollaiset kognitiiviset häiriöt. Minä itsetyöskentelin niistä eroon tuolla listalla ja ohjeilla. Hyvä alku voi olla se, että aina kun on ahdistunut/masentunut/paha olo, niin kirjoittaa vain tajunnanvirtanan paperille ihan kaiken mitä päässä liikkuu ilman sensuuria. Sitten odottaa hetken ja palaa paperin luo tuon listan kanssa ja ihan vaan väittelee ne omat epätodet ajatukset kumoon. Samalla syntyy ymmärrys siitä että ei ole niin sitten tippaakaan vastuussa toisten ihmisten tunteista, koska ei voi mitenkään vaikuttaa heidän ajatuksiinsa. Se oli minullekin hirveän helpottava juttu, niin kauan kun toimii normaalien kohteliaiden käyttäytymissääntöjen mukaisesti, muiden reaktiot ovat täysin heidän omalla vastuullaan.

Tämä kirja sisältää myös yhden kokonaisen luvun tuosta aiheesta ja harjoituksia ajatusten reilaan saattamiseksi:
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record ... ite=cobalt

(Kirjastossa tuo vain on yleensä aika varattu teos, mutta ei se maksakaan muistaakseni kuin muutaman kympin.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-01-21 11:38:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huh. Olipa hyvä juttu TS:ltä. Ainakin itse löydän siitä monta sellaista asiaa joita itsessäni huomaan. Taidanpa ottaa talteen itselleni. Kiitos Toisinsyöjä!

Haitallisista ajatuksista on minulla paitsi kokemusta, myös diagnoosi ja hoitosuhde. Olen elänyt tunnollisesti toisten sanelemana ja ohjailemana. Enkä ole suunnitellut asioita itse, vaan antanut toisten suunnitella ja viedä elämääni eteenpäin suuntaan, jota en ole osannut kyseenalaistaa. Olen syyllistänyt itseäni ja puhunut itselleni aina sanoilla "pitäISI", "kuuluISI", isi, isi, isi. ISI sitä ja äiti tätä. Ja sitten kun en tee jotain mitä pitäISI, syytän itseäni siitä, etten ole sellainen mitä minulta odotetaan. Kuka odottaa? Kenen etuja ne ajaa? Miksi edes ehdotan itselleni olevani kelvoton siitä syystä, etten tee niinkuin muut haluavat?

Pitkään aikaan en osannut ottaa kohteliaisuuttakaan vastaan saati aitoa ja vilpitöntä kehua tai huomion osoitusta. Yritin aina jotenkin väistää sen, koska en uskonut itse niihin. Kuitenkin ystäväni minut sitten ravisteli yksi kerta kun taas olin niin täynnä itseinhoa että hän kyllästyi siihen tapaan, jolla itsestäni puhun. Opettelin, että voin yksinkertaisesti sanoa "kiitos", ihan sama uskonko sen itse olevan totta. Ainakaan en kiellä häneltä oikeutta niihin. Vähitellen olen oppinut - ja opettelen edelleenkin - kuuntelemaan sitä ja ajattelemaan, että entäs jos hän onkin oikeassa.

ViestiLähetetty: 2016-01-21 15:17:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

21.1

paino 78

aamulla ja aamupäivällä vettä ja kiinanruusuteetä (ei mitään lisättyä)

klo 11
50 g maksamakkaraa
50 g Brietä
50 g majoneesia
100 g jääsalaattia
150 g sitä eilistä rahkaa

iltapäivällä
cashew-pähkinöitä, aika paljon, ehkä 80 g, mutta nyt ne loppu
kiinanruusuteetä (ei mitään lisättyä)

ViestiLähetetty: 2016-01-21 16:01:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moikka Satu

ja mukavaa torstaita. Ajattelin tuossa äskettäin että kun oletan meidän asuvan suunnilleen
samassa suunnassa, olisi joskus mukavaa mennä kahville jonnekin ( jos löydät vapaata
aikaa itsellesi ) tai vaikkapa syömään ja juttelemaan jonnekin samalla. Mukavaa olisi
tutustua paikallisiin karppaajiin ja sinulla kyllä tuota karppauskokemusta on, kun ensimmäisiä
viestejä ja päiväkirjoja sinulla on jo vuodesta 2004 tai 2005 niitä olen joskus selannut kun
olen esim, vanhoja aiheita lukenut tai reseptejä hakenut. Miehen kanssa ollaan joskus syöty
Prismassa Mikkolassa, on hyvä seisova pöytä, jos sinulle sopii kevään korvalla niin voitaisiin
vaikka tehdä joskus treffit ja tavata :) mukava olisi tutustua.

ViestiLähetetty: 2016-01-21 18:40:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi virpip!

Mä en usko telepatiaan, mutta juuri tänään ajattelin, että missähän tuo virpip oikeastaan asustaa.

Olishan se ihan kiva tavata. Kyllä mulla aikaa on, kunhan sovitaan muutama päivä ennen.

Palataan saiaan!

ViestiLähetetty: 2016-01-22 15:33:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

eilen illalla vielä klo 21
6 siivua saunapalvia
6 siivua oltermannia
vettä

22.1.

aamun ja aamupäivän aikana
6 siivua oltermannia
vettä

sitten piti saada 3 siivua lisää juustoa, kun ruoka ei valmistunut uunissa. Kukkakaalilaatikon paistamiseen meni 2 tuntia, oli niin haalea uuni. Mutta:

klo 13
kaukkakaalilaatikkoa:
kukkakaalia
savustettua kalkkunaa ja savustettua lehmää
munaa
maitoa
currya, pippuria
lautaselle kuuman ruuan päälle voisilmä
hapankaalia
jälkkäriksi 1½ dl turkkilaista

näkee mitä seuraa juuston syönnistä :shock: se pitäisi saada pysymään kurissa :shock:

ViestiLähetetty: 2016-01-22 16:13:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mitä jos söisit kunnollisen aamiaisen niin ei tarttisi olla koko ajan juustoa närppimässä? Ei oikein karppaamiseen kuulu jatkuva syöminen.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2016-01-22 22:38:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

klo 19
2 raakaa porkkanaa
3 keitettyä munaa
n. 50 g majoneesia
2 kourallista maapähkinöitä
vettä

nyt on tulossa sellaiset kaksi päivää, että näkee miten niistä selvitää, ei yksi ruokien suhteen, vaan muutenkin. sunnutaina syön taas juhlapöydästä herkkuja. muutenkin on aika sähellystä, äiti valittaa ettei pärjää asunnossaan, tai valitti tänään kovasti siskolle, mutta ei ole mulle valittanut, miten siitä taas ottaa selvää, hän on aina puhunut yhdelle yhtä ja toiselle toista ja silleen. se ei ole siis yksin vanhuuden muistamattomuutta, vaan hänen tyylinsä hoitaa (sekoitta) asioita. seuraavat juhlat onkin sitten kolmen viikon kuluttua äitin synntrit, mitä siitäkin tulee!

ViestiLähetetty: 2016-01-22 22:48:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Mitä jos söisit kunnollisen aamiaisen niin ei tarttisi olla koko ajan juustoa närppimässä? Ei oikein karppaamiseen kuulu jatkuva syöminen.

Aivan :!: aamusyönti ei onnistu, ei vaan ole nälkä ja sitten se menee naposteluksi ennen lounasta, no tänään tuo lounas lykkääntyi, kun ruoka ei kypsynyt, mutta muutenkin on sitä tyyliä ollut. Jotta mulla olisi aamulla nälkä, mun pitäisi lopettaa iltasyönti. Tänäänkin söin tuon muna-ruokailun klo 19. Sitten pärjään napostelematta aamun, jos saan lounaan klo 11, mutku se ei joka päivä onnistu.....siis pitää laittaa onnistumaan....pitäisi suunnitella se valmiiksi tai laittaa jo illalla valmiiksi siltä varalta, että aamupäivällä on muuta ohjelmaa.

Sitäpaisi tänään oli ensimmäinen päivä kun napostelun kohteena oli juusto! Yritän pitää itseni erossa juustosta...helpommin sanottu kuin tehty, kun lajitoveri haluaa syödä juustoa ja siksi meen jääkaapissa on aina juustoa.

ViestiLähetetty: 2016-01-22 23:07:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mukavaa viikonvaihdetta :)

ehdottomasti tapaillaan nyt kevään kuluessa. Otan yhteyttä muutama päivä / viikkoa ennen
niin ehdit katsoa ja sopeuttaa omaan aikatauluun. Seuraavat pari viikkoa työssä mulla kiireiset
ja Kelan kuntoutus vielä tulossa viikon verran, mutta helmikuulla voitaisiin tavata :) Ollaan
yhteyksissä ja laitan jossain vaiheessa yksäriä tai otan Facebookin kautta yhteyttä.

ViestiLähetetty: 2016-01-23 08:06:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei minusta oo sanommaan mitään perkeleitä näille tyypeille, jotka pyörii tässä ympärillä.

Eilen illalla tuli taas yksi lisä tähän henkiseen soppaan, sisko soitti tunnin valitus- tai haukkumispuhelun, että meen vanhalla äitillä on kylmä, äiti ei saa lämmitettyä puulämmitteistä taloaan, mun pitäisi hommata sinne sähköpattereita. Ja ei siellä ole kunnon ruokaa ja minä otan aivan liikaa viemistäni kauppaostoksista, ja kun olen ottanut rahaa juuri sen mitä äiti on vaatimalla vaatinut mua ottamaan. Ensin äiti sanoo mulle tarkan summan mikä kuuluu mulle, siinä on mukana vaivanpalkkaa ja bensarahaa muutama kymppi kuussa. Ja sitten kun olen sen ottanut hän valittaa siskolle, että mä otan liikaa ja enkä ole mitään sanonut tarvitsevani, vaan hän tunkemalla tunkee rahaa. Kumpaa sisko nyt sitten uskoo mua vai äitiä, ihan sama. Mua vituttaa, kun olen mielestäni ollut auttavainen (onko tämä sitten ollut sitä mielistelyä?) Ja aina ajan ensin äitin luo ja sitten vasta kauppaan ja sitten taas ostokset äitille ja sitten vasta kotiin, ja sitten saa haukkumiset palkaksi. Jospa nyt sitten en huoli mitään rahaa, en edes ostoksista, ennemmin ruokin äitin vaikka omasta pussistani, kuin kuuntelen tuollaista vinkutusta. Pakko sille on ruokaa kantaa, sisko käy siellä vain satunnaisesti. Nyt vituttaa........mutta lähden kysymään äitiltä ostoslistaa ennen kuin menen kauppaan............Nyt menee kaksi päivää, kyllä aivan muiden pillin mukaan....sori.....niin se vaan on......mutta maanantai aamulla yritän taas jotakin omaa...........en yhtään tiedä seuraako tässä kahden päivän aikana mässäilyä vai kiukuttelua syömättömyydellä........mutta tunnustan täällä kuitenkin kaiken syömäni.

ViestiLähetetty: 2016-01-23 08:08:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

23.1

unohdin käydä vaakalla :evil:

klo 7 :D aamiainen :!:
keitetty muna
50 g maksamakkaraa
lämmintä vettä

lisäys:

klo 14
pieni lautasellinen eilistä kukkakaalilaatikkoa + voisilmä
n. 2 dl omenasosetta pakastimesta
n. 3 dl omenatäysmehua (hh 9,4/100g) tämä oli päivän moka, tätä en suunnitellut juovani :evil:

klo 18
pieni raaka porkkana
lämmintä vettä

illalla saunajuomaksi vissyä

nälkä, mutta yritän nyt siirtää iltasyömisen aamiaiseksi

ViestiLähetetty: 2016-01-23 08:50:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täältä sivusta on tosi helppo sanoa, mutta tuollaisessa tapauksessa minä ottaisin äidiltä sen rahan, minkä hän antaa ja yrittäisin olla välittämättä siskon kateellisesta naputuksesta. Kävisi itse viemässä sen ruuan, jos se häntä niin kaivelee. Ja äiti vaikuttaa riidankylväjältä, jos ei tosiaan ole niin muistisairas.

Tottakai sinulle kuuluu maksu ostamastasi ruuasta ja lisäksi kulut. Kuitenkin äidilläsi tuntuu olevan mahdollisuus maksaa. Ja ainahan on vaihtoehto: kunnallinen koti- ja ruokapalvelu, tyytyisikö siskosi siihen, jos päätät lopettaa palvelun ja haukkumisten kuuntelun?

Aikamoisessa tilanteessa olet. Tsemppiä.

ViestiLähetetty: 2016-01-23 09:07:30 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Olen aivan samaa mieltä Tuutun kanssa. Siskolle voi sanoa, että hän voi ruveta hoitamaan omalla vapaa-ajallaan ja omilla rahoillaan ne äidin ostokset, jos ei sinun työsi kelpaa. Ei se ole mikään mukava pesti, jota kukaan huvikseen tekee. Laita puhelin kiinni, jos tulee haukkumispuheluja, ellet halua kuunnella ja riidellä. Kunnallinen palvelu se vasta maksaakin, ja on kuulemma heikonlaista se "palvelu", mitä sillä hinnalla saa.
Voimia sinulle.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2016-01-23 10:13:08 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Edellisiä komppaan. Ala pitää puolesi suhteessa siskoosi. Ei sun tartte sen haukkumisia kuunnella. Jos sun tekemiset ei kelpaa niin tehköön sit itse. Ja tän mä hänelle sanoisin.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2016-01-23 11:00:47 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ei teillä ole sellaista palvelua että kaupasta tuotaisiin kotiin? Tai että kunnalta saisi apua niin että kotipalvelu toisi ostokset kotiin, äitisi tekisis listan itse? Sisarellasi on ehkä huono omatunto siitä, ettei hän osallistu äitisi auttamiseen ja purkaa sitä sinuun. Minä jättäisin siskosi puheet omaan arvoonsa, en antaisi hänen pahoittaa mieltäni koska silloinhan hän saa siitä tyydytyksen. Sinä itse tiedät että et ole taloudellisen hyödyn vuoksi auttanut äitiäsi, muiden mieliksi ei kuitenkaan koskaan voi olla, eikä tarvitsekkaan.

ViestiLähetetty: 2016-01-23 15:24:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tuutu

Todella hyvä sana: riidankylväjä, juuri se äiti on mun mielestä. Eikä meillä siskoksilla ole kummallakaan häneen mutkattomia välejä. Äiti on jo tosi vanha, mutta muistisairauksia hänellä ei ole. Hän sanoo monesti: en mää enää muista ko oon niin vanha. Mutta minusta se on vain tekosyy, jonka varjolla saa olla puhumatta asioista joista ei pidä. Eihän muistisairaat edes muista sitä, että he eivät muista. Ja riidankylväjä äiti on ollut aina, sellaisella salakavalalla tavalla, hän on kiero.

Kirrimirri, NiilinKaimaani

Sanoinkin siskolle, että en ollenkaan kaipaa tuota hommaa, hän saa aivan vapaasti hoitaa sen. Mutta ei se häntä kiinnostanut. Isän kuolemasta tulee keväällä 11 vuotta ja siitä asti mulla on ollut vastuu äitin asioiden hoidosta, ensin oli enemmän äitin kuskaamista ja nyt se on kääntynyt tavaran kantamiseksi, vien lääkkeet ja hoidan laskut. Ensi viikolla äiti lupasi lähteä kanssani kyläkauppaan, hän on käynyt viimeksi joskus syksyllä kaupassa.

mlv

En tiedä millaisia palveluita täällä on ja mihin hintaan. Olen sitä mieltä, että äiti jaksaa nyt vielä tehdä ruuan tai ainakin lämmittää, jos ostokset viedään. Täällä on ollut sellainen yksityinen ruuan kotiin kuljetus, mutta siltä saa vain keittoja, enkä ole varma toimiiko se edelleen. Kyllä äitillä on varaa maksaa ruuasta jonkin verran, hän saa eläkettä yli 700€, se ei ole paljoa, luulen vähän, että hän saisi jotakin lisiä, jos anoisi, mutta kun asioiden hoito hänen kanssaan on niin vaikeaa. Mutta siis tuo eläke on nyt aivan riittävä, koska hänellä ei ole ollenkaan asumiskuluja, koska hänellä on se eläkkeenä eli syytynkinä maatilalla, eli se henkilö, joka viljelee tilaa tarjoaa hänelle asunnon ja paikka on se vanha rakennus, jossa hän on asunut vuodesta 1958. Viljelijät vaihtuu, mutta äiti pysyy siellä omistajan vaihdoksista huolimatta.

Joskus aina äiti haluaa vanhainkotiin, mutta siitäkin hän oli valittanut siskolle, kun minä olin sanonut, että täällä on kodeissaan sellaisiakin ihmisiä, joita käy kotisairaanhoito hoitamassa kolme kertaa päivässä ja äiti imuroi asuntonsa kätevästi, niin onko oikea aika suunnitella laitoshoitoa.

Mutta voisi olla aiheellista minun ottaa selvää mitä vaihtoehtoja on sitten kun äiti ei enää pärjää näin. Ja minun on se tehtävä, äiti on täydellinen objekti näissä asioissa, ei subjekti tippaakaan. Ja sisko sanoi, että hän ei pysty soittamaan yhteenkään virastoon, toimistoon tai mihinkään, nyt hän kerää voimia sitä varten, että pystyisi tilaamaan autolleen katsastusajan.

ViestiLähetetty: 2016-01-25 09:38:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

24.1

paino 77,5

nälkä ei ollut kadonnut yön aikana, joten aamiainen

klo 8
2 keitettyä munaa
n. 40 g majoneesia
lämmintä vettä

sitten valmistautuminen iltapäivän kakkukahville: en syönyt lounasta, ettei hiilareilla oli otettavana suurta määrää rasvaa varastoon.

ja sitten klo 15 kahvipöydästä, ihan reippaasti vailla omantunnontuskia sekä suolasta että makiaa herkkua, juomaksi kuumaa vettä ja tilkka maitoa sekaan. en kuitenkaan mitenkään ylensyönyt tai ahtanut itseäni ähkyyn asti.

siinä herkutellessa meni ohi päivällisaika, joten ei päivällistäkään. hyvä niin, ei taaskaan tarvinnut tulla yhtään enempää rasvaa hiilareille varastoitavaksi, kuin mitä saivat herkuista.

klo 20 söin omenan, oli jotenkin haponpuutteinen olo (selityksiä riittää)

tänään en ole vielä syönyt mitään, omenasta on yli 12 tuntia ja vähän alkaa nälkä hiipiä mahaan.

ViestiLähetetty: 2016-01-25 12:36:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

satuetainen kirjoitti:
tuutu
Todella hyvä sana: riidankylväjä, juuri se äiti on mun mielestä. Eikä meillä siskoksilla ole kummallakaan häneen mutkattomia välejä. Äiti on jo tosi vanha, mutta muistisairauksia hänellä ei ole. Hän sanoo monesti: en mää enää muista ko oon niin vanha. Mutta minusta se on vain tekosyy, jonka varjolla saa olla puhumatta asioista joista ei pidä. Eihän muistisairaat edes muista sitä, että he eivät muista. Ja riidankylväjä äiti on ollut aina, sellaisella salakavalalla tavalla, hän on kiero.

Sellainen asia on, kuin heikkoudella hallitseminen. Toisia voi syyllistää/manipuloida monellakin tavalla, jotta saisi tahtonsa lävitse.

Tässä kirja, josta voi olla apua, tämä opettaa laittamaan itsensä etusijalle sen sijaan että huolehtisi vain muista:
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record ... ite=cobalt

(Läheisriippuvuuden syntyyn EI tarvita alkoholismia, yksi luonnehäiriöinen perheenjäsen riittää, tai jonkun perheenjäsenen työnarkomania, peliriippuvuus jne.)

Jokainen aikuinen ihminen on itse vastuussa elämästään ja ennen kaikkea tunteistaan. Toki on perheenjäseniä autellaan jne. kun tarvis on, mutta kyky auttaa muita huononee myös, ellei ensin pidä huolta itsestään.

Lentokoneessakin se ennen lähtöä esitettävä turvallisuuskoulutus sanoo näin: Jos ne happinaamarit tipahtavat sieltä ylhäältä roikkumaan eteen, niin laita aina ENSIN oma naamari päähän ja auta vasta sitten lasta laittamaan omansa. Taju kankaalla se nimittäin on hitusen vaikeaa...

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-01-25 15:24:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Taas aivan mahtava termi: heikkoudella hallitseminen. Sopii sekin äitiin hyvin ja sattaa sopia meen suvussa muihinkin tyyppeihin.

Tämä äiti juttu on sellainen ikuisuusprojekti, olen paininut sen kanssa vuosia, enkä ole saanut lopullista selvyyttä, tieto on lisääntynyt ja näkemystä kertynyt, mutta se mistä kaikki alunperin johtuu, on edelleen mulle arvoitus. Samaan juttuu kuuluu koko äitin lapsuuden perhe. Se on minulle toisaalta ongelma, mutta toisaalta huvittava harrastus pohtia eri vaihtoehtoja. Läheisriippuvuutta voi olla mukana. Tietynlaista toisten alistamista on paljon ja pahasti. Ja luonnehäiriöitä on myös. Avainsana ei ole alkoholi, sen tiedän ja siksi tämä onkin erilainen kokonaisuus mikä tekee siitä tietyllä tavalla mielenkiintoisen.

Kiitos kirjavinkeistä. Laitan nimet muistiin, mutta nyt en aloita yhtään uutta kirjaa, enkä ota käyttööni muutakaan uutta materiaalia, sittä nyt on meneillään operaatio: tee valmiiksi aloitetut, ihan sama oliko ne aloitettuja kirjoja, pullistelevia paperikasoja, puoliväliin kirjoitettuja juttuja vai keskeneräisiä käsitöitä tai mitä tahansa muuta.

Tietty koko ajan on kesken tämä äiti-projektikin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 717 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00