Auringonvärit otsikkoon, kun kerran paistaa. Pitkät jutut kirjoitin, vaan varas vei. Tässä nyt sitten pikakatsausta.
Greda, ei meilläkään ollut ukkosta sitä yhtä jyrähdystä enempää eikä koko päivänä satanut kuin tasan sen ajan, mikä oltiin grillillä. Sitten taivas selkiintyi ja aurinko paistoi iltaan asti. Tänään eioo tiedossa mitään erityistä, Salongissa oleilua varmaan aamupäivästä ja ehkä grillillä iltapäivällä. Pienen kevätajelunkin voisi tehä. Käydä vaikka Äijälänsalmen sillalla katsomassa, minkä verran on avovettä. Telkassa oli joku ilta komeaa kuvaa Kärkisten sillalta, isosti oli siellä jo Päijänne auki, onhan siin jonniimoinen virtapaikka. Näillä eväillä tähän päivään.
_________________ Elän hetkessä, suurella intohimolla! Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!
Joopati joo. Eipä oo kummia agendoja ollut. Salongissa istuskeltiin aamupäivästä. Sitten lehtien lueskelua, jotaki Aatami tuntui höpisevän jostain kaveristaan jolla on paljon, siis oikein paljon autojen pienoismalleja. Vissiin oikein oma huone niille. Ja muutama ihan oikea, vanhoja tai jollain lailla merkittäviä nekin. Jotain vain viisi Suomessa, hällä niitä kaksi - mä kysyin, miksei voi sitä toista myydä jollekin halukkaalle, oisi usseemmalla niitä kun mitä yksi mies kahella samanlaisella teköö? Aatami katto mua kuin vähä-älyistä... Sitten lähettiin sille avoveden näkemisajelulle ja Aatami sanoi siellä ajellessa, että mänöö sinne K.mäkeen ja sitten kotiinsa. Silloin kahtoin minä kuin hm...no niin, ja kysyin, että miksei siitä voinut aiemmin kertoa. Että oisin ruokaa laittanut ja silleen.. ja Aa, että sanoihan hän, mutta kun en ollut kiinnostunut...en tosissa kyllä kuullut muuta kuin ne autojen ihastelut, oikeiden ja leikkiautojen, joiden koti siis on siellä K.mäessä. Jotenki kuin nää näkökulmat eivät oikein oisi kohdanneet toisiaan
No, hän on nyt joko kotonaan tai vielä autoilla leikkimässä, tuloohan tuo sitten huomenna taas. Käyn ensin salilla, sitten mennään kaupoille ja sitten eikun Walpuriksi. Että semmoinen jenkka tänään.
_________________ Elän hetkessä, suurella intohimolla! Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!
Otin justaan jauhista sulamaan ja viimoset tönkkösuolatut sienet likoon. Niistä sitten huomenna paljon pieniä lihapullia ja sienisalaattia Wappubrunssille. Mä niin tykkään kaikenlaisesta ruuan kanssa väkertämisestä, ja kun ihtelle tulee kuitenkin harvemmin mitään extraa piperrettyä, niin oon ihan intona aina kun on vähänkin syömiseen vivahtava juhla. Ja niinhän ne juhlat ylejään tuppaa olemaan.
Entivanhaan laihat ja puolisokeat lehmät päästettiin vappuna laitumelle etsimään ensimmäisiä ruohonkorsia nälkäisiin suihinsa. Lehmäparat! Ja hevoset uitettiin, ettei kesällä niitä paarmat pure. Mitä sitten lie kaupungeissa wappuna vanhaan aikaan tehty; vissiin kokoonnuttu Esplanaadeille ja Kappelin kulmille ja sitten reippaasti syömään ja juomaan ja hummaamaan, ainaki jos juur loppuun saamaani Maan aamu-sarjaan on uskominen.
Pikku-Leijonilla tiukat paikat, Suomi johtaa yhellä ja joku on vielä jäähyllä. Vai pääsikö justaan pois pannasta? Kolme minsaa peliä jäljellä, nyt alkaa jännittää. HUI!! HURRAAAAAAAA!!!! SUOMI VOITTI!!!!
Täällä on lehmien laitumelle pääsystä tehty kansanhuvia, paljon ihmisiä kokoontuu, varsikin lasten kanssa seuraamaan kirmailua, usein jonkun maatalousoppilaitoksen karjaa. Niin oli taas kokoontunut iso joukko odottamaan Svalöfiin ja kun navetan ovi avautui niin sieltä ei kirmailtukaan ulos, vaan löntysteltiin vain vapauteen. Asiaa tutkittaessa selvisi että muutama oppilas oli yöllä käynyt avaamassa navetan ovet ja lehmät olivat kirmailleet vapaana monta tuntia ennenkuin ne ajettiin takaisin navettaan. Syylliset löytyivät, pettynyt yleisö lähti kotiin.
_________________ Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin. LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa. Old lives matter.
Mutku. Auto asiasta, siis jotain keräilystä. Ihan vaan sellaisista perustietoa... Jotta viisi kappaletta, joista A:n kaverilla kaksi. Ei silloin todellakaan myydä niistä toista! Eipätiei, tieteskään ! Vaan ostetaan ne kolme, jottei kellään ole samanmoista! Ja se taas nostaa niiden arvoa, vaikka niitä ei koskaan eikä minkään takia myydä! Keräilyn oppikirjan ensimmäinen luku, ensimmäinen jae ! Nih.
Huikean ihanaa huomenta koko maalima! Useammin pitäisi herätä kello puolikuuti (½6) vaikka luuliskin sitten kellon olevan jo ½8. Näitä upeita aamuja menettää hän joka ysin maissa vasta silmiään aukoo.
Kamerakierros tuotti mm. seuraavaa: Kurkisuolla näin toisen kerran kurjen, jonain aamuna oon nähnyt kaksi. Lisäksi siellä oli joutsenia (vesialueella) ja suokukkoja ja ainaki töyhtö- hyyppiä. Joitain vesilintuja kelluskeli maan ja veden rajamailla. Ilveskamerassa näin ekaa kertaa ilveksen. Oon välillä aatellut, että onko se joku hupijuttu, mutta ei se näköjään oo. Vaan eipä ilvekset hirmeesti päiväsaikaan liiku. Looduskalenderin videoilla oon nähnyt ilveskamerassa suden ja mäyrä- kamerassa pari kertaa mäyrän. Yöeläinhän sekin on. Merikotka kuopsutti pesänsä pehmusteita ja Irma hautoi tomerasti. Joko lie lisää munia ilmaantunut siihen pesään? Grasu varmaan tietää! Sinisen ritarin eli kottaraisen pessässä on kuusi kauniin vaaleansinistä munaa. Mlv, tekivätpä oppilaat typerän tempun ja tuottivat pettymyksen vallankin lapsille, kun kirmailut jäivät näkemättä. Mikähän lie heidän motiivinsa ollut? Kiusanteko??
Isukki, sinä ihuna mies! Kiitos asiantuntevasta opastuksesta keräilyn saloihin koskien nimenomaan autoja. Isoja ja pieniä. Jotenkin aattelinkin tuota kirjottaissa, että jos sie oot ylejään enää pelipaikalla eli lueskelet Karppilan juttuja, niin tää ehkä saisi sinut hereille ja jotain kommentoimaan. Naisen vaistoni osui oikeaan; nainen, mies ja autot on aika pettämätön yhdistelmä.
Kun nyt oon hereillä, niin taidan ruveta tekemään ne lihapullat, tai ainakin taikinan valmiiksi ja huiskaista uuniin mantelileivät. Sienet ovat vielä hiukan liian suolaisia, oisi pitänyt illalla vaihtaa niille liotusvesi vaan siinä voitonhuumassa en muistanut. Majoakin pitää tehä, jos en sitten osta Kavlin aiolia, mutta majoa ei voi tehä huiskaisemalla, siihen pitää keskittyä.
Kympiltä tulee Aatami kurpitsavaunuineen hakemaan Tuhkimonsa salille, kaupoille ja sitä rataa eteenpäin Walpurin viettoon.
Siltä varalta, että en ennätä hirmusti Karppilammessa näinä päivinä polskutella, toivotan kaikille valintansa mukaan roliga, glada eller klara Wappen!
Mutku. Voi ei! Jotta Tuhkimo, vappuaatto ja kurpizzavaunut. Jäättekö työ sitten juhlimaan ja puolenyön jälkehen kotio? Juhlakuteet kuteina, toinen kenkä hukassa... Pitäkäähän Jumala mielessä ja housut jalassa kun menette hauskaa pitämään! (Tyttöhän piti, mutta hauskaa vaan. Pian paksuna paukkui hän vatsastaan...)
Ps. Milloin tänne on tuolin ja (tullunna ) tällänen hassu ennakoiva tekstin syöjä? Nih.
Hiipati! Ja itapäivän rauhaa Willassa ja Willasta! Siinä se meni, vappu. Ei vihtitty imapalloja puhallella eikä serpentiinejä ympärseen heitellä. MInä lopetin peffien puhaltamisen su:na ja kirjoitin listan loppuun, jotta soon loppu ny! Nämä puhallukset. että vappuna korkeintaan ilmapalloja puhaltelen, vaan jotenkin nekin jäi.
Eilen oltiin iipee grillillä, joku oli keittänyt kahvetta ja joku toinen paistanut munkkeja. Siihen mennessä olin saanut kaiken muun tehtyä, majo vaan vielä puuttui. Paistettiin vähän makkaraa ja juotiin tarjotut kaffeet, Aatami söi tietty pari munkkiakin ja sai taas yhen kiiltävän napin kaulukseensa talon Madameilta kun estottomasti kehua retosti niitä munkkeja...
Pois kun tultiin, tein sen majon ja liian liruahan siitä tuli. Munien ja öljyn suhe ei ollut ihan ookoo. Maku sen sijaan oli ja niin päätin selvitä kikkavitosella. Liotin ja lisäsin annokseen 1½ liivatelehteä ja haa! Aamulla majo oli justaan oikean paksuiseksi sakeentunut. Salongissa oli kaikki lämmöt päällä ja viihdyttiin siellä ja välleen sisällä ja sitten joku varasti multa kaksi tuntia. Mä katoin kelloo, kun se oli 22 ja het'kohta se oli jo 24. Tää ei ymmärrä.
Aamulla kahteltiin ilimoja, ei menty piknikille ulos, ei ees Salonkiin. Köökin pöyvälle rakennettiin tarjoomukset, eli semmoinen se on vanhojen kolottavien luiden piknikki.
Geri, kiitos, toivottavasti teilläkin oli mukava vappu. Isukki, tästä ylle räntätystä jo ymmärsit, että ei oltu missään huntanteillä keskiyöhön asti riekkumassa kun oltiin ihan vaan kotona. Vaikka keskiyö jonniimoisen aikaan havahtumisen mulle aiheuttikin. Niistä housuista ja niiden jalassa pysymisestä en kyllä sano mittään.
Äsken tuntui, että nukuttaa iha simona ja heitin makkariin sängyn päälle ja viittä vaille unessa olin, kun Aatami kömpi siihen viereen ja kaikenlaista alettiin siinä höpöttää ja siihen se unikin sitten hävisi. Noin yleensä ottain meillä on keskenämme aika mukavaa. Loppukaneettina voisin kyllä kertoa, että äsken Aatami kuorsasi huluppeesti tuossa soffalla toista tuntia...
Täällä näkyi vielä eilen illalla ja yöllä upea täysikuu, aamulla sitten pilvistä ja pientä sadetta on ollut välillä. Rauhallista on kylällä, ollaan suurin osa jo asujista poissa nuoruusvuosien iloitteluista. Mutta mukava näin. Hyvää toukokuun alkua vain!
_________________ Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin. LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa. Old lives matter.
Näkyy olevan elämää vapun jälkeenkin. Hyvinnii! Kiitos toivotuksista mlv ja samoin ihanaista toukokuuta sinnekin. Kohta tulevat muuttolinnut ja sie saat rakkaita vieraita.
Tämmöisen löysin facen VVH-ryhmästäturpatohtorin jutusta "Insuliinista ja diabeteksestä vielä kerran". En saanut linkitettyä sitä tekstiä tänne ja liekö niin väliksikään. Varmaan monet ovat tästä jo kuulleetkin, lieneekö totta vai tarua ja missä vaiheessa, vai onko missään. Tietääkö joku??
Huhumyllyyn nyt lisää vettä: suomalaisille diabeetikoille suunnitellaan LCHF-ruokavaliota + seurantaa ja Diabetesliitto ei aio tätä uudistusta vastustaa.
Viikonpäivät tosissa sekaisin. Piti oikeen Aatamilta kysyä, onko nyt oikeesti keskiviikko. Samalla pätkähti eteen semmoinenkin asia, että mehän ollaan ensi vkl:n tienoissa lähössä Pohjois-Karjalaan. La tai su. Eli melkein ihan just. Joku pieni peikko saattaa sen vielä siirtää viikolla, mutta josnei antaisi semmoisen vaikuttaa. Jos eioo ihan pakko. Voi, osuttaisiinkohan nyt suurten lintujen kevätmuuttoon, kun viime syksynä ensimmäsen kerran elämässäni sen ison syysmuuton siellä näin. Huikea kokemus!!
Rakastan!
Mitä et saa auki, Grasuliini? Jos tarkoitat tuota "turpatohtorin" juttua, niin ei se oo linkki, kun en saanut sitä linkitettyä. Maininta vaan. Se on facen vhh-ryhmän sivuilla, eikä sitä taida sieltä saada linkitettyä, ikävä kyllä. Mutta jos joku osaa, niin hyvä niin. Mä en. Enkä mie uskalla koko juttua kopioida ja tänne laittaa, sata ärähystä joka suunnalta varmaan tulisi.
Mutku. Vai on viikonpäivät keskellä viikkoa hukassa. Tilaa Aku Ankka, ei pääse keskiviikko salaa tulemaan! Nih.
Mulle, eiku siis pojalle tulee, tullu jo Kolkyt vuotta... Pojan nimellä vasta kymmenen, sitä ennen isosiskolle. Ei ole ollunna keskiviikko tietämättömissä !