karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:31:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 427 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 116 17 18 19 2022 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-11-15 18:05:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ja sori, vielä yksi postaus, noista Kwasniewskin kirjan mallipäivistä.
Hän ei sano, että täytyisi syödä noin paljon, vaan että kannattaa syödä itsensä täyteen, niin ettei aterioiden välillä tarvitse mitään.
Tämä on hiuka eri juttu kuin mitä tuulimumman nettilaskurissa sanotaan.

Toisaalta se 50g valkuaista on minusta tuossa kirjassa minimi, ei maksimi. Ja siihen päälle sekä hiilareita että riittävästi rasvaa,
jolloin minimimäärä kaloreita on jotain 1800, laihduttaessakin, ja maksimi sitten tarpeen ja nälän mukaan. Tarvittaessa paljonkin yli.
Tuosta 1800 jää vielä hyvin kaloreita läskeistä otettavaksi, mutta ilman että muu kroppa hermostuu, kunhan ruoka on hyvälaatuista.

Tämä on toki vain minun tulkintani (ja siihen varmaan vaikuttavat aika paljon myös netin kuuluisimman kawalaisen aka peterin puheet,
ja nuo kirjat, ja hiukan niiden käytännön sovellus puolalaisella klinikalla, jossa pari tuttua kävi, varmaan jo vuosikymmen sitten).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 09:11:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
els kirjoitti:
Tämä on toki vain minun tulkintani (ja siihen varmaan vaikuttavat aika paljon myös netin kuuluisimman kawalaisen aka peterin puheet,
ja nuo kirjat, ja hiukan niiden käytännön sovellus puolalaisella klinikalla, jossa pari tuttua kävi, varmaan jo vuosikymmen sitten).


Arkadiassa ei syödä homodieetin mukaisesti. En varmaan selviäisi hengissä siellä, makaisin vain kaikki päivät ähkynä vatsaani pidellen.
Lääkärit antavat sekavia ohjeita ja Kwasniewskin kirjat ovat vielä lisäksi erityisen sekavia, kun niihin on sitten sekoitettu vielä uskontoakin mukaan ja sitten hänen seuraajansa ovat tehneet erilaisia tulkintoja, niin kuin minäkin nyt. Yleisesti on lähdetty siitä, että pituus miinus sata on proteiinimäärä grammoina. Se on Kwasniewskilla mainittu tavoitepainona. Siksi minullakin tavoitepaino on se, 75 kg. Jos haluan siitä alle, niin pitää ottaa eri konstit käyttöön, mutta se on sen ajan murhe.

Tänään 86-171-18 1957 kCal.
Söin paketin vanhentunutta pekonia ja pari pakettia Tammisaaren nakkeja.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 09:20:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Jooei, suomalaisilla kampuksilla ei tahdo löytää mitään meikäläiselle sopivaa syötävää,
mutta tilanne on ollut sama jo toistakymmentä vuotta eikä taida muuttua.
Toisaalta, mikään pakko noita ei ole syödä.
Joskus olen ottanut eväät, ja aika usein selvinnyt voimakahvilla ja syömällä kunnolla vasta kotona.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 10:07:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
"Terve" on Kwasniewskin kielenkäytössä ihminen, joka on ollut hänen ruokavaliollaan joitain viikkoja. Minä olen ollut yli puoli vuotta, joten olen siis terve. Lääkäri on kuitenkin toista mieltä, minulla on fibromyalgia, kilpirauhasen vaikea vajaatoiminta, lisäkilpirauhasen liikatoiminta ja verenpaine. Kwasniewskin tavoin fibromyalgiaan käytän "alternating currents", mikä kulkee nimellä tVNS tai ehkäpä jopa TENS. Sairaalloiseen lihavuuteen ja verenpaineeseen odotan parannusta, mutta en heitä verenpainelääkkeitä mäkeen.
Näin minä olen tulkinnut ja terveelle riittää 50g hiilaria Kwasniewskin mukaan. Heikkilän mukaan minulle riittäisi 65 g. Heikkilä onkin luettava Kwasniewskin tulkki.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 10:16:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Mitäs sun keho sanoo, riittääkö sille 50g?
Minä en neuvo, en opasta, kyselen vain. :lol:
Joskus kannattaa kuunnella kehoa, eikä sitä mitä joku oppi sanoo.
Mutta ehkä vasta siinä ylläpitovaiheessa kannattaa enemmän alkaa kuuntelemaan oman kehon signaaleja. (Ajattelen ääneen :wink:)

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 10:40:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
els kirjoitti:
Jooei, suomalaisilla kampuksilla ei tahdo löytää mitään meikäläiselle sopivaa syötävää


Puhuin Kwasniewskin oman klinikan ruoista, minkä ruokalistat on Homo optimus -kirjan lopussa ja jossa kalorimäärät huitelevat korkealla. Siellä on myös varoitus siitä, että ateriat ovat runsaampia kuin syötäessä Kwasniewskin ohjeiden mukaan.
Minulla voi tapahtua kaksi asiaa sellaisessa tilanteessa, joko en pysty syömään niin paljoa tai sitten ruilaisin ylimääräiset rasvat pönttöön.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 14:23:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ai niistä puhuit. On ne minusta ihan täyttä kawaa.

Siellä ei missään sanota, että pitäisi tyytyä valkuaisessa siihen minimiin eli 50g lihaa, vaikka sen väitetään useimmille riittävänkin, kunhan kaloreita tulee riittävästi. Sinun kalorintarpeesi (läskien sulaminen mukaan lukien) on alkuvuoden lukuja katsellen selvästi siellä 3000 kieppeillä, joten nuo esimerkkipäivien määrät voivat olla hyvätkin ohjeet sitten kun ei enää ole läskejä sulatettavana : ) Ja kun näin on, ja kun yksi vääränlainen päivä voi sekoittaa noin paljon, niin en ihmettele että turvallisena laihdutusvauhtina pidetään jotain joka on kaukana sinun alapuolellasi (puolesta kilosta kiloon per viikko). Muutakin voi toki tehdä, mutta hiukan kannattaa muista että riskejäkin on, ja että kroppa ei aina tee ihan sitä mitä sen olettaisi tekevän.

Ja aina kannattaa muistaa että kaksi englannistettua kirjaa ei ole yhtä kuin Kwasniewski.
Ja sekin, että tuo kirja(kin) on aikansa lapsi ja sopeutettu silloisen puolan melkoisen köyhään elämään.
Hän oli (selvästikin) enemmän lääkäri enemmän kuin kirjoittaja, ja onnistui ainakin paikan päällä hoitamaan potilaansa/asiakkaansa.
Ja hän mitä ilmeisemmin ymmärsi mitä oli tekemässä vaikka (peterin sanoin) ei koskaan selittänytkään miksi.

Kuten sanottua, ennen tuota lokakuun juttua kaikki kävi kuin leikiten, ja sen jälkeen olin näkevinäni (ehkä väärin?)
että pudotit kaloreita ja jumi alkoi suunnilleen samaan aikaan? Nyt tuntuu homma taas toimivan.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 18:20:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
~Weera~ kirjoitti:
Mitäs sun keho sanoo, riittääkö sille 50g?
Minä en neuvo, en opasta, kyselen vain. :lol:
Joskus kannattaa kuunnella kehoa, eikä sitä mitä joku oppi sanoo.
Mutta ehkä vasta siinä ylläpitovaiheessa kannattaa enemmän alkaa kuuntelemaan oman kehon signaaleja. (Ajattelen ääneen :wink:)


Mun kehoni valehtelee minulle. Olinhan ihan hyvillä mielin näännytysruokavaliolla kolme viikkoa muinaisessa karppilassa ja nyt en puhu mistään nykyisistä kalorimääristä, vaan tuhat kaloria alle nykyisen eli 500 kCal päivässä. Sitä paitsi minun kehoni signaalit menivät pahasti sekaisin, kun tuli kilpirauhasen vaikea vajaatoiminta. Nyt ehkä minun kehoni käyttäytyy jonkun järjellisen mallin mukaan. Elshän pystyy jo laskemaankin, että painonpudotukseni on jäljessä ja yrittää löytää syynkin sille, mutta minä en tiedä sitä syytä.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 18:39:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
els kirjoitti:
^^ Ai niistä puhuit. On ne minusta ihan täyttä kawaa.


Kirja sanoo, että potilaat sinne tullessa olivat erittäin sairaita ja siksi joutuivat syömään alkuun hyvinkin paljon.
Kirja puhuu esimerkein, että potilaat kokevat varsinaisen ihmeparanemisen. No, jotkut eivät koe, vaan tarvitsevat sähköhoitoja tai sitten kunto paranee siinä määrin kuin suinkin pystyy paranemaan.

els kirjoitti:
Siellä ei missään sanota, että pitäisi tyytyä valkuaisessa siihen minimiin eli 50g lihaa, vaikka sen väitetään useimmille riittävänkin, kunhan kaloreita tulee riittävästi. Sinun kalorintarpeesi (läskien sulaminen mukaan lukien) on alkuvuoden lukuja katsellen selvästi siellä 3000 kieppeillä, joten nuo esimerkkipäivien määrät voivat olla hyvätkin ohjeet sitten kun ei enää ole läskejä sulatettavana : )


Mihin perustat tuon 3000 kCal. Peris, peräteippi laski minulle huomattavan alhaisen arvon aikoinaan ja mutisi jotain, että "koska ihmisellä ei ole kahta päätä". Nuo Stravan laskemat energiat ovat huomattavan pieniä. Esimerkiksi reilu tunti fillarin päällä repien itseni Vesisäiliönmäelle 269 kJ eli ei mitään.

els kirjoitti:
voi toki tehdä, mutta hiukan kannattaa muista että riskejäkin on, ja että kroppa ei aina tee ihan sitä mitä sen olettaisi tekevän.

Ja aina kannattaa muistaa että kaksi englannistettua kirjaa ei ole yhtä kuin Kwasniewski.
Ja sekin, että tuo kirja(kin) on aikansa lapsi ja sopeutettu silloisen puolan melkoisen köyhään elämään.
Hän oli (selvästikin) enemmän lääkäri enemmän kuin kirjoittaja, ja onnistui ainakin paikan päällä hoitamaan potilaansa/asiakkaansa.
Ja hän mitä ilmeisemmin ymmärsi mitä oli tekemässä vaikka (peterin sanoin) ei koskaan selittänytkään miksi.

Kuten sanottua, ennen tuota lokakuun juttua kaikki kävi kuin leikiten, ja sen jälkeen olin näkevinäni (ehkä väärin?)
että pudotit kaloreita ja jumi alkoi suunnilleen samaan aikaan? Nyt tuntuu homma taas toimivan.


Niin, taitaa olla puolalaisissa teksteissä tuo kaava sille, että proteiinit on pituus miinus sata. Koska tästä syntyi hieman köydenvetoa facessa, niin löysin sellaisen optimaalisen ruokavalion mahdollisimman virallisen oloiselta puolalaiselta sivulta. Onneksi en ole kaksimetrinen, vaan puhutaan vain 25 sentistä tai grammasta ja se on ihan se ja sama. Samoin on se ja sama syökö hiilareita 12½g enemmän vaiko vähemmän, kun määrät ovat kuitenkin vähäisiä. Rasvasta nyt puhumattakaan.

Onneksi on Heikkilä, joka kirjoittaa paremmin, mutta Heikkilällä on oma käsityksensä. Se, että leipä on huume, eikä siihen pitäisi koskea ja suomalaiset makkarat ovat pahoja, paitsi Snellmanin Bratwursti. Ehkä tulee aika, että jätän jäähyväiset leivälle, ainakin siksi 8 kuukaudeksi, mitä tarvitaan varmuuden saamiseksi siitä, kannattaako sitä jättää pois.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-16 19:28:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lainaa:
Mihin perustat tuon 3000 kCal.

Ihan siihen mitä olet kertonut syöväsi ja kuinka paljon olet laihtunut, eli menettänyt läskiä kuussa (pois lukien tuo viimeinen kuukausi).
Syöty + sulatettu energia näyttää minusta olevan aika lailla siellä 3000 kalorin kieppeillä.
Ei mitään rakettitiedettä.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 07:29:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Paino pomppasi ylös melkein kaksi kiloa eilen, jotenkin ei toivoisi tätä kilokeijun vihoja niskaani.
Söin vimoisen paketin Tammisaaren nakkeja (300g), olivat jo menneet vanhaksi.
Sen lisäksi Varustelekan tölkkikalakukkoa 182g, jonka kanssa 50g voita.
2dl kermaa.

63-194-46 2178 kCal. Taitaa olla eka kerta yli puoleen vuoteen, kun kalorimäärä alkaa kakkosella. Toivottavasti en huomenna herää painoapokalypsiin.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 09:13:45 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Jaksaa, jaksaa! Välillä sahaa ja jos kauemmin ob bousujohteista, niin muutosta kehiin! Kauanko sulla vielä on kalakukkoja?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 10:22:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Neljä kalakukkoa ja kaksi lihakukkoa, meinaatko.
Sen lisäksi minulla on vielä lambia, jonka kanssa on ohrasuurimoita. Niin ja tietysti se valellaan kalialla. Katselin, muuten, GCN showta, jossa fillaroitiin Skotlannin pohjoisrannikolla ja siinä oli sana "stovies", mikä tarkoittaa juuri sitä, että on lambia, joka on paistettu potun, porkkanan, suurimoiden kanssa oluessa, ihan niin kuin tämä minun lambireseptini.
Moni on kyllä sanonut sitä, että vähäinenkin määrä hiilaria, kun sen alkuperänä on viljatuote, aiheuttaa jumia.

Jos nyt ruoasta voi ylipäätään pitää, niin kaikissa minun lempiruoissani on viljaa.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 13:11:16 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Lainaa:
Jos nyt ruoasta voi ylipäätään pitää, niin kaikissa minun lempiruoissani on viljaa.


Ääääh, kurjaa, sikäli jos tosissasi suunnittelet viljatonta. Kyllä minäkin tykkäisin. Riisi ei mulle ole vaihtoehto, mutta kvinoaa käytän pienehköjä määriä silloin tällöin ja pottua myös. Joskus teen jonkun letuntekeleen tai jotain ja käytän kolmen konstin perunajauhojaa. Niitä ei kerralla mene paljoaa.

Toivon että eteenpäin vievä tyyli taas löytyy, sellainen mieluisa!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 13:20:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Nuo ovat ihan hyviä vaihtoehtoja ja tietysti mietin tattaria. Kaalilaatikostahan minä karsin riisin pois, siirapista nyt puhumattakaan ja siitä tuli hyvää.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 13:55:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Minunkin lempiruoissani oli aikoinaan aina viljaa. Hyvin siitä näemmä oppii pois - tai ainakin minä opin :)
Tällä hetkellä teen (toki vain omasta mielestäni) parempaa ruokaa kuin mitä ennen tein - ja parempaa kuin mitä ostamalla saa.
Se on aika onnellinen tilanne, sanoisin : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 14:50:25 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Mä tein kaalilaatikon jo ennen karppiaikoja ilman riisiä, oli musta turhake ja vähensi hyvöö makua.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-17 16:54:22 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä
Avatar

Liittynyt: 2017-11-15 02:25:45
Viestit: 4701
Paikkakunta: Metsässä korpikuusen kannon alla
Pienetär kirjoitti:
Kaalilaatikostahan minä karsin riisin pois, siirapista nyt puhumattakaan ja siitä tuli hyvää.


Mun versio on ollu oikeen maistuvainen. ->
Keräkaalia. Sipuli tai 2. Pekonia. Jauhelihaa. Kermaa. Juustoraastetta. Koskenlaskijaa. Pari kananmunaa. (tai munakerma) Mausteet. Pari omaa liemikuutiota. (pakastan jääpalarasioihin).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-18 06:10:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Ei paha, tuo Eräjorman kaalilaatikko.
Joka tapauksessa tänään Kalakallen kalakukkosäilyke 182g, voita 75g, 2 kananmunaa, 2dl kuohukermaa
45-167-38 1830 kCal

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-18 11:02:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 1378
Minusta myös sinihomejuusto sopii kaalipataan. Ruskistan jauhelihan voissa valurautapadassa, heitän kaalit ja sipulit joukkoon kuullottumaan. Kun ovat vähän antaneet myöten, niin kippaan sekaan pari desiä smetanaa ja köntin sinihomejuustoa, pippuria ja suolaa. Annan hautua hiljaisella kansi päällä 30 min - 1 h.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 427 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 116 17 18 19 2022 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)