Hyvää alkanutta vuotta kaikilleo/
Täällä jutustelee omista asioitaan (ja ruoasta) kertoilee puolivallaton toisen vuoden eläkeläinen.
Karppaus eli hiilihydraattien rajoitus syömisissä alkoi tässä taloudessa 23.5 vuotta sitten.
Se on noin neljä vuotta ennen liittymistä karppilaan - tai termiä "karppaus"

Paluuta entiseen ei ole tarvinnut harkita vielä kertaakaan.
Jouluna tuli vilkuiltua taaksepäin, niin vuoden kuin elämänkin mittakaavassa.
Siitä vielä muistoina loppiaiskuva, jossa kuusenkoristeista yllättäen löytyi yli kuuden vuosikymmenen muistot.
Ihmeesti ne perinteet kantavat edelleen

Loppiaisen jälkeen katse on kuitenkin jo tulevassa.
Ruokapuoli jatkuu viime vuoden kaltaisena, ja kun koko se vuosi on karppilaan kirjattu, en jatka jokapäiväisiä listauksia.
Niitä voi joku muukin vilkuilla viime vuoden päiväkirjasta, jos siltä tuntuu. Itse tarkistelen sitä aika usein.
Viime vuonna johonkin katosi 5 kosmeettista kiloa. Monen ikävän vuoden jälkeen olen edelleen/taas terveen kirjoissa kohta 24 vuoden karppauksen jälkeen (jotamitä en karppausta aloittaessani todellakaan ollut). Pääpiirteet tämän talon syömisiin viime- ja toivottavasti tänäkin vuonna ovat alla, pähkinänkuoressa:
Noin 2000 kaloria päivässä, niistä noin 80% (pääosin eläinperäistä) rasvaa, loput valkuaista, hiilareita ja alkoa.
Ruokailuja 3/päivä, mutta vain yksi niistä, päivällinen, vaatii varsinaisesti valmistusta.
Esitöistä (idätystä, hapatusta, kuplitusta, käyttämistä, suolausta) jotain tulee tehtyä päivittäin, mutta aikaa niihin ei juuri kulu.
Kuten tuosta ehkä kuultaa läpi, ruoka ja vieläpä omassa keittiössä tehty on minulle edelleen oleellinen asia. Näin siksi että pysyn käyttökunnossa vain terapeuttisella hiilari- ja PUFA-rajoituksella. Lisää tietoa siitä (ruoasta siis) on kertynyt karppilan vuosina, osin omassa keittiössä, osin muiden kokemuksista ja osin oman aikansa tutkijoilta, heidän itse kirjaamanaan. Kumman usein huomaa miten paljon alkuperäisteksti merkitsee näissä (lue: jatkuvia vääriä lainuksia, yllättäviltäkin tahoilta). ... ja senkin huomaa, miten ravitsemus(muka)tieteen asiantuntijat ovat jo vuosisadan verran vainunneet lähinnä rahan, tieteestä niin välittämättä
Tällä hetkellä suosikkiaamiaiseni on pari linssilettua, juustolla ja tsiliöljytipalla, juomina kuplavesi ja maitokermakahvi.
Siippa saman pöydän toisella puolella nautiskelee kipollisesta smetanaa kera kesän marjojen, kuplaveden ja mustan kahviin.
Linssiletut, tsiliöljy, smetana ja kuplavesi ovat kotitekoisia, loput onneksi saa kaupastakin riittävän laadukkaina ja edullisina.
Enimmäkseen elämä on silti muuta kuin ruokaa - kuten se oli ennen eläköitymistäkin, nyt vaan eri asioita.
Talon ja pihan ylläpitoa, kukkia, kirjoja, päivän uutisia, lähes päivittäinen kävely/pyöräilylenkki, viiniä, seurustelua kavereiden kanssa (noh, se usein pöydän ääressä)...