Prologi
Kahdeksan viikkoa alakarpimpaa elämää on nyt takana. Tämä ei suinkaan ole elämäni ensimmäinen jakso, jolloin olen tarkkaillut hiilareita. Edellisistä kerroista ei ole ollut pysyviksi muutoksiksi, koska olen yleensä kiltteyttäni ryhtynyt syömään muiden tyrkyttämiä ruokia. Saavutettuani kolmenkymmenen vuoden iän en oikeastaan tunne enää tarvetta moiseen kohteliaisuuteen
Ruokavalion vaikutuksen painooni voi kiteyttää suunnilleen niin, että kohtuullisella energiamäärällä "normaaleilla" hiilihydraateilla lihon kilon kuussa. Viimeisen neljän vuoden aikana olen ollut tällaisella ruokavaliolla noin kaksi vuotta.
Samalla ajanjaksolla olen ollut yleisesti suositellulla painonpudotusruokavaliolla yhteen noin puoli vuotta. Silloin paino putoaa noin 700 g viikossa, mutta hyöty on +/- nolla: keskimäärin kolme viikkoa energiansaannin rajoitusta on päättynyt kahteen 8500 kcal -päivään, jolloin säästöliekin saavuttanut keho onkin saanut näppärästi energiavajeen takaisin.
Alakarpimpaa aikaa onkin sitten ollut tuosta neljästä vuodesta yksi. Ylipainoisena ollessani laihdun 2000 kcal, <100g hh vuorokaudessa sisältävällä menulla kolmisen kiloa kuussa, normaalipainon yläosastossa (BMI 24-25) kilon tai tai pari.
Nyt kuluneen kahdeksan viikon tulokset ovat numeraalisesti seuraavat:
Painonpudotus 6,4 kg (73,4 -> 67,0)
BMI:n pudotus 2,5 yksikköä (28,7 -> 26,2)
Rinnanympärys pienentynyt 7 cm (110 -> 103)
Rinnan alta poistui 8,5 cm (92,5 -> 84)
Vyötäröltä loittoni 17 cm

(99 -> 82)
Lantiolta lähti 4 cm (103 -> 99)
Beckin testin tulos laski 10 pistettä (tämänhetkinen eka normaali about yhdeksään vuoteen)!!