karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-31 20:49:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 143 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Pyrkimys parempaan_2017
ViestiLähetetty: 2014-12-30 12:36:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt loppuvuoden 2014 kunniaksi aloitan kauan suunnittelemani ruokapäiväkirjan. Päiväkirjan tavoitteena on saada minut irti hiilarikoukusta ja sitä myöden jatkuvasta päänsärystä sekä turvonneesta olosta.

Perustietoni: nainen, pituus 156 cm, ikä 55, varsinaisesti ei ole ylipainoa ihan vielä.

Karppaushistoriani alkaa vuodesta 2007. Silloin työskentelin Vantaalla autoliikkeessä ja meillä kävi ruokavalioryhmää pitämässä nainen, joka oli karppaus/vähähiilariseen ruokavalioon perehtynyt. Valitettavasti en muista hänen nimeään. Jos muistaisin, etsisin netistä tietoa hänestä. No kuitenkin, kun olin aikani syönyt hänen ohjeidensa mukaan, pääsin irti päänsärystä. Toinen hämmästyttävä asia oli, että noin puolen vuoden ruokavalion jälkeen huomasin, että lonkkani eivät enää ole särkyisiä.

Parin viime vuoden ajan olen syönyt hyvin sekalaisesti. En juurikaan perunaa tai riisiä, muutaman kerran pastaa. Leipä on varsinainen koukkuni ja suklaa. Leipäni päällä olen syönyt kiitettävästi Oivariinia, rasvakammoa en pode.

Nykyisellä syömisellä ongelmani on jo herätessä oleva päänsärky, ihan kuin olisi kankkunen. Uskon, että tämä johtuu kohdallani sokerista ja hiilareista ylipäätään. Ja tästä tulee se haasteellinen kohta. Pitäisi olla ilman leipää ja suklaata, mutta nämä parantavat päänsäryn. Jos pystyn syömään oikein, pääsen päänsärystä eroon kahdessa viikossa. Sitä yrittämään sinnikkäästi nyt.

Olen loppiaiseen asti lomalla ja sitten takaisin sorvin ääreen. Töissä olen pääsääntöisesti omien eväiden varassa ja saan siten valita itse syömiseni.

Tämän aamupäivän syömiset:
kaksi keittomunaa ja noin 1,5 rkl Oivariinia, suolaa, kolme mukia mustaa kahvia.

Jahka syön tänään lisää, päivittelen tänne.

ViestiLähetetty: 2014-12-30 12:52:04 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Hei Titina!

Minäkin asun Vantaalla ja poden pahaa suklaa- ja leipäriippuvuutta. Suklaasta en varmaankaan pääse kokonaan eroon (koska meillä tarjoillaan kokoussuklaita) mutta ajattelin, että yrittäisin päästä leivästä eroon ensi vuonna. Poikkeuksia on kuitenkin luvassa, sillä Lapissa aion syödä rieskaa voin kanssa ja muutaman kerran vuodessa kun käyn syömässä ravintolassa, niin silloin otan alkupaloiksi leipää, jos sitä tarjotaan. Muuten jätän kokous- ja muut leivät tästä lähtien syömättä. Leipämaistiaisille tulen myös näyttämään pitkää nenää.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-12-30 21:22:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei,

Kiitos Matee vierailusta. Sinun päikkyjäsi olenkin vuosien varrella seuraillut, mielenkiintoista ruokaa ja tarinointia.

Tähän mennessä tämän päivän makrot:
hh 14g
rasva 111g
prot 49 g

Arvot noin suunnilleen ennen ex-anopin luona vierailua, jossa noiden lisäksi yksi lasi alkoholipitoista glogiä ja pieni lasi kuivaa valkoviiniä.

Mutta vain pieni päänsärky, eikä yhtään leipää, sokeria (paitsi glögin sisältämä) tai suklaata.

Jouluaattona poikani tytär, 2 vuotias, halusi myös kölgiä. Kölgi (Marli) ei kuitenkaan maistunut, joulutortut kyllä.

Nyt ei ole yhtään nälkä. Ainoa kotona asuva lapseni, 17 vuotias tytär, pyysi kyllä vielä äsken smoothieta, joka sisältää kermaa, rahkaa ja pakastettuja mustaviinimarjoja. Voi olla, että sitä pitää vielä syödä.

Yritä tässä nyt kertoa makroja, kun ne sisältää vain ehkä puolet päivän syömisistä, vaikka hyvältä näyttävätkin:)

ViestiLähetetty: 2014-12-30 21:24:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kun katselin ylipäätään karppilaan kirjoittamuksiani, huomasin että edellistä ruokapäikkyä yrittelin tammikuussa 2013. Eikä siitä seurannut virsi kaunis vaikkakin erittäin lyhyt. Nyt paremmalla kestävyydellä mukana, ehkä.

ViestiLähetetty: 2014-12-30 21:26:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä näyttää niin hyvältä, että morjestan vaan... :smt006

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2014-12-30 21:32:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ihana iso isä,
morjensta vaan :D

ViestiLähetetty: 2014-12-30 21:36:15 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Tuohan on just hyvä ja motivoiva syy jättää leipä,kyllä viljattomuus on helppoa,kun tietää ettei päänsärky sitten vaivaa..
Mullakin korostunut ajan myötä hyvä olo,ei enää mitään hinkua palata turvonneeseen ja uuvahtaneeseen entiseen:)
Ja jos "alustaa"voille ja leikkeleille kaipaa,on hyviä vaihtoehtoja monessakin päikyssä/resepteissä

ViestiLähetetty: 2014-12-31 11:33:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

jaana k, juuri näin.

Tämän aamupäivän syömiset:
- 1,5 dl maustamatonta perusjugurttia ja seassa ehkä ruokalusikallisen verran mietoa oliiviöljyä
- pieni pala joulukinkkua samalla, kun pilkoin sen hernekeittoon.

Laitoin keittoon myös karjalanpaistilihoja, eli on tulossa todella lihaisa keitto. Saan todennäköisesti syödä koko ison kattilallisen yksin. Mietin, että pakastan sitä kerta-annoksiin ja otan aina kerran viikossa töihin yhden purkin. Voilisällä on herkullista.

Nyt lähden hakemaan tyttären kaksivuotiasta meille uuden vuoden viettoon.

Lisäys ruokiin:
Noin kahden aikaan kaksi kohtuullista annosta hernekeittoa. Ei ehkä järin karppia, mutta hurjan herkullista.

Nyt tekisi mieli syödä jotakin, mutta taidan keittää kahvit. Energiamäärä on tälle päivälle liene aika alhainen vielä ja siksi tekee mieli jotain. Koitan pitää varani, että ennen retkahdusta syön rasvapitoista, esim. munan voilla.

Viimeinen lisäys syömisiin:
klo 22.30 vasta söin. Pieni yövieraani nukahti ja muut vieraat lähtivät koteihinsa.
Syöiset taas kaksi annosta hernekeittoa voilisällä ja kaksi lasia punaista maitoa. Olisi kaivannut kaveriksi paahdettua ruisleipää runsaalla voilla, mutta kun en enää sitä syö niin kelpasi ruoka näinkin.

ViestiLähetetty: 2014-12-31 15:29:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Hei :smt039 Mukavaa mummopäivää ja tätä uuden vuoden aattoa! Sekä tietysti tsemppiä tälle aloitetulle karppimatkalle!

ViestiLähetetty: 2014-12-31 16:49:36 
Poissa
Hupsukarppi
Hupsukarppi

:smt039
Hyvää Uutta Vuotta :smt049

ViestiLähetetty: 2014-12-31 16:55:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ooo ja Marjo L, kiva kun vierailitte!

Hyvää uutta vuotta teille ja kaikille muillekin mahdollisille kurkkijoille. :smt006

Siivosimme tyttären pojan kanssa lasten lelulaatikoita. On pari puolivuotiasta lasten lasta kasvamassa uteliaaseen ikään. Piti korjata ihan pienet leluset toisiin laatikoihin, niin pääsen itse ja vanhemmatkin vähemmällä vahtimisella. Laiskuus on joskus pop, vaikka tässä tapauksessa voi ajatella myös varovaisuutena. :D

ViestiLähetetty: 2015-01-01 10:51:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tämä aamu aloitettu munakkaalla, jossa kolme munaa, kermaa ja voita sekä ripaus suolaa. Tämän jaoin tyttären pojan kanssa, munan verran hänelle ja loput minulle. Kaverina toisella maitoa ja tomaattia ja toisella pari kupillista mustaa kahvia.

Nuorin tytär tuli kotiin neljan aikaan aamulla. Oli ollut kaveriporukan kanssa jonkun kotona viettämässä uutta vuotta. Mukava seurata tuota nykynuorisoa, noin 17 - 18 vuotiaita. Suhtautuvat hurjan järkevästi alkoholiin. Ei ole huolta heidän sekoiluistaan. Vaikka kuulemma aina mukaan mahtuu muutama alkoholin käytössä ei niin hyvin onnistunut ilta tai henkilö.

Nuorin tytär vei koiran silloin neljän aikaan pissalle. Nyt vasta olen lähdössä tyttären pojan kanssa viemään koiraa "aamupissalenkille". Meidän koira ei pelkää paukkuja, vaikka melkein kaikkea muuta pelkääkin. En kuitenkaan illalla vienyt kuin pikaisesti ulos, että ei pelästyisi paukkuja. Kerran pelästyessään voi helposti iskeä paukkuarkuus. Kyllä se tietysti katseli vähän ihmeissään, että mitä täällä tapahtuu.

ViestiLähetetty: 2015-01-01 16:56:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Laitoin Fineliin äsken kuivattu herne, 500 g. Vastaus 242 g hiilareita. Ehkä vaan hyväkarppauksen puolelle pääsen tällä hernekeiton syömisellä. Nyt laitan saman tien loput pakastimeen. Ei sitä enää ole paljon jäljellä, kun poika söi eilen käydessään pari suurta lautasellista.

Mutta enpähän ole syönyt leipää tai karkkia pariin päivään enkä eilen juonut yhtään alkoholiakaan.
Saapa nähdä mitä syömisiin kuuluu huomenna.

ViestiLähetetty: 2015-01-01 20:19:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jään seurailemaan !

ViestiLähetetty: 2015-01-01 21:36:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mymlan, tervetuloa!

Äsken varmaan seitsemän marmeladia, pahus.
On aina huippufiilis, kun huomaa seisovansa näin tukevasti tekemiensä päätösten takana. ](*,)

Ihan muuten vaan sitten illan iloksi ja kirjan seuraksi puoli lasia punaviiniä. Ja tätähän tämä on: päätös, eteenpäin, kompastus, ylös ja eteenpäin ja taas sama alusta.

ViestiLähetetty: 2015-01-01 22:13:16 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mukana ollaan :)

ViestiLähetetty: 2015-01-01 22:18:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kompastuminenkin vie usein eteenpäin... :wink:

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2015-01-02 13:15:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

TeijaS ja iso isä :)

Totta, kompastuminen vie usein eteenpäin.
Aamun aloitus, koiralenkki vesisateessa ja kahden munan kermamunakas.

On ihan hurjan märkä ja pimeä päivä. Laitoin heti aamusta punaiset kynttilät palamaan olohuoneeseen ja keittiöön. Joulukuusikin vielä luo tunnelmaa, ensi viikollahan tuo joutaa roskiin.

Kaupasta haettava tänään kunnon karppievästä ja reilusti kasviksia.

Tuossa vastapäätä keittiön pöytää nuorin tytär kipuilee autokoulun aloituksen kanssa. Sanoi, että ei uskalla mennä, kun ei edes osaa käynnistää autoa. Lohdutin, että jos jo kaiken osaisi, ei tarvitsisi autokoulua. Siksi siellä on opetusta, että oppii käynnistämään ja ajamaan. Tytär täyttää maaliskuussa 18, mun viimeinen vauva :D .

ViestiLähetetty: 2015-01-02 13:18:08 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mun toinen tytär oli sitä mieltä että ei tartte ajokorttia.
Minä kyllä melkein pakotin siihen...
En halua että mun tyttäret olis esim niin riippuvaisia miehen ajokortista..
Naisen pitää myös päästä liikkumaan kunnolla, oli tilanne mikä hyvänsä.

ViestiLähetetty: 2015-01-02 15:17:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Teikku, minustakin ajokortti on hurjan tärkeä juurikin itsenäisyyden kannalta. Kuten myös omat kotiavaimet aina mukana, vaikka miehen kanssa liikkuisikin, kuten vanhin tytär neuvoi tätä nuorempaa.

Tytär saa ajaa minun autollani, kun en sitä itse paljon käytä. Työssä käyn bussilla, kun ei ole parkkipaikkoja ja ehkä muutenkin kannatan julkista liikennettä pääkaupunkiseudulla. Ajokortin saatuaan on tärkeä ajaa paljon, että saa varmuutta ajamiseen ja luottaa osaavansa ja selviävänsä. Minulla ei ollut kannustajaa eikä mahdollisuutta juurikaan ajamiseen vuosikausiin. Ja sen kyllä huomaa epävarmuudestani.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 143 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00